فرض کنیم زوج جوانی تصمیم به فرزنددار شدن گرفته‌اند. برخی از مساله‌هایی که روی میز می‌آورند و بدان فکر می‌کنند بهانه این یادداشت است.

تركيب جمعيتي ايران رو به پيري مي‌رود. تاكيد علمي، آماري و حكومتي شده است كه هر زن بايد به نرخ ميانگين 2.1 فرزند برسد. رسانه‌هاي مختلف از تلويزيون و راديو گرفته تا روزنامه‌ها و آنلاين‌ها، همه در ترويج فرزندآوري مي‌گويند. البته بين كارشناسان حوزه سلامت و پزشكي، اقتصاد، جامعه‌شناسي، روان‌شناسي و آمار، هنوز در مورد عدد و رقم‌ها و اثرگذاري يا كاستي سياست‌گذاري‌ها اختلاف نظر وجود دارد. گاه به گذشته نقد مي‌كنند و گاه بيم آينده را پررنگ‌تر يادآور مي‌شوند.

در گزارش سرشماري نفوس و مسكن سال 1390 مركز آمار ايران، هرم جمعيتي نشان مي‌دهد كه بزرگترين قاچ جمعيتي كنوني جامعه، به متولدين ميانه دهه 60 اختصاص دارد. در اين يادداشت فرض مي‌كنيم كه زوج‌ها تصميم به باروري گرفته‌اند تا ميانگين مورد انتظار تعداد فرزند برآورده شود.

مشاهداتم از گپ و گفت‌هاي دوستانه و گاه بسيار جدي با گروه‌هاي مختلفي از اين جوان‌ها كه برخي هنوز ازدواج نكرده‌اند، عده‌اي هنوز فرزند ندارند، گروهي يك فرزند را زياد هم مي‌دانند و به بيشتر، فكر نمي‌كنند و آن‌ها كه بيش از يك فرزند دارند را مرور كردم. با توجه به اين كه بخش بزرگي از جمعيت كشور جوان‌هايي هستند كه اتفاقا دانشگاه رفته‌اند و درآمدشان هم از بخش غيردولتي است (چون فرصت استخدام دولتي نداشته‌اند)، تعدادي از مساله‌هاي ساده‌اي كه ايشان بايد برايش راه‌حلي بيابند را مي‌توان چنين فهرست كرد:

1/ يافتن زايشگاه مطلوب و اعتماد و انتخاب به تيم پزشكي

2/ تخصيص وقت و هزينه براي رفت و آمدها؛ از مشورت‌هاي پيش از بارداري تا انواع آزمايش‌ها و ويزيت‌ها و ترخيص پس از زايمان

2/ هزينه‌هاي دوره 10 ساله اول زندگي فرزندشان از سيسموني و پوشك و خوراك گرفته تا شهريه‌هاي مهد و مدرسه و سرويس و ...

3/ مساله‌هاي يافتن مسكن مناسب براي زندگي با دست كم 2 فرزند

4/ مساله‌هاي كسري درآمد در مقايسه با هزينه‌هاي زندگي (با فرض فعال بودن اكثريت اين زوج‌ها در بخش غيردولتي) و زمان مورد انتظار خانواده براي كنار هم بودن

5/ مساله‌هاي ساده زندگي شهري مانند نبودن مسيرهاي مناسب تردد با كالسكه، مبلمان شهري ناسازگار با خانواده داراي فرزند خردسال

6/ تجربه ناخوشايند آلودگي جدي هوا در چند سال گذشته و بيم سلامت خود و خانواده‌شان

زوج‌هاي جوان، همه به مساله‌هاي ساده و پيش روي خود براي فرزنددار شدن فكر مي‌كنند. بسياري علاقه‌ به بچه‌دار شدن هستند، ولي با خود اما و اگرهايي را مرور مي‌كنند كه نياز است تا مسؤولان براي ايجاد زيرساخت‌ها و تسهيل زندگي خانواده‌هاي با فرزندان كم سن و سال، جدي‌تر به ماجرا بينديشند و از حرف و كلام، به اقدام و اجرا روي آورند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    79 2
    ما خودمون هم زیادی هستیم چه برسه به جمعیت بشتر من نمی دونم چه فکری میکنند
    • سعید A1 ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
      19 0
      چیزی که دوست عزیز به زبان گفتی را بنده با پوست و گوشتم حس کردم
  • بی نام A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    19 0
    صابخونه که آدمو میندازه بیرونو نگفتی
  • علي A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    3 38
    آنكه دندان دهد نان دهد. بچه بركت زندگي است. شيريني باهاش بودن به تمام مشكلاتش مي ارزه
  • امین A1 ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    16 0
    من که با 29 سال سن و فوق لیسانس و... خسته شدم از بس به خاطر به دست آوردن کوچکترین امکانات مجبور شدم بجنگم و حکومت هم فقط سنگ جلو پام بندازه. دیگه قید همه چیو زدم نه ازدواج میکنم نه بچه ای، منتظر حضرت عزرائیلم. مسئولین هم فکری به حال زنده نگه داشتن همین جمعیت کنن تا افزایش یه عده مرده متحرک دیگه.
  • نرگس IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    3 0
    تا وقتی مجرد بودم از بچه بدم میومد اما یه ساله از ازدواجم میگذره و دلم بچه میخاد امامن و شوهرم یکم استرس داریم وقتی پیش دوست وآشنا که بچه دارن از مشکلاتی که بعد از بچه دار شدن ممکنه بوجود بیاد ناله میکنم بهم میگن نه حتما یه دونه بیار بچه شرینه و وقتی بیاد خدا روزیتونو زیاد میکنه و ... از طرفی تو فامیل دیدم زن وشوهری که 35 سال در حسرت یه بچه سوختن از طرفی ام این اوضاع تورم و گرونی پوشاک و شیر خشک و قیمت داروی بچه و ... رو میبینم واقعا آدم سردرگم میشه
    • گلمهر A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
      2 0
      مرسی،دقیقا شرایط من روتوصیف کردی نرگس جان.