محمد هادی حیدرازده، مدیرکل سازمان محیط زیست استان تهران در گفت وگو با خبرگزاری آنا درباره مشکلات تهران به نکات زیر اشاره کرد:

- یکی از مشکلات کنونی شهر تهران وجود ذرات گرد و غبار 2.5 میکرونی در هواست که منشا اصلی این ذرات در گذشته بادهایی بوده است که از سوی عراق به سمت کشورمان می‌وزید.

- عامل مهم دیگر در آلودگی هوای کشور نقش داشت و آن هم تولید بنزین پتروشیمی در سال 90 و استفاده از این بنزین سرطان‌زا بود.

- به نظرم نخستین تهدید کنونی تهران، نشست زمین است چراکه این بحران یک پله قبل و آخرین مرحله بیابان‌زایی محسوب می‌شود. بر اساس گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی، ایران اولین کشور در دنیاست که در مسیر تبدیل شدن به بیابان قرار گرفته و جالب است که بیشترین فرونشست زمین در شهرهای تهران و مشهد اتفاق افتاده است.

- در حال حاضر 92 درصد از منابع آبی کشور در بخش کشاورزی، 6درصد در صنعت و تنها 4 درصد صرف شرب می‌شود. این آمار نشان می‌دهد که بیشترین منابع آبی کشور ما صرف تولیدات کشاورزی می‌شود و کشت محصولات بیشتر از نوع پر آب است.

- رک بگویم. من دلواپس و نگران تهران هستم. تا آنجا که پیش‌بینی می‌‌کنم در آینده نه چندان دور بیشتر نزاع‌ها در کشور بر سر به دست آوردن آب رخ دهد. برای مثال پس از خشک شدن زاینده‌رود، 23 درصد از تخلفات رانندگی در این شهر افزایش یافت و هنجارشکنی‌ و نزاع‌های خیابانی شدت گرفت.

- خشک شدن کارون نیز اعتراض‌های مردمی را در پی داشت و مردم کرج نیز چندی پیش درباره انتقال آب رودخانه این شهرستان به تهران تجمع خیابانی کردند.

- ما به شدت با مجوزهای غیرمنطقی دائمی که وزارت صنایع و معادن کشور برای فعالیت معادن شن و ماسه اطراف تهران صادر کرده است، مخالفیم. در حال حاضر در کل استان تهران و شهرستان‌های قدس، شهریار و پاکدشت این فعالیت‌ها شدت گرفته و متاسفانه به سمت دماوند در حال پیشروی هستند و همین موضوع مشکلات جدی‌ای را متوجه پایتخت می‌کند.

47232

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    4 0
    اینو اول دهه ی هفتاد شنیدم و بجای اینکه تدبیر مناسبی بکار گرفته بشه نتیجه این شده که امروزه وضعمون خیلی بدتر هم شده
  • بی نام IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    4 0
    اگه میتونید جلوشونو بگیرید آنقدر میریم جلو تا بحران خفه مون کنه