نسیم نوشت:

ویر امور خارجه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل داشتن شبکه گسترده حمل و نقل و ناوگان کارآمد و مرزهای خشکی و دریایی با ۱۵ کشور منطقه در منطقه جایگاه ویژه‌ای دارد.

محمدجواد ظریف در سخنرانی خود در نشست چهار جانبه همکاری‌های ترانزیتی وزرای کشورهایی جمهوری اسلامی ایران، سلطنت عمان، ترکمنستان و ازبکستان در مسقط خاطرنشان کرد: تجارت جهانی و مبادله کالا در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی روز به روز در حال افزایش است و ایجاد یک دالان ترانزیتی قابل اعتماد به منظور حمل و نقل منظم کالا و مسافر بین بنادر خلیج فارس و دریای عمان و کشورهای آسیای میانه امری لازم و ضروری می‌باشد. خوشبختانه امروز با اجرایی شدن موافق نامه ترانزیت موسوم به عشق آباد آغازی مبارک برای افزایش همکاری‌های عملیاتی بین کشورهای عضو موافقتنامه خواهد بود.\

وی افزود بدون شک نگاه ماه به کریدورهای تجاری حمل و نقل باید به عنوان ابزار توسعه و تجارت باشد هرچند دراین سال‌ها مسیری که امروز به عنوان نقشه راه همکاری حمل و نقلی انتخاب نموده‌ایم به عنوان سرمایه از یاد رفته بود، ولی با توجه به نقش کلیدی مسیر ترانزیتی مذکور می‌توانیم با احیاء آن یک بزرگراه اصلی ترانزیتی در منطقه را خلق نمائیم و با ایجاد زمینه‌های توسعه در مناطق پیرامونی این مسیر ترانزیتی ، زمینه گسترش افراط و تروریسم ناشی از فقر را کاهش دهیم.

دکتر ظریف در ادامه اظهار داشت: این منطقه با توجه به موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد خود همواره مسیری با اهمیت در زمینه حمل و نقل در طول تاریخ مطرح بوده است. با رشد صنایع مختلف در شاخه‌های مختلف اقتصادی و شکل گیری اقتصاد جهانی، نیاز به حمل ونقل و استفاده از صنعت لجستیک روز به روز بیشتر می‌شود. موقعیت جغرافیایی و بی نظیر و استراتژیک کشورهای عضو موافقت نامه به عنوان نقطه‌ای کلیدی در کریدورهای تجاری بین المللی در صورت حسن توجه و برنامه ریزی مناسب مزایای قابل توجهی را از طریق ترانزیت کالا برای کشورهای عضو به ارمغان خواهد آورد.

وی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل داشتن شبکه گسترده حمل و نقل و ناوگان کارآمد و مناسب دارابودن مرزهای خشکی و دریایی با ۱۵ کشور منطقه و وجود منابع عظیم زیرزمینی در حمل و نقل ترانزیت کالا درمنطقه جایگاه ویژه‌ای دارد.

دکتر ظریف با اشاره باینکه منطقه ترانزیتی که برای آن گرد هم آمده‌ایم از سه فرصت استثنایی، استفاده از سود ناشی از افزایش حجم تجارت و معاملات بین اروپا و آسیا، نقش آفرینی در حمل و نقل دریایی و نیاز منطقه به بنادر چند وجهی برخوردار می‌باشد. در کنار فرصت‌های بیان شده، برخورداری از یک زیرساخت قوی و کارآمد در زمینه حمل و نقل و لجستیک اجتناب‌ناپذیر است. جمهوری اسلامی ایران با عنایت به قرار گرفتن در قلب کریدورهای تجاری می‌تواند نقش ویژه‌ای در ارائه خدمات جریان کالای ترانزیت از کشورهای حاشیه خلیج فارس به آسیای میانه ایفاء نماید. این فرصت می‌تواند به عنوان مبنایی برای جایگزینی درآمدهای عاید از ذخایر نفتی برای کشورهای عضو نیز نگریسته شود.

 

17503

کد خبر 368614

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    1 0
    دکتر مرزهای هوایی در حال حاضر با توجه به ناامنی اوکراین و تحریم شرکت های اروپایی توسط روسیه و اوضاع کلی خاورمیانه با یه خورده درایت تو تعیین روت های هوایی میتونه ارز آورترین منبع درامدی برامون باشه که متاسفانه الان علی رغم موقعیت بی نظیر جغرافیاییمون یک پنجم بحرین و امارات و قطر از این موهبت خدادادی و امکانات فرودگاهی استفاده نمی کنیم .لطفا اقدام کنید

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین