عامل سقوط هواپیمای ایران140 هرچه بود، تحریم نبود

طبق استانداردهای فنی، هواپیمای ایران140 به‌دلیل ضعف موتور نمی‌بایست بیش از 35 مسافر در روزهای گرم تابستان جابجا کند، اما هواپیمایی که امروز سقوط کرد 50 مسافر داشت.

محمد امین آهنگری: سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ متعلق به هواپیمایی سپاهان امروز یکشنبه نوزدهم مردادماه ۴۹ کشته و ۶ مصدوم بر جای گذاشت. بنا به گفته علیرضا جهانگیریان رییس سازمان هواپیمایی کشوری این هواپیمای مسافربری که به سمت طبس حرکت می‌کرد، بلافاصله پس از برخاست از باند مهرآباد در ساعت ۹:۲۰ صبح دچار سانحه شده است.

هواپیمای ایران ۱۴۰ که یک هواپیمای توربوپراپ ۵۲ نفره است، نمونه ساخته شده تحت لیسانس هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ است. این هواپیما که از سال ۸۱ تا کنون تنها ۶ فروند از آن به شرکت‌های هوایی تحویل داده شده، پیش از این نیز چندین سانحه را در کارنامه خود داشته است اما حادثه اخیر رکورد تلفات در یک سانحه را شکست.

اولین سانحه مرگبار این هواپیما در دی ماه سال ۸۱ به مرگ کارشناسان اوکراینی منجر شد که برای افتتاح خط تولید آن در ایران می‌آمدند. ۳ سال پس از این حادثه یک آنتونوف ۱۴۰ متعلق به خطوط هواپیمایی آذربایجان بر فراز دریای خزر ساقط شد و ۲۳ مسافر خود را به کشتن داد. بهمن ماه ۸۷ هم یک فروند دیگر از تولیدات کارخانه هسا در نزدیکی همین کارخانه سقوط کرد و هیچ‌کدام از سرنشینان آن از جمله یک استاد خلبان و ۴ خلبان در حال آموزش از این حادثه جان سالم به در نبردند. این حوادث به همراه ۲ سانحه دیگر که تلفات جانی نداشتند برای هواپیمایی با تیراژ تولید تنها ۲۵ فروند از هر دو نوع اوکراینی و ایرانی یک فاجعه در صنعت هواپیمایی محسوب می‌شود.

هواپیمای بدون مشتری
پروژه پرهزینه ساخت این هواپیما از همان ابتدا مورد انتقادات گسترده کارشناسان قرار داشت. کیفیت پایین این هواپیما که دلیل اصلی آن نیز موتورهای آن هستند، موجب عدم اقبال شرکت‌های هوایی به خرید آن‌ شد؛ به گونه‌ای که حتی خطوط هوایی داخلی با وجود نیاز مبرم به هواپیماهای جدید توربوپراپ به آن اقبالی نشان ندادند و تنها شرکت هوایی استفاده کننده از آن در داخل کشور نیز پس از مدتی هواپیماهای ایران ۱۴۰ را به کارخانه باز پس فرستاد. با این وجود سازمان صنایع هوایی که سازنده اصلی این هواپیما محسوب می‌شود با اصرار عجیب بر ادامه این پروژه شکست خورده که بر اساس اعلام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تا قبل از سال ۸۳ بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبارات مصرف کرده بود، اقدام به تاسیس شرکت هواپیمایی سپاهان کرد تا تولیدات بدون مشتری خود را در این شرکت به کار گیرد.

نقابي كه از چهره افتاد
سال‌هاست که تحریم، ترجیع بند کلام مسئولان در هنگام بروز سوانح هوایی در کشور است. هر چند تحریم‌ها تاثیر کمی بر ایمنی صنعت هوایی نداشتند اما طی این مدت چه بسیار کارشناسانی بودند که تحریم را نقابی می‌دانستند بر چهره سوء تدبیر بسیاری از مدیران صنعت هوایی و هوانوردی و سرانجام خون ۴۸ مسافر طبس همزمان چهره از نقاب مدیران هر دو حوزه صنعت هوایی و هوانوردی برداشت. این هواپیمای تولید داخل با عمر پایین خدمتی در کارخانه‌ای متعلق به سازمان صنایع هوایی ساخته شده و با وجود هشدارهای فنی کارشناسان از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز پرواز گرفته است. جالب آنکه پیش از این، پرواز این هواپیما در روزهای گرم تابستان به دلیل ضعف موتور تا سقف حداکثر ۳۵ نفر مسافر مجاز بود در حالیکه این تعداد از فروردین ماه به ۵۵ نفر افزایش یافت. بدین ترتیب قابل پیش بینی بود، چنین تصمیمات مدیریتی که بدون توجه به انتقادات کارشناسان گرفته می‌شد به حوادثی فاجعه‌بار ختم شود.

5353

کد خبر 369316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 106
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    آقای وزیر شما منتخب ما هستید ولی ... این پروژه معجون ایرانی اوکراینی را متوقف کنید از مردم عذرخواهی کنید و استعفا دهید. نشان بدید با قبلی هاتون فرق دارید.
    • بی نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      اگر تحريم نبوديم،ميتونستيم يك هواپيماي خوب بخريم يا توليد كنيم،مجبور نبوديم از اين هواپيما با تكنولوژي روسي را توليد كنيم و سوارش بشيم،در ضمن محسن عزيز فقط كارخانه در اوكراينه
    • بی نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      لابد قبلی هایی که این آش را پختند راست راست بگردند. چرا می گویید که حاصل از تحریم نیست اگر تحریم نبودیم چرا باید هواپیما مسافربری بسازیم اونم با مشارکت اوکراین.
    • شهروز IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      عزیز من... متن خبر رو بخون از سال 1381 ... چه ربطی به وزیر جدید داره که میگی استعفا بده عذرخواهی برای کاری که نکردی ، خودت همچین کاری میکنی؟
    • بی نام RO ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      85 15
      شهروز جان مثل طرح مهر آفرين كه دولت استخدام را متوقف كرد به علت كمبود بودجه و خيلي از قبولي هاي آزمون استخدامي رد شدند توليد اين هواپيماها و اسكانياها را نيز ممنوع كند.
    • بی نام A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      این دسته گل وزیر دولت روحانی نیست اون زمان که تو اخبار به خودشون افتخار می کردند که هواپیمای ایرانی ساختیم
    • تنگ ملستان A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      134 4
      آخه نوکرتیم اینجا که ژاپن یا چین نیست که وزیر بیاد عذرخواهی کنه یا استعفا بده ....اینجا ایرانه ، یه تسلیت بگه خیلی کار کرده ....
    • بی نام IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      128 9
      اگه قرار به استعفا باشه خیلیی ها باید استعفا بدن...از سازمان هواپیمایی گرفته تا مهندسین ناظر و طراح و ... به نظرم این حادثه هیچ ربطی به فرد یا افراد نداره.. مشکل اینه که ما نمیخوایم قبول کنیم که لزومی نداره تو همه چی یهو خودکفا بشیم...فعلا ماشین و هواپیما و اینا رو بخریم تا هرموقع که دانش و توان و امکاناتمون به تولید رسید...اونوقت بگیم ما می توانیم...
    • بی نام A1 ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      90 1
      اینکه ما یه بال هواپیما هم بتونیم بسازیم خیلی خوبه ولی قبل از رسیدن به چندین دهه تجربه اصلا نباید عجله برای ورود به زمینه مسافربری تجاری داشت. این مدل هواپیما رو باید برای همون گشت زنی دریایی یا هواپیمای شخصی آقازاده ها استفاده کنن برای مسافربری تجاری خوب نیست. آخه 30 یا 50 نفر ظرفیت اصلا اقتصادی نیست با این حجم مسافر.
    • بی نام A1 ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      2 29
      این پروژه خیلی وقته که متوقف شده
    • مهران ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      26 36
      استعفا بده اقاي وزير
    • جواد A1 ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      69 2
      به کسانی که میگن وزیر کنونی تقصیری نداره: حرف شما قبول که در دولت های گذشته ساخته شده اما در همین دولت مسافراش از 35 نفر مجاز به 55 نفر افزایش یافته
    • بی نام A1 ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      63 6
      دم شرکت های هواپیمایی گرم که از این هواپیما استقبال نکردند شرکت سپاهان باید جوابگو باشه مگر جون مردم از سر راه اومده که اجازه پرواز چنین هواپیما هایی را میدهید
    • بی نام IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      24 32
      آقا جان چه ربطی به وزیر کنونی داره.برید ببینید دلیل اصرار عجیب برای خرید خط تولید این هواپیما چی بوده و رانت خوارهای اصلی چه کسی بوده اون رو بگیرین
    • علی A1 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      35 11
      معلومه که باید استعفا بدن یا معاون اصفهانی شون آقای ... رو برکنار کنن. کسی که پشت همه این قضایاست. در ضمن یکی بره رئیس سازمان صنایع هوایی رو از خواب بیدار کنه که میخواد 150 نفرشو بسازه ... جالبه صبح رسانه ملی گفت هواپیمای ایران 140. ظهر گفت آنتونف 140. عصر گفت آنتونوف ایران 140. شب گفت آنتونوف 140. فکر کردن با تغییر اسم میتونن جلوی این افتضاح رو بگیرن. خبر تو رو به خون کشته شده های امروز قسم اطلاع رسانی کن.
    • جواد ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      3 2
      از اين به بعد بايد چي كار كرد
    • حسین A1 ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      4 3
      باید استعفا بده چون میدونسته چجور هواپیماییه و جلوی پروازشو نگرفته.
    • احسان US ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      4 3
      هرکسی با حداقل دانشی می تونه بگه دقیقا تأثیرمستقیم تحریمهاست اگه تحریم نبودیم امروز نیازی به این آشغالها نداشتیم از ماشینش گرفته تاهوا پیماش که مردم شادبرن شادروان برگردن آقای دلواپس
    • آزاد US ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
      1 0
      سال 81 هم همین اقای اخوندی وزیر بود
    • بی نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      2 0
      اینها اینقدر پررو هستند که برایشان مردم اصلا مهم نیستند
  • بی نام A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    108 3
    دراین که تحریم ها به مشکلات کشور افزوده حرفی نیست بیائید فارغ از نگاه جناحی و حزبی مشکلات مدیریتی کشور را ببینیم تا از این پس دنبال مقصرین نباشیم جان با ارزش هموطنانمان به راحتی گرفته میشود و ما ...
    • بی نام A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      49 0
      در شگفتم از تیتر نویسنده. قطعا در اینکه مسبب اصلی مشکل تحریم ها و کاغذپاره خوندن اونهاست شکی نیست. وگرنه استفاده از یک هواپیما که با گرما ظرفیتش تقریبا نصف میشه اصلا اقتصادی و بصرفه نبود. چون رقبای این آژانس هواپیماهای بهتری داشتن و اصلا کسی مجبور نبود سوار آنتونوف 140 ملخی بشه و بلیطشو بگیره.
  • علی IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    این بودجه ای که میزارید واسه فرستادن میمون و سوسک و ملخ و کرم به فضا اینو بدید دست چند تا مهندس جوون تا با جون و دل یه هواپیما درست و حسابی درست کنن
    • بی نام A1 ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      13 0
      آقا نميتونيم زور که نيست شما ببين حتي خيلي از کشورهاي صنعتي هواپيما مسافري نميسازن مطمئن باش حتي خيلي از کشورهاي صنعتي از راز و رمز آلياژهاي استفاده شده در بدنه هواپيماهاي روز هم اطلاعي ندارند ...
  • شهاب ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    88 0
    روحشان شاد. اما چرااااااا باز بي برنامگي ٣٥نفر كجا ٥٠نفر كجا
  • بی نام A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    111 7
    اخه اگر تحریم ها نبود که ما اصلا یا به فکر هواپیما سازی نمیوفتادیم یا فوقش هم میرفتیم با 4 تا شرکت درست درمون شریک میشدیم نه با اوکراینی ها.
    • عالی IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      7 34
      یکی از موارد توافقنامه ی ژنو برداشت تحریمهای هواپیمایی بود که تا الان آمریکا به قولش عمل نکرده
    • بی نام A1 ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      16 0
      آره راست میگه. مثل ماشین. میبینی ماشینامون چقد با کیفیته
    • بی نام IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      8 0
      آمریکا توافق کرده که قطعات هواپیما بده، اما قطعا منظور اونا قطعات هواپیماهای تولید آمریکاس، نه قطعات هواپیماهای اوکراینی
    • بی نام IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
      3 0
      دوست عزیز این پروژه مال قبل از سال 75 است که اصلا اسمی از تحریم نبود، هدف چیزی بود و ربطی به تحریم نداره که ما رفتیم سراغ اکراین همون موقع ما گزینه‌های دیگه هم داشتیم
  • ارش A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    56 5
    یادم میاد 9 سال پیش اقای خاتمی رییس جمهور وقت با این هواپیما داخل کشور سفر کردن تو این 9سال چرا سعی نشد تا ایرادات این هواپیما رفع بشه اونم در حالیکه ما نزدیک به 30 سال از تحریم این صنعت رنج میبریم؟ایا کسایی که میخوان به مردم خدمت کنن نمیدونن اگه این هواپیما رو به استاندارد های روز دنیا میرسوندن چقدر مردم این مرزو بوم واسه ابا و اجدادشون دعا می کردن؟چقدر مشکلات ما تو حمل و نقل هوایی داخل کشور رفع میشد.
  • بدون نام ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    154 5
    چرا تحريم نبود؟!!! اگه تحريم نبوديم كه الان ايرباس سوار ميشديم
    • بی نام A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      22 0
      منم موافقم
    • بی نام A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      21 0
      آخه ایرباسهامونم آ۳۰۰ و آ۳۱۰ه که تولیدشون سالهاست متوقف شده
  • بی نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    عجب مملکتی داریم بخدا.. متاسفم..
  • بی نام A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    204 0
    با اسم ایران 140 یاد سایپا 141 افتادم چقد اینا بهم شبیهن
  • بی نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    113 1
    خب اين هواپيما رو از رده خارج كنن ديگه... چند نفر ديگه بايد كشته بشن تا اين هواپيما از رده خارج بشه؟؟؟؟؟؟
    • بی نام ES ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      147 1
      هروقت پژوی 405 و هوو و اسکانیا و صدالبته پراید از رده خارج شد اینهم خارج میشه.
    • بی نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      13 33
      دوست عزیز از رده خارج کردن این هواپیماها پاک کردن صورت مساله است باید بیان و ایرادات رو رفع کنن.... دقیقا همین اتفاق در مورد توپولوف 154 ها هم افتاد که بیش از 30 هواپیما رو زمینگیر کردن و چه ضرر عظیمی زدن ....... خوب چیکار میکردن؟؟؟؟؟ اولا از4 سانحه بزرگ توپولوف154 3تا از آنها هیچ ربطی به نقص فنی نداشت و به دلایلی نظیر اشتباه خلبان صورت گرفت و فقط یک سانحه که اونهم حدس میزنن به دلیل نقص فنی بوده.... دوما باید درمورد اون هواپیماها و شرایط نگهداریشون مدیریت میشد.... خوب ما توپولوف روسی رو بلند میکردیم تو ظهر تابستون میبردیم اهواز یا آبادان یا کیش خوب معلومه این هواپیما داغون میشه ..... اون زمان باید اولا ورود دوباره این هواپیماها ممنوع میشد هم به این ناوگان موجود رسیدگی میشد
    • بی نام IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      14 1
      فوکر 100 رو از قلم نندازید
    • بی نام A1 ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      6 0
      نيازي نيست کلن ايران 140 حدود 8 تا ساخته شده... همينجوري پيش بره تا يکي دو سال ديگه همشون سقوط ميکنن و کلن به طور طبيعي از ناوگان خارج ميشن
  • بی نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    46 9
    یعنی هواپیمای خوب روسی نداریم؟حتما باید اینارو سوار بشیم؟
  • آرش A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    47 57
    آقای وزیر استعفا دهید
    • بی نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      38 0
      آخه چرا ؟ مگه روغن پالم تو شیر دیده شد یا وایتکس تو شیر یا خوردوی پراید این همه کشته داده و میده یا برق اینهمه قطع میشه و................... کسی هم دیدیم استعفا بده
    • ننن IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      22 12
      داداش من به وزیرفعلی چه ربطی داره تصمیم ساخت این هواپیما اواخر زمان اصلاحات بوده.. ورود و افتتاح خط تولید و شروع مونتاژم زمان احمدی نژاد............. به وزیر فعلی چی شما هم مثل این نماینده های مجلسی که 10 سال به ساخت امثال این پروژه بودجه های هنگفت دادن و هرجا اسم از این هواپیما اومده به به چه چه کردن .... حالا که سقوط کرده میشن منتقد ردیف اول که فلان است و بیسان است او مجلس فلان میکندو
  • بی نام A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    85 1
    دیگه خبر های کشته شدن واسمون عادی شده.انگار ن انگار که این ها آدم اند.
  • بی نام A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    مرگ دست خداست هواپیما وسیله ست
    • بی نام IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      67 2
      شما برو وسط اتوبان تك چرخ بزنمرگ دست خداست.
  • جواد IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    78 2
    ممكنه عامل اصلي تحريم نباشه ولي 85 بخاطر نداشتن تكنولوژي و عدم رابطه صحيح با كشورهاي متمدن است . خيلي عجيبه كه اولين پرواز آزمايشي اين هواپيما سقوط كرده بود . حالا تا آخر خط ادامه بدهيم كه جان يك عده بيگناه را چگونه گرفتند .
  • بی نام A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    7 123
    سقوط هواپیما مشیت الهی بود و ربطی به مسولین قبل و بعد نداراد فرافکنی نکنید قضیه را لوث نکنی و کش ندهید این هواپیما ایمن است و تا شصتا مسافر را هم میتواند جابجا کند.
    • بی نام A1 ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
      7 0
      داداش، فازت چیه؟
  • بی نام A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    31 2
    آقای بی نام مرگ دست خداست اما می شود از قضای الهی به قدر اورفت.این حرف شما مثل این است که بگوییم خودمان را می کشیم مرگ دست خداست خودکشی وسیله است .لطفا افکارتان راتغییر دهید.
  • احمد IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    40 1
    منطقی موچکریم..... اون از پژو ۴۰۵ انفجاری، این هم از هواپیمای مونتاژ داخل..... خدا رحم کنه میخوان هواپیمای ۱۵۰ نفره هم بسازن
  • بی نام A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    29 1
    لطفا فيلم تبليغاتي دكتر احمدی نژاد درسال 88 درباره اين هواپيما را پخش كنيد.
  • بی نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    9 21
    وزير راه بايد استعفا دهد و عذر خواهي كند چطور بلدن در يك هفته كل مديران يك سازمان را عوض كنند ودر طول يك سال گذشته نخواستيد به هواپيماها و اتوبوس هاي بي كيفيت نگاه كنيد
  • محمدرضا RO ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    36 0
    بخدا عقده مونده به دلم مثل همه کشور ها هواپیما های خوبی داشته باشیم.. آخه چیه ما از امارت و قطر کمتره که بهترین خطوط هوایی رو دارن
  • بی نام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    18 1
    تا یک سانحه هوایی رخ میده همه تحلیل گر میشوند چرا اینجوری شد این یکی گوشه نداشته بید این همه کشته در تصادف جاده ها داریم کسی ککش نمیگزه
  • بی نام A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    39 1
    میدونستید خود روسیه از اروپا ایرباس میخره ولی توپولوف هاشو میسازه میفروشه به ایران
  • بی نام DK ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    32 1
    مشاركت با اوكراين براي توليد هواپيما در شركت هسا از سالها قبل از شدت گرفتن تحريمها آغاز شده بوددهه هفتاد. در جايي كه اغلب كشورهاي خيلي پيشرفته هم صنعت هواپيماسازي ندارند اصرار بر توليد داخل هواپيما در جايي كه براي توليد قطعات بسيار ساده تر خودرو هم دچار مشكليم جاي سوال و بحث فراوان دارد.
  • بی نام US ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    28 1
    جناب وزیر خودتون جرات می کنید سوار این هواپیما شید؟ خودتون دوتا پرواز از این هواپیما استفاده کنید اگه تاییدش میکنید....اگه تایید نمی کنید چرا مردمو می فرستید تو این هواپیماها..
  • زين الدين IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    23 0
    استعفا و معذرت مال خارجي هاست
  • کورش IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    36 0
    آیا می دانید تعریف مالیخولیایی چیست؟ عملی را عیناً تکرار کردن و انتظار نتیجه متفاوتی داشتن. مقاله جالبی است. هواپیمای بدون مشتری، نقابی که از چهره افتاد و ... و خودمان را آماده میکنیم برای نوشتن مقالاهایی با الفاظ پر طمطراق برای سانحه بعدی. ما تکنولوژی این هواپیما را از کشوری وارد کردیم که کارشناسان کارخانه اش با همین مدل هواپیما سقوط کردند. ولی ما این عمل را عیناً تکرار کردیم تا نه تنها مسافرین نگون بخت بلکه مهمانداران، خلبانان و استاد خلبانان را هم به سرای ابدیت روان کنیم. آیامی دانید تعریف کشور جهان سوم چیست؟
  • بی نام A1 ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    49 9
    مرگ بر روسيه. با اين تكنولوژي غالب كردنشون. :|
  • بی نام A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    33 1
    متاسفم برای اینکه حتی یک روز عزای عمومی اعلام نمی شود
  • محمد IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    18 0
    با شرکت هواپیمایی برخورد میشود؟چرا؟
  • بی نام IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    10 33
    جوان های ایرانی توان ساخت هواپیما دارن ولی نه بودجه بهشون میدن نه بها میدن به افراد با استعداد.خواهشا اینقد بعضیا نگین هواپیمای ایرانی چون اینا مونتاژین
  • بی نام IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    19 6
    این که سایتای خبری میخان اینطوری به مردم بقبولونن که تحریم ها تاثیری نداشته تاثیری جز اینکه مردم به اونا و خبرای دیگشون بدبین میشن نداره.بس کنین این ظاهر نماییهاتونو خب بگین تاثیرش هست ولی باید تحمل کنیم به قول دوستامون که اگه تحریم نبودیم که ایرباس سوار تو ایران بود ایشالا همین مذاکراتی که داره انجام میشه با همون نرمش قهرمانانه ای که آقا فرمودند به یه نتیجه ای برسه اون موقعس که ایران و ایرانی پیشرفت خواهد کرد الانم هست ولی با سرعت کمتر
  • بی نام A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    36 5
    اتفاقا"‌تحريم بود ، اگر ما تحريم نبوديم مجبور نبوديم منت اوكراين را بكشيم
  • بی نام A1 ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    24 1
    کی مجوز فعالیت به اینا داده؟ الکی که فعالیت نمیکردند
  • حسین US ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    12 21
    مگه تحریم ها برداشته نشده بود در دولت جدید ؟ پس این تیتر های که میزدند تمام تحریم ها برداشته شد در صنعت هواپیمایی چه بود ؟
  • بی نام US ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    23 3
    اونایی که تحریم هوایی رو نادیده میگیرن چیزی از پرواز و وسایل پرنده نمیدونن... درد تحریم هوایی رو باید از امثال خلبان هوشنگ شهبازی شنید که بخاطر هدفش و موضعش و حرفهای منطقی اش 10 سال زودتر بازنشستش کردن...
  • محمد A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    49 2
    چرا نمی خواهیم قبول کنیم که ما هنوز تکنولوژی ساخت هواپیما و اتومبیل را نداریم
  • بی نام A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    19 3
    عذز بدتر از گناه یعنی این
  • بی نام A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    13 63
    فقط شانس گفته احمدی نژاد اونو افتتاح نکرده بود وگرنه همین الان آقای وزیر میگفت تقصیر احمدی نژاده
  • بی نام IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    18 8
    چرا برای هواپیماهای ایرانی برا ی هر مسافر صندلی قابل ایجکت شدن با دستور خلبان یا فردی نمیگذارید؟
    • بی نام A1 ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      14 4
      خنده دار بود، فرض کن هواپیما یک مانور بده جنابعالی بترسی ایجکت کنی خخخخخخخخخخخخخخ مرد حسابی اگر میشد تا الان امریکایی ها این کارو کرده بودند
    • بی نام A1 ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      6 1
      ایجکت مگه الکیه؟ اولا بیشتر از ساخت خود هواپیما هزینه بره. در ثانی نیمی از خلبان های حرفه ای و ورزیده جنگنده ها هم در اثر اجکت جان خودشونو از دست می دن. می دونی با متوسط 300 تا سرعت مسافربری ها بین 200 تا 1000 کیلومتر سرعت می گیرنرها شدن توی آسمون یعنی چی؟ می دونی هیچ فرد آموزش ندیده ای نمی تونه از چتر نجات استفاده کنه و خودشو به کشتن می ده؟ می دونی اگر با سرعت زیاد فرود بیای چی می شه؟ پاهات می رن توی سینه ات
  • بی نام IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    18 0
    نفرین خداوند بر همه مسببین بی خرد و بی مسئولیت این حادثه. کی باید جواب خانواده ها و خون به ناحق ریخته شده هموطنان ما را بده
  • بی نام A1 ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    12 1
    " جالب آنکه پیش از این، پرواز این هواپیما در روزهای گرم تابستان به دلیل ضعف موتور تا سقف حداکثر ۳۵ نفر مسافر مجاز بود در حالیکه این تعداد از فروردین ماه به ۵۵ نفر افزایش یافت." آخوندی باید استعفا بده و یا دکتر روحانی برکنارش کنه و یا مجلس استیضاحش کنه.
    • ربیعی A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
      3 0
      در فروردین ماه سال جاری اجازه دادند که ایران 140 به رغم مشکل در موتور آن بجای 35 نفر 55 نفر سوار کنه ، تا شرکت سپاهان ایر ، درآمدش بیشتر شود.
  • ashkan A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    13 12
    نه تقصیر من بود بدون گواهینامه پشت هواپیما نشستم ببخشید
  • بی نام A1 ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    24 0
    تا دیروز ایران 140 ساخت صنابع هواپیماسازی ایران و جزء افتخارات صنعت هوایی با هزینه های فوق العاده گزاف مونتاژ و باج دهی فراوان به دولت روسیه و اوکراین در نجات شرکت ورشکسته آنتونف ... و و امروز آنتونف 140 روسی ؟؟؟ در عجبم از مفهوم صداقت و راستی ... بارها از طرف صاحب نظران صنعت هوایی در مورد خطرات این هواپیما و کیفیت فوق العاده پایین آن و از رده خارج شدن آن از خطوط هوایی دنیا اظهار نظر ، مقاله ،مصاحبه و ... شنیده شد اما چه فایده ... با مقصران حادثه اتوبان تهرانقم و امثال آن چه برخوردی شد ؟ در این باره حقایق تلخ بسیاری وجود دارد اما مجال اندک ... اما عزیزان به یاد داشته باشید ما در ایران زندگی می کنیم ... در ایران
  • بی نام A1 ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    5 82
    شماها به تقدير اعتقاد نداريد روی پيشونی این مسافران تاريخ وفاتشون 93/05/19 نوشته شده حالا هی به شرکت توليد کننده انتقاد کنيد
    • بی نام A1 ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      14 0
      اين همون نگاهي است که ما رو اينجا نگه داشته يکي از سرطان ميميره تو ايران ميگن تقدير بوده تو کشورهاي کفار ميرن براي سرطان درمان پيدا کنن يکي تو تصادف ميميره تو ايران ميگن تقدير بوده تو کشورهاي کفار امنيت ماشينها رو بالا ميبرن، حتي براي عابر پياده ايربگ کار ميگذارن. يکي تو سقوط هواپيما ميبيره، باز اينجا ميگن تقدير بوده، ولي اونور دنيا شرکت سازنده رو تحت فشار شديد ميگذارن که نقص فني رو رفع کنه.....
    • بی نام IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      7 0
      ببینم چرا فقط توایران تاریخ وفاتها زیر 40ساله؟ تقدیر فقط مال ایرانیهاست
    • محمد IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
      7 0
      با این نظرت برات احساس تاسف می کنم
    • بی نام A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
      7 0
      من ترجیح میدم روی زمین بمیرم نه به وسیله سقوط هواپیما
  • بی نام US ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    26 3
    روس و اوکراین همینطوری به درد نمی خورن حالا چیزی تحت لیسانس آنها باشه ببین دیگه چیه. تازه تو این کشورها جان انسانها هیچ ارزشی ندارن.
    • امیرسالار A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      5 0
      اره دیگه دوست عزیز راست میگی
  • بی نام A1 ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    4 0
    من یه سوال دارم . مگه نخست وزیر کره اون کشتی رو ساخته بود که وقتی غرق شد استهفا داد ؟؟ حتی به استهفای وزیر هم قناعت نکرد . خودش استعفا داد . آقای وزیر درسته این هواپیما در زمان مسئولیت شما ساخته نشده ولی شما این اختیار رو داشتید که با توجه به سوابق فجیع این هواپیما تمام پرواز های این هواپیما رو لغو کنید و حالا امروز آقای رییس جمهور دستور لغو رو می دن . نوش دارو پس از مرگ سهراب . آقای وزیر لطفا استعفا بدید بلکه با استعفای شما مرحمی به دل خانواده های قربانیان حادثه گذاشته بشه ...
  • نیما A1 ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    2 0
    این هم از آنتونوف...
  • بی نام US ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    7 1
    چه کسایی چه پولهایی خوردند از این پروژه ایران 140.....
  • بی نام A1 ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    11 0
    امشب یه برنامه تولیدی در صدا و سیما پخش میشه در مورد سقوط هایی که در آمریکا و اروپا در یک سال اخیر اتفاق افتاده بعد آخرش با توجه به مقایسه تعداد سقوط ها و تعداد کشته شدگان به این نتیجه میرسن که چقدر خوبیم ما
  • بی نام IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    4 0
    اون سال که هواپیمای 140 اوکراینی هم افتاد گفتن همه دسیسه آمریکا واسراییل بوده ...
  • عاشق وطن اما در غربت US ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    5 0
    این هواپیما زمان آقای هاشمی و توسط یه عده .... عقد قرارداد شد. از بین کشورهایی چون اسپانیا برزیل آلمان.... اوکراینی ها رو برنده اعلام کردند بخاطر قیمت پائین طرح هواپیما. ولی طرف ایرانی نمیدونستند که طرح مزبور هنوز نهایی نشده. پس از انعقاد قرارداد و پس از سیر کامل مراحل طراحی معلوم شد هواپیما سنگین تر از طرح بوده موتورهای مزبور توان بلندکردن و تثبیت هواپیما رو ندارند. ضمن اینکه موتورهای مزبور عملکرد خوب در هوای سردروسیه و بسیار نامناسب برای آب هوای خشک ایران می باشند. این قرارداد همیشه مورد سوء استفاده طرف اوکراینی بوده و بابت کمترین اطلاعات از جمله نقشه ها و... همیشه طلب پول بیشتر نموده است. اگر بازرسی اساسی و غیرتمندانه از پروژه بشه، خواهید
  • نادیا IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    3 1
    در شکل ظاهری هواپیما اگر دقت کنید از نظر طراحی برای هواپیماهای مسافربری مشکل دارد. کل بدنه زیر بالها قرار گرفته اند شبیه هواپیماهای جنگنده که تعداد ظرفیت سرنشین ها ماکزیمم سه نفره، ابعاد و وزن هواپیما هم در مقایسه با هواپیماهای مسافربری بسیار کوچکترند.
  • من US ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    3 1
    یه چیز درداور اینه که اسم این هواپیما که تا دیروز همه باافتخار یه جوری خودشونو به پروژه اش میچسبوندن یه شبه از ایران 140 به انتونف 140 تغییر پیدا کرد یکی نیست بگه بابا این همون ایران 140 که احمدی نژاد تو تبلیغات اتخاباتیش پزشو میداد وزیر راه میگفت امنیتش در حد بوئینگه میگفتن از فوکر بهتره حالا چی شد تولید ملی شد انتونف 140؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    2 2
    این مشکلات از تحریم هاست چراکشورهای عربی که اندازه یک شهر ایران هم وسعت ندارند بهترین وجدید ترین هواپیما ها را دارند چون تحریم نیستند واز هر جایی که بخواهند هواپیما میخرند
    • ashkan A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
      0 0
      حالا کوچک هستند اما نه به اندازه یک شهر ایران ضمن اینکه وسعت مهم نیست سطح فرهنگ و ثروت و آبروی بین المللی در این موارد تاثیر گذار است
  • بی نام US ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    6 0
    تا دیروز ایران 140 ساخت صنابع هواپیماسازی ایران و جزء افتخارات صنعت هوایی با هزینه های فوق العاده گزاف مونتاژ و باج دهی فراوان به دولت روسیه و اوکراین در نجات شرکت ورشکسته آنتونف ... و و امروز آنتونف 140 روسی ؟؟؟ در عجبم از مفهوم صداقت و راستی ... بارها از طرف صاحب نظران صنعت هوایی در مورد خطرات این هواپیما و کیفیت فوق العاده پایین آن و از رده خارج شدن آن از خطوط هوایی دنیا اظهار نظر ، مقاله ،مصاحبه و ... شنیده شد اما چه فایده ... با مقصران حادثه اتوبان تهرانقم و امثال آن چه برخوردی شد ؟ در این باره حقایق تلخ بسیاری وجود دارد اما مجال اندک ... اما عزیزان به یاد داشته باشید ما در ایران زندگی می کنیم ... در ایران
  • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    9 0
    این شرکتهای هواپیمایی واقعا قرار نیست به کسی پاسخگو باشند؟فکرکرده اند کشته شدن آدمها هم مثل تاخیرهای ساعتی است؟چرا به جای 35نفر،50نفر را سوار کرده انتد؟ یادمه چندماه پیش یه گزارش تلویزیونی نشون میداد که حتی جلوی درب خروج اضطراری هم صندلی گذاشته بودند
  • بی نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    3 0
    فاتحه
  • محمد A1 ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    2 1
    اتفاقا دقیقا به تحریم ها ربط داره چرا چون چون زمانی که خط تولید این هواپیما در دولت جناب رفسنجانی به ایران آمد قرار بود از موتورهای ساخت کانادا در این پروژه استفاده بشه ولی با فشار امریکا کمپانی کانادایی عقب نشینی کرد و به جز اوکراین هیچ کشوری حاضر نشد موتور مناسب به ایران بده و مجبور شدن از این موتور استفاده کنن این یعنی تحریم ها تاثیر داشته نداشته؟
    • بی نام A1 ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      2 0
      آیا موتور مناسب روسی و اوکراینس واقعا نداشتیم. اولا که کارشناسها اون موقع کلا با این هواپیما مخالف بودند بعد هم که به زور انتخاب شد بر اساس چند پروژه ای که مدارکش هم در دانشگاهها هست و خودم یکیش رو در دانشگاه شریف دیدم گفته بودند بهتر است موتور تی وی ۷ انتخاب بشه اما باز هم بنا به دلایل باند بازی تی وی ۳ انتخاب شد. برادر من دلیل اصلی باند بازیه نه تحریم
  • علی A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
    0 0
    روز از نو....
  • بی نام A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    1 0
    آقای علی ،اگر میخوای اسم بیاری درست بگو، آقای... یعنی چی ؟ اگر هم نمیخوای اسم بیاری پس چرا عنوان میکنی؟ ثانیا معاون اصفهانی نیست در ضمن مشکلت با معاونشون چیه؟ بدون اطلاع راجع به آدم ها اظهار نظر نکنید