اعلام برنامه‌های انجمن سینمای جوانان / تلاش برای تقویت سینمای ملی

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران هدف اصلی این انجمن را در دوره جدید، تقویت سینمای ملی از طریق ترویج باورها، فرهنگ، اخلاق و ارزش های اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری حبیب ایل بیگی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و نشست خبری  پنجاهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان آفتاب اراک با حضور حسین شاکری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، سعید عبدالحمیدی مدیر استان مرکزی انجمن سینمای جوانان و دبیر اجرای جشنواره صبح 26 مردادماه در سالن اجتماعات انجمن سینمای جوان برگزار شد.

حبیب ایل بیگی در جریان نشست خبری این انجمن با محور معرفی برنامه ها و سیاست های دوره جدید مدیریت، گفت: انجمن تلاش دارد تا از آثاری حمایت کند که نماینده ای شایسته و تاثیرگذار برای انقلاب اسلامی و مردم کشور باشند.

ایل بیگی تصریح کرد : تلاش برای حضوری تاثیرگذار در منطقه، کشورهای اسلامی و جهان ، ایجاد اشتغال پایدار برای فیلمسازان و عکاسان کشور، تثبیت جایگاه فیلم کوتاه به عنوان سینمای آینده، کاهش تصدی گری و واگذاری کارهای اجرایی به بخش غیردولتی انجمن، حمایت از فیلمسازان و عکاسان با با رویکرد عرضه آثار در بازارهای سینمایی و کسب درآمد از این طریق، تلاش برای ارتباط بیشتر با  سازمان های دولتی و غیر دولتی و بهره گیری از امکانات آن ها برای رونق سینمای جوان از دیگر اهداف ماست.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در بخش دیگری از صحبت های خود درباره بخش آموزش گفت: برای رونق دوره های آموزشی انجمن، یک آسیب شناسی جامع صورت گرفت. این آسیب شناسی نشان داد یکی از معضلات این دوره ها، طولانی بودن زمان آن ها و تاکید بر مباحث تئوریک بود که با بهره گیری از نظرات کارشناسان این مشکلات تا حدود زیادی مرتفع شده است.

وی تاکید کرد: بر این اساس کارگروه های علمی و آموزشی مختلفی با حضور کارشناسان در حوزه هایی چون کارگردانی، تدوین و جلوه های بصری، فیلمنامه نویسی و ... تشکیل شده تا دروس و شیوه آموزشی این دوره تبیین شود که نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان به برگزاری برخی از دوره های آموزشی به صورت تک درس اشاره کرد و افزود: بیش از دو هزار و دویست هنرجو در حال گذراندن دوره های آموزشی انجمن هستند. بر این اساس، یک هزار و 50 هنرجو در 49 دوره تک درس، یک هزار و 42 هنرجو در 43 دوره فیلمسازی انجمن و 41 هنرجو در دوره تخصصی انیمیشن آموزش دیده یا در حال گذراندن دوره هستند.

ایل بیگی در ادامه تصریح کرد: ایجاد ارتباطی موثر بین مقوله آموزش و تولید یکی دیگر از فعالیت های انجمن به شمار می رود. به همین منظور هنرجویان این دوره ها فیلم هایی برای ارایه برخی از دروس و یا به عنوان پایان نامه می سازند که پس از بررسی آثار، از هنرجویان مستعد برای تولید فیلم کوتاه اول حمایت مالی و تجهیزاتی تا سقف 10 میلیون ریال خواهد شد.

وی تولید فیلم کوتاه مطابق با استاندارهای جهانی و سینمای حرفه ای را از اولویت های کاری انجمن دانست و افزود: شناخت بازارهای منطقه ای و جهانی و تطبیق مکانیزم تولید و بازاریابی با روش ها و تکنولوژی های روز صنعت فیلمسازی از اولویت های اصلی فعالیت ما محسوب می شود.

ایل بیگی توجه به ارزش های انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس با بیانی غیر شعاری و غیر سطحی و توجه به مسائل انسانی، اخلاقی و تربیتی شامل مفاهیم قرآنی، رستگاری، ایمان، تقوا و ...توجه به جغرافیای شهری، فرهنگ بومی، آیین ها و مراسم مناطق مختلف را از موضوعاتی دانست که در اولویت حمایت انجمن قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: مسائل روز جامعه، خانواده و شهر شامل حقوق شهروندی، فرهنگ شهرنشینی، محیط زیست، حریم شهروندی، بهداشت، آموزش و پرورش، حمل و نقل از جمله مظاهر تولیدات اجتماعی هستند که مورد حمایت قرار می گیرند. به صورت ویژه نیز از تولیداتی حمایت خواهد شد که به مقوله اقتصاد مقاومتی توجه کردند. نمایش دست آوردهای جدید علمی دانش بیان نیز موضوع مهم دیگری است که مورد حمایت انجمن سینمای جوانان ایران قرار می گیرد.

وی افزود: در تقسیم بندی های حمایتی از تولیدات آموزشی، فیلم های اول و تولیدات حرفه ای سینمای جوان حمایت خواهیم کرد. در طول سال جاری، در25 دفتر انجمن در سراسر کشور شورای تولید تشکیل شده و با بررسی طرح ها و فیلمنامه ها قرارداد حمایت از تولید 50 فیلم منعقد شده است. در حوزه تولید همچنین تلاش کردیم تا دفاتر انجمن را به امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای فیلمسازی مجهز کنیم بر این اساس امکانات لازم برای 12 دفتر انجمن در شهرستان ها تامین شد.

مدیر عامل انجمن سینمای جوان در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: اولویت حضور و ارتباط انجمن در سطح بین الملل کشورهای هستند که مشترکات فرهنگی و اسلامی با ما داشته باشند.

وی افزود: بر این اساس تلاش می شود تا با هنرمندان و مسئولان فرهنگی و سینمایی کشورهای همسایه، کشورهای فارسی زبان و کشورهای اسلامی ارتباط برقرار کنیم. در مرحله اول عراق، پاکستان،  افغانستان، کویت در دستور کار قرار گرفت و پیشنهاد آموزش سینمایی جوانان عراقی در دوره های آموزشی انجمن در ایران و تعامل با سینمای تونس نمود این جریان است.

ایل بیگی تاکید کرد: تمامی هزینه این آموزش باید از طرف عراقی تامین شود و ما برای انتقال دانش و تجربیات آموزشی انجمن سینمای جوانان باید هزینه لازم را دریافت کنیم. تمامی امکانات و بودجه انجمن سینمای جوانان ایران مختص به جوانان ایرانی است و ما موظفیم که این اصل را رعایت کنیم.

وی در ادامه یادآور شد: برای ارتباط با کشورهای همسایه مقرر شد تا در جشنواره های منطقه ای که در مناطق مرزی برگزار می شوند امکان حضور، هنرمندان همسایگان ایران فراهم شود. به همین منظور در جشنواره منطقه ای سینمای جوان تربت حیدریه ازهنرمندان پاکستان، افغانستان و تاجیکستان دعوت به عمل آید این مساله بر اعتبار جشنواره های منطقه ای سینمای جوان می افزاید.

وی خاطر نشان کرد: در بخش بین الملل با تعاملات جدید شاهد رونق جشنواره فیلم کوتاه بودیم و بیش از دو هزار و 800 فیلم کوتاه از 104 کشور برای این رویداد فرستاده شدند که هیات انتخاب در حال بازبینی است. برگزاری هفته فیلم سینمای هلند از 5 تا 9 مهر ماه سال جاری یکی دیگر از برنامه های بخش بین الملل انجمن است.

وی ارتباط با مخاطب را یکی از نیازهای فیلمسازان جوان دانست و افزود: هنرمند باید در معرض قضاوت مخاطبان قرار گیرد تا پیام اثر خود را منتقل کند به همین دلیل تلاش می کنیم با برگزاری هفته های فیلم و عکس، جشنواره استانی، جشنواره منطقه ای و در نهایت جشنواره فیلم کوتاه تهران این فرصت را فراهم کنیم. در اولین گام گردهمایی ها هنرمندان را برگزار کردیم که بیش از 2 هزار هنرمند در این رویدادها حضور داشتند.

ایل بیگی جشنواره های منطقه ای را رویدادهایی دانست که انجمن در رویه خود بر برگزاری منظم آن ها تاکید دارد و خاطر نشان کرد: بر این اساس نخستین جشنواره منطقه ای سینمای جوان از دوم تا پنجم شهریورماه در سال جاری در شهر اراک برگزار خواهد شد و طی مراسم ویژه اختتامیه این رویداد را در شهر خمین زادگاه بنیان گذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) برگزار خواهیم کرد تا همراه با هنرمندان حاضر در این رویداد با آرمان های انقلاب اسلامی و امام راحل تجدید پیمان کنیم جشنواره منطقه ای دیگر سینمای جوان از 22 تا 25 شهریور ماه در شهر تربت حیدریه برگزار می شود.

وی به جشنواره فیلم کوتاه تهران اشاره کرد و افزود: در این دوره از جشنواره تغییرات زیادی اعمال نکردیم چون نیاز به زمان بیشتری برای تحول در حوزه تولید است. امسال نیز مثل سال های گذشته تعداد زیادی فیلم برای حضور در جشنواره داوطلب شدند و حدود یک هزار و 800 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که این آمار نشان دهنده رونق سینمای کوتاه نیست بلکه از یک بی برنامگی و شلختگی در حوزه تولید خبر می دهد که باعث ترافیک در بخش ورودی جشنواره فیلم کوتاه تهران شد.

ایل بیگی اضافه کرد: این ازدیاد در نهایت باعث افزایش فشار بر روی هیات انتخاب جشنواره فیلم کوتاه می شود بنابراین ما تلاش می کنیم تا در حد توان خود از بی برنامگی در حوزه تولید جلوگیری کنیم و به جای کمیت بر کیفیت آثار بیفزاییم و در این مسیر برگزاری رویدادهایی چون گردهمایی سالانه فیلمسازان و عکاسان، جشنواره های استانی و جشنواره های منطقه ای به فرصتی برای گزینش اولیه آثار مبدل خواهند شد و به مرور آثار را غربال خواهیم کرد.

وی در بخش استان ها نیز به این نکته اشاره کرد: با توجه به بضاعت انجمن این امکان وجود ندارد که دفاتر جدیدی در شهرهای نیازمند به برخورداری از امکانات سینمایی احداث کنیم به همین منظور رویه دیگری در نظر گرفتیم تا با افزایش فعالیت های دفاتر انجمن در مرکز استان ها این دفاتر تمامی شهرهای استان خود را در حوزه های حمایت از تولید، آموزش و ایجاد فضاهای نمایشی تحت پوشش قرار دهند.

مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران افزود: در اولین اقدام برخی از مدیران حرفه ای در دفاتر انجمن را که عنوان سرپرست داشتند و این عنوان بر موقتی بودن آن اشاره داشت را ارتقای درجه داده و به عنوان مدیراستانی انجمن سینمای جوان یا رییس دفتر انجمن در شهرها منصوب و معرفی کردیم تا این افراد با افزایش اختیارات به مرور به رونق سینما در استان و شهر خود کمک کنند و از نیروهای انجمن و امکانات دفتر در این خصوص بهره گیرند و این مساله در راستای هدف انجمن در توزیع عادلانه فرصت ها در سراسر ایران اسلامی است.

ایل بیگی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: بر این اساس سیستم مدیریت استانی انجمن سینمای جوانان ایران در 15 استان اجرا شده و این روند ادامه دارد که با بررسی دیگر استان ها به مرور سایر مدیران استانی انجمن را نیز معرفی خواهیم کرد. برگزاری همایش های مدیران و روسای انجمن سینمای جوانان کشور در سه مقطع با حضور 34 شهر از دیگر فعالیت های ماست.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود درباره حوزه عکس گفت: در دوره اخیر مدیریت انجمن ما تلاش کردیم تا این ارتباط را احیا کنیم به همین منظور با تشکیل مدیریت عکس در انجمن به مرور قصد داریم جایگاه عکس را در سطح فرهنگ عمومی کشور تقویت کنیم راه اندازی مجدد آژانس عکس ایران نیز یکی دیگر از اقدامات ما بود که این آژانس به مدیریت علیرضا کریمی صارمی بعد از چند سال وقفه فعالیت خود را آغاز کرده است و یک شورای تخصصی با حضور کارشناسان حرفه ای این حوزه تشکیل شده تا با بررسی معضلات به رونق جایگاه عکس و عکاسان کمک کند. 

حسین شاکری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی و رئیس پنجاهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان  با اشاره به علت و انگيزه پذيرش ميزباني پنجاهمين جشنواره منطقه‌اي سينماي جوان «آفتاب» در استان مركزي و انتخاب عنوان آفتاب براي اين جشنواره، گفت: استان مرکزی همواره مفتخر بوده است که خاستگاه و زادگاه بنیان‏گذار جمهوری اسلامی ایران به عنوان خورشید تابان دوران معاصر باشد و به نام سرزمین آفتاب برگرفته از وجود نورانی حضرت امام خمینی(ره) می‏بالد.

وی ادامه داد: بنابراین نام گذاری آفتاب برای جشنواره فیلم و عکس جوان نیز اقدامی درخور و به معنای بیعت هنرمندان این ناحیه با اندیشه‏ها و آرمان‏های حضرت امام (ره) است.

رئیس پنجاهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان افزود: استان مرکزی از ظرفیت‌های قومی و فرهنگی بسیاری بالای برخوردار است و تقریبا یک چهارم مشاهیر ادبی و فرهنگی کشور متعلق به استان مرکزی است و جوانان فعلی نیز مدام در حوزه‌ای مختلف هنری خوش  می درخشند.

شاکری  با بیان اینکه دو رویکرد بسیار خوب در این جشنواره پیگیری شده است، ادامه داد: خوشبختانه داوران جشنواره را از میان کسانی که در این مجموعه رشد کرده انتخاب شده‌اند و برپایی گالری و جلسات نقد وبررسی با رویکرد تحلیل اثار دومین اتفاق خوبی است که جشنواره به خود خواهد دید.

وی اضافه کرد: اساتید در نظر گرفته برای این کارگاه جزو اساتید مجرب و  صاحب نام در این حوزه‌ها هستند.

وی با تاکید بر اینکه در روند برنامه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی برای فعالیت‌های مستمر، اهدافی پیش بینی می‌شود که براساس آن توسعه میان مدت و بلند مدت لحاظ شده است، افزود: معمولا برنامه‌ها از سطح شهرستان، استان، منطقه، ملی وگاه فراملی دنبال و با افزایش قابلیت‌ها و ظرفیت‌های موجود و البته نیاز به تعاملات صنفی، سطح و گستره برنامه تعریف می‌شود.

فعالان حوزه فیلم و عکس استان مرکزی طی سال‌ها تلاش و تولید آثار ارزنده، ظرفیت و قابلیت رقابت در سطح منطقه و حتی کشور را دارا هستند و معتقدیم برگزاری جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان می‌تواند آثار و برکات فراوانی در برداشته باشد و موجب رشد و توسعه فعالیت‌های هنری این مجموعه شود.

با عنايت به اينكه تمامي هنرمندان امكان حضور در جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران را ندارند، حضور آثارشان در جشنواره‌هاي منطقه‌اي يك فرصت مناسب براي ديده‌ شدن آن‌ها است، به ویژه در حوزه فيلم كوتاه ضمن آنكه در بخش‌هاي عكس و فيلمنامه فرصت و زمينه خوبي براي شناسايي و معرفي استعدادهاي جوان استاني فراهم می‌شود.

همچنین سعید عبدالحمیدی مدیر استان مرکزی انجمن سینمای جوانان و دبیر اجرای جشنواره آفتاب نیز در ادامه این نشست خبری، گفت: افتتاح جشنواره عصر روز شنبه یک شهریورماه با حضور هنرمندان و مسوولان ستادي و كشوري در گلزار شهداي اراك برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه از فیلمسازان که در انجمن رشد یافته‌اند تقدیر خواهد شد، افزود: مسعود زنده نام، سامان سالور، پناه برخدا رضایی برخی از این هنرمندان هستند که در  جشنواره آفتاب  تقدیر خواهند شد.

مدیر استان مرکزی انجمن سینمای جوانان ادامه داد: تعداد 1557 اثر در سه بخش جشنواره، فيلم كوتاه، فيلمنامه و عكس به دبيرخانه رسيد و پس از بررسي و ارزيابي آثار در بخش فيلم تعداد 44 اثر در بخش عكس، تعداد 54 اثر در بخش فيلمنامه، تعداد 15 اثر به بخش اصلي جشنواره راه پيدا كردند كه در ايام جشنواره آثار عرضه و به نمايش گذاشته خواهد شد.

همچنين در كنار نمایَش ‌آثار بخش اصلي جشنواره برپايي 2 كارگاه عكاسي با حضور استادان دكتر رحيميان و دكتر فريدوني، 3 كارگاه فيلمنامه نويسي با حضور استاد دكتر يوسفيان و همچنين يك كارگاه فيلم با حضور استاد دكتر الستي، و يك نشست در حوزه فيلم كوتاه با حضور نماينده هيات داوران جناب آقاي بيژن ميرباقري برگزار مي‌شود. همچنین هر شب جلسات نقد و بررسي آثار به نمايش در آمده برگزار خواهد شد.

عبدالحمیدی با بیان اینکه برنامه اردوي عكاسي با موضوع انسان و صنعت نيز براي عكاسان حاضر در جشنواره پيش‌بيني شده و همچنين بازديد از اماكن ديدني براي ميهمانان نيز از ديگر برنامه‌ها است، همچنین بازديد از بيت تاريخي حضرت امام(ره) در شهر خمين، ادامه داد: در نهايت به منظور تبرك اين جشنواره و حسن ختام، مراسم اختتاميه در شهر خمين در جوار بيت حضرت امام(ره) با اعلام و معرفي برگزيدگان به پایان خواهد رسید.

243243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =