ضحاک روی صحنه می‌آید / جمالی: شاهنامه را گوشه خانه بگذاریم، می‌پوسد

گروه تئاتر پارت از 9 شهریور نمایشی را در تالار حافظ به صحنه می‌برد که خوانشی معاصر از داستان ضحاک شاهنامه فردوسی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این نمایش «p2» نام دارد و نویسنده آن عباس جمالی است. مرتضی میرمنتظمی هم کارگردانی این کار را بر عهده دارد و بازیگرانی چون احسان کرمی، آزاده صمدی ، عباس جمالی و ... در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

«پیشنهاد مرتضی میرمنتظمی این بود که بر روی قصه ضحاک شاهنامه کار کنیم، من در ابتدا حس خوبی برای این کار نداشتم.» این جملات را نویسنده نمایشنامه در جمع خبرنگاران گفت و ادامه داد: « نگران بودم در دام تکرار‌هایی بیافتیم که پیش از این درباره قصه ضحاک وجود داشته است. اما خوشبختانه با تلاش‌هایی که گروه‌ اجرایی داشت در اجرای جشنواره تا حدی از این تکرار فاصله گرفتیم و در اجرای جدیدمان هم اساسا سعی کردیم خوانشی متفاوت و معاصر از قصه ضحاک داشته باشیم و تلاش کردیم این قصه را به چالش بکشیم.»

نمایش «p2...» پیش از این با همکاری هنرمندانی از کشور ارمنستان در جشنواره تئاتر فجر اجرا شده بود. احسان کرمی بازیگر تئاتر هم  با بیان این مطلب که شاهنامه فردوسی تنها یک شاهکار ادبی نیست، افزود:« این اثر یک شاهکار دارماتیک هم هست. فردوسی نه تنها یک شاعر بلکه یک نمایشنامه نویس هم بوده، البته نمایشنامه های او به صورت منظوم نوشته شده است.»

او که معتقد است که تئاتر باید نیاز روز زندگی ما را بر طرف کند و درغیر این صورت فایده‌ای نخواهد داشت، در مورد امروزی بودن داستان «ضحاک» گفت:«آیا در جامعه جهانی امروز ضحاک نداریم که بخواهد مارهای اطرافش را سیر کند؟! آیا خون و خونریزی‌هایی که امروز در دنیا اتفاق می‌افتد به دستور ضحاک نیست، داستان ضحاک فردوسی همین الان در بسیاری از کشورها در سطوح مختلف وجود دارد.»

میرمنتظمی کارگردان نمایش هم با بیان این مطلب که اجرای عمومی این نمایش نسبت به اجرای مشترکی که با هنرمندان ارمنستان در جشنواره تئاتر فجر داشتیم تغییرات زیادی کرده است، درباره اسم نماش گفت:« در واقع «p2 » همان اسم پارکینگ دوم است که در این نمایش اشاره به مکان کشتارگاه ضحاک دارد.»

آزاده صمدی هم که از دو هفته پیش به جمع گروه تئاتر پارت پیوسته و در این نمایش نقش یکی از دختران ضحاک را دارد، در مورد این کار و فضای آن گفت:« دراین تئاتر قصه ضحاک معاصر شده و تلاش شده نگاه متفاوتی به این قصه صورت بگیرد.»

عباس جمالی هم با بیان این مطلب که در هر متنی بخشی از واقعیت بیان می‌شود و بخشی دیگر از واقعیت پنهان می‌شود، گفت:«در شاهنامه هم این اتفاق می‌افتد. ما سعی کرده‌ایم بخشی از قصه ضحاک که در شاهنامه پنهان شده است را به چالش بکشانیم و به طور کلی با نگاهی معاصر با آن برخورد کنیم.»

جمالی ادامه داد:«ما دراین کار یک سوال مطرح می‌کنیم، این که آیا برخورد موزه‌ای با قصه‌های شاهنامه فایده دارد؟ پاسخ ما خیر است. ما در این نمایش نگران خود قصه هستیم و اینکه شاهنامه در گوشه خانه‌ها خاک بخورد.ما می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که آیا شاهنامه می‌تواند جوابگوی امروز ما باشد؟ ما فکر می‌کنیم که اگر شاهنامه را زیبا در گوشه خانه نگه داریم می‌پوسد. پس باید به سراغش برویم.»

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =