وضعیت اسرای ایرانی در عراق از صدمات روحی تا خلاقیت‌های فردی

همزمان با سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به میهن اسلامی انتشارات سروش کتاب «بررسی وضعیت اسرای ایرانی در اردوگاه های عراق» نوشته علی اصغر امانی زاده را منتشر و روانه بازار نشر کرد.

به گزارش خبرآنلاین، بررسی مسئله اسارت در جنگ تحمیلی بیانگر این حقیقت است که اسارت در این ابعاد، چهره‌ای نو و ناشناخته برای ملل جهان و حتی برای ملت شریف ایران دارد و متاسفانه توصیف اسارت به شکل ناقص و خلاصه نمودن آن در کتک خوردن، شکنجه شدن و سوء تغذیه بدون در نظر گرفتن واقعیت‌هایی که باعث خلق صحنه‌های متفاوت و ایثار به گونه‌ای که موجب حیرت دشمنان اسلام و انقلاب شده است، حق مطلب را ادا نمی‌کند و به غلط نام اسیر با شکنجه و شلاق و کابل و سیم خاردار عجین شده است.

در کتاب «بررسی وضعیت اسرای ایرانی در اردوگاه های عراق» نویسنده سعی کرده چهره‌ای نو از اسارت- آن هم از زبان آزادگان سرافراز میهن اسلامی- به نسل‌های آینده ارائه دهد، همچنین در این کتاب سعی شده با توجه به پایان نیافتن قطعی تبادل اسرا و محدودیت‌هایی که برای درج تمامی مطالب مربوط به جنگ وجود دارد و نیز مشکلات فراوانی که در تحقیق میدانی و اسناد شفاهی وجود دارد، ابعاد دیگر اسارت نیز مانند شهادت، ایثار و پایمردی آزادگان و ظلم دشمنان نشان داده شود.

انگیزه اصلی نویسنده کتاب ثبت وقایع و شناساندن ابعاد گوناگون اسارت اسیران ایرانی در عراق بوده است که به خوبی توانسته به این هدف با تحقیقات میدانی و کسب اطلاعات دقیق دست پیدا کند.

کتاب «بررسی وضعیت اسرای ایرانی در اردگاه های عراق» در 8 فصل کلی تدوین شده است. فصل اول تاریخچه‌ای از شروع جنگ میان عراق و ایران را بیان می‌کند و بهانه‌هایی که برای شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران وجود داشته است را با استناد به منابع تاریخی موجود بیان می‌کند.

فصل دوم نویسنده به تعریفی از اسارت و رزمنده می‌پردازد و چگونگی دستگیر شدن و مواجهه با اسارت را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در این فصل همچنین اسارت از منظر روانشناسی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد و جنبه‌های روانی اسرا به خوبی تعریف می‌شود.

فصل سوم کتاب گذری بر سیر تاریخی رفتار با اسیران جنگی دارد و این رفتارها را از منظر اسلام و احادیث موجود از ائمه اطهار مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد و همچنین حقوق اسیران جنگی در قرون معاصر را بیان می‌کند.

در فصل چهارم خواننده با موقعیت کشور عراق و اسارتگاه‌های آن آشنا می‌شود و در این فصل موقعیت اردوگاه‌های منطقه رومادیه، موصل و تکریت از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد. فصل پنجم نگرشی به وضعیت اسرای جنگی ایران و عراق دارد و عملکرد رژیم بعث عراق در رفتار با اسیران جنگی، شرح لطمات وارده به سلامت جسمی اسیران، شرایط عمومی زندانیان جنگی در اردوگاه ها، شرایط زیستی مشترک بین اردوگاه‌ها، انواع بیماری‌ها و امراض اسارت، شکنجه‌ها و رنج ها،‌ روش‌های شکنجه و اطلاعات آماری اسرای عراقی را مورد توجه قرار می‌دهد.

در فصل ششم بافت نیروهای اسیر ایرانی در اردوگاه‌های عراق و ویژگی‌های نگهبانان عراقی و در فصل هفتم قوانین بین‌المللی در کسب خبر و روابط اسیران مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فصل آخر هم به تعلیمات هنری، فرهنگی و آموزشی در اسارت نگاهی تازه دارد و در نهایت نویسنده نتیجه‌گیری مناسبی را انجام می‌دهد.

این اثر در 206 صفحه مصور و با قیمت 9هزار تومان منتشر شده است.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =