۹ چهره علمی عضو فرهنگستان علوم معتقدند استیضاح رضا فرجی دانا، وزیر علوم سیاسی است.

طهورا شهبازی: سه شنبه رضا فرجی دانا وزیر علوم استیضاح می شود. استیضاح و روند اگر بر اساس اهداف نمایندگان استیضاح کننده پیش برود، قطعا سبب خوشحالی عده‌ای می شود اما در عین حال عده زیادی را نیز ناراحت خواهد کرد . عده ای از فرهیختگان کشور که عضویت در فرهنگستان علوم وجه مشترکشان است، استیضاح را سیاسی دانسته و فرجی دانا را در حال حاضر شایسته ترین فرد برای این منصب می دانند. آنها تمام قد از سیاست های 9 ماهه وزیر علوم دفاع می کنند.

 

ردیف نام سوابق و تحصیلات اظهار نظر
1 دکتر رضا داوری اردکانی رییس و عضو پیوسته فرهنگستان و استاد بازنشسته فلسفه، دانشگاه تهراندکترای تخصّصی فلسفه ، دانشگاه تهران فرجی دانا در زمره وزیرانی است که هم با نظام پیوند دارد، هم با دانشگاه و دانشگاهیان. درست است که دانشگاهیان و دانشجویان هریک جدا جدا با نظام ارتباط دارند اما لازم است وزارت علوم هم رابط دانشگاه و نظام باشد. وزیر اگر صرفاً با دانشگاه یا با نظام پیوند داشته باشد شاید نتواند تعادلی را که باید میان علم و فرهنگ و مدیریت کشور وجود داشته باشد، ایجاد کند.آقای دکتر فرجی‌دانا تاکنون رؤسای خوبی برای دانشگاه‌ها برگزیده است و دانشگاهیان از عملکرد وزارت علوم رضایت دارند. اکنون اگر کسانی معتقدند پیشرفت علم در این مدت چند ماه کند شده است باید وسایل دقیقی برای اندازه‌گیری پیشرفت و رکود علم در اختیارشان باشد. من که با دانشگاه و دانشگاهیان کم و بیش تماس دارم نشانی از این کندی و رکود نمی‌بینم. اصلاً پیشرفت و رکود علم ربطی به آمدن و رفتن رئیس و مدیر ندارد. اگر علم در حال پیشرفت باشد مدیر و رئیس نمی‌توانند سیر آن را کند کنند.استیضاح وزیر علوم چه رأی بیاورد و چه نیاورد نه برای استیضاح‌کنندگان سودی دارد و نه بر قدر و اعتبار مجلس می‌افزاید و شاید اثر منفی هم داشته باشد. زیرا استیضاح باید مستند به اصول و قوانین باشد نه به سلیقه‌های جناحی و گروهی.
2 دکتر یوسف ثبوتی عضو پیوسته فرهنگستان علوم واستاد فیزیک دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجاندکترای تخصصی نجوم و اختر فیزیک، دانشگاه شیکاگو به هیچ وجه با استیضاح روز سه شنبه موافق نیستم چون باعث به هم ریختن فضای نظام آموزش عالی و دانشگاه‌ها می‌شود مخصوصا با توجه به اینکه فرجی‌دانا به مراتب بهتر از دو وزیر گذشته عمل کرده است. سوابق علمی ایشان و امتیازاتی که در جامعه علمی کشور کسب کرده‌اند هم بیشتر از دو وزیر گذشته بوده است. ایشان یکی از با صلاح ترین و واجد شرایط ترین کسانی است که می تواند کشتی این وزارتخانه را هدایت کند.8ماه است که ایشان در دفتر کاریشان است در این مدت کوتاه اگر توانسته باشد نظم متعارف به فضای علمی و دانشگاهی کشور بدهد کار معجزه آسایی کرده است به این دلیل که به هیچ وجه دانشگاه‌ها در این 8 سال عاری از تنش و حب و بغض نبوده و عاری از غیرقانونی عمل کردن‌ها نبوده است. دکتر فرجی‌دانا جلو این نا به سامانی‌ها در 8 ماه گذشته را گرفته است.بسیاری از روسای قدیم دانشگاه‌ها درحال حاضر در دانشگاه نیستند. هیچ کس به اینکه چگونه روسای دانشگاه‌ها منصوب شده‌اند اهمیتی نمی‌دهد. کار مهمی که آقای فرجی دانا در خصوص انتصابات دانشگاهی انجام داده است این بوده که در اکثر این دانشگاه‌ها هیاتی فرستاده‌اند  تا از اعضای دانشگاه استنتاج کنند که چه کسی برای ریاست دانشگاه مناسب تر است و این بهترین روش مدیریت است. رییس دانشگاه باید بین همکاران خود واعضای هیات علمی محبوبیت داشته باشد. این روش انتصاب مخصوص خود فرجی‌داناست و در گذشته سابقه نداشته است و اکثرا این سیاست پیاده نمی‌شود. ریشه بسیاری از مشکلاتمان هم همین است.این استیضاح تبعات خاص خود را خواهد داشت به طوری که وزارتخانه‌ای بدون سرپرست نخواهد ماند ولی بدون وزیر و سیاستگذار اصلی فضا دچار اغتشاش خواهد شد.
3 دکتر مگردیچ تومانیان رییس شاخه ریاضی فرهنگستان علوم اصلا موافق استیضاح روز سه شنبه نیستم. این استیضاح کاملا مساله‌ای سیاسی است. این استیضاح مربوط به نمایندگانی است که اقوامشان جزو بورسیه‌بگیران بوده‌اند که در زمان دولت‌های قبلی از موقعیت خود سوء‌استفاده کرده و به علم خیانت کرده‌اند.قضیه انتصابات روسای دانشگاه‌ها به هیچ وجه به مجلس مربوط نیست و وزیر اختیار دارد هرکس را که دارای صلاحیت دانست منصوب کند. همه روسای منصوب‌شده از نظر من دارای صلاحیت واز روسای دوره‌های قبلی بسیار بهتر هستند.در دوره فرجی‌دانا نه‌تنها کاهش رشد نداشتیم بلکه پیشرفت هم داشته‌ایم. اعداد و ارقامی که دوره‌های قبل در خصوص رشد علمی اعلام می کردند همه ساختگی بوده وادعای رشد داشتن در علم صوری بوده است.فضای علمی تازه دارد به روند روتین خودش برمی گردد.اقدامات وزیر علوم در این مدت خدمتشان کاملا مثبت بوده بنابراین استیضاح بی مورد است.به هر حال اگر استیضاح ناموفق باشد و ایشان نتوانند رای اعتماد بگیرند جو آرام و یک مقدار سبک شده حالا از بین خواهد رفت. توصیه من به نمایندگان این است که مسایل شخصی و قومی خود را کنار بگذارند تا همچنان همه با آرامش به کار خود ادامه داده و برای دانشجویان فضای مناسب برای کار علمی فراهم باشد.
4 دکتر جواد فیض استاد مهندسی برق و عضو فرهنگستان علوم قطعا مخالف استیضاح هستم. دکتر فرجی‌دانا  جزو سالم ترین، منطقی ترین و علمی ترین افراد هستند. در بررسی‌هایی که در حوزه انتصابات ایشان انجام دادیم روشن شد که روسای دانشگاه‌ها بدون هیچ مساله سیاسی منصوب شده‌اند. یک وزیر می‌تواند رییس دانشگاه را خودش انتخاب کند هرکسی روشی دارد. روش ایشان اینگونه است که مجموعه هیات علمی ، کارمند و دانش آموزان در دانشگاه چه کسی را به عنوان رییس تایید می کنند.مساله رشد علمی وابسته به فاکتورهای مهمی است که یک سال و دو سال بعد تازه خودش را نشان می دهد. درحال حاضر همه چیز روال منطقی خودش را دارد طی می کند. به خصوص در حوزه علمی و دانشگاه که نیاز به فضای منطقی دارد.امیدوار هستیم ایشان رای بیاورند زیرا در حال حاضر فضای دانشگاه به سمتی رفته است که همه مقداری به فضای دانشگاه امیدوار شده و کارها به صورت علمی و منطقی پیش می‌رود و اگر رای نیاورند باعث دلسردی در جامعه علمی شده و در درازمدت به ضررکشور تمام خواهد شد.
‌‌5 دکتر غلامعباس توسلی عضو پیوسته فرهنگستان و استاد بازنشسته جامعه شناسی دانشگاه تهران، دکترای تخصصی جامعه شناسی سوربون فرانسه بنده موافق استیضاح نیستم. حتی در این خصوص اساتید مختلف نامه‌ای را گردآوری و به امضا رسانده‌اند تا حمایت خود را از سیاست‌های دکتر فرجی‌دانا اعلام کنند. درخصوص استیضاح باید ببینیم نمایندگان ملاک‌هایی که در نظر می گیرند چیست؟ این ملاک‌ها بر اساس استانداردهای خارجی است یا ملاکی است که خود ایرانی‌ها برای فضای علمی در نظر می‌گیرند. در خصوص انتصاب روسای دانشگاه‌ها هم بالاخره هر مسوولی اگر اختیار نداشته باشد که نمی تواند کاری کند و با توجه به اینکه تمامی استادهای دانشگاه تایید کردند که ایشان باشند واقعا نمی‌دانم استیضاح برای چیست؟
6 دکتر جواد صالحی استاد دانشگاه صنعتی شریف و رییس شاخه مهندسی برق فرهنگستان علوم از روند استیضاح اطلاعات دقیقی ندارم ولی دکتر فرجی‌دانا را به خوبی می‌شناسم. با ایشان در فرهنگستان هم آشنا هستم. فرجی‌دانا یک شخص وارسته و عالمی هستند افکارشان برای برنامه‌ریزی بسیار منظم است. ایشان دارای شخصیت و تجربه ارزشمندی هستند که بتوانند وزیر باشند و شخصیتی هستند که می تواند باعث پیشرفت کشور شود. امیدوارم به نحو احسن جلسه استیضاح حل شود به دلیل اینکه زمانی که  یک وزیر را جابه‌جا می کنیم  جامعه دستخوش تغییرات فکری شده و روند اقدامات  از خطی بودن به صورت زیگزاگی درمی‌آید.تغییرات خیلی سریع به حرکت علمی کشور صدمه خواهد زد. وزیری که از فیلترهای مختلف می گذرد انتخاب می شود نباید به این زودی دچار تغییر شود زیرا دچار عقب افتادگی در آن وزارتخانه می شود. تغییر روش و برگرداندن این روند به جای قبلی کار بسیار سختی خواهد بود.
7 دکتر غلامرضا اعوانی عضوپیوسته فرهنگستان علوم و استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتیدکترای تخصصی فلسفه دانشگاه تهران هر زمانی که علم تحت تاثیر سیاست و تصمیم گیری های سیاسی قرار گرفته بیشترین ضربه ها را خورده است.علم و سیاست کاملا دو مقوله تفکیک شده است و هر وقت سیاست و سیاسی کاری به علم می چسبد علم مورد لطمه واقع می شود. نباید اساتید را بر اساس مسائل سیاسی ارزیابی کرد بلکه باید معیارهای علمی در این ارزیابی ها حرف اول و آخر را بزند. ما صدها نفر از این دانشجویان داریم که با همین کارها آنها را از دست می دهیم و باعث رفتن آنها از کشور می شویم، چرا نباید بگذاریم آنها در کشور خود رشد کنند و در همین جا مفید واقع شوند.بسیاری از دانشجویان خودشان استعدادهای بی نظیری بودند که می توانستند در ایران بمانند ولی درگیر این مسائل شدند. ایران یک کشور فرهنگی است و متاسفانه جامعه آموزش عالی این کشور به جای اینکه درخیلی از مسائل علمی جلوتر از کشورهای دیگر باشد درگیر مسائل دیگر شده و بخشی از استعدادهای شگرف و جوانان نخبه خود را از دست داده است.فرجی دانا وزیری مدبر و کاردان است که اگر اجازه کار کردن به او بدهند یکی از بهترین وزرا با بهترین عملکردها خواهد بود در صورتی که این اختیار از او گرفته شده است.هر کسی را که چهار بار به مجلس ببرند و سوال و جواب کنند قطعا در کارکرد و سیستم مدیریتش اخلال ایجاد خواهد شد. بنابراین وقتی چهار بار فرجی دانا را برای این کار به مجلس احضار کرده اند نباید تصور کنند قدرت تصمیم گیری و اختیار به او داده اند.
8 دکتر نصرالله پورجوادی چهره ماندگار در حوزه عرفان و عضو شورای انقلاب فرهنگی دخالت مجلس در آموزش عالی و به طور کلی وزارت علوم را کاری ناصحیح می‌دانم زیرا وزارت علوم با وزارتخانه‌های دیگر مثل وزارت پست و تلگراف، وزارت کار و وزارت کشور فرق دارد و نمی تواند اینگونه به دست مجلس اداره شود.سیاسی کردن دانشگاه‌ها همیشه مهمترین خطری بوده که ارتقای دانشگاه‌ها را تهدید می‌کرد و می توان گفت بزرگ ترین لطمه ای که در مقاطعی دانشگاه ها پس از انقلاب خوردند به دلایل سیاسی شدن آموزش عالی بود.تاکنون هر جایی که مجلس به امور دانشگاهی و آموزش عالی ورود کرده است لطمات بزرگی به این ارگان وارد کرده، از سهمیه بندی دانشجویان بگیرید تا تصمیمات دیگری که در شورای عالی انقلاب فرهنگی با آنها مخالفت کرده ایم.دانشگاه ها باید استقلال داشته باشند و سیاسی کردن دانشگاه ها به ضرر وزارت آموزش عالی تمام خواهد شد.به عنوان فردی که 50 سال در فضای آموزش عالی خدمت کرده ام معتقد هستم با توجه به اینکه در دوره قبل لطمات زیادی به دانشگاه ها وارد شد حال که آقای روحانی سعی دارد به سیستم خود لطمات وارده را جبران کند، چوب لای چرخش نگذاریم و اجازه بدهیم کار خود را پیش ببرد.
9 دکتر کریم مجتهدی چهره ماندگار در حوزه فلسفهاستاد دانشگاه تهران نمایندگان در استیضاح وزیرعلوم تعجیل نکنند.من سوابق کار و جزییات آقای فرجی دانا را نمی‌دانم، پس مشخصا درباره این فرد صحبت نمی کنم اما به طور کلی می خواهم بگویم بدون اندیشیدن، تدبیر و تحقیق نمی شود یک وزیر را در فرصت کمی که بر سر کار آمده مورد استیضاح قرار داد.بدون کار و رجوع به کارهای قبلی که یک وزیر انجام داده و فرصت کمی که کار کرده، نمی توان او را مورد بازخواست قرار داد و نقد کرد.من تاکید می کنم و تنها در مورد شخص وزیر علوم صحبت نمی کنم بلکه فقط به نمایندگان مجلس توصیه می‌کنم که از عجول بودن بپرهیزید و به طور ناگهانی یک نفر را مورد استیضاح قرار ندهید.شاید هم پشت این تصمیم تدبیری باشد که من نمی دانم ولی این را با صداقت می گویم که هرگز کسی را در فرصت کم قضاوت نکنید و بگذارید برای کاری که می خواهید بکنید مطمئن شوید.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    169 7
    شما مخالفان استیضاح رو داشته باش بعد دیپلمه های استیضاح کننده رو داشته باش
    • بی نام IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
      3 1
      ما دانشمندانمان را استيضاح مي كنيم عجيبه نه
  • محمد A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    دنیا دار مکافات هر کاری با دولت های قبل کردند الان یکی داره با خودشون میکنه نوش جون همشون خوب دور هم سرگرم شدن
  • مریم A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    331 8
    ما دیگه حرفی نداریم
  • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    32 5
    مملکت شده عرصه تقابل انکه مار مینویسد و انکه ترسیم میکند
  • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    بزارید مجلس کار خودشو بکنه چرا شما اینقدر می ترسید از یه استیضاح
    • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      93 4
      ترس و دلواپسي خاص امثال شماست.
    • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      69 4
      ما نمیترسیم اتفاقا بذارید مجلس کار خودش رو بکنه اما یک روز قبل از به مجلس رفتن باید آقای فرجی دانا افشاگر کنن
    • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      39 3
      ترس؟
    • بی نام EU ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      59 3
      کسی از استیضاح نمیترسه ... نزدیک به 2 ماه هست که مردم رو علاف کردن با این کاراشون ... یعنی 2 ماه کار یه وزارت خانه هر چقد هم که روی روال باشه عقب افتاده ... دوست عزیز دانشجویان و اساتید دارن میگن اقا ما این وزیر رو میخوایم ... دو رکن اصلی دارن میگن ما میخوایم این وزیر رو ... حالا مجلس چرا گوش نمیده به نظرات نخبگان و اساتید؟؟نکنه میخوای بگی یه معلم که راه پیدا کرده به مجلس از یک استاد در دانشگاه شریف بیشتر میدونه؟؟؟
    • علی مشهد IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      51 4
      خخخ تر، ترس چیه، یک سری نمانیده اقلیت مردم که تحمل شکست تو انتخابات رو نداشتن دنبال انتقام هستن زورشون به روحانی ، ظریف و زنگنه نمی رسه گیر دادن به مظلوم ترین وزیر کابینه
    • سینا A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      50 4
      کسی استیضاح نمی ترسه, از سیاسی کاری خسته شده ایم,اخه تا کی این اصولگرایان می خواهند همه منافع ملی را به پای منافع شخصی و جناحی ذبح کنند
    • همایون US ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      40 2
      من با نظر این دوستمون موافقم. بذارید مجلس کار خودشو انجام بده تا خیلی از رانت خواریهای 8 سال گذشته رو بشه. اینا خودشون دم به تله دادن چرا به دام نیفتن؟؟
    • بی نام A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      34 3
      شما اگر نمی ترسید چرا دارید استیضاح می کنید.
    • بی نام A1 ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
      0 0
      کار مجلس حل مشکلات و چاره اندیشی برای آنهاست نه خلق مشکل.
  • ف.ر IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    32 2
    نماینده های استیضاح کننده عوض اینکه بابت این شفاف سازی هایی که آقای فرجی دانا انجام داده خوشحال باشند، ناراحت هم شده اند. حکومت عادل نباید از افشاگری بترسه حتی اگر به ضررشون باشه.
  • پویا A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    22 2
    چه جالب همان هایی که ادعا میشود دارن به صورت سیاسی وزیر را استیضاح میکنند ، همان هایی هستند که به وزیر رای اعتماد دادند نمیدانم چرا کسی در آن زمان سیاسی بودن این اقدام را اعلام نکرد
  • عدنان AE ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    مگه قرار بود هنری باشه که گفتن سیاسی است؟ یعنی میخواین بگین مغرضانه است
    • بی نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      25 1
      شک داری
    • بی نام EU ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      23 2
      په نه په مصلحانه است
    • سعدى A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      28 3
      بله مغرضانه است. شك دارى ؟
    • مژگان IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      30 2
      نه در راه رضای خدا قراره استیضاح بشن ایشون. ربطی هم به لو رفتن اون بورسیه شدگان نداره
  • امیر تبریز اوغلی ضد لنگ وکیسه IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    7 36
    یه استضاح. زمین و زمان وریختین به هم
    • بی نام IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      6 8
      همه جا قراره نظر بدی آقای نخود هر آش؟
  • فاطمه ID ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    19 3
    نمایندهای مجلس را ما انتخاب می کنیم ولی نمی دونم چرا وقتی وارد مجلس میشوند اینقدر وارد سیاسی کاری میشن آقایان محترم نمایندگان مجلس خردی فراموش کرده اید و درشتی می کنید .
  • نورابادی A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    22 1
    از محضر نمایندگان ملت تقاضا میشود اگر این استیضاح که حق مسلم انان است برای رضای خدا و خلق خداست بسم اله ولی اگر عزل نصب های ایشان انان را نگران کرده بدانند هر فعل حلالی مباح نیست بگذارید فرزندان ملت با فراغ بال بیشتری کار ها را دنبال نمایند بند ه نه دانشجو هستم نه استاد دانشکاه نه در وزارت علوم نقشی بر عهده دارم که منافع ام اقتضا کند این مطل را بنویسم فقط ابروی افراد و مدیران جامعه اسلامی را مهم میدانم انک ذوالفضل العظیم
  • منصور IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    12 62
    چرا دررابطه با سقوط علمي كشور هيچي گفته نمي شود ، آيا نبايد وزير پاسخگو باشد
  • بی نام A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    37 3
    افتخار شاگردی دو تن از این اساتید بزرگوار جناب آقای پرفسور تومانیان و جناب آقایپرفسور فیض را در دانشگاه تبریز داشتم .
    • بی نام A1 ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      0 1
      خدا برات بیشتر کنه
  • 0 IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    3 1
    نباید استیضاح بشه.
  • بی نام RO ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    2 0
    خب سیاسی باشه. مگر شما به جز سیاست بازی کار دیگه ای انجام میدین؟
  • بی نام A1 ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    4 1
    متاسفم سرنوشت چند میلیون فرهیخته افتاده به دست چند پایداری که منافع اقتصادی و جناحی براشون از هرچیزی مهمتره
  • بی نام A1 ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    5 1
    وقتی دانشمندی مثل داوری اردکانی مخالف استیضاحه ، من با لحن فامیل دور میگم : من دیگه حرفی ندارم.
  • بی نام IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    1 0
    میخوام اینبار تو انتخابات مجلس رای بدم