برند های خارجی چطور به پوشاک ایرانی می چسبند؟/ پوشاکی که به مرزها می روند و بازهم به تهران می آیند

بررسی ها نشان می دهد قیمت عرضه پوشاک از تولیدی ها به بوتیک های سطح شهر با رشد 50 درصدی قیمت مواجه می شود.

واردات رسمي پوشاک 80 درصد کاهش يافته است و به همان ميزان به واردات غيرقانوني پوشاک افزوده شده است. به گفته رئيس اتحاديه پيراهن دوزان مردم علاقه اي به خريد پوشاک توليد ايران ندارند. او در اين مورد مي گويد:« مردم وقتی متوجه می‌شوند پوشاکی دوخت ایران است، از خرید منصرف می‌شوند، تاکید کرد: مردم به سمت خرید پوشاک و به طور کلی اجناس مارک‌دار هستند و به دلیل این‌که در داخل تولید شده، تمایلی به خرید آن نشان نمی‌دهند.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سخت گيري هاي مرزي نيز تاکنون منجر به کاهش ميزان قاچاق پوشاک به کشور نشده است. با اين حال برخي محافل صنفي اعلام مي کنند، توليدکنندگان پوشاک در تهران محصولات خود را به مرزها و حتي مناطق آزاد مي فرستند. اين محصولات با برنده هاي ترکيه اي راهي اين مناطق مي شوند. بنکداران نيز توليدات پوشاکي هاي تهران را به عنوان کالاهاي وارداتي فله اي مي فروشند. همين پوشاک با عنوان خارجي از مرزهاي کشور راهي تهران مي شوند و در بوتيک ها به فروش مي رسند. اين روال طي چهار سال گذشته با جديت از سوي توليدکنندگان تهراني انجام شده است.

بررسي ها نشان مي دهد قيمت عرضه پوشاک از توليدي ها به بوتيک هاي سطح شهر با رشد 50 درصدي قيمت مواجه مي شود. بازار پوشاک به شدت وابسته به واردات غيررسمي از مرزهاي کشور است. براساس آمارهاي که گمرک منتشر کرده طي يکسال به طور متوسط  بالغ بر 315 تن پوشاک به ارزش تقریبی دو میلیون و 251 هزار تن وارد کشور مي شود. همين ميزان واردات به طور متوسط در سال 92 در قياس با سال 91 بيش از 80 درصد کاهش داشته است. همزمان اتحاديه پوشاک هم خبر داده که مردم براي خريد پوشاک ايراني بي انگيزه شده اند. براين اساس بخش مهمي از نياز بازار پوشاک توسط قاچاقيان تامين مي شود.  پوشاکي که به صورت قانوني وارد کشور مي شوند، به طور متوسط 0.01 درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص مي دهد. امارات، چین و آلمان سه مبداء اصلی واردات پوشاک به کشور در سال گذشته بودند. سهم این سه کشور از واردات پوشاک کشور به ترتیب به 32.47، 29.15 و 12.51 درصد رسید. بررسي هاي تحقيقي مرکز پژوهش هاي مجلس نشان مي دهد قاچاق پوشاک به کشور رشد 500 درصدي را تجربه کرده است.

به گفته رئيس اتحاديه پوشاک، ترکيه و ايتاليا اصلي ترين کشورهاي به حساب مي آيند که محصولاتشان به صورت رسمي و غيررسمي وارد بازار ايران مي شود. دروديان در اين مورد مي گويد:« کت و شلوار دوخت داخل و با کیفیت مناسب حدود 200 هزار تومان قیمت دارد، اما همان کت و شلوار با مارک ترکیه تقریبا 450 تا 500هزار تومان فروخته می‌شود. البته قیمت پوشاک بستگی به محل قرارگیری مغازه نیز دارد و یک پوشاک در مغازه‌ای حوالی جمهوری با زعفرانیه یا مناطق بالاتر تفاوت قیمت دارد چون آن مغازه‌ها هزینه‌های بیشتری در مقایسه با مغازه‌های پایین شهر پرداخت می کند.»

همچنین مرکز پژوش‌های مجلس هم در گزارشی با اشاره به رشد شدید قاچاق پوشاک به کشور اعلام کرده که طی سال‌های 1385 تا 1389 قاچاق پوشاک به کشور رشد 500 درصدی داشته است.آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که هم‌اکنون بیش از 9300 واحد تولیدی پوشاک با سرمایه‌گذاری 4.1 هزار میلیارد تومانی در کشور فعال هستند و بالغ بر 250 هزار نفر نیز در این صنعت فعالیت می‌کنند. عمده پوشاکی که به صورت قانونی وارد کشور می‌شود مربوط به واردات پوشاک‌های برند می‌شود که بعضا قیمت‌های بالایی در بازار ایران دارند.

درحال حاضر یکی از اصلی ترین نگرانی های فعالان بازار پوشاک به گردش عجیب پوشاک در کشور مربوط است. خرید از تولیدی های تهران، فروش در بازارچه های مرزی و بازگشت پوشاک به بوتیک های تهران هزینه های قابل توجهی را به اقتصاد کشور و حتی مصرف کنندگان وارد می کند.

3535

 

 

کد خبر 371279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • بی نام A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 1
    مثه خیلی چیزای دیگه وقتی برندی نمایندگی اصلی و معتبر در ایران نداشته باشه ازین مسائل هم بوجود میاد
  • يه مامانه A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    6 0
    مردم دوست دارندجنس ايرانى بگيرن.ولى لباس ايرانى اولا مشكل الگو داره.هنوزتوليدى هاازالگوهاى قديمى استفاده مىكنندومثل لباسهاى خارجى توليداتشون خوب به تن نمىشينه.دوم اينكه مدلهاشون هم به روزنيست.خودبنده توسايتهاى خارجى مثلابلوزى رومىبينم كه هيچوقت توى توليدات ايرانى نمىبينم.يه سايتهايى هست كه فقط دويست مدل بلوز داره خب خريدارنميادمدلهاى تكرارى بخره.مشكلديگه اينه كه ايرانيهابيشترتوى توليداتشون ازرنگهاى تيره استفاده مىكنندوتنوع رنگ وپارچه ندارن
  • بی نام A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    2 0
    تولید به اصطلاح ملی اصلا توان رقابت با کالای خارجی را ندارد چون هزینه تمام شده آن بالاست. مثلا یک تولید کننده پوشاک ایرانی که کارخانه تولیدی آن در کرج است و در چند شهر نمایندگی دارد کالاهای خود را به قیمت نمونه های مشابه خارجی عرضه می کند و بهانه هم این است که پارچه های تولیداتش از ترکیه وارد می شود و چون دلار گران است محصول نهایی هم گران به دست مصرف کننده می رسد. مصرف کننده ترجیح می دهد کالای قاچاق خارجی رقیب این به اصطلاح کنننده داخلی که طراحی و دوخت بهتری هم دارد به قیمتی نزدیک به آن یا حتی کمتر خریداری کند. تولید مثلا ملی با این رویه به جایی نخواهد رسید چنانکه در زمینه خودرو هم به جایی نرسیده جز خالی کردن جیب خریداری که پولش به خرید ماشین خارجی نمی رسد. تولید داخلی این جوری مفتش گران است
  • بی نام A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    1 0
    من خودم تولیدی دارم همه مارکها رو تو پاچنار میخریم بعد لباسها رو میبریم آستارا میفروشم
  • ابراهیم EU ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    1 1
    مثل اینکه جدیدا کتو شلوار نخریدی قیمت 200 هزار برای کت وشلوار معمولی خ باب همایونه والا اگه از فروشگاهیی با برند متوسط مثل گراد خرید کرده باشی برای یک دست کت و شلوار باید 500 هزار بدی برندایی مثل هاکوپیان که بالای میلیون خرج برمی دارن
  • فاطمه IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    2 0
    من متعجب هستم از رفتار مردم میرند به قشم لباس مارکدار میخرند ولی وقتی عین همون را با دوخت تهران همون جنسبانصف قیمت میبینند خودشون را گول میزنند میگند نهمال ما جنسش بهتره این افرا د پول بدون زحمتکشی را باید تو جوی خیابون بریزند وباید در نادانی خودشون بمونند .اگر کمی به فکر کشور وکارگاه های تولیدی باشند این کار را نمیکنند .
  • بی نام A1 ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    5 0
    این قیمتایی که می فرمایید برای چه زمانیه؟؟؟؟ یک دست کت و شلوار دوخته از برندی داخلی مثل هاکوپیان بالای یک و نیم میلیون قیمت داره. اون کت و شلواری که شما می فرمایید 200 هزار تومن قیمت داره ، پارچه و آستر و همه چیزش چینی هست و با نازلترین سطح دوخته شده . تازه اگه روی تن آدم درست وایسته که معمولاً اینطور نیست ، به دلیل پایین بودن کیفیت پارچه و ضعیف بودن دوخت ، خیلی سریع از رده خارج می شه.