رئیس مجلس و اکثریت نمایندگان در برابر دیکتاتوری اقلیت ایستادند

بعد از چند هفته کش و قوس و اختلاف، با تصمیم و رای نمایندگان مجلس، نظر کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص ناظر شورای نظارت بر مطبوعات لغو شد.

فاطمه استیری: ماجرا از آنجا آغاز شد که کمیسیون فرهنگی مجلس که اکثریت آن را نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری تشکیل می دهند نام "رسایی" و "نبویان" از نمایندگان منتسب به این جبهه را به عنوان گزینه‌های پیشنهادی برای عضویت در هیات نظارت بر مطبوعات معرفی کرد. نادیده گرفتن نام علی مطهری با این استدلال که او رای لازم را برای کاندیداتوری نیاورده است با اعتراض مطهری و جمع زیادی از نمایندگان روبرو شد. علی لاريجاني رييس مجلس هم تا حدودي اين اعتراض‌ها را وارد دانست و به ابهام معرفي كانديداها از سوي كميسيون فرهنگي اشاره كرد، ابهامي كه بنا شد بعد از تعطیلات مجلس رفع شود.

در فاصله تعطیلات مجلس اما هجمه علیه رییس مجلس و علی مطهری و مرتبط دانستن دفاعیات لاریجانی از این موضوع به نسبت فامیلی او با مطهری سبب شد که در نهایت علی مطهری از کاندیداتوری در هیئت نظارت بر مطبوعات انصراف دهد. با این وجود اما انتظار مجلسی ها آن بود که کمیسیون فرهنگی افراد دیگری را نیز به عنوان کاندیدا معرفی کند تا دست آنها برای انتخاب ناظر باز باشد، خواسته ای که از سوی کمیسیون فرهنگی اجابت نشد تا در نهایت امروز به رای گیری استمزاجی از صحن مجلس منتهی شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز در جریان رسیدگی به انتخاب ناظرین در شورای نظارت بر مطبوعات با نظر کمیسیون فرهنگی که حداقل دو برابر در این شورا عضویت داشته باشند مخالفت کردند.

در جریان رسیدگی به انتخاب ناظرین در شورای نظارت بر مطبوعات، نمایندگان مجلس شورای اسلامی تذکرات متعددی را مطرح کردند که در اکثریت این تذکرات با نظر کمیسیون فرهنگی مخالفت بودند و خواستار رای‌گیری استمزاجی مجلس برای انتخاب ناظرین بودند.


در همین راستا لاریجانی که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت پس از تذکرات متعدد نمایندگان اظهار کرد: این جلسه نشان می‌دهد نظرات متفاوت بوده و برداشت از آیین‌نامه نیز متفاوت است ما در هیات رییسه رای‌گیری نکردیم؛ لذا به کمیسیون فرهنگی توصیه کردیم با توجه به کلمه حداقل که در آیین‌نامه نیز آمده است اجازه دهند سایر نمایندگان هم به عنوان ناظر کاندیدا باشند.

وی خاطرنشان کرد: کمیسیون فرهنگی باید به این مساله توجه می‌کرد و وقت جلسه را نمی‌گرفت. در واقع ارزش ندارد که این مساله تبدیل به اختلافی در مجلس شود.

لاریجانی با تاکید بر اینکه اگر کلمه حداقل در آیین‌نامه برای انتخاب ناظرین وجود نداشت حق با کمیسیون فرهنگی بود، گفت: آمدن این کلمه در آیین‌نامه به این مقصود است که دست نمایندگان بسته نشود؛ لذا باید نظر استمزاجی از مجلس بگیریم تا بتوانیم تصمیم لازم را اتخاذ کنیم.

بر اساس این گزارش، این موضوع به رای گذاشته شد که اکثریت مجلس نپذیرفتند که نظر کمیسیون فرهنگی مورد قبول باشد.
بر همین اساس رییس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: به نظر استمزاجی مجلس باید احترام بگذاریم و احترام به این نظر برای همه نمایندگان می‌تواند مفید باشد و کمیسیون فرهنگی هم کسی را از کاندیداتوری محروم نکند.


خشم تندروها از رای استمزاجی مجلس
این تصمیم مجلس اما خشم تعدادی از نمایندگان مجلس را برانگیخت و رییس مجلس را متهم به دیکتاتوری کردند.

پس از اینکه نمایندگان به رد نظر کمیسیون فرهنگی رای دادند و قرار بر این شد که کسانی که قصد کاندیدا شدن دارند مجددا ثبت نام کنند و در صحن مجلس رای‌گیری انجام شود اعضای جبهه پایداری و تعدادی از اعضای کمیسیون فرهنگی همچون پژمان‌فر، حسینیان، کوچک زاده، طاهری، آقاتهرانی، کوثری و زاکانی اعتراض خود را اعلام کردند.

زاکانی هم خطاب به لاریجانی گفت که رییس مجلس اعمال دیکتاتوری می‌کند.

پس از این صحبت‌ها لاریجانی خطاب به نمایندگان معترض گفت که اگر استبداد بد است استبداد اقلیت بدتر است. نماینده‌ها به رای کمیسیون فرهنگی رای ندادند و از بیش از 200 نماینده فقط 100 نفر رای دارند. طبق آیین نامه فقط نظر رییس مجلس مطرح است و چون ابهام داشتند نظر استمزاجی را مطرح کردند.

رییس مجلس ادامه داد: دیکتاتور کسانی هستند که به رای مجلس اعتراض داشته باشند. این رای که ما گرفتیم دیکتاتوری نیست. رییس مجلس باید نظر بدهد. دیکتاتوری کسی است که به رای مجلس اعتنا نداشته باشد و من چون ابهام داشتم از مجلس رای مشورتی گرفتم.

لاریجانی با عتاب خطاب به این نمایندگان گفت: چطور در جاهای دیگر اگر رییس مجلس نظر بدهد دیکتاتوری نیست و اینجا دیکتاتوری است؟

در حین سخنان لاریجانی درگیری‌هایی بین زاکانی و نعمتی اتفاق افتاد که قاضی پور نماینده ارومیه سعی کرد زاکانی را آرام کند. همچنین فضای مجلس که به شدت شلوغ شده بود با درگیری لفظی بین نمایندگان ادامه پیدا کرد و فضای متشنج مجلس دقایقی طول کشید.

توضیحات سالک درباره روند بررسی انتخاب ناظرین در هیات نظارت بر مطبوعات در کمیسیون فرهنگی
در همین رابطه رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در تذکری روند بررسی و انتخاب ناظرین در هیات نظارت بر مطبوعات را بیان کرد.

حجت‌الاسلام احمد سالک، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به انتخاب ناظرین مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات، گفت: طبق ماده 218 آیین‌نامه برای انتخاب ناظران کمیسیون‌های تخصصی و یا مجلس، کمیسیون ذیربط موظف است به تعداد دو برابر مورد نیاز از نمایندگان داوطلب واجد شرایط را به مجلس معرفی کند.

وی افزود: طبق این ماده از آیین‌نامه وقتی به کمیسیون تخصصی یعنی کمیسیون فرهنگی این موضوع منتقل شد بحث مفصلی صورت گرفت و تصمیم کمیسیون هم اتخاذ شد اما بحث‌های فراوانی را به دنبال داشت که در پی آن اطلاعیه دادیم و به نمایندگان مهلت داده شد تا آنهایی که کاندیدا هستند سوابق خود را برای نظارت ارائه کنند که نهایتا کمیسیون وارد شور شده و جمع‌بندی رابه هیات رییسه اعلام کرد.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با توجه به تذکر پیرموذن خطاب به رییس مجلس، گفت: اینکه وی می‌گوید فقط جایگاه عده‌ای حفظ شده نه نمایندگان مجلس، این واقعا توهین به کمیسیون است. در مجلس چه جریانی وجود دارد که فقط برای این کمیسیون است ولی در سایر کمیسیون‌ها اینگونه نیست؟

سالک افزود: ما چه نظر خاصی داشتیم که بعضی از آقایان دیروز مصاحبه کردند و گفتند چون هیات رییسه با فلانی نظر ندارد اینگونه عمل می‌کند در حالیکه کمیسیون نظر خود را در چند مرحله داده است؟ باید اجازه دهید انتخابات برگزار شود.

لاریجانی که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در پاسخ به سخنان سالک، گفت: ما اصلا در هیات رییسه رای‌گیری نکردیم بلکه به توصیه اکتفا نمودیم و بنده به شما گفتم این کلمه حداقل ایجاب می‌کند که سایر نمایندگان هم حق انتخاب شدن داشته باشند و شما گفتید این مساله را مدیریت کرده و حل می‌کنید اما متاسفانه حل نشد در حالی که به راحتی می‌توانستید مدیریت کنید و بی‌خودی اینگونه وقت جلسه گرفته نشود.
/27220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    احسنت به لاريجاني
    • بی نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
      اتحاد اصولگرایان در استیضاح وزیر علوم میتواند زمینه ساز اتحادی بزرگتر در انتخابات ریاست جمهوری و کنار زدن تندروهایی که بر سر کار هستند، بشود.
  • عالی IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    237 9
    طرح عبور از لاریجانی
  • نعمت IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    جالبه جبهه پايداري دم از استبداد ميزنناصلا فرار رو به جلو مرامشونه...
  • سامان IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    نه بابا اون تو تشنج می شه.... پایداری ها دارن انتحار می کنن... آخی بیچاره ها چاره ای ندارن، آخرین روزهای خوش خوشونشون... کاری که در استیضاح وزیر کردن، بلایی به جانشان بشه که نفهمند از کجا بود...انتخابات وعده دیدار ما.... آماده باش آقای زاکانی، آماده باش
  • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    147 7
    فقط افراد حاضر در مجلس چه در كميسيون فرهنگي چه در ساير كميسيونها را بنگريد كه چگونه اخلاق فرهنگي و ادب اجتماعي را در مجلس رعايت مي كنند
  • عرشیا A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    هر شکست جبهه به اصطلاح پایداری یک پیروزی شیرین و دلچسب برای تمام ازادیخواهان در کشور میباشد . به امید شکستهای دندان شکن دیگر برای این جماعت افراطی و بی منطق .
  • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    154 9
    چه عجب یه کار مثبت کرد این مجلس
  • اسی RO ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    باز خوبه لاریجانی هستش
  • سامان A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    احمدی نژادی ها هر چه بر ضدشان باشد دیکتاتوری مصداقش گیر به سخنان روحانی و ... و هرچه به نفعشان باشد دموکراسی و ... است. مثل کار هایی که احمدی نژاد میکرد و پیروان راستینش دارند انجام می دهند.
  • بی نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    109 7
    کار خوبی کرد ولی دیر بود جلوی این اقلیت پر هیایو و غارتگر باید با قدرت برخورد کرد.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    ما شیفتگان خدمتیم ...
    • عالی IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
      113 6
      مانفهمیدیم الان برادرای دلسوز هیزم به آتیش دشمن میریزن یا نه؟ آقای نوباوه فیلم این کاراتونم تو بی بی سی نشون میدی؟
  • پیام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    56 84
    لاریجانی به معنای واقعی کلمه مدیر مدبری میباشد.
  • بی نام US ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    63 6
    خداوند دولت و مجلس و ملت را از قدرت طلبی و لجاجت برخی از احزاب و گروه ها حفظ فرماید
  • عابد EU ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    100 نماینده نظر کمیسیون فرهنگی را تائید، 94 نماینده نظر کمیسیون فرهنگی را رد و 11 نماینده به آن رای ممتنع دادند. اعتراض نمایندگان مجلس به رئیس مجلس این بود که رئیس مجلس چرا نظر کمیسیون فرهنگی را به رای گذاشته است؟ آنها از علی لاریجانی خواستند ابهام خودش را نیز به رای مجلس بگذارد که رئیس مجلس نپذیرفت. نمایندگان معترض به نظر لاریجانی می‌گویند، چرا باید نظر کمیسیون فرهنگی علی‌رغم اینکه 6 رای بیشتر از رای مخالفان داشته، رد شود؛ به گفته این نمایندگان، در صورتی که رئیس مجلس ابهام خود را به رای مجلس می‌گذاشت، آرای ممتنع نیز به کمک آرای موافق با نظر کمیسیون فرهنگی می‌آمد و نظر کمیسیون فرهنگی تائید می‌شد.
  • بی نام EU ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    بذرپاش: کمیسیون فرهنگی قانونی عمل کرده است/ سال گذشته هم دو نفر معرفی شدند
  • منصف EU ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    11 60
    در موضوع انتخاب ناظران کمیسیون‌ها کمیسیون‌های ذیربط موظفند حداقل به میزان دو برابر مورد نیاز از بین نمایندگان داوطلب واجب شرایط به مجلس معرفی کنند. در واقع با این واژه حداقل کمیسیون می‌تواند حداکثر 10 نفر را هم معرفی کند، پس عملا تشخیص این بود که کمیسیون خلاف آئین‌نامه عمل نکرده و در این کمیسیون فرهنگی نص آئین‌نامه عمل کرده است.
  • بی نام EU ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    16 91
    قبلا هم آقای کامران و مطهری از سوی کمیسیون به مجلس معرفی شده بودند و کسی هم اعتراضی نکرد و حتی در مورد کمیسیون‌های دیگر و ناظرین دیگر نیز همیشه به این روال عمل شده و ما طبق یک سامانه توافق کردیم و تاکنون اعضای ناظر را انتخاب کرده‌ایم. حالا جای سوال است که چرا این موضوع باید آن قدر مورد بحث قرار گیرد و چرا به خودمان اجازه می‌دهیم که چنین صحبت‌هایی مطرح شود؟ مگر آقای نوباوه و یا آقای کیایی‌نژاد و یا آقای شجاعی‌کیاسری از مردم رأی نیاورده‌اند؟
  • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    114 6
    لعنت به افراط و افراطي
  • نجفی دانا A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    57 61
    درود بر روحانی سلام بر لاریجانی
  • بی نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    64 4
    هر کاری کنید نمی توانید انکار کنید رابطه جای ظابطه را گرفته
    • بی نام IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
      3 1
      ضابطه درست هستش