معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: در صورت تعلل انگلیسی‌ها در آوردن منشور کوروش جهت برپایی نمایشگاه تاریخی احتمال قطع تمام روابط فرهنگی دو کشور جدی است.

حمید بقایی در گفتگو فارس با اشاره به روند بازگردادن منشور کوروش به کشور گفت: انگلیسی‌ها ادعا می‌کنند که قطعات جدید کتیبه پیدا شده و این قطعات با منشور دیگری است و می‌خواهند به همراه این منشور به ایران بفرستند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر داریم با آنها مذاکره می‌کنیم و در صورتی که با مشکل برنخوریم و به وعده‌ای که داده‌اند عمل کنند این موضوع در آینده‌ای نزدیک محقق می‌شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور خاطرنشان کرد: انگلیس‌ها باید بدانند اگر به وعده و قول و قرارهایی که دادند عمل نکنند روابط فرهنگی خود را با آنها به شکل جدی قطع خواهیم کرد.
بقایی اظهار داشت: ما به انگلیسی‌ها اولتیماتوم داده‌ایم و زمانی را نیز برای این موضوع مشخص کرده‌ایم که اگر این موضوع رعایت نشود قطعاً با پاسخ جدی ما مواجه خواهند شد.

وی افزود: در حال حاضر در بخش‌هایی که باستان‌شناسان و حتی دانشگاهیان انگلیس با ما کار مشترک فرهنگی در زمینه تاریخی داریم و آنها نیاز به سرویس‌های سازمان میراث فرهنگی کشورمان دارند و در حال حاضر با آنها مذاکره و برای فرستادن کتیبه زمان می‌گذرد.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: با توجه به وقتی که به آنها اعلام کرده بودیم اگر به آن عمل نکنند علاوه بر قطع روابط فرهنگی با آنها به دنیا اعلام خواهیم کرد با موزه بریتانیا همکاری فرهنگی نکنند چون این مرکز ظاهراً علمی ـ پژوهشی در رفتار خود کاملاً سیاسی رفتار می‌کند و به تعهدات خود پای‌بند نیست.

بقایی آخرین مهلت داده شده به کشور انگلیس برای بازگرداندن منشور کوروش 16 ژانویه مصادف با 26 دی ماه عنوان کرد و اظهار داشت: امیدواریم موزه بریتانیا تهدید ایران را در این زمینه جدی بگیرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 37167

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =