یحیی آل اسحاق، رییس اتاق تهران: سیاست های پولی دولت با محدودیت همراه است

دولت باید با سیاست خروج از رکود، برخورد پروژه ای داشته باشد. برای درست اجرا شدن این پروژه، وحدت فرماندهی، سازمان نظارت، سازمان کنترل لازم است.

فريده عنايتي: سیاست خروج از رکود دولت نیاز به عملیاتی شدن دارد. تقریبا تمام کارشناسان معتقدند روی کاغذ، سیاست خوبی به نظر می رسد، اما مهم، نحوه اجرا، نظارت و دستاوردهای آن است. یکی از این افراد، یحیی آل اسحاق، رییس اتاق بازرگانی تهران است. او معتقد است که برخورد و ریسک پذیری از الزامات اجرای این سیاست است. حتی به قول او، باید گفت که بدون جرات و برخورد، امکان عملیاتی شدن این سیاست وجود ندارد. با رییس پارلمان بخش خصوصی در تهران، در مورد سیاست خروج از رکود دولت و تاثیر آن برای بخش خصوصی گفتگو کردیم. او می گوید: «سیاست های پولی دولت با یک محدودیت همراه است.»

*سیاست های پولی خروج از رکود را چطور ارزیابی می کنید؟

به طوری کلی سیاست های پولی دولت با یک محدودیت همراه است. چرا در حال حاضر، دولت در کنترل تورم یکسری دستاوردها به دست آورده است. این در حالی است که سیاست های خروج از رکود، نیازمند تزریق پول است. خب از طرفی دولت نمی خواهد دستاوردهایش از بین برود، از سوی دیگر هم می خواهد رونق اقتصادی ایجاد کند. به همین دلیل محدودیت ایجاد می شود. البته دولت در بیان کنترل تورم هم نمی گوید که سیاستی انقباضی داشته و رشد نقدینگی را کم کرده است. بلکه دولت معتقد است که رشد نقدینگی 30 درصد هم افزایش داشته است.

*به عبارتی شما معتقدین دولت، انقباضی عمل کرده است؟

سیاست انقباضی باعث تشدید رکود در اقتصادی کشورها می شود. اما دولت مدعی است که فقط پایه پولی را حفظ کرده و سیاست انقباضی نداشته است. البته خیلی مهم است که پایه پولی حفظ شود.

*به هرحال، دولت تورم را تا حدود زیادی کنترل کرده است.

بله؛ دستاورد دولت این است که تورم نقطه به نقطه را از 30، 40 درصد به 14، 15 رسانده است.

*به عقیده شما، خروج از رکود، باعث می شود که دستاورد کنترل تورم دولت از بین برود؟

خب، همان طور که گفتم، دولت نمی خواهد این دستاوردش از بین برود. اما از طرفی اگر بخواهد از رکود خارج شود باید به بازار پول تزریق کند که اگر پول به بازار تزریق شود، تورم دوباره بالا می رود.

*به نظر شما سیاست خروج از رکود دولت، تا چه حد می تواند به خروج از رکود کمک کند؟

جدا از اینکه اساسا فرض کنیم، نسخه ای که دولت برای خروج از رکود پیچیده است، درست است یا نه، باید قدرت اعمالش را سنجید. به عبارتی، در اجرا و عمل است که مشخص می شود این سیاست تا چه حد کارایی دارد.

*چه راهکاری برای درست اجرا شدن این سیاست اقتصادی دارید؟

دولت باید با سیاست خروج از رکود، برخورد پروژه ای داشته باشد. برای درست اجرا شدن این پروژه، وحدت فرماندهی، سازمان نظارت، سازمان کنترل لازم است. برخورد و ریسک پذیری از الزامات اجرای این سیاست است. حتی باید گفت که بدون جرات و برخورد، امکان عملیاتی شدن این سیاست وجود ندارد.

*دولت برای نظارت بر اجرای این سیاست، صحبت از ستادی می کند که قرار است زیر نظر وزارت اقتصاد و دارایی باشد. حتی دبیر خانه این ستاد هم در همین وزارت خانه مستقر می شود. شما سیستم نظارتی سیاست خروج از رکود را چگونه می بینید؟

نگرانی در این باره این است که چه بدنه ای قرار است تمام این 170 بند را اجرا کند. این سیاست در چه گروهی قرار است اجرایی و نظارت شود.

*شما به عنوان ریاست پارلمان بخش خصوصی در تهران، معتقد هستید که نسخه خروج از رکود، به درد بخش خصوصی می خورد؟

به عقیده من، نسخه درست است. ولی در حال حاضر اجرایش مهمتر است.

*با توجه به مشکلات چندین ساله اقتصاد کشور، سیاست خروج از رکود، راه کار خوبی به نظر می آید؟

بگذارید برنامه شروع شود. شروع که شد مثل بهمن راه می افتد.

 3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    2 0
    آقا یدونه از این اتاقها هم به ما بدین