به گزارش خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، محمدعلی نجفی در اجلاس سراسری روسای دانشگاهها در مشهد مقدس ضمن تاکید بر این نکته که ۳۳ سال پیش به دعوت یک روحانی گرانقدر دکتر باهنر، و حدود دو هفته قبل به دعوت یک روحانی بزرگوار دیگر این مسؤولیت را پذیرا شده ، افزود: در فاصله زمانی بین پذیرش این دو مسئولیت، تغییر و تحولات بزرگی در مسائل مربوط به علوم، تحقیقات و فناوری رخ داده ولی بسیاری از خواستهها و انتظارات اصلی حضرت امام (ره)، مقام معظم رهبری و نظام از دانشگاه به قوت خود باقی است.
سرپرست وزارت علوم در ادامه به چالشهای فراروی آموزش عالی اشاره کرد و ارتقای کیفیت آموزش عالی را مهمترین چالش آموزش عالی دانست و گفت: در سالهای اخیر به دلایلی، شاهد سیطره کمیت بر تصمیمات، برنامهها و فعالیتهای آموزش عالی بودیم.
وی گام برداشتن در جهت نظام جامع تضمین کیفیت آموزش عالی را وظیفه مدیران همه دانشگاهها دانست و تاکید کرد: دانشگاه بدون کیفیت، نمیتواند مبدأ تحول و پیشران تولید علم در جامعه باشد و به رسالتهای اصلی خود عمل کند.
نجفی چالش دیگر را کار آمد کردن نظام آموزش عالی کشور عنوان کرد و گفت: این کارآمدی دارای وجوه و ابعاد مختلف «کاربست علم در جامعه» و «توانمند سازی خروجیهای دانشگاهها» ، «پیوند بین دانشگاه با بخشهای مختلف اجرایی و اقتصادی کشور» و «بینالمللی کردن دانشگاهها» است و عدم وجود پیوند عمیق میان دانشگاه با نیازهای امروز جامعه را از نقاط ضعف آموزش عالی دانست.
نجفی سومین چالش آموزش عالی را اقتصاد و منابع مالی دانشگاهها عنوان کرد و افزود: ما به یک استراتژی مالی کلی برای آموزش عالی کشور نیازمندیم و در عین حال نمیتوان یک نسخه مالی برای همه دانشگاهها تجویز کرد.
وی «برندفروشی» در دانشگاهها را مورد نکوهش قرار داد و تأکید کرد: اگرچه مجموعه منابع مالی که در آموزش عالی کشور در گردش هستند، به ما اجازه داشتن حداکثر کیفیت را نمیدهد ولی باید تلاش کنیم هم در تأمین منابع مالی و هم در هزینه کرد این منابع، بی عدالتی صورت نگیرد و باید دانشگاهها به میزانی که در حل مسائل ملی و منطقهای نقش دارند، منابع مالی بیشتری کسب و از آن در جهت ارتقای علمی کشور استفاده کنند.
سرپرست وزارت علوم، در ادامه به رویکردهای آینده آموزش عالی اشاره کرد و «تصمیم گیری براساس تصمیم سازی» را مهمترین رویکرد آموزش عالی عنوان و به روسای دانشگاهها توصیه کرد که در اداره دانشگاهها نظام تصمیمسازی مبتنی بر خرد جمعی را به وجود آورند و از توانایی فکری و معرفتی کل نظام بهره گیرند و از طرفی، با مشارکت دادن استادان، دانشجویان و دانشگاهیان در تصمیم گیریها در آنها انگیزه ایجاد کنند.
نجفی، «کاستن از تمرکزگرایی» و «حرکت به سوی استقلال دانشگاهها» را از دیگر رویکردهای وزارت علوم دانست و در عین حال تأکید کرد: حدود و ثغور استقلال را باید مشخص کرد و دانشگاه مستقل باید با دیگر بخشهای جامعه رابطه اصولی داشته باشد و تعهدی درون زا نسبت به مشکلات جامعه احساس کند.
نجفی رویکرد بعدی وزارت علوم را «بین المللی کردن دانشگاهها» عنوان کرد و این مسئله را هم از نظر اقتصادی و هم از نظر فرهنگی به نفع جمهوری اسلامی ایران دانست.
سرپرست وزارت علوم، آینده نگری، آینده نگاری و آینده پژوهی را یکی دیگر از رویکردهای آینده آموزش عالی بیان و تأکید کرد که با توجه به اینکه نظام سنتی آموزش دچار تحول شده، نظام آموزش عالی کشور هم باید پذیرای نگاه نو و تحول آفرین باشد.
تفکیک سنجش و پذیرش از رویکردهای مهم دیگر آموزش عالی از دیدگاه سرپرست وزارت علوم است که به گفته وی درحال بررسی است.
نجفی در خصوص مسائل سیاسی در دانشگاهها اظهار داشت: استراتژی ما این است که دانشگاه نباید میدان رقابتهای سیاسی باشد و مسائل سیاسی نباید مسائل علمی و آموزشی را به حاشیه براند و در یک کلام، دانشگاه نباید سیاست زده شود و باج سیاسی به کسی یا جریانی بدهد.
سرپرست وزارت علوم در پایان از رؤسای دانشگاهها خواست از ظرفیتهای قانون بودجه برای حل مشکلات دانشگاهها استفاده کنند، با ستاد وزارت همکاری بیشتر و دقیقتر داشته باشند و با نگاه محبت آمیز و با رحمت و عطوفت نسبت به دانشجویان سال تحصیلی را با نشاط، قوت و قدرت آغاز کنند و فارغ از جریانات سیاسی، هر کاری را به صلاح نظام آموزش عالی کشور میدانند، انجام دهند.
45503
نظر شما