محیط بان در آستانه اعدام هنوز بر لبه تیغ است

بعد از دو بار تایید حکم قصاص و اعتراض به این حکم برای سومین بار حکم اعدام دومین محیط بان دنا تایید شد.

طهورا شهبازی: 24 تیر ماه سال 1389؛ غلامحسین خالدی محیط بان منطقه حفاظت شده دنا با همکارانش در حال انجام ماموریت در منطقه تحت حفاظت خود بود که از طریق منابع محلی متوجه شلیک شکارچیان می شود. شکارچی‌ها شکار به دست در حال حرکت بودند که بعد از ایست ماموران به سمت آنها حمله می‌کنند. درگیری آغاز می‌شود و تیر هوایی شلیک می‌شود. غلامحسین خالدی با دو شکارچی که به روی او چاقو کشیده بودند درگیر می‌شود. در این گیرو دار ناگهان «محمد پایه‌گذار» نقش بر زمین می‌شود.

«غلامحسین خالدی» محیط‌بان 38ساله منطقه حفاظت شده دنا به اتهام قتل یک شکارچی به اعدام محکوم شد. او بعد از «اسد تقی‌زاده»، دومین محیط‌بان منطقه «دنا» است که حالا بعد از 4 سال ، به انتظار مرگ نشسته است.

چندی پیش این محیط بان منطقه حفاظت شده دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد حکم اعدامش دوباره از سوی دادگاه کیفری استان تایید شده است و از مسوولان سازمان محیط زیست خواست تا پیگیر کار وی باشند.

با وجود اینکه مسوولان سازمان محیط زیست اعلام می کنند که پیگیر کار این محیط بان هستند اما او همچنان در زندان مرکزی یاسوج به سر می برد.

محمد مجابی در پاسخ به سوال خبرآنلاین مبنی براینکه آیا حکم خالدی برای بار سوم در محکمه قضایی استان تایید شده است؟ گفت: تغییری در پرونده غلامحسین خالدی ایجاد نشده و امور مرتبط به وی همچنان به روال گذشته است، سازمان محیط زیست همچنان پیگیر کار این محیط بان و گرفتن رضایت از خانواده مقتول است.

مجابی همچنین در گفتگویی دیگر، به ایلنا گفته است: یکی از برنامه های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست که تاکید ریاست سازمان هم بر آن است، بهبود وضعیت معیشتی محیط بانان است،به ویژه افرادی که دارای مشکل شده و در زندان بسر می برند.از این رو به طور مداوم وضعیت این افراد پیگیری می شود. با تلاش های صورت گرفته، سال گذشته موفق به اخذ رضایت از اولیای دم برای سه محیط بان محکوم به اعدام شدیم و اخیرا هم موفق شدیم رای یکی از محیط بانان که به قتل عمد محکوم شده بود را تغییر دهیم و این فرد از قتل عمد مبرا شد.


هیچکس از سازمان محیط زیست به دیدنم نیامده

«غلامحسین خالدی» چند روز پیش در گفتگو با آنا از تائید حکم اعدام خود خبر داد و گفت: وکلای پرونده با اطلاع از این موضوع که حکم اعدام من برای بار سوم تائید شده در حال اعتراض به این پرونده هستند، با این حال سازمان و اداره محیط زیست استان به طور کلی فراموش کرده اند که محیط بانی در زندان روزگار می گذراند و حکم اعدامش برای چندمین بار تائید شده است.

وی با گله از بی اعتنایی مدیران محیط زیست نسبت به او و خانواده اش گفت: در حقیقت طی شش ماه گذشته هیچ کسی از سازمان محیط زیست به دیدنم نیامده و با من و خانواده ام هیچ ارتباطی نداشته اند. مدیران و مسئولان محیط زیست در یاسوج و تهران حتی یکبار جواب تلفن من را نمی دهند چون می دانند از زندان تماس می گیرم. با این حال در ملاقاتی که مسئولان حقوقی اداره محیط زیست با یکی دیگر از محیط بانان در بند (اسد تقی زاده) داشتند حاضر به ملاقات با من نشدند.

این درحالی است که معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز خبرهای خوشی برای محیط بانان داشت. او از تبدیل وضعیت حدود ۴۴۰ نفر از محیط بانان از قراردادی به پیمانی، افزایش حقوق بر اساس ضرایب ابلاغی از سوی معاونت و برنامه ریزی و نظارت راهبردی از محل صرفه جویی‌های به عمل آمده و پرداخت حق الکشف، دیه‌ها و جبران خسارت‌ها به محیط بانان که از سال ۱۳۹۱ پرداخت نشده بود، سخن می گفت.

با این حال عده ای از کارشناسان به خلا قانون اشاره نمی کنند و عدم آشنایی محیط بانان با قوانین استفاده از اسلحه را دلیل محکومیت های اخیر این افراد بیان می کنند. بعد از آن بود که یگان حفاظت سازمان محیط زیست در این سازمان تشکیل شد و آموزش محیط بانان در دستور کار قرار گرفت.


آزادی محیط بان محکوم به قصاص

حدود ۲ سال قبل یکی از محیط بانان به نام کرامت برهانی در شهرستان خاتم در مرز استان فارس و یزد با شکارچیانی مواجه و منجر به درگیری شد که در اثر این درگیری متاسفانه یکی از شکارچیان به نام مرحوم رحیم بیگی در اثر درگیری جان خود را از دست می دهد .بر اساس حکم دستگاه فضایی این محیط بان یزدی محکوم به قصاص می شود که خوشبختانه اولیاء مرحوم بیگی پس از پیگیری های مجدانه این سازمان و استان یزد، رضایت خود را اعلام می دارند و در آخرین روز سال ۹۲ پس از ۲ سال زندانی این محیط بان با موافقت اولیاء دم و رضایت آنان و دستگاه قضایی از زندان آزاد می شود.

هر محیط بان باید در مساحتی قریب به 6هزار هکتار با بیش از 300تفنگ به دست مقابله کند.شهید شدن 116 محیط بان و زخمی شدن هفتگی محیطبان ها به دست شکارچیان و اینکه هیچ ابایی از شلیک به محیط بانان ندارند بی شک سختی این شغل پر مشقت را به رخ می کشد. اگر از محیط بانان انتظار حراست و حفاظت از وجب به وجب سرمایه های ملی خود را داریم کمی هم انصاف داشته باشیم.

47233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    216 1
    خدایا خودت نجات بده همه گرفتاران را...
    • بی نام KW ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
      184 1
      تنها كشوري كه اگه يه مجرم رو كه قصد داره تورو بكشه ،بكشي مقر ميشي.طرف اومده واسه دزدي داخل خونه زن و بچه كوچيك خواب بودن بيچاره ها از ترسشون جيغ ميزدن مردم دزد رو گرفتن زير چشمش كبود شده حالا شكايت كرده و بايد جريمه صورت بدنهيچ كس به تجاوز حريم شخصي كاري ندارهواقعا اين قانونه
    • احسان IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
      106 1
      با این حکم دیگه هیچ محیط بانی جرات دفاع و تامین امنیت جانداران منطقه محیط بانی خودش رو نداره ، تازه اگه ببینه یه شکارچی شکاری رو زده و داره حمل میکنه باید سریع برای جابجایی شکار به شکارچی خلاف کار کمک کنه وگرنه اونم درگیر میشه و باقی ماجرا
    • ایرانی A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
      25 0
      یادمه مصوبه ای در دولت دهم تصویب شد که هر گونه به اصطلاح اعتراض و اهانت یا درگیری ارباب رجوع با کارمندان دولت،و ارگانهای مربوطه مثل شهرداری انتظامی بانکها و ... منجر به شش ماه حبس برای ارباب رجوع میشود. آیا محیط بان هم کارمند دولت است یا اصلا کارش ارزشمند است . اصلا زحمتی در سرما و گرمای بیابان و جنگل متحمل میشود؟
  • ندا A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    175 1
    به این میگن قانون .مجری قانون محکوم به اعدام بشه ما آخرشیم.همین کارا رو می کنیم که شکارچیا هر کاری میکنن عین خیالشونم نیست جناب آقای اینانلو هتک حیثیت محیط بان یعنی این نه سخنرانی بهبود فریبا.
    • بی نام A1 ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
      13 1
      قانون یعنی همین بعضی قاتلها به اعدام محکوم میشوند و بعضی قاتلها به سه سال حبس...
  • بی نام A1 ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    150 1
    اسلحه برای کشتنه آخه وقتی اسلحه می دن دست یکی میگین از اینجا مراقبت کن اگر کسی بهش حمله کرد باید بکشه واقعاً خیلی احمقانه ست که اسلحه بدی دست یه نفر و ازش بخوای مثل یه چوب دستی ازش استفاده کنه
  • بی نام IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    91 1
    بیچاره طبیعت کشور ما با این رویه چیزی از حیات وحش باقی نمی ماند
  • حکمت A1 ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    84 1
    مسئولین محترم محیط زیست کجا یید؟نکنه بعداز اعدام این محیط بانان زحمتکش قصد دفاع دارید یا اظهار تاسف کنید.
  • بی نام IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    85 1
    یه گروهی جمع شوند سراغ کار این بنده خدا بروند. پول هم اگر شماره بدید می ریزیم. بنده خدا هم از طبقه پایین اقتصادیه و هم جوان است.
  • حسین راست گو A1 ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    91 2
    جالب خیلی خندیدم رضایت اولیای دم را بگیریم بابا بنده خود در حین ماموریت شکارچی غیر مجاز رو کشته تازه اونها اول شلیک کردن پس بنده خدا میگذاشت اونها میکشتنش یا اصلا چرا اونها رو برای ما موریت میفرستید که این همه درد سر بکشنداین طوریش رو تا به حال نشنیده بودم
  • شهلا IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    68 1
    من پیشنهاد می کنم برای جلوگیری از این گونه مسائل به دست محیطبانان عزیز ما تیرکمان از نوع بی خطر بدهند تا اینطوری به کسی به جز حیوانات و طبیعت بی گناه صدمه ای وارد نیاید
  • ای داد بیداد A1 ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    72 2
    محیط بان هم مانند مامور نیروی انتظامی است، باید از خود در برابر شکارچیان مسلح دفاع می کرده حال اگر محیط بان کشته می شد و شکارچی ضارب متواری آیا می توانستند ضارب را دستگیر کنند؟ بیچاره محیط بان که از چیزی دفاع میکند که برای مردم ایران ارزش ندارد
  • بی نام A1 ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    56 1
    جالبه این جماعتی که برای بخشش آدم کش و جانی دور هم جمع میشن الان کجتن؟الان که باید به خودشون فشار بیارن یه بی گناه اعدام نشه پیداشون نیست
  • بی نام IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    55 1
    واقعا چرا؟ چرا اینقدر شکار چی غیر قانونی، اینقدر قاچاقچی، اینقدر سرقت و زورگیری زیاد است؟ چون مجازات‌ها سبک است وپس نتیجه همین میشود که یک محیط بان باید با 300 شکارچی مبارزه کند و آخر اگر زنده ماند بالای دار برود.
  • بی نام A1 ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    55 1
    آقا یعنی چی؟ پس تفنگو واسه چی میدین دستشون؟ اینجوری که اینا نمیتونن کارشونو درست انجام بدن
  • نیما IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    59 1
    محیط بان در هنگام انجام وظیفه باید مجاز به استفاده از سلاح باشد. مجرم شکارچی هست نه محیط بان. امیدوارم مشکل محیط بانان زحمتکش حل شود
  • ؟ IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    70 1
    واقعا مسخرست....مثلا پلیس با دزد درگیر بشه و دزد کشته بشه باید پلیسو اعدام کنن؟
    • بی نام EU ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
      9 0
      دقیقا همینطوره. نمیدونستی بدون. مسخره ترین قانون رو داریم و دقیقا خلاف شرع اسلام هست این قانون که معلوم نیست از کجا اومده. به صراحت در قرآن کریم مجازات سارق و دزد و متجاوز ذکر شده.
  • اكبر IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    47 1
    بابا اين چه قانونيه كه نه محيط بان نه پليس مملكت نميتونه به يه متجاوز تيرانداى كنه؟؟؟قدرت حق پليس و محيط بانان...
  • مجی IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    53 1
    من نمیدونم اگه یک شکارچی غیر مجاز به یک محیط بان در حال ماموریت حمله کنه باید اون محیط بان چطور از خودش دفاع کنه که نه خودش کشته بشه و نه شکارچی و نه شکارچی از دستش فرار کنه
  • زهرا RO ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    44 3
    ای کاش خانواده مقتول لطف کنن رضایت بدن... مسئولان هم یه زحمتی به خودشون بدن
  • بی نام GB ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    53 1
    متاسفم واسه این قانون...خوب همین قوانین عجیب هست که کسی رغبتی برای محیط بان شدن نداره متاسفم متاسفم و باز هم متاسفم
  • مازنی A1 ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    81 1
    نام مأمور قانون, جرم اجرای قانون, شاکی قانون شکن, قاضی قانون, حکم اعدام
    • ... A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
      6 0
      آفرین
  • بی نام IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    62 1
    بالاخره حق تیر دارن ... اگه قتلی انجام گرفته حین خدمت بوده و باید غیر عمد بحساب بیاد
  • مهدی US ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    40 1
    چشم قوه قضائیه و قوه مقننه روشن
  • سالار A1 ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    30 2
    واقعا عجیبه ... آدم میخواد زمینو گاز بگیره اینجور مواقع ... یعنی چی اخه من اصن نمیتونم درک کنم ...
  • رضا A1 ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    24 1
    اقا اين ديگه نوبره اگه حق تير اندازي نداشته واسه چي اسلحه داديد دستش خب چماقي چوبي بيلي چيزي ميداديد دستش كه حالا گرفتار نشه. و سخني باىشما اقايان مسًًول : اين رسم مردانگي نيست كه همكارتان را تو اين شرايط تنها بگذاريد كه هم تو اخرت بايد جوابگو باشيد و هم اينكه بقيه همكارانتان ديگر نميتوانند مثل گذشته به خدمت ادامه دهندچون به سرنوشت اين بنده خدا نگاه ميكنند، ميترسند
  • بی نام NL ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    27 1
    ازاد شدن کمترین کاریه که براش باید انجام شه
  • بی نام EU ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    16 1
    بهبود کجایی که رفیقتو کشتن.
  • همشهری A1 ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    20 2
    طرفداران محیط زیست کجا هستند؟ دولت و قانون که نمی تواند و یا نمی خواهند به نگهبانان محیط زیست ؛ زحمت کشان محیط زیست کمک کندوظیفه دوستاران محیط زیست است که جلو بیایند و از این محیط بان حمایت کنند.
  • 7 IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    14 1
    اقا یا خانوم مازنی جمله ات خیلی جالب بود و تو مخی .
  • رامین A1 ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    30 1
    قابل توجه دلواپسان
  • عباس IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    38 1
    عدالت کور؟ محیط بان وظیفه شناسی که به وظیفه اش بنحو احسن عمل کرده و مرعوب تهدیدات شکارچی متجاوز به بیت المال مسلمین نگردیده وجانانه از بیت المال دفاع کرده بدلیل وظیفه شناسی باید حکم اعدام بر او جاری شود؟ پس از اعدام این محیط بان مظلوم هیچ محیط بانی از محیط زیست وبیت المال مسلمین دفاع نخواهد کرد وهمه آنان مصلحت طلبی ومنفعت طلبی شخصی را پیشه خواهند کرد وبسوی هیچ متجاوزی شلیک نخواهند کرد ودسته جمعی تفنگهایشان را غلاف خواهند کرد ودلیل آنرا حکم اعدام این محیط بان وموارد مشابه اعلام خواهند کرد ومیدان را برای غارتگران محیط زیست باز خواهند کرد.وقتی از آنان خواسته شود فقط نظاره گر باشند آنها هم نظاره خواهند کرد ودر مقابل غارت محیط زیست بی تفاوت خواهند بود.خالدی عزیز ما ایرانیان شرمنده تو هستیم.
  • آستارا IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    12 0
    مملکت اسلامیه دیگه عدالت اسلامی اینو میگه ؟دست سرباز تفنگ میدن ولی اگه یبار ازش شلیک کرد اونم هوایی باید پوکشو پیدا کنه وگرنه پدرشو درمیارن.یارو بهش تجاوز میشه باید ثابت کنه....توهین میشنوه باید شاهد داشته باشه ....دزد میاد نباید آسیب بهش برسونه مسخرست واقعا
  • بی نام IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    18 0
    حال اون شكارچياني كه همين چند وقت پيش تو صورت يه محيط بان ديگه شليك كرده بودن چطوره؟ با قرار وثيقه آزادن ديگه احتمالاً؟ حال اون عزيزان چوب بر جنگلهاي شمال كه محيط بان رو جلوي چشم بچه اش كشتن چطور؟ كسالتي ندارن كه انشاا...؟
  • احضارشده IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    14 0
    این رسمش نیست
  • بی نام A1 ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    14 0
    محیط بان گناهکارتره یا شکارچی؟؟؟؟ محیط بان باید اراد بشه چون از حق و حقوق مردم و کشورش دفاع کرده
  • مریم A1 ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    9 4
    با سلام.من یک وکیلم از نظر قانون این دفاع مشروع محسوب میشه و ایشون باید ازاد بشن.یعنی سازمان محیط زیست در این حد هم به خودش زحمت نداده برای این بنده خدا وکیل بگیره؟من هم کاری هم مالی حاظر به کمک هستم.