۰ نفر
۱۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۱

خودروسازان بزرگ کشور در مجموع 256 هزار و 196 دستگاه انواع خودروهای سواری را در چهار ماه امسال به تولید رسانده‌اند.

 

احسان ميزاني: چند وقتی می شود که بازار طلا و ارز نوسان زیادی ندارد و حتی روند رو به کاهشی را هم طی می کند. البته کسی هم توقعی از نوسان در این بازارها ندارد. چرا که مذاکرات 1+5 هنوز به جایی نرسیده که باعث افزایش و کاهش قیمت دلار شود، طلا هم در بازار جهانی خواهانش را از دست داده و فعلا بنای نزولی گذاشته است و قصد ندارد قیمتش را بالا ببرد. اما ماجرای بازار خودرو در این میان کمی متفاوت است. اگرچه قیمتش بالا و پایین نمی شود و به نوعی رکود در آن حکمفرما شده، اما به جایش خبرهای این بازار داغ داغ است. خبر دعوای کاهش پیدا کردن و نکردن قیمت خودرو و جنجال مجلس و شورای رقابتی ها. جنجالی که در آخر با عقب نشینی شورای رقابت همراه شد و قیمت خودرو ها 3  درصد کاهش پیدا کرد. کاهش 3 درصدی قیمت انواع خودروی پراید، تیبا، سمند و پژو 405 که به عبارتی با محاسبه آن می توان گفت این خودروها کاهش 580 تا یک میلیون تومانی را شاهد خواهند بود.

با این حال، مجلس هنوز راضی نیست و می خواهد قیمت ها را بیشتر کاهش دهد. حالا باید منتظر ماند تا تقاضا بالا رود و رکود چند وقت اخیر که به دلیل همین کشمکش های قیمت ایجاد شده بود، شکسته شود. اما گویا هنوز اتفاقی نیوفتاده است و رکود در بازار خودرو همچنان ادامه دارد به همین دلیل قیمتها به ثبات نسبی رسیده است. در این شرایط فعالان بازار خودرو می‌گویند که تا زمانی که ابهامات ایجاد شده پیرامون قیمت خودروهای داخلی برطرف نشود رکود بازار ادامه خواهد داشت.

مشخص نبودن وضعیت قیمت خودروی داخلی، بازار این محصول را تقریبا نابسامان کرده بود. براساس قیمت ها، خودروسازان محصولات یک سالشان را پیش فروش می کنند. اما وقتی هرروز صحبت از کاهش پیدا کردن و نکردن قیمت خودروی داخلی می شود، نه مردم می دانند که باید چه کار کنند و نه خودروسازان می توانند با خیال راحت به تولید و فروش محصولاتشان بپردازند.

البته رضا شیوا، رییش شورای رقابت، چند وقت پیش تاکید زیادی بررروی کاهش پیدا نکردن قیمت خودروها داشت. اما علی مددی، عضو دیگر این شورا، مدعی بود که: «دلیل این اوضاع نابسامان همان مصاحبه جنجالی رئیس شورای رقابت بوده که بدون دریافت نظر اعضا اقدام به تعیین قیمت و رسانه‌ای کردن آن کرد.» به گفته مددی، با 4 استدلال قیمت خودرو باید کاهش یابد که کاهش تورم از 42 به 14.5، کاهش قیمت ارز، برداشته شدن تحریم‌ها از صنعت خودروسازی ایران در گفت‌وگوهای 1+5 و همچنین افزایش دو برابری تولید خودرو در خودروسازی‌های کشور است.»

با این حال در نهایت، رئیس شورای رقابت از به نتیجه رسیدن مذاکرات خبر داد و گفت: با مذاکراتی که شورای رقابت با خودروسازان داشته است، قیمت خودروهای پر تولید، سه درصد کاهش خواهد یافت. بر این اساس در شرکت سایپا احتمالا پراید و تیبا و در شرکت ایران خودرو، پژو 405 و سمند به میزان 3 درصد  قیمت نهایی را کاهش می دهند.  به این ترتیب، زور مجلس به شورای رقابت چربید.

بر اساس گزارش وزارت صنعت، خودروسازان بزرگ کشور در مجموع 256 هزار و 196 دستگاه انواع خودروهای سواری را در چهار ماه امسال به تولید رسانده‌اند که در این بین، ایران خودرویی‌ها سهمی 145 هزار و 896 دستگاهی دارند و سایپایی‌ها هم از سهمی 74 هزار و 862 دستگاهی برخوردار شده‌اند. همین طور پارس‌خودرو به‌عنوان سومین خودروساز بزرگ کشور، 35 هزار و 196 دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده تا در مقایسه با چهار ماه نخست سال گذشته، 6/60 درصد رشد را تجربه کرده باشد.

3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    79 1
    یه پیشنهاد عالی، نمیشه از یارانه هر ایرانی 500 تا یک تومنی کم کنن بدن به این قشر زحمتکش خودروساز که خدای نکرده بیکاریشون 47 ساله چماق شده رو سر مردم، اما کلاً بساط خودروسازی رو از کشور جمع کنن؟ الان گزارشهای تلویزیون از سومالی، افغانستان، کنیا، گینه بیسائو، مالدیو و ... نشون میده که اونا هم حتی ماشینهای بهتری از ما سوار میشن و فقط اوضاع کوبا و کره شمالی از این لحاظ از اینجا بدتره
    • حمید A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
      35 3
      نشد داداش اینها طمع پول دارند ولی این طمع مثل چاهی است که ته ندارد . چرا دست بردارند ما متهم به استفاده از تابوت های روان ساخته ایران خودرو وسایپا هستیم .یادتان نرفته که 405 خودبه خود آتش می گرفت ویا یک تصادف عادی با پراید در خوش بینانترین حالت وجراحت نقص عضو و قطع نخاع درپیش داردخدای نکرده برای هموطنان .اگر دروغ می گویم منفی بدهید؟
  • بی نام IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    61 1
    فقط 3درصد کاهش؟ جالبه درچندمرحله قیمت خودرو 2 الی 3برابر شد حالا روی 3 درصد کاهش چانه زنی می شود ما که چشممان آب نمی خورد. باید هموطنان تحریم خرید ماشین را ادامه دهند. یادمان باشد ما مردم نباید کوتاه بیاییم.
    • قمی US ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
      4 1
      افزین به این هموطن
  • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    40 1
    بازار رو آزاد بگذارند تا ببینند کسی میخره یا نه تعرفه واردات رو هم بیارن روی 5 درصد
  • مردم IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    25 0
    یکی برا من نگهدارین.بزرگ شم میخرم.الان تازه 26 سالمه
  • ایری A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    30 1
    تولید خودرو با سوخت بیشتر از 6 در خیلی از کشورها منسوخ شده چرا ما ایرانیان با این همه منابع خودروهای با سوخت بیش از 10 استفاده کنیم آیا بهتر نیست فرغون سازها را تعطیل کنیم ومنابع حاصل از صرفه جویی از سوخت را به کارگران خودرو ساز بدهیم و خودرو با کیفیت سوار شویم که هم آلودگی نداشته باشیم و هم این همه تلفات جاده ای و .../
  • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    27 1
    این فرغون سازها را ببندید بخاطر امنیت جانی مردم بخاطر آلودگی هوا بخاطر آسایش روانی مردم بخاطر کشور.چرا مردم ایران نباید خودروی باکیفیت و امن و با قیمت مناسب سوار بشن؟40 میل بابت حلبی های اینها واقعا ظلمه
  • بی نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    29 0
    سزای گرانفروش فقط نخریدنه و تا دولت گمرکی را از روی خودروهای خارجی بر نداره قیمت پایین نمیاد. مشتری پول میده و حق انتخاب داره
  • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    15 2
    سوال اينجاست مگه نميگيد قيمت لوازم و مواد اوليه توليد سه برابر شده ؟ خب قبول ما هم ميگيم سه برابر شده مگه يه پرايد هفت تومني كه شده 21 ميليون يعني اون هفت تومن تمامش مربوط به مواد اوليه و قطعات بوده و شركت سايپا هيچ سودي حاصل نمي كرده و هيچ حقي هم بابت اين ور و اون ور دريافت نمي كرده. پس با اين حساب وقتي پرايد هفت تومني چهار تومنش مربوط به هزينه مستقيم توليد مي شه برابر ميشه با 12 ميليون بعلاوه سه ميليون هزينه هاي سود شركت بعلاوه سهم فلان و بهمان در كل 15 ميليون نه 21 ميليون؟
  • علی IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    25 1
    ماشین7ملیونی به نام ارابه مرگ یهو میشه20ملیون الان 3درصد اومده پایین باید مردم خوشحال باشند؟ واقعا چرا مردم باید بالاجبار انقدر پول بدهند؟تمام مردم ایران از این قیمتها ناراضی هستند و این حق الناسهمگه حق الناس شاخ و دم داره که خودروسازان در حق مردم اجحاف می کنند؟ماست 200تومن گرون میشه تعزیرات میره کاسب بدبخت رو کلی جریمه می کنه ولی پراید 14میلیون گرون میشه آب از آب تکون نمی خورهواقعا جریان چیه؟تعزیرات کجاست؟
  • بی نام A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    20 0
    جالبه. گذشته از این که این کاهش سه درصدی خیلی خنده دار و نمادین هست، توی ایران خودرو طبق آمار پژو پارس تولید بسیار بیشتری از 405 داره و جزو پرفروش های این شرکته، اما توی کاهش قیمت سه درصدی، این خودرو رو حساب نکرده اند
  • ایرج A1 ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    17 0
    خودروسازان پس از اعلام نرخ بلاتر و نخریدن آن توسط مردم دست به گریبان بعضی دوستان نماینده شده تا با دخالت مجلس هم مجلس را فعال نشان دهند هم اینکه با آبرو ریزی قیمت را با زبان خود پایین نیاورند این روزها خودروسازان فقط دارند قدرت خرید مردم را می‌سنجند که مهال است مثل سابق مردم برای خرید خودرو در نمایندگیها صف بکشند
  • حمید A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    8 13
    ما هم که دهه فجر ثبت نام کردیم و قرار بود تیرماه ماشینمان را تحویل بگیریم هنوز منتظر دعوتنامه هستیم.
    • mohammad A1 ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
      10 1
      بشین تا نوبتت بشه داداش
  • علی A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    4 1
    تنها راه برای مردم نخريدن ماشين از اين کارخانه است الان شما می توانيد در بازار ماشین های مثل فیات و مزدا مدل پايين تر را بخرييد که هم از لحاظ کيفيت و هم قيمت بصرفه تر از سمند و پژو است
  • علیرضا A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    6 1
    پراید ۹میلیون پژو ۱۴ میلیون. این حرف آخر مردم ایران است.
  • جواد IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    4 0
    یعنی جواب مردم همیشه در صحنه همینه؟3درصد؟واقعا مزد و منت بر این مردم فداکار در این حد؟خدا قوت به این خادمین ملت و مسئولین خسته ناپذیر و زحمت کش