۰ نفر
۳ آذر ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۵

در حالی که بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن اصلی ترین دلیل کاهش قیمت مسکن را رکود موجود در این بخش عنوان می کنند معاون وزیر مسکن اعتقاد دارد که در بخش تولید مسکن رکود نداریم.

 

گروه اقتصاد: در حالی که بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن اصلی ترین دلیل کاهش قیمت مسکن را رکود موجود در این بخش عنوان می کنند معاون وزیر مسکن اعتقاد دارد که در بخش تولید مسکن رکود نداریم. معاون امور ساختمان و مسکن وزارت در همین رابطه به خبر آنلاین گفت: « رشد پروانه‌های ساختمانی نشان می‌دهد که تولیددر بخش  مسکن رو به افزایش است و به طور قطع عنوان می‌کنیم در بخش تولید رکود نداریم.

 منوچهر خواجه دلویی در پاسخ به این سوال که کارشناسان و تولیدکنندگان بخش مسکن عنوان می‌کنند در شرایط فعلی تولید به رکود رفته است و در برابر عرضه بسیار اندک است، گفت: « برای نشان دادن وضعیت تولید در بخش مسکن دو عامل را در نظر می‌گیریم یکی تعداد و احدهای مسکونی تمام شده در هر سال و دیگری تعداد پروانه‌های صادر شده در طی سال است. ملاک عمل میزان صدور پروانه‌های ساختمانی است. به این علت است که نشان می‌دهد در سال چه تعداد واحد مسکونی به زیر ساخت می‌رود. البته در سالهای بعدی  اثر خود را در بازار مسکن نشان می دهد. »

وی با بیان اینکه، در سال 83  میزان پروانه‌های ساختمانی پایین آمد و تنها 4 هزار و 14 پروانه صادر شد گفت: «  این مساله گویای کاهش در بخش تولید بود. اما خوشبختانه در سال 85 با رشد پروانه‌های صادره مواجه شدیم. طی سال گذشته و امسال نیز این روند ادامه پیدا کرده است و در دو سال آینده با رشد خوبی در تعداد واحدهای تمام شده مواجه خواهیم شد. »

خواجه دلویی در بخش دیگری از صحبت های خود عنوان کرد بیشترین پروانه ساختمانی بخش مسکن در سال 86 صادر شده و به یک میلیون پروانه در سال رسیده است. امسال نیز به طور متوسط 18 درصد رشد نسبت به سال گذشته داریم،  اما این رشد کاهنده است چرا که در فروردین سال 86 نسبت به سال 85 ، 47 درصد رشد داشتیم خوشبختانه امسال نسبت به سال گذشته 18 درصد رشد داریم . این مساله نشان می‌دهد در سال 86 جهش بزرگی در زمینه تولید ایجاد شده است. »

معاون وزیر مسکن ادامه داد: «  امیدواریم این روند رشد ادامه داشته باشد تا بتوانیم با افزایش عرضه به سمت قیمت‌های واقعی مسکن حرکت کنیم. »

وی در رابطه با خصوصی سازی در بخش مسکن گفت: « در بخش تولید با چالش مواجه هستیم باید به سمت صنعتی سازی ساختمان برویم چرا که با روش‌های سنتی نمی‌توانیم پاسخگوی حجم انبوه تقاضاها در بخش مسکن باشیم. »

خواجه دلویی افزود: « در شرایط فعلی به سمت صنعتی سازی حرکت کرده‌ایم اما سه درصد از ساختمان‌های کشور به شکل صنعتی تولید می‌شوند.  امیدواریم با توجه به حمایت‌ها و پیش‌بینی ‌های انجام شده در سال‌های آینده حجم بیشتر از ساختمان‌های کشور به روش صنعتی تولید شوند. »

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =