سال ها قبل خروج پیکان از خط تولید ایران خودرو به موضوعی ملی تبدیل شده بود.

 

احسان میزانی: پرايد باقي مي ماند؟ پرسشي اساسي پيش روي خودروسازان کشور قرار گرفته است. طي دو سال گذشته بازار و صنعت خودرو به شدت درگير قيمت گذاري بوده است ولي در حال حاضر پرسش کليدي پيش روي خودروسازان به ماجراي تغيير شيوه توليد خودروها مربوط است.

سال ها قبل خروج پيکان از خط توليد ايران خودرو به موضوعي ملي تبديل شده بود. در نهايت نيز پيکان با حضور رئيس جمهور وقت به بايگاني صنعت ايران سپرده شد. پس از توقف توليد پيکان، ايران خودرو بازار را به سايپا به عنوان رقيب خود واگذار کرد که در رده قيمتي کمتر از 7 ميليون تومان پرايد را به عنوان شاخص توليد خودروهاي داخلي در اختيار داشت. از همان سال تاکنون، ايران خودرو موفق به توليد خودروي براي طبقه متوسط يا حداقل دهک هاي درآمدي سوم تا ششم نشده است. سايپا نيز طي سال هاي گذشته پرايد را به عنوان پرتيراژ ترين خودروي توليد داخل در بازار جا انداخته است. با اين حال به تازگي خبرهايي در مورد خروج پرايد از خط توليد منتشر شده است ولي موضع گيري هاي سايپا نشان مي دهد اين ايده امکان اجرايي جدي ندارد. شرکت سايپا در اين مورد چنين توضيح داده است:« توقف تولید محصولی که در حال حاضر پرتیراژترین آمار را در تولید خودرو کشور دارد کار بسیار پیچیده‌ای است و به زمان و برنامه‌ریزی درازمدت برای جایگزینی نیازمند است که اقدامات اولیه آن در گروه خودروسازی سایپا آغاز شده و بنا به اظهارنظر صریح مدیرعامل گروه سایپا در رسانه‌ها، محصولات پلت‌فرم ایکس 200 یعنی خودروهای تیباont>، تیبا 2 و ساینا در حال جایگزینی با این خودروها هستند.»

پراید از سال 2001 وارد خط تولید سایپا شده است. قبل از آن، در ابتدا در شرکت مزدای ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ طراحی و تولید شد و تولید آن در ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ ادامه داشت. در آمریکای شمالی این خودرو توسط شرکت فورد با نام «فورد فستیوا» فروش رفت. همین طور این مدل از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در شرکت کیاموتورز کره جنوبی تولید می‌شد. حتي با وجود رشد قيمت پرايد تا مرزهاي 20 و 21 ميليون توماني نيز همچنان اين خودرو به عنوان هدف نهايي طبقه متوسط شناخته مي شود چراکه پرايد در قياس با نمونه هاي ديگر با هزينه هاي جانبي کمتري مواجه است. در حال حاضر خودروسازان ميزان توليد خود را به طور متوسط 75 درصد افزايش داده اند.

توليد خودرو طي 5 ماه گذشته با رشد 73.4 درصدی به ۴۰۴ هزار و ۱۰ دستگاه رسیده است در حالی که به گفته مدیران عامل ایران خودرو و سایپا امسال باید یک میلیون و 250 هزار دستگاه خودرو توسط این دو شرکت خودروساز در کشور تولید شود. به این ترتیب تقریباً یک‌سوم برنامه تولید خودرو در کشور طی سال جاری است و خودروسازان ۲۳ درصد از برنامه تولید خود عقب هستند.

بررسی آمار تولید خودرو در پنج ماهه اول امسال نشان می‌دهد 213 هزار و 13 دستگاه خودرو در این مدت توسط ایران خودرو تولید شد که رشد 132.8 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

در مورد تولیدات گروه سایپا هم باید به تولید 155 هزار و 98 دستگاه انواع خودرو توسط این گروه خودروسازی در 5 ماهه اول امسال با رشد 27.3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است.

در صورتي که شايعه توقف توليد پرايد در محافل خبري به شکل گسترده اي پخش شود، احتمال افزايش قيمت بيشتر اين خودرو در بازار نيز ايجاد مي شود. از سوي ديگر بنگاه داران نقل مي کنند خريد و فروش خودرو به شدت کساد شده است چراکه خريداران همچنان به انتظار کاهش قيمت ها نشسته اند.

خودرو

آخرين قيمت خودرو  

قیمت کارخانه

قیمت بازار(ریال)

رشد نسبت به هفته گذشته (ریال)

پژو 206 تیپ 2

290,000,000

355,000,000

0

پژو 207

385,000,000

470,000,000

0

پژو پارس سال یورو 4

348,800,000

351,000,000

0

تندر 90 مدل E2

361,470,000

383,000,000

3,000,000

سمند ال ایکس سال

294,480,000

290,000,000

0

پراید 111 مدل SE

199,400,000

203,000,000

0

مگان 2000 (تیپ 1)

767,790,000

1,070,000,000

0

مورانو 2012

1,827,800,000

2,330,000,000

0

لیفان 620

445,000,000

450,000,000

2،000،000-

مزدا 3 تیپ 4 صندوق دار

1,050,000,000

1,260,000,000

10,000,000-

MVM 530

432,820,000

401,000,000

2،000،000-

پرادو VX چهار در آفرود

3,250,000,000

3,450,000,000

0

کمری GLX

1,566,000,000

1,520,000,000

0

اسپورتیج فول 2.4

1,590,970,000

1,550,000,000

10،000،000-

موهاوی 8 سیلندر

2,149,480,000

2,660,000,000

0

آزرا - گرانجور فول

2,167,230,000

2,410,000,000

0

بی ام و، X3 موتور 2.8

3,685,000,000

3,280,000,000

0

پانامرا 8 سیلندر توربو

-

11,000,000,000

0

بنز، S 500 2014

18,000,000,000

18,500,000,000

0

 

 3535

 

کد خبر 375654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    172 5
    انشاله که دچار بشهقیمت ماشینهای داخلی رو بردن بالا بعد به خاطر اینکه مردم مجبور بشن اونارو بخرن قیمت ماشینهای خارجی مثل مگان رو از 35تومن رسوندن به 80 میلیون.کجای دنیا...
    • بی نام IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
      19 0
      با قیمت دلار سه هزار تومانی که نه چهار هزار تومانی حساب کنید. هیوندای النترا 17 هزار تا 21 هزار دلار فول آپشن قیمت داره ببینید چند میشه و بعد ببینید با این قیمت هیوندا مثلا پراید باید چند باشه.
  • بی نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    115 1
    این حرفها برای ایجاد شوک و بالا بردن فروش زده می شه
  • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    116 0
    تازگیا صدا و سیما چه سنگ خودروسازا رو به سینه میزنه. بازم ازون گزارشا و مصاحبه ها که از چند نفر میپرسن این ماشینای گرون قیمت خوبه وارد بشه؟ اونام میگن نه خیلی بده. مشکل اینه که این ماشینا بخاطر نرخ ارز و تعرفه ها گرون هستن اگرنه خیلیاشون ماشینای معمولی هستن تو دنیا و از طرفی پولدارا که همیشه هر چی بخوان وارد میکنن حالا با ممنوع کردن واردات یا تعرفه ی سنگین اون کم درآمدا هم هیچوقت روی رفاه و خوشی نخواهند دید
    • بی نام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
      6 12
      عزیزم بحث ماشینهای لوکس چند صد میلیونی بود ... االبته همچنان باید در حسرت یه خودرو معمولی باکیفیت بمونیم .
  • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    28 1
    آره دیگه ما کلی برنامه ریزی و کار کارشناسی انجام دایدم تا تونستیم حلب های خالی 17 کیلیویی پنیر و روغن نباتی رو فراوری و تبدیل به پراید کنیم . الان اگر بخوایم دوباره چنین برنامه ای رو مثلا برای تیبا بگذاریم هم وقت زیادی می برد و هم باز باید به اندازه 10 تا پول طراحی یک پلت فرم جدید پول بدیم کارشناسان بخورن . تازه منهای حق و حساب سازمان استاندارد و محیط زیست و سازمان مدیریت مصرف سوخت و ... .الان هم که بازار کساده ، بزارید یه چند سال دیگه مردم دوباره پولهاشون جمع شه یک حرکت انتحاری میزنیم تیبا رو میکنیم 50 میلیون به عنوان ارزونترین محصول سایپا برای دهک های درآمدی متوسط سوم تا ششم تا مردم برن حالش رو ببرن .
  • بی نام A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    22 3
    با 20میلیون میشه یه لیفان 520خرید. هم ایربگ داره اونم دوتا . هم abs ترمزهاش هم تکنولوژیش خیلی از پراید بالاتره.
  • بی نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    46 2
    پیکان به کشور واقعا خدمت کرد و به هیچ وجه نباید با پراید مقایسه بشه
  • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    3 18
    براید از سال 85 یعنی 1996 تولید شد و نام ان در امریکا فورد فیه ستا بود.
  • بی نام DE ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    29 0
    دلار را ارزان کنید مشکل ها حل می شود یک نفر پیدا نمی شود بگویید همه مسائل از زمانی شروع شد که دلار 1000 تومانی 3000 تومان شد البته مشخص است که دولت زمانی که با بالا نگه داشتن قیمت ارز درآمد بالایی دارد به سمت بازگرداندن ارزش پول ملی نمی رود. سانسور نکن خبرانلاین
  • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    64 0
    پراید یعی پر کردن فاصله کارخانه تا مرکز اسقاط خودرو
  • بی نام A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    76 1
    اگه تندر 90 بشه ده میلیون یکی میخرم
  • بی نام A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    94 2
    امیدوارم مردم با تحریم خرید خودرو باعث بشوند تا قیمت ها پایین بیاید
  • مهربان توسی A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    22 1
    انشاا... واردات خودرو کم مصرف وخوب خارجی ازاد و تولید پراید و 405 هم متوقف بشه انشاا...
  • بی نام A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    29 0
    پراید 3100 دلاری اگه از تو لپ لپم بیرون میومد اینقدرها قیمت نداشت آقای با سوادی که گفتی دلار از 1000 رسیده به 3000 حساب کن ببینم چطور 3100 دلار میشه 21 میلیون تومن
  • بی نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    33 1
    پیشنهاد من اینه که مانند منطقه آزاد اروند که الان خرمشهر، اهواز و آبادان را تحت پوشش قرار داده و مردم "خیلی بی منت" دارند از بهترین ماشین های روز دنیا با قیمت هایی خیلی مناسب استفاده میکنند، مناطق آزاد دیگه در جاهای مختلف ایران با وسعت زیاد حداقل 500 کیلومتر ایجاد کنند تا مردم بتوانند راحت از خودروهایی امن، کم مصرف و به صرفه و بروز استفاده نمایند. به خدا مردم ما خیلی خوبند و خیلی مظلومند که حقشان و لیاقتشان خیلی بالاتر از اینهاست.
  • بی نام IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    22 0
    "پراید از سال 2001 وارد خط تولید سایپا شده است. قبل از آن، در ابتدا در شرکت مزدای ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ طراحی و تولید شد و تولید آن در ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ ادامه داشت. در آمریکای شمالی این خودرو توسط شرکت فورد با نام «فورد فستیوا» فروش رفت. همین طور این مدل از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در شرکت کیاموتورز کره جنوبی تولید می‌شد." یعنی این خودرو از 1986 تا 2000 در طی 15 سال بین 3 کشور دست بدست شده. ولی از سال 2001 حدود 14 سال قبلاز این کشورها به ایران منتقل شده، یعنی دانش فنی آن مربوط به 30 سال قبله،آیا کشورهای صنعتی شعور استفاده بعد از سال 2000 را نداشته و ما این شعور را از سال 2001 تاکنون پیدا کرده ایم؟ نخیر، آنها میدانند که چگونه دانش کهنه خودرا به غول های خودروسازی مثل سایپا قالب کنند بیچاره مردم بی پناه
  • بی نام A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    20 1
    اقای با سوادی که گفتی دلار از 1000 شده 3000 میتونم بپرسم کی اینکارو کرده؟کی باعث شده؟
    • بی نام IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
      9 0
      نه نمىتونى
  • تلخک A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    28 0
    این حرفی که سایپا می زنه و میگه خروج خط تولید پراید زمان طولانی می خواهد وپیچیده است ، می ترسم به سرنوشت کوبا دچار شویم ومانند کوباییها حسرت ماشینهای با کیفیت وارزان خارجی را بگور ببریم چون نمیدانم بعضیها مرغشان بدلیل پشتیبانی توپخانه شان یک پا دارد و قول می دهند که حذف پرایدتا صد سال آینده ادامه دارد وبا تغییر نام پراید به تیبا بعدش ساینا بعدش ناینای بعدش زیبا بعدش فرنگیس وژیلا و... تا صدمین سال تولید زمانیکه غربیها تو مریخ خیابون هشت بانده زدند ما با سفینه پراید می ریم مریخ ادامه دارد.وجه تشابه پراید با سوسک می دونید چیه؟ سوسک و پراید در همه جا به وفور یافت میشه