ایسنا نوشت:

روزنامه یواس‌ای تودی با اشاره به سخنان رئیس جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل نوشت: اظهارات حسن روحانی رد سخنان باراک اوباما بود که یک روز پیش از وی در سازمان ملل سخنرانی کرده بود.

این روزنامه در گزارش خود با اشاره به سخنان روز پنجشنبه حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل نوشت: رئیس جمهور ایران به رهبران جهان گفت که مبارزه با خشونت افراط گرایان داعش در خاورمیانه باید به رهبری قدرت‌های منطقه همچون ایران باشد، نه ائتلاف بین المللی مقابله با داعش که به دست اوباما راه اندازی شده است.

رئیس جمهور ایران همچنین گفت: از آنجایی که کشورهای منطقه این درد را بهتر می‌فهمند پس بهتر است که آنها ائتلاف تشکیل دهند و مسئولیت آنرا خود به عهده بگیرند.

یواس‌ای تودی در ادامه نوشت: اظهارات حسن روحانی رد سخنان باراک اوباما بود که یک روز پیش از وی در سازمان ملل سعی کرد دوباره بر یک تلاش جهانی برای توقف داعش در عراق و سوریه تأکید کند. هواپیماهای آمریکا در هفته گذشته حمله به مواضع داعش در سوریه را با همکاری چند کشور هم پیمان عربی آغاز کردند.

روحانی همچنین در سخنانش کشورهای غربی را برای ایجاد گروه های شبه نظامی در جریان جنگ های پیشین مورد سرزنش قرار داد که اکنون به تروریست هایی بدل شده اند که غرب خود با آن‌ها مبارزه می‌کند.

وی در ادامه به تجربه ایجاد القاعده و طالبان اشاره و تاکید کرد: هیچ کس نمی تواند از گروه های افراط گرا برای مقابله با یک کشور مخالف استفاده کند و همزمان برای مقابله با افراط گرایی پیشقدم باشد.

به نوشته این روزنامه آمریکایی ،‌اسامه بن لادن بنیانگذار القاعده با تلاش‌های مشترک آمریکا و عربستان برای تجهیز و مسلح کردن نیروهای شورشی که برای بیرون راندن نیروهای شوروی از افغانستان در سال‌های دهه ۱۹۸۰ میلادی فعالیت می کردند همراه بود. پس از بیرون رفتن نیروهای شوروی بود که طالبان توانست کنترل بخش زیادی از افغانستان را به دست بگیرد.

نیروهای داعش نیز سنی هایی هستند که از میان نیروهای قدرتمند مبارز علیه بشار اسد رئیس جمهور سوریه رشد کردند، سرنگونی بشار اسد نیز هدفی است که آمریکا خواهان آن است.

پس از پیشروی‌های این گروه در عراق، آمریکا و ایران به هم پیمانانی ناخواسته در عراق تبدیل شدند چون اکثریت جمعیت ایران را نیز، همانند عراق شیعیان تشکیل می‌دهند.

رئیس جمهور ایران پیش از سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل در گفت‌وگو با یک شبکه آمریکایی متذکر شد اقدامات دولت اوباما برای مبارزه با نیروهای داعش در عراق و سوریه غلط است چون آمریکا به دو چیز تکیه کرده است؛‌ حملات هوایی و آموزش اپوزسیون مدرن در سوریه.

روزنامه یواس‌ای تودی در پایان به بخش دیگری از سخنان روحانی اشاره کرد که در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ گفته بود: آن‌هایی که فکر می‌کنند راه حل دیگری برای مسئله هسته‌ای وجود دارد در اشتباهند. چون هیچ‌کس شک ندارد که مذاکرات بهترین راه برای برخورد با این مسئله است.

ایران و گروه ۱+۵ شامل پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان،‌ هم اکنون در نیویورک در حال انجام رایزنی برای پایان دادن به اختلاف بر سر برنامه هسته‌ای ایران و لغو تحریم های بین المللی علیه این کشور هستند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    2 10
    عالی بود.
  • حميد A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    8 28
    آمريكا خودش هم نميدونه چه غلطى داره ميكنه. هم پيمانانش هم از اون بدتر يكى از يكى احمق تر هستند. زنده باد ايران اسلامى. مرده باد استكبار جهانى.