مهر نوشت:

وزیر نیرو با اعلام تصمیم‌گیری شورای عالی آب درباره میزان برداشت آب از ۶۰۹ دشت کشور تا پایان مهرماه امسال گفت: آبرسانی از سد ماملو به عنوان آخرین راهکار بزودی به تهران می‌رسد، اما شرط جلوگیری از جیره‌بندی آب همکاری مردم است.

حمید چیت‌چیان در حاشیه آیین بزرگداشت شهید عباسپور و ۵۰۰ شهید صنعت آب و برق در جمع خبرنگاران گفت: میزان آب قابل برداشت از آب‌های زیرزمینی تا پایان مهرماه مشخص می‌شود.

وزیر نیرو اظهار داشت: در زمینه اصلاح الگوی کشت آبیاری و اصلاح الگوی آبرسانی در شهرها تصمیماتی اتخاذ شده و تصمیم داریم اگر آب سالم و شرب در برخی نقاط کشور به اندازه کفایت نداشتیم، شبکه‌های آبرسانی را تنها برای آب بهداشتی مصرف کنیم و مردم برای شرب از آب بسته‌بندی استفاده کنند.

چیت‌چیان ادامه داد: به منظور اصلاح الگوی آب کشاورزی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، تصمیم شورای عالی آب تا پایان مهرماه میزان آب قابل برداشت از آب زیرزمینی برای ۶۰۹ دشت کشور اعلام می‌شود.

وی افزود: با توجه به کاهش بارندگی‌ها، پیش بینی می‌شود این وضعیت مانند گذشته ادامه داشته باشد. البته امیدواریم شرایط تغییر کند و شاهد بارندگی‌ها باشیم. اگر وضعیت به حالت فعلی باقی بماند، ناچاریم سیاست‌های مدیریت آب را با دقت انجام دهیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه آب سد ماملو در ماه جاری برای مصرف به تهران منتقل شد تاکید کرد: امیدوارم این اقدام در تامین آب اثرگذار باشد، اما مصرف کم و رعایت الگوی مصرف تنها راه عبور از شرایط فعلی است.

چیت‌چیان با ارزیابی از وضعیت سال آبی ۹۴-۹۳ بیان داشت: روند بارش‌ها در سال آبی جدید تغییر چندانی ندارد و پیش‌بینی می‌شود خشکسالی و کاهش بارش‌ها نیز تداوم داشته باشد. ما ناچار هستیم سیاست‌‌های مدیریت مصرف آب در بخش صنعت، کشاورزی و شرب را با مراقبت‌های بیشتری اجرا کنیم.

وی افزود: همکاران ما در سراسر کشور تلاش می‌کنند که آب را به نقاط کم‌ آب منتقل کنند و درباره تهران نیز آخرین منابع سد ماملو است که امیدواریم تا ظرف چند روز آینده وارد مدار شود. حتی با انتقال آب از سد ماملو نیز تمام نیاز تهران مرتفع نمی‌شود و مردم باید سیاست مدیریت مصرف را دنبال و کمتر مصرف کنند.

چیت‌ چیان در ادامه افزود: در بسیاری از کشورها که شرایطی مشابه ایران دارند، حتی فضای سبز را نیز آبیاری نمی‌کنند. آبی که برای فضای سبز مصرف می‌شود، به شبکه شرب ارتباط ندارد و از آب آشامیدنی جدا است.

وزیر نیرو از مشترکان درخواست کرد نهایت همکاری را با وزارت نیرو داشته باشند، زیرا این همکاری به نفع خودشان است و وزارت نیرو مجبور نمی‌شود آب را جیره‌بندی کند.

وی ادامه داد: در بودجه سالانه، اعتبار قابل‌ توجهی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته تا سامانه آبیاری بخش کشاورزی را ارتقا داده و به سامانه تحت فشار تبدیل کند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =