ایسنا نوشت:

در حالی‌که مدیرعامل شرکت خودروسازی جک چین از انتقال دانش فنی به صنعت خودروی ایران سخن گفته، برخی کارشناسان این اظهارات را "توهم" برآمده از "عوام‌فریبی" چینی‌ها می‌دانند.

مدیرعامل شرکت خودروسازی جک چین اخیرا گفته که "دولت ایران انرژی زیادی را صرف خودروسازان ایرانی کرده است. ما برای بهبود دانش فنی و ارتقای توانایی شریک تجاری خود در ایران برنامه داریم."

در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو، شرکتهای خودروسازی چینی را کوچک‌تر از آن می‌داند که بخواهند به ایران دانش فنی منتقل کنند. به گفته شهرام آزادی، محدود بودن صادرات خودروسازان چینی به چند کشور در حال توسعه نشان دهنده کیفیت و سطح دانش فنی خودروسازان چینی است.

شهرام آزادی در این زمینه می‌گوید:‌ خودروسازان چینی هنوز در ابتدای راه خودروساز شدن بوده و هنوز به دانش فنی طراحی و تولید خودرو دست پیدا نکرده‌اند.

او با بیان اینکه متاسفانه خودروسازان چینی در حرف و پای میز مذاکرات ادعاهای زیادی دارند، می گوید: اما در همکاری مشترک خودروسازان ایرانی با خودروسازان چینی مشخص شده که آنها فاقد مستندات و صلاحیت‌های لازم در حوزه طراحی و تولید خودرو هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه می‌دهد: هیچ یکی از خودروسازان چینی تاکنون نتوانسته‌اند دانش فنی مربوط به طراحی و تولید خودرو را مستندسازی کنند و تنها به موفقیت‌هایی در حوزه کپی‌کاری و ساخت خودرو از روی خودروهای تولید شده در کره، ژاپن، اروپا و آمریکا دست یافته‌اند.

او می گوید: مطمئنا حرکت خودروسازی چین در 10 سال اخیر رو به جلو بوده است اما آنها در سطحی نیستند که بتوانند مدعی انتقال دانش فنی به ایران بشوند و هنوز در ابتدای راه خودروساز شدن هستند و خیلی مانده تا بتوانند مدعی انتقال دانش فنی به صنعت خودروی ایران بشوند.

آزادی با بیان اینکه اگر صنعت خودروی ایران در سال‌های گذشته قدم‌های محکم‌تری بر می‌داشت امروز شاهد ادعاهای مضحک خودروسازان چینی برای انتقال دانش فنی به ایران نبودیم، می گوید:‌ ادعای شرکتهای چینی در زمینه انتقال دانش فنی به ایران بیشتر جنبه عوام‌فریبی دارد.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    28 1
    اره مردم ايران ميشند موش آزمايشگاهي تا چيني ها دانش فني را به دست بيارند و ببرند كشور خودشان
  • مهدی IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    34 0
    این که عصبانیت نداره کاری که طی 30 سال شما نتوانستین انجام دهید انها درحال امجام و تکمیل آن هستند. بجای تخریب رقیب شما از خودتان جربزه نسان دهید. با فحش دادن و دست به کمر ایستادن اونا متوقف نمی شوند
  • بی نام IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    27 1
    هرچی باشن از شما و خودروسازهای وطنی بالاتر هستن درسته که از دنیا کلی عقبن ولی از ایران خودرو و سایپا یه دنیا جلوترن
  • بی نام DE ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    7 5
    یکی از راههای مهم برای دستیابی به دانش فنی تجربه است که چین این تجربه را در خودرو سازی ندارد.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    6 7
    پليس راهوار آمار مرگ جاده را پايين اورده و اين خوش آيند چين نيست امده تا مرگ را به جاده ها بر گرداند .
  • بی نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    30 0
    خب راس میگه دیگه نکنه شما ام وی ام به چین صادر میکنی؟
  • محمد IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    13 1
    دانش فني شون که بيشتر از ماست
  • بی نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    14 3
    وقتی تمام خیابانها پر از انواع و اقسام ماشینهای چینی بی کیفیت هست باید چینیها این حرفها رو بزنند
  • بی نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    12 5
    از بس که ما به این چینیها رو دادیم ... مقصر اصلی هم سیستم دولتی که اجازه این ترک تازیهارو به این چینیها میده ... ما تو تحریم بودیم ایناهم تونستن وارد بشن آقا خرید ماشین چینی خیانت به ایرانه و خرید ماشین ایرانی خیانت به خود آدمه حالا خیانت به کشور گناه خیلی بزرگتری محسوب میشه بیائیم حالا که میخواهیم ماشین بخریم از چینی نخریم .....
    • مهدی RO ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
      5 2
      اقا دمت گرم .واقعا ماشین چینی اصالت نداره
  • بی نام A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    4 2
    تجربه شخصی لیفان ۶۲۰ حتی ۵۲۰ بهتر از خیلی خودروهای داخلی هستند حالا هم که پراید شده بیست تومن خرید خودروی چینی بصرفه تر شده فقط اگه شرکت مونتاژ کننده کمی به خدمات و قطعات برسه خودروسازی داخلی باید تخته شه یا خودشو بالا بکشه... لطفا منتشر کنید