کیا پراید که بعد ها به پر تیراژ ترین خوردو ایران تبدیل شد عملا فورد فستیوایی بود که در سال 1986 در آمریکا تولید می شد ولی به دلیل مشکل ایمنی تولیدش در آمریکا قطع شده است.

امین آزاد : شاید این از شوخی روزگار و عجایب تولید  در ایران است که در روزگاری که پیکان و ژیان در ایران تولید می شدند، لوکس ترین خودروی آمریکا یعنی کادیلاک هم درایران تولید می شد.

کادیلاک مانند پرچم ایالات متحده در خودروسازی است که تا پیش از تولیدش در ایران هیچ کجا خارج از خاک آمریکا تولید نشده بود.

رابطه دوستانه صنعت خودرو ایران و آمریکا به تولید اولین  خودرو  در ایران باز می گردد. با اینکه بسیاری فکر می کنند با تولید پیکان صنعت خودرو ایران شکل گرفته و ایران خودرو قدیمی ترین کارخانه خودروسازی و انگلیس اولین شریک صنعت خودرو  در ایران است ولی قدیمی ترین کارخانه خودروسازی در ایران پارس خودرو کنونی و اولین شریک صنعت خودرو ایران هم کشور آمریکا و  شرکت ویلیز است.

تولد صنعت خودرو

بین سال های 1334 تا 1341 برنامه عمرانی هفت ساله دوم دولت وقت اجرا شد که  هدفش صنعتی شدن ایران بود.  در پی این سیاست ها  و در سال 1335 و زمانی که  بیشتر سرمایه دارن به دنبال واردات خودرو بودند با تغییر استراتژی ایران برای صنعتی شدن ، جعفر اخوان شرکت بازرگانی جیپ را تاسیس کرد.

  جعفر اخوان  در گام اول  در این شرکت اقدام به واردات جیپ ویلیز کرد، خودرویی یادگار دوران جنگ جهانی دوم که به دلیل قابلیت های کاربردی و دوام بالا، در سال های بعد از جنگ نیز تولید آن ادامه پیدا کرد. هر چند اخوان با واردات آغاز کرد اما ایده تولید در سر داشت و با چنین دیدگاهی در 1338 کارخانه شرکت سهامی بازرگانی جیپ در کیلومتر 9 جاده مخصوص کرج راه اندازی شد. با شروع به کار این کارخانه صنعت خودرو در ایران متولد شد. در گام اول تولید جیپ ویلیز با تغییر نام به جیپ شهباز در  این شرکت آغاز شد و به دنبال آن وانت سیمرغ به عنوان یک بارکش پر قدرت تولید شد. انتخاب این محصولات برای بازار آن دوران ایران انتخابی هوشندانه بود چرا که با توجه به وضعیت راه های کشور، یک خودروی دو دیفرانسیل شاسی بلند، بهترین خودروی ممکن برای رفت و آمد در ایران بود.

    در آن سال​ها خودروهای شاسی بلند و وانت هر چند فروش خوبی داشتند اما بازار خودروی کشور در دهه 40 شمسی تشنه خودرو های سواری بود و با چنین بازاری، تمرکز بر روی خودرو های شاسی بلند نمی توانست آینده شرکت را تامین کند. با چنین دیدگاهی، جعفر اخوان بار دیگر به سراغ آمریکایی ها رفت و مذاکره با گروه American Motors Corporation (AMC) را آغاز کرد. اخوان پیش از این و در اوایل دهه 40 مدل​های آمباسادور و رامبلر را از محصولات این شرکت وارد ایران کرده بود و در مذاکرات موفق شد امتیاز مونتاژ خودروی رامبلر را از این شرکت بگیرد و در سال 1346 این خودرو را با نام شاهین به عنوان مدل پایه و آریا به عنوان مدل با امکانات بیشتر به بازار عرضه کرد. این دو خودرو هر چند در مقابل خودرو های شورولت و فورد های وارداتی از آمریکا حرف چندانی برای گفتن نداشتند اما به سبب مونتاژ در داخل کشور، قیمتشان پایین تر بود و به سبب دوام مورد استقبال قرار گرفتند. در همین سال خودروی شاسی بلند دیگری به نام جیپ آهو نیز به خط تولید شرکت اضافه شد.

Cadilac

تولید خودرو های شرکت اخوان هر چند با استقبال بازار مواجه شد اما تیراژ تولید آنقدر بالا نبود که بتواند ایده های او را برآورده کند. در سال 1347 در حالی که آریا 2802 دستگاه و شاهین 1742 دستگاه و انواع مختلف جیپ در حدود 2000 دستگاه عرضه شده بودند، پیکان به تنهایی بیش از 12هزار دستگاه تولید شده و حدود پنج هزار دستگاه نیز واردات به کشور ثبت شده بود. اخوان به دنبال خودرویی بود که بتواند با خودرو های لوکس وارداتی رقابت کند و این جا بود که در اوایل دهه 50 مذاکرات با جنرال موتورز را آغاز کرد. محصولات جنرال موتورز و به خصوص مدل های شورولت پیش از این نیز در ایران وارد می شدند و ایرانیان نیز اعتماد زیادی به آن ها داشتند اما باور اینکه بزرگترین شرکت خودروسازی جهان حاضر باشد مونتاژ خودروهایش را در اختیار ایران قرار دهد، در آن مقطع غیر ممکن به نظر می رسید . با این وجود اخوان به دلیل روابطی که با شرکت های خودروساز آمریکایی داشت توانست نظر جنرال موتورز را جلب کند تا سرانجام در اسفند ماه 1352 جنرال موتورز مشارکت با اخوان را پذیرفت و شرکت جدید با سرمایه اولیه 152میلیون و 500 هزار تومان تاسیس شد. به این ترتیب نام شرکت به «جنرال موتورز ایران» تغییر پیدا کرد و عرضه آریا و شاهین پس از فروش بیش از 22هزار و 700 دستگاه، در سال 1353 به پایان رسید. برای شروع کار، اپل کومودور از محصولات اپل آلمان که از زیر مجموعه های جنرال موتورز بود با نام شورولت رویال 2500 و 2800 روانه بازار ایران شد. هر چند در آغاز هدف از عرضه محصولات GM، تسخیر بازار ایران بود اما جنرال موتورز قصد داشت از ایران به عنوان پایگاه منطقه ای تولید محصولاتش برای بازار های اطراف بهره بگیرد.

GM

نام شورولت کافی بود تا این خودرو در سال اول عرضه به بازار بیش از هفت هزار دستگاه بفروشد و با وجود وزن زیاد موتور که باعث آسیب به جلوبندی خودرو می شد، به عنوان خودرویی با دوام شناخته شود اما اخوان محصولات اصیل تری می خواست و وقتی آمریکایی ها کشش بازار ایران را دیدند پذیرفتند محصولات اصلی جنرال موتورز راهی بازار ایران شود و به این ترتیب تولید رویال در 1355 به پایان رسید و شورولت نوا و بیوک اسکای لارک (با نام بیوک ایران) به عنوان خودرو های لوکس آن دوران روانه بازار ایران شدند. پس از این دو خودرو نوبت به کادیلاک سویل (کادیلاک ایران) رسید. این خودرو لوکس ترین خودروی تولیدی در کشور بود. شورولت وانت هم در سال 56 به محصولات این شرکت اضافه شد تا در آن مقطع هفت مدل مختلف خودرو به صورت همزمان از سوی جنرال موتورز ایران عرضه شود که نشان از تنوع بالای محصولات این شرکت داشت.

 در آن سال ها جنرال موتورز 45درصد سهام شرکت تازه تاسیس جنرال موتورز ایران  را در اختیار داشت و به آرامی خطوط مونتاژ محصولات این شرکت در ایران نصب می شدند . با وقوع انقلاب،  ملی کردن صنایع به دستور شورای انقلاب آغاز شد و بسیاری از کارخانه های تولیدی با اتهام منسوب بودن به خاندان پهلوی، در اختیار دولت قرار گرفتند و در این میان جنرال موتورز ایران نیز که اکنون دیگر اخوان را در راس امور نمی دید مشمول بند الف قانون توسعه و حفاظت از صنایع شد و به تملک نیروهای انقلابی در آمد. هر چند مالکان خصوصی بسیاری از شرکت های مصادره شده پیش تر از ایران متواری شده بودند اما در این میان شرکت های خارجی و به خصوص آمریکایی که در سال های پیش از انقلاب سرمایه گذاری های گسترده ای در ایران داشتند، منافع خود را در معرض خطر می دیدند. روح ضد آمریکایی انقلابیون در آن دوران روزنه های اندکی برای ادامه همکاری ها باقی گذاشته بود اما تسخیر سفارت آمریکا در سال 58، همان اندک کورسوی امید را هم به یاس تبدیل کرد و مشخص شد ایران جدید سر سازش با آمریکا را ندارد.

Ahoo

آمریکایی ها که وام های کلانی را در اختیار رژیم شاه قرار داده بودند، اموال منقول و غیر منقول ایران در آن کشور را مصادره کردند و به این ترتیب طرفین وارد یک دعوای حقوقی شدند. به دنبال این مسایل، آمریکا و ایران بر سر دارایی های موجود هر یک از طرفین در کشور دیگر در قالب بیانیه الجزایر توافق کنند و مطالبات جنرال موتورز ناشی از سرمایه گذاری در ایران نیز از محل توافقات میان طرفین پرداخت شد و در مقابل جنرال موتورز نیرز متعهد شد آخرین محموله قطعات منفصله را که مدت ها در بندری در کانادا معطل بود به ایران ارسال کند، قطعاتی که در نهایت در اوایل دهه 60 به ایران رسیدند و در جنرال موتورز سابق که اکنون با نام پارس خودرو فعالیت می کرد، تبدیل به شورولت نوا و بیوک ایران شدند تا آخرین یادگارهای جنرال موتورز در سال 1367 از خط تولید خارج شود.

پس از این همکاری شرکت های خودروسازی ایرانی با آمریکایی ها نه تنها به خواب تبدیل شد  بلکه هر شرکتی هم که بازار وسیعی در کشور آمریکا داشت دست به عصا وارد بازار ایران می شد .

برای همین هم بود که میان تمام خودروسازان در جهان تنها فرانسوی ها که سهمی از بازار آمریکا  را نداشتند به سمت ایران آمدند .

پس از پژو و رنو  خودروسازان تازه کار کره ای هم بازار ایران را مهیا دیدند ، کیا موتورز با سایپا همکار شد و دوو با کرمان خودرو، البته  رد پای خودروسازان آمریکایی همچنان در این دو شرکت هم مشخص بود.

Biuck

 کیا پراید که بعد ها به پر تیراژ ترین خوردو ایران تبدیل شد عملا فورد فستیوایی بود که در سال 1986 در آمریکا تولید می شد ولی به دلیل مشکل ایمنی تولیدش در آمریکا قطع شده  و اینگونه این محصول  به کیا موتورز رسیده بود  . کیا موتورز هم پس از چند سال تولید در کره این خودرو را برای تولید به ایران پیشنهاد داد .

البته رابطه غیر مستقیم صنعت خودرو ایران و آمریکا همیشه هم  عاقبتش مانند پراید شیرین نبود چرا که پس از خرید دوو توسط جنرال موتورز عملا این شرکت از همکاری با ایران منع شد .

بااین اتفاق  کرمان خودرو دچار بحران شدید شد  و دوو هم که در ایران سرمایه گذاری مستقیم کرده بود به ناچار ایران را ترک کرد .

این رویداد  سبب شد  پس از آن مدیران صنعتی بسیار محتاطانه با شرکتهای خارجی کار کنند. از سوی دیگر اکثر قطعه سازان بزرگ هم رابطه گسترده ای با خودروسازان آمریکایی داشتنند همین عامل هم از مشکلات دیگر صنعت خودرو ایران برای تامین قطعه بود.

GM2

 این رابطه خصمانه ادامه یافت تا اینکه بخشی از سهام پژو هم توسط جنرال موتورز خریداری شد و در سال 1391 با این خرید ،همکاری پژو هم با ایران قطع شد با اعمال تحریم ها اقتصادی  و فشار دولت آمریکا پس از پژو تنها خودروساز غربی حاضر درایران رنو بود .

رنو هم با سر سختی کارش را ادامه داد تا اینکه صنعت خودرو ایران مورد تحریم مستقیم آمریکا قرار گرفت ، حالا رنو درباتلاقی  گیر افتاده بود که نه راه پس داشت و نه پیش ، از طرفی این شرکت می خواست ایران را به پایگاه منطقه ای خود تبدیل کند و در نبود پژو بازار ایران را دربست صاحب شود ولی  از طرفی تحریم این بار آمریکا انقدر شدید بود که حتی امکان سفر مدیر عامل این شرکت به آمریکا را درصورت ادامه همکاری با ایران  می گرفت. رنو اما بیش از 750 میلیون یورو در ایران سرمایه گذاری کرده بود و حدود 500 میلیون یورو  از فروش خودروهایش را هم در ایران به دلیل تحریم بانکی  نتوانسته بود از ایران  خارج کند. برای همین  این شرکت در یک اقدام تبلیغاتی اعلام کرد از ایران بیرون می رود در حالی که به امید تغییر درایران، شرکت خود درایران را باز نگه داشته بود و با باقی مانده قطعات درانبارش  به صورت جیره بندی شده تولید خودش را در ایران ادامه داد پس از بر داشته شدن تحریم صنعت خودرو در جریان مذاکرات هسته ای، رنو  تولید محصولاتش در ایران را شتاب داد و برنامه ای هم برای تولید برخی محصولاتش در سایپا و ایران خودرو را در دستور کار قرار داد.پژو هم مذاکراتی را برای تولید محصولات جدیدش  در ایران آغاز کرد  که البته هنوز قطعی نشده است .

 دراین میان شرکت های بسیاری هم  به رابطه آینده ایران و آمریکا چشم دوخته اند تا شاید بتوانند با کاهش تنش بین ایران و آمریکا به ایران بازگردند.

3535

کد خبر 377946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 53
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    چي بوديم چي شديم
    • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
      خیلی فرق نکردیم، همونهایی هستیم قبلا سوار کادیلاک بودیم حالا سوار پراید.
    • ... UA ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
      451 4
      بنیان گذاران صنعت ایران،خیامی ها ، ایروانی ها ، خسرو شاهی ، حاج تقی برخوردار و بسیاری از بزرگ مردانی که زیربناهای صنعت را با توانایی های خودشان بوجود آوردند، که متاسفانه اموالشان را از بین بردند...
    • سیروس EU ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
      160 1
      حاجی آزمایش آرزو داشت کلیه لوازم خانگی را در ایران تولید کند قبل از اینکه ال جی و سامسونگ دنیا را تصرف کنند .
  • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    516 3
    آقا جان اون زمانی که کادیلاک تو ایران تولید می شد، پیکان و ژیان هم خودرو متوسط روز بود نه مثل الان که خودروهای تولیدی با وارداتی حدود ۲۰ سال اختلاف تکنولوژی دارند
    • مرتضی A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
      366 4
      20سال؟ مرد مومن پراید با پورشه 20 سال از نظر تکنولوژی عقبه؟تو بگو 60 سال...
    • enayat UA ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
      198 2
      بله ۴۰ سال پیش ماشین‌های روز و مدرن آمریکائی مونتاژ میکردیم حالا ماشینهای چینی‌..... میتونستیم یک کره جنوبی دیگه باشیم
  • بی نام US ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    320 2
    واقعا گزارش جامع ،مفصل و البته تامل برانگیز.... افسوس و صد افسوس.....
    • بی نام A1 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
      72 9
      ما دقیقا راه روسیه را رفتیم روسیه اولین ایستگاه فضایی را ساخت ولی یه ماشین حسابی نساخت و بهترین هوا پیما جنگی مسازه ولی نمی تونه مسافر بری بسازه
  • بی نام IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    345 2
    ببين از كاديلاك رسيدم به بنجل هاي چيني
  • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    306 1
    چی بودیم چی شدیم ای کاش افراد پرنفوذی مثل اخوان در ایران بود نه زنجانی که به فکر جیب خودش بود
  • قلي IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    245 1
    دلم گرفت.
  • بدون نام ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    207 1
    دلم گرفت .....
  • بی نام IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    190 7
    امید وارم ایران و ایرانی به جایگاه حقیقی خود برسد
    • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
      258 9
      جایگاه حقیقی ایرانی همینه . لیاقت ایرانی بیش از این نیست . تاریخ سرتاسر شکست و پسرفتمون بیان کننده این واقعیته که از ماست که برماست.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    180 1
    با حقحوق کـارمندی ماهی 1 تومن شاید بتونم یه ژیان قستی بخرم
    • هموطن A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
      99 3
      قسطی کارمند جان
  • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    156 1
    از کادیلاک رسیدم به پراید...تا ببینیم از ماشین روسی چی سوار میشیم
  • مهدی IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    226 1
    اونموقع ایران ماشینهایی مثل کادیلاک داشت که تمام امکانات روزشیشه برقی ، کولر ، فرمان هیدرولیک ، امنیت بالا رو داشت.حالا ما هنوز ماشین هایی رو داریم تولید میکنیم که مثلا شیشه بالابرهای برقی واسه درب های عقب یک آپشن محسوب میشه.وضعیت پیشرفتمون تاسف بار هست.
    • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
      50 6
      منظورت پسرفت بود
  • بی نام IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    156 0
    ممنون از این مطلب عالی و آموزنده.فقط کاشکی با عکس های بیشتری همراه بود
  • بی نام A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    155 0
    بسیار زیبا و منصفانه و واقع بینانه بود تشکر میکنم
  • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    167 8
    در هر صورت ما هميشه مصرف كننده بوديم ولي قبلا ماشيناي امريكايي ميومد حالا به خاطر سياستاي غلط سران مملكت بد بخت شديم و مصرف كننده اشغالهاي چيني شديم
    • بی نام A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
      91 0
      اگه متنو درست خونده بودی میدیدی ک نوشته بود کارخانه منتاژ ان در ایران بود . این ینی اشتغال زایی برای مردم ما اگه باز هم دقت میکردی میفهمیدی قرار بوده ایران خوراک منطقه رو تامین کن ک اینم ینی در امد زایی برای مردم ایران پس ما صرفا مصرف کننده نبودیم
  • علی A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    103 0
    کادیلاک هنوزم که هنوزه، ماشینیه که تو خیابون توجه همه رو جلب میکنه، بعد 30 سال کادیلاک بازم کادیلاکه. دنده اتومات، شیشه برقی، کولر، رنگ متالیک مشکی. هنوزم کادیلاک، کادیلاکه
  • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    59 2
    من یه جیپ شهباز مدل 64 دارم که تقریبا هم سن خودمه . ماشینم نیست رفیقمه باهاش زندگی میکنم . یه همراه تا هر کجا که بخوای . تا قلب طبیعت. واقعا ماشین مثل این ندیدم . حتی ماشین شاسی بلند ژاپنی 2013 بابام .
  • داريوش A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    74 0
    زي تير نگه كرد و پر خويش بر آن ديد... گفتا زكه ناليم كه از ماست كه بر ماست
  • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    134 0
    وای که چه قدر پیشرفت داشتیم، از کادیلاک تا پراید، شوخی نیستا
  • بی نام A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    37 0
    مطلب مفیدی بود
  • بی نام GB ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    79 1
    نتیجه ۳۰ و اندی سال پسرفت در بسیاری از زمینه های صنعتی همینه که مجبوریم پراید سوار شیم
  • محسن IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    67 1
    از نشانه های استقلال تولید پراید و کشته شدن در جاده ها به خاطر ایمنی بالای این خودرو میباشد....
  • منصور IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    120 1
    جالبه بدونید خط تولید کادیلاک تنها در دو کشور دنیا محفوظ بود ایالات متحده امریکا و ایران که برای ایران کادیلاک ایران بود......... در ضمن کادیلاک های قدیمی هنوزم جزو پراپشنترین خودروهای دنیا هستن که فقط باید تحقیق کنید/در ضمن جنگنده اف 14 هم تنها در دو کشور موجود هستش امریکا و ایران که میتونید حتی به انگلیسی جستجو کنید تا به عرایض بنده پی ببرید.باتشکر از خبرانلاین
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    63 1
    همین الان هم اگه محصولات امریکایی تو ایران تولید بشن پرتیراژترین و محبوب ترین ها خواهند بود
  • منصور A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    68 2
    باشد که ما باشیم که زمانی اگه خدای ناکرده دچار انقلاب شدیم همه چی روز خراب نکنیم اون از وضعیتی که تو سینما و موسیقی داشتیم و این هم از وضعیتی که از خودرو سرمون اومد
  • بی نام US ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    50 1
    خیلی دردناکه جنرال موتورز ایران بشه پارس خودرو
  • بی نام IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    61 0
    واقعا مرد بودن که بجای رانت و ویژه خواری و اختلا....... به فکر تولید بودن
  • بی نام IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    58 2
    من امریکا میخوام زودددددددددد از چین خسته شدم دیگه چقد پول صرف اشغالای چینی کردم
  • بهنام A1 ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    55 0
    صنعت خودرومون تو این سی و چند سال فقط مشتیه نمونه خروار.تو بقیه صنعت هامون چیکار کردیم که از خودرو انتظار دارین
  • بی نام A1 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    16 0
    رونوشت به وزارت صنعت صنایع خودرو سازی و......... فقط میشه متاسف بود
  • محمد رضا A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    16 0
    حالا کجاشو دیدید رفقا ؟ تازه اولشه؟ شب درازاست...
  • بی نام IR ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    26 0
    همه جا به سمت بینهایت میل می کنه. ایران به سمت صفر....
  • بدون نام RO ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    55 0
    اين قياس ماشين ديروز وامروز نيست .قياس ايران ديروز وامروز است .وااسفا
  • علیرضا IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    19 0
    اون موقع بهترین ماشین های دنیا رو مونتاژ و سوار میشدیم اما الان بدترین ماشین های دنیا رو مونتاژ و سوار میشیم ... هم چی رو میشه از این مورد فهمید
  • سعیدبرازجان A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    30 0
    دلواپسم از این گزارش.
  • امیر انتظام RO ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    13 0
    سال 61 از شرکت پارس خودرو یکدستگاه شورلت نوا خریداری کردم حدود 200 هزار تومن , تا کنون که دارم و هیچ مشکل فنی خاص و ایراد فنی نداشته است , اکنون نیز همین اتومبیل را سوار هستم و امیدوارم همه کارگران و مهندس آن زمان سعادتمند باشند که خودرو با کیفیت تولید می نمودند , دست تک تک کارگران آن روزا می بوسم , و از دولت مردان این زمان که باعث دردسر برای امثال بنده شده اند و کارت سوخت و اتیکت خودروی فرسوده بر روی اتومبیل های ما را زده اند , خواهشمندم فقط یکبار سوار اتومبیل بنده و امثال من شوند تا شاید متوجه خودروی باکیفیت و معنای ایمنی را درک کنند ..... صد افسوس که شرکت با اعتبار پارس خودرو , درگیر مسایل سیاسی و تحریم شده اند که چاره ای جز تولید خودروهای بی کیفیت ندارند
  • ahad IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    5 1
    از ماست که برماست.همش تقصیر خودمونه. اگه 6 ماه مردم ماشین نمیخریدن اونوقت دیگه اینجوری از مردم باج نمیگرفتن.خودمون خودرو سازا را پرو کردیم که حالا کارمون به جایی رسیده که هر اشغالیا با هر نرخی که میخوان بهمون میندازن بعدشم نماینده خودروسازا باپرویی تمام میاد تو تلوزیون میگه اگه قیمتها بالا بود و مردم ناراضی بودن نمیخریدن.یکی نیست بهش بگه عقل کل مگه مردم حق انتخاب دارن؟
  • . A1 ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    13 0
    هنوزم آهو و شورلت و کادیلاک از ماشینای الان سایپا بهترن
  • ایرانی RO ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    11 0
    بین حرف و عمل تفاوت هست حلا فقط حرف می زنند ولی انوقت ها عمل می کردند وحرف کمتر مزدند
  • بی نام A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 7
    ایران خودرو متشکریم.
  • علیرضا IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    5 3
    امروز اوضاع خیلی فرق کرده آمریکا هم دیکه اجازه نمی ده محصولاتی که تحت استاندارد آمریکای شمالی تولید میشوند تو کشورهای دیکه حتی به فروش برسند.ضمن اینکه چند وقت پیش تو یه مستند خارجی وقتی گوینده داشت پرایدو معرفی می کرد و می گفت این خودرو 20 ساله که در هیچکجای دنیا جز ایران تولید نمیشه کلی شرمنده شدم.
  • علیرضا IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    10 0
    از ماست که بر ماست. مقصر خودمونیم و بس
  • بی نام A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    13 0
    کادیلاک ایران با سیستم سوخت رسانی انژکتوری و داشتن ای سی یو و سیستم کنترل تعلیق الکترونیکی بی شک دارای آخرین تکنولوژی روز دنیا بوده
  • رها A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    7 0
    یاد باد ان روزگران یاد باد