فارس نوشت:

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت که آمریکا باید رویکرد چند سال اخیر خود در برابر ایران از جمله فشار تحریمها را حفظ کند.
روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله خود نوشت: مهلت ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 رو به پایان است و کمتر از 8 هفته به پایان آن باقیمانده است اما چشم انداز آن چندان خوب نیست. مقامات آمریکایی ابراز امیدواری کرده بودند که مذاکرات فشرده یک هفته‌ای در سازمان ملل راه برای حصول توافق باز کند اما به گفته هر دوطرف مذاکرات پیشرفت کمی داشت.

یک مقام آمریکایی در پایان مذاکرات گفت که شکافها همچنان زیاد است. حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز همین عقیده را داشت.

واشنگتن پست در ادامه نوشت: این بن بست قطعا بازتاب دهنده عدم ابتکار عمل توسط دولت باراک اوباما نیست. مذاکره کنندگان آمریکایی در پاسخ به عدم سازش ایران در مسائل کلیدی طرح‌های جدیدی ارائه کردند. اما در مهمترین اظهار نظر، رهبر عالی ایران تاکید کرد که ایران هیچ یک از 19 هزار سانتریفیوژ خود را که برای غنی سازی ساخته است اوراق نخواهد کرد. بنابراین آمریکا و متحدینش که اول تاکید داشتند همه ماشینهای غنی سازی باید حذف شوند طرح جدیدی ارائه کردند که همه سانتریفیوژها حفظ شوند اما ارتباط میان آنها قطع شود.

این روزنامه در ادامه با انداختن توپ به زمین ایران نوشت: اگر ایران برای کاهش شکافها میان طرفین تلاش می‌کرد اکنون شاهد چنین اختلافات گسترده‌ای نبودیم. در عوض ایران بر حفظ تمام زیرساخت‌های هسته‌ای و توسعه آن تاکید دارد در صورتیکه تنها یک توقف موقتی و کاهش سرعت غنی سازی و همچنین افزایش شافیت‌ها به آنها پیشنهاد شده است. ایران مذاکره بر سر برنامه موشکهای بالستیک خود را رد می‌کند و همچنان با تحقیق درباره برنامه گذشته ساخت سلاح‌های هسته ای مخالف است.

واشنگتن پست در ادامه مدعی شد که دولت اوباما در پاسخ به عدم پاسخگویی‌های ایران در این زمینه سابقه کوتاه آمدن از درخواستهای دست نیافتنی خود را داشته است. آمریکا تلاش خود برای ممنوعیت دائمی غنی سازی را متوقف کرد و به نظر میرسد که نیاز به بسته شدن تاسیسات غنی سازی زیرزمینی ایران نیز کاهش یافته است. اکنون به نظر می‌رسد سناریوهایی که ایران هرگز سانتریفیوژهای خود را متوقف نمی‌کند در دست بررسی است.

در این تئوری به نظر می‌رسد که هدف آمریکا افزایش زمان دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای یا زمان گریز است که هم اکنون بین شش ماه تا یک سال تخمین زده شده است. با این حال رها کردن زیرساختهای هسته‌ای دست نخورده ایران راه را برای حرکت ایران به سمت زرادخانه هسته‌ای در زمان مورد دلخواه خود باز می‌کند در حالیکه تحریمهایی که به این کشور فشار آورده‌اند برداشته خواهد شد و این مساله مسابقه تسلیحاتی را در منطقه به ویژه درمیان همسایگان ایران از جمله عربستان به راه خواهد انداخت.

واشنگتن پست در پایان نوشت: ما از مذاکرات و همچنین توافق موقت سال گذشته، که نسبت به شرایط در آستانه جنگ قبل از آن بسیار بهتر بود، حمایت می‌کنیم اما باراک اوباما باید در مقابل وسوسه دادن امتیاز بیشتر در مقابل حصول یک توافق بلند مدت تا ماه نوامبر مقاومت کند.

 

17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =