دانستنی‌هایی از برزخ و عالم قبر.../چرا عبارت «آرامگاه ابدی» غلط است؟

«تغییر مکان تدفین به خودی خود هرگز نمی تواند تأثیری در سرنوشت فرد متوفی داشته باشد زیرا به تصریح کلام وحی اگر کسی در زمان حیات بی ایمان و بدکردار بوده هیچ چیز ولوزمین پر از طلا و ... نیز دافع عذاب الهی نخواهند بود.»

به گزارش خبرآنلاین، کتاب روابط، ارتباطات و تعاملات انسان «عالم برزخ» که وضعیّت انسان در عالم پس از دنیا را با محوریت «قبر» از منظر قرآن کریم تبیین می کند، به همت حسین صدری نیا از سوی نشر سایه روشن منتشر شد.

این کتاب در 6 فصل تنظیم شده که فصل اول آن، به تشريح عوالم هستي از منظر جهان بيني توحيدي پرداخته است. فصل دوم به بررسي رابطه جان و روح انسان با يكديگر اختصاص دارد و فصل سوم وظايف انسان مؤمن قبل از فرارسيدن مرگ را تبيين مي كند. كتاب عالم برزخ در فصل چهارم مرگ را به عنوان پايان بخش زندگي دنيوي و كليد فتح باب عالم برزخ مورد مطالعه قرار داده است. دو فصل پنجم و ششم كتاب نيز به ترتيب به تشريح حقايق عالم برزخ و چگونگي وضعيت انسان در آن عالم و نيز روابط و ارتباطات متوفيان با اهل دنيا و بالعكس مي پردازند.

در بخشی از کتاب درباره عالم برزخ می خوانیم:

«برخی افراد روی سنگ قبرها عبارت «آرامگاه ابدی» را حک می کنند که به لحاظ معنایی دو اشکال عمده دارد؛ یکی اینکه قبر (برزخ) برای همگان آرامگاه نیست و دیگر اینکه ابدی نیست چراکه حداکثر تا قیامت و رستاخیز استمرار دارد و ابدیت و جاودانگی واقعی صرفا در جهنم و بهشت مصداق پیدا می کند.»

در بخشي از مقدمه این كتاب خواندنی نیز آمده است: مهمترين حقيقت در مورد عالم برزخ اين است كه اساساً با دنيا تفاوت دارد چرا كه در دنيا تمامي امكانات لازم براي پاسخگويي به نيازهاي تكويني و تشريعي انسان پيشاپيش و صرفنظر از ايمان وكفرش به دو صورت بالقوه و بالفعل در اختيار وي قرار گرفته اند در حالي كه زاد و توشه و مقدمات مورد نياز براي تأمين آسايش و رفاه اخروي در عالم برزخ و عوالم پس از آن همچون قيامت، بايد به هنگام زندگي در همين دنيا تأمين شود زيرا پس از مرگ، آدمي هيچ اراده، اختيار و فرصتي براي نقش آفريني و جبران مافات ندارد.

به تعبير ديگر، عالم برزخ بسان دنيا براي همگان مشابه و يكسان نيست و وضعيّت افراد در آن بيش از هرچيز به چگونگي عملكرد دنيوي خود آنها بستگي دارد و هرگونه تصوري جز اين از برزخ با اصول علمي و عقلاني سازگار نيست.

به عبارت ديگر، اگر انساني در دوران زندگي دنيوي عملكرد شايسته اي نداشته باشد، پس از مرگ او فرزندان و دوستانش حتّي اگر بخواهند قادر به تغيير وضع او نخواهند بود و هرگونه دعا و احسان افراد مؤمن نيز ولو اينكه نيابتاً و به قصد كمك به چنين فردي صورت گيرد، تأثير قابل توجهي در بهبود وضعيّت او در عالم برزخ نخواهد داشت زيرا برطبق آموزه هاي تشريعي، اگر كسي به هنگام حيات در جرگة مؤمنان و صالحان قرار نگيرد، افراد مؤمن اعم از نزديكان و بقيه حق طلب مغفرت براي او را ندارند چراكه در عوالم پس از دنيا هيچ يك از ارتباطات نسبي، سببي و غيره براي غيرمؤمنان كارآيي نخواهند داشت.

به همين ترتيب اينكه جسد فردي پس از مرگش با هدف ايمن بودن از عذاب در جوار افراد صالح دفن شود يا نشود هيچگونه تأثيري در حال و روز او نخواهد داشت به سبب اينكه همة جاي كرة زمين متعلق به خداست و اين افراد بشرند كه به جايگاه و محل اقامت خود بها مي دهند نه بالعكس، بنابراين تغيير مكان تدفين به خودي خود هرگز نمي تواند تأثيري در سرنوشت فرد متوفي داشته باشد زيرا به تصريح كلام وحي اگر كسي در زمان حيات بي ايمان و بدكردار بوده باشد هيچ چيز ولو در حدّ فرضي زمين پر از طلا و اموال بيشمار نيز دافع عذاب الهي از او نخواهند بود.»

 

این کتاب در 240 صفحه و با قیمت 10هزار تومان منتشر شده است و علاقمندان می توانند برای تهیه آن با شماره تماس 88323268 تماس بگیرند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید میراعلم A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    11 5
    اگر خیرات برای اموات هیچگونه تاثیری ندارد پس چرا خیلی روحانیون نیابتا روزه ونماز متوفی را در ازای دریافت پول می پذیرند؟ازنظر ایشان بی اثر بودن خیرات توسط بازماندگان در باره امواتیکه کارنامه خوبی در این دنیا نداشتند غلط است چون عالم برزخ یا عالم مثال گذشته ازشرح تفصیلی آن جایگاهی است برای جبران یاکفاره گناهان شاید سوره ای ویا فاتحه ای فرد را از مکافات برزخ کاملا نرهاند امام باعث تخفیف خواهد شد.ما احادیث فراوانی داریم که اعمال صالح به نیت میت ،برای دو طرف میت وبازمانده منشع خیر است .خدا خیرالراحمین است وکسی نمیداند انتهای رحمانیتش کجاست است ولی آنچه که بنده به آن ایمان دارم حق الله حق النفس وحق الناس است که مورد اول ودوم در شعاع رحمانیت الهیست اما حق الناس در گرو رضایت وحلالیت مردم است...
    • علی A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
      11 2
      در قرآن آیات بسیاری وجود دارد که نظریه نویسنده کتاب را تایید میکند.گردش مالی برای نماز وروزه میت بالغ بر چند صد میلیارد تومان میشود.وصلاح جیب بعضی ها باعث خلق بعضی احادیث نیز میشود
  • بی نام A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    28 1
    یعنی اختلاسگرانی که بعضا در صف اول نماز می ایستادن این مطالب رو میدونن؟
  • علی A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    8 5
    کاش من می مردم ...کاش