غلامحسین محسنی اژه ای در هفتادمین نشست سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده های داغ از جمله اموال بابک زنجانی، تخریب محیط زیست و باغات تهران و ریحانه جباری سخن گفت.

امیدسلیمی بنی: سخنگوی قوه قضاییه در جلسه امروز خود، درباره آخرین وضعیت پرونده های قضایی از جمله قصاص ریحانه جباری و محمدرضا رحیمی سخن گفت. او گفت: هفته گذشته معاون اول رئیس جمهور و خانم ابتکار تلفنی با من صحبت کردند و تقاضای اجرای احکام قضایی را درباره برخی از پرونده های محیط زیست و فضای سبز را داشتند. قول دادم که این پرونده ها را پیگیری کنم. طبیعی است این پرونده ها زمان می برد.

دادستان سابق کشور ترجیح داد بدون پرداختن به توصیه های هفتگی خود، مستقیما به پاسخگویی خبرنگاران بشتابد. غلامحسین محسنی اژه ای درباره این پرونده ها توضیحاتی داده که در جدول زیر می خوانید:

جدول خلاصه پرسش و پاسخ هفتادمین نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا:

خلاصه سئوال

رسانه

خلاصه پرسش

با وجود شکایت شورای عالی شهرسازی و معماری از شهرداری تهران برای صدور مجوزهای غیرقانونی تخریب باغات و نامه دفتر مقام معظم رهبری همچنان تخریب باغات و فضای سبز ادامه دارد. چرا دادستان به عنوان مدعی العموم راسا وارد نمی شود؟

خبرآنلاین

دو سه شکل پیدا می کند. یکی مواردی است که اصلا مجوز ندارند و قوه قضاییه وارد می شود و تاکنون مکرر وارد شده. برخی مجوز دارد و غیرقانونی است که موارد عدیده داشتیم و حتی به تخریب ساختمان رسیده. مواردی است که اختلاف است و باید در دستگاه قضایی یا بیرون از دستگاه قضایی رسیدگی شود. توقف عملیات نیز باید بررسی شود. باید غیرقانونی بودن حکم مشخص شود. اگر اختلاف جایی باشد که ضرر باشد، حکم توقف می دهند و جایی که بیم ضرر نیست، حکم توقف نمی دهند.

چرا در مقابل حضور معتادان متجاهر در معابر و بوستانهای شهر، قوه قضاییه اقدامی نمی کند؟

خبرآنلاین

این که چهره شهر زشت شده خیلی بعید است. قانون تکلیف کرده که معتادان پر خطر دستگیر شوند و به مراکز بازپروری بروند. معتادانی که تجاهر به این کار می کنند و پرخطر هستند، باید اقدام شود و نیروی انتظامی به عنوان جرم آشکار اقدام می کنند.

آخرین وضعیت اجرای حکم قصاص ریحانه جباری چیست؟

-

اگر اولیای دم درخواست قصاص کنند و رضایت ندهند و اصرار بر قصاص کنند، باید حکم اجرا شود و در این پرونده علما و مراجع تقلید موضعی نگرفته اند. این پرونده با حضور وکیل دو طرف بررسی شده و الان نیز در مقابل مصالحه و گرفتن رضایت هستند و 10 روز وقت داده شد و بدیهی است اگر رضایت ندهند، حکم اجرا می شود. برخی می گویند به خاطر تشکیل کمپین این حکم اجرا نمی شود که چنین نیست.

مزیت های آیین دادرسی کیفری جدید چیست؟

میزان

تا جایی که امکان دارد در مجازاتهای بدل از حبس استفاده می شود و فرآیند دادرسی ساده تر شده و فرآیند اجرای حکم باعث می شود سریعتر محکومان به جامعه بازگردند.

فساد اداری در پرونده زمین خواری جدید در شمیرانات که توسط سازمان محیط زیست مطرح شده، چگونه است؟

شبکه خبر

فساد اداری دو شکل دارد، یکی به صرف تخلف است و دولت و هیاتهای رسیدگی به تخلفات رسیدگی می کنند. اگر جرمی واقع شده باشد، قوه قضاییه وارد می شود. اگر جنبه عمومی داشته باشد، دادستان و دستگاه های نظارتی وارد می شود. این قبیل پرونده ها چند شکل دارد، گاهی اختلافی است بین دو دستگاه دولتی و احیانا شهرداریها، این سبب می شود پرونده طولانی شود. اختلاف بر سر حریمها بعضا باعث تطویل رسیدگی می شود.

تخلفات بیمه توسعه در اجرای عدم تعهدات خود چه می شود؟

بولتن نیوز

پرونده در مرحله رسیدگی در شعبه 15 بازپرسی دادسرای کارکنان دولت است و در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز در حال رسیدگی است و امیدواریم در این ستاد، اقدامات لازم برای این بیمه صورت گیرد.

آزاد سازی اموال بابک زنجانی صحت دارد؟ آیا امکان بازگشت اموال وجود دارد؟

فارس

ایشان موجودی و نقدینگی در دو بانکی که در تاجیکستان و مالزی اعلام کرده، ندارد. ادعای داشتن ارز در تاجیکستان و مالزی و اروپا اثبات نشد. مبلغ ناچیزی در این کشورها داشته که عددی نیست. برخی از اموال غیرمنقول در شرکتهای همسایه و غیر همسایه دارد که مورد شناسایی قرار گرفته و اقدام روی آنها شده. این رفع تحریم تاثیر چندانی در پرونده ندارد.

برنامه قوه قضاییه برای همکاری با مجلس چیست؟

مهر

قوه قضاییه در خصوص لوایح قضایی با مجلس نهایت همکاری را دارد. درباره تحقیق و تفحص از جنبه نظارتی مجلس نیز همکاری می کنیم.

ادامه بازداشت یا آزادی خبرنگار واشنگتن پست را تایید می کنید؟

ایرنا

یکی اوایل آزاد شد. در حال حاضر دو نفر آزاد شده اند و دو نفر بازداشتند.

مالکیت باشگاه راه آهن به کجا رسید؟

ایسنا

هنوز تعیین تکلیف نشده است و توافق اولیه کرده اند و درباره قیمت اختلاف دارند.

پرونده اعلام اسامی تخلفات بورسیه چی شد؟

نسیم

این را وزارت علوم رد کرد و چنانچه شکایت خصوصی نشود، پیگیری نمی شود. چون این اسامی، سند طبقه بندی نیست و اگر کسی شکایت کند آبروی من رفته، قابل پیگیری خصوصی است.

سرنوشت پرونده بابک زنجانی چه شد؟

روزنامه ایران

از سه وزیر و رئیس بانک مرکزی در این پرونده تحقیق شده است.

تکلیف مردم با شرکت لیزینگهای خودرو از جمله آفتاب که کلاهبرداری می کنند، چیست؟

حزب الله

از مردم می خواهم توجه کنند که این وعده ها قابل انجام نیست. گرفتاری این است که شرکتها به میزان تعهدی که ایجاد کرده اند، موجودی ندارند و مردم فشار می آورند چرا به پولمان نمی رسیم. گاهی 5 هزار نفر شاکی می شوند و طرف زندان است. در این باره هم پرونده شرکت مزبور در دستگاه قضایی موجود است و شکات متعدد و زیاد داریم.

پرونده بیمه توسعه چه شد؟

شبستان

نامه ای به قوه قضاییه در این باره از دولت رسیده که فعلا نمی توانم محتویاتش را طرح کنم. امیدواریم ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی این مشکل را رفع کند.

آیا پرونده رانت 7هزار میلیاردی در دولت سابق تشکیل شده؟ جمشید بسم الله هم گفته من کاره ای نبودم.

ایلنا

گزارش مجلس هنوز به قوه قضاییه نرسیده وقتی رسید، تصمیم می گیریم. این متهم هم در حد اتهاماتش در دادگاه رسیدگی شده.

اعتراض معاون اول سابق احمدی نژاد به کجا رسید؟

باشگاه خبرنگاران

پرونده در مرحله فرستادن به مرجع تجدید نظر است.

رسیدگی به پرونده اختلاس 3 هزار میلیاردی چه شد؟

روزنامه حمایت

پرونده متهمان زیادی دارد و برخی در حال رسیدگی هستند و برخی احکامشان قطعی شده و تایید شده است.

پرونده سعید مرتضوی چه شد؟

روزنامه خراسان

تاخیر در رسیدگی ممکن است باعث صحبتهای متهم و اعلام بیگناهی شود. ایشان در بخشی از پرونده محکوم شده اند و اعتراض کرده اند و پرونده در دیوان عالی کشور مانند سایر پرونده ها مطرح است. بخشی نیز در حال رسیدگی است.

پرونده سقوط هواپیمای آنتونف 140 چه شد؟

روزنامه همشهری

هنوز این پرونده در سازمان بازرسی کل کشور نهایی نشده و در دادسرای تهران نیز در حال رسیدگی است.

چرا قوه قضاییه از شکایت های مجلس از دولت سابق رسیدگی سریع نمی کند؟

روزنامه شرق

پرونده ها روند رسیدگی را طی می کند و زمان می برد. لذا اینکه بگوییم رسیدگی نمی شود، اشتباه است. برای برخی از مصادیق هم پرونده قضایی تشکیل نشده و دیوان محاسبات وارد شده، در برخی از پرونده ها نیز حکم صادر شده است. برخی نیز به نتیجه نهایی رسیده است. ممکن است از خود نماینده هم شکایت می شود. پرونده هایی که از مجلس می آید مورد عنایت و اهتمام است، لیکن برخی وقت می برد از جمله پرونده های تحقیق و تفحص که قاضی باید بررسی کند و زمان می برد که ممکن است 4 سال سوابق را باید بررسی کنند. بعضا تحقیق و تفحص یکسال طول می کشد و بررسی های قضایی نیز زمان می برد.

درباره نامه شما در خصوص فیلترینگ شبکه های اجتماعی مجازی توضیح بدهید؟

آریا

همه می خواهیم پاکسازی شبکه های اجتماعی صورت گیرد. چندین بار گفته ام همه قائلیم از فناوری نوین مانند شبکه های اجتماعی استفاده شود ولی مسایل مجرمانه این شبکه ها باید جلوگیری شود.خواسته ما از وزارت ارتباطات، استفاده از شبکه های اجتماعی با پالایش محتویات مجرمانه است. اخیرا جلسه ای با برخی وزرا داشتیم و آنها گفتند برای پالایش و فیلتر مصادیق مجرمانه، محدودیتی برای پول خرج کردن نداریم.

400 زندانی ایرانی در ترکمنستان داریم که برخی فوت کرده اند. اقدام قوه قضاییه چیست؟

خبرگزاری دفاع مقدس

تعداد این افراد را نمی دانم و متولی اصلی، وزارت امور خارجه است و روابط بین الملل قوه قضاییه هم مسایل خانواده هایشان را پیگیری می کند.

وضعیت غنچه قوامی چه شد؟

جهان صنعت

پرسیدم ایشان اعتصاب غذا کرده اند، گفتند هیچ موردی اعتصاب غذا نداریم و پرونده ایشان در حال رسیدگی است.

پرونده خروج اسناد تاریخی که وزارت اطلاعات اعلام کرده بود، چه شد؟

راه مردم

دو نفر بازداشت شده اند و BBC تلاش می کرد اسناد را سرقت کند و کسانی رافریب دهند و از افراد بگیرند که افرادی نیز تحت تعقیب هستند و این حق را داریم که اقدامات بین المللی کنیم.

درباره آزادی شهرام جزایری و حرف و حدیثها، چه می گویید؟

روزنامه خراسان

پیشگیری از وقوع جرایم اقتصادی، مسئله ای فراقوه ای است و ما هم به سهم خود، پیشگیری از وقوع جرم را اهتمام کرده ایم و امیدواریم این جرایم تکرار نشود.

پرونده مشکلات شهرک زیتون در سرخه حصار تهران و مجوز دیوان عدالت اداری برای ساخت این شهرک چه شد؟

شبکه خبر

چرا مستندات را ذکر نمی کنید؟ رای دیوان چه هست و جزئیات کجاست، باید بررسی شود. مسایل را کلی نمی توان گفت. حکم به تخریب را دادگاه داده و همه مسایل را در نظر گرفته است. نمی شود به رای دیوان عدالت اداری بی توجه باشد.

تشکیل کارگروه شورای فناوری اطلاعات برای تعامل الکترونیک در فضای مجازی، موازی کاری نیست؟

فارس

آنها قوانینی دارند و ممکن است جاهایی تعارض با قوانین باشد. تصمیمی که شورای عالی فضای مجازی حکم دهد، حاکم است.

موانعی که برخی مالکان در مقابل ساختمانهای در دست احداث ایجادمی کند، چرا شهرداری وارد نمی شود؟

بولتن نیوز

خودم بررسی کردم و دیدم زمانی ساختمانهای بزرگ و برج می سازد و کل پیاده رو را گرفته و حتی در خیابان هم مصالح می ریزد و ماه ها و حتی سال طول می کشد. شهرداری نسبت به این موضوع چقدر حساسیت دارد و بررسی می کند؟ مواردی هست که شهرداری بر اساس وظایف خود و قانون موانعی ایجاد می کند و اگر این موانع بر خلاف قوانین باشد، صحیح نیست.

درباره پرونده بابک زنجانی اعلام شده برخی از اموال ایشان در داخل کشور در حال قلع و قمع شدن است و رسیدگی نمی شود.

ایلنا

شما مطالبی را به کسی نسبت می دهید که باید او پاسخ دهد. در ابتدای امر، وزارت نفت شکایت نکرد، بلکه درخواست ممنوع المعامله و ممنوع الخروجی زنجانی را داشت. بعد قوه قضاییه اخباری رسید که احتمال دارد او خارج شود، ممنوع الخروج و بازداشت شد. برخی اموال او در خارج، برخی در داخل است و برخی نیز به صورت وجوه نقد، سهام، اموال منقول و غیرمنقول است، دادستان رسیدگی می کند. دولت از جمله وزارت خارجه، معاون اول رئیس جمهور و وزارت نفت به ما کمک زیادی برای شناسایی، تقویم و نظارت و حفظ اموال کرد. اگر شکات حاضر شوند بخشی از این طلبها را بردارند، این پیشنهاد را داده ایم و این کارها عمدتا انجام شده است.

 

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379218

برچسب‌ها