حسنی مبارک خود را اصلی‌ترین عامل برقراری آرامش نسبی در خاورمیانه می‌داند

رئیس‌جمهوری مصر در میانه انتقادهای داخلی و فشارهای بین‌المللی از سوی کشورهای اسلامی در نهایت لب به سخن گفتن در خصوص اسرائیل و فلسطین گشود . در شرایطی که ساخت دیوارهای حائل میان مصر و غزه همچنان ادامه دارد و قاهره حتی از احداث دیوارهای مشابه در مرز آبی هم خبر می‌دهد، حسنی مبارک همچنان ادعا می‌کند که کشورش بیشترین نقش را در برقراری صلح ایفا کرده است . انتخابات ریاست جمهوری در مصر نزدیک است و این ژست صلح‌طلبی مبارک هم بی‌دلیل نیست .
مصر اصلی‌ترین میانجی میان فتح و حماس برای برقراری آشتی ملی در این کشور و امضا توافقنامه سند آن است . ظرف چند ماه اخیر بسیاری از تحلیل‌گران ایجاد گره کور در این مذاکرات را نتیجه تغییر سند توسط حسنی مبارک دانسته‌اند .

حسنی مبارک، در اظهارتی در استان کفر الشیخ در دلتای نیل تاکید کرد: فلسطینی‌ها خود سند آشتی ملی را تدوین کردند نه مصر و آنچه که در خصوص تغییر این سند توسط مصر منتشر شده کذب محض است. گروه‌های فلسطینی همگی بر مفاد این سند توافق داشتد و درخواست مقاومت حماس در زمینه تاخیر زمان انتخابات در ژانویه و موکول کردن آن به ژوئن آتی نیز مورد توافق قرار گرفت.
مبارک که دولتش از سوی بسیاری از گروه‌های طرفدار صلح در فلسطین به جانبداری از اسرائیل متهم می‌شود در ادامه سخنانش تاکید کرد که اختلاف میان فح و حماس تنها یک برنده دارد و آن هم اسرائیل است .


ساخت دیوار حائل میان مصر و نوار غزه از سوی مصر توجیهی زیبا و خوش آب و رنگ دارد : تامین امنیت مصر .
مبارک در این خصوص نیز گفت : این تونل‌ها به مصر خسارت‌های زیادی وارد کرده؛ این خسارت‌ها تنها در سطح امنیتی نیست، بلکه این خسارت‌ها در سطوح مختلف است و علت انفجارها در شرم الشیخ و طابا همین تونل‌ها بودند. این تونل‌ها خطراتی را در زمینه قاچاق به ویژه قاچاق سلاح برای مصر دارد.
رییس‌جمهور مصر از دخالت شخصی‌اش برای ممانعت از حمله آریل شارون، نخست وزیر اسبق اسرائیل به نوار غزه خبر داد و گفت: در پیام فوری که نیمه شب به شارون فرستادم نیز به او ابلاغ کردم که این حمله بسیار خطرناک است و به شارون توصیه کردم که دست به این حمله نزند.

حسنی مبارک تاکید کرد: مصر از راه‌های مسالمت‌آمیز استفاده می‌کند چرا که معتقد است جنگ دیگر بس است؛ خسارت‌های مادی و تلفات زیادی را تاکنون داشته‌ایم و اگر این جنگ‌ها نبودند اکنون مصر پیشرفته ترین کشور منطقه بود.
حسنی مبارک تاکید کرد: آنچه که برای ما مهم است این است که گذرگاه رفح را برای ورود افراد و ارسال کمک‌های بشر دوستانه و نیازها باز کنیم و به نیازهای ملت فلسطین پاسخ دهیم. ما نمی‌توانیم مانع ورود کمک‌های بشر دوستانه هر روزه به ملت فلسطین در نوار غزه شویم. همزمان با نزدیکی به زمان برگزاری انتخابات در این کشور ، مبارک بخشی از سخنان خود را هم به نوعی به تبلیغات انتخاباتنی مربوط کرده و از ملت این کشور خواست به عنوان مردم مصر متحد باشند و هرگونه تلاش طایفه گری و تعصب گرایی را رد کنند.


وی گفت:‌ برخی گروه‌های خارجی درتحکیم بخشیدن به آشوب طایفه‌ای در کشور تلاش می‌کنند. ‌روابط مصر با تمامی کشورهای جهان به ویژه کشورهای عربی روابط بسیار مثبتی است. ما مشکلی در ایجاد روابط با ایران نداریم و من در دیدار با مسئولان ایرانی حل مشکلات امنیتی پیچیده بین دو کشور پیش از احیای روابط را خواستار شدم.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 37945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =