ایسنا نوشت:

قطار خط یک متروی تهران شب گذشته در خط یک به سمت کهریزک دچار نقص فنی شد و مسافران به ناچار در داخل تونل پیاده شدند.

این قطار از تجریش عازم کهریزک بود و پس از گذشتن از ایستگاه سعدی، در بین راه متوقف شد و چراغهای داخل مترو در حالی خاموش شدند که هیچگونه تهویه‌ای هم وجود نداشت. این قطار که از انواع جدید بود، هیچ پنجره قابل باز شدنی نداشت و پس از آنکه حدود نیم ساعت مسافران در تاریکی و گرما حضور داشتند، با مسوولان مترو و آتش نشانی تماس گرفتند که بی‌نتیجه بود.

نکته قابل تامل این است که راهبر قطار با وجود اصرار مسافران زن که در نزدیکی کابین وی بودند، سکوت کرده بود و پاسخ مسافران را نمی‌داد. پس از تماس مسافران با آتش نشانی به آنها اطمینان داده شد که کمک به‌زودی از راه می‌رسد اما کمکی از راه نرسید و مسافران خود شخصا اقدام به نجات خودشان کردند. در میان مسافران کودک، افراد سالخورده و بیمار دیده می‌شد که به علت ازدحام جمعیت و گرمای واگن دچار مشکلات تنفسی شده بودند و چند تن از مسافران با چکش قطار اقدام به شکستن شیشه‌ها کردند.

در واگن آقایان نیز آنها درب قطار را باز کرده و وارد تونل شده بودند اما چند لحظه بیشتر نگذشته بود که قطار تکان‌هایی خورد و چند متر حرکت کرد و دربهای قطار که توسط مسافران و یا خود به خود باز شده بود، بسته شد. با ادامه این اوضاع پر تنش که با فریاد و بی‌تابی مسافران همراه شد، راهبر قطار سرانجام از کابینش خارج شد و به مسافران گفت که قطار را ترک کنند. مسافرانی که در تونل گیر کرده بودند پس از طی مسافت 10 دقیقه‌ای در مسیری تاریک، به سکوی ایستگاه امام خمینی (ره) رسیدند و در بین راه شاهد بودند که ماموران آتش نشانی تازه در حالت عزیمت به سمت قطار هستند.

این فاصله کم از تونل ایستگاه سعدی تا سکوی امام خمینی (ره) نشان می‌دهد که ماموران امدادرسان می‌توانستند بسیار زودتر به کمک مسافران وحشت زده برسند.

مشاهدات خبرنگار ما حاکی است این حادثه هیچ مصدومی نداشت اما عدم اطلاع رسانی به مسافران، سکوت راهبر قطار و نبود تیم امدادی موجی از وحشت را در میان مسافران از جمله کودکان و افراد سالخورده ایجاد کرد که طبیعتا عوارض آن تا مدت‌ها در ذهن و روح آنها باقی می‌ماند.

چنانچه راهبر قطار زودتر اطلاع رسانی می کرد و وضعیت را برای مسافران اندکی شرح می داد، چه بسا نیازی به شکسته شدن شیشه‌های قطار احساس نمی‌شد و مسافران به سادگی قطار را ترک می‌کردند.

اما در این میان، واکنش مسافران نیز اعم از زن و مرد جای تامل داشت. متاسفانه با رخ دادن چنین حوادثی متوجه می‌شویم آگاهی مردم در برخورد با حوادث تا چه حد پایین و فرهنگ فیلم و عکس گرفتن جای کمک به شهروندان را پر کرده است.


23231

 

کد خبر 380305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    16 1
    متاسفانه در این یکی دو سال اخیر از قطعات وتجهیزات بسیار بی کیفیتی در مترو و تجهیزات شهری استفاده شده .مثل پله برقی ها یی که هنوز نصب نشده از کار می افتن ، نمونه اون هم زیر گذر چهار راه ولیعصر است که یه روز کار می کنه ده روز خرابه...
  • محمد A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    44 2
    يعني واقعا اينها فكر نميكنن كه مترو به اين بزرگي حداقل نياز به يك نيروي امداد ويژه براي خودش داره، حالا اگه قطار آتش گرفته بود كه ديگه كي ميخواست جوابگو باشه؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    41 1
    چند روز پیش هم قطار متروی فدک همین اتفاق افتاد ولی خوش بختانه تو خود ایستگاه ایستاد و مسافران پیاده شدند متاسفانه تدابیر امنیتی مترو واسه ی این همه حجم افراد در نظر گرفته نمی شود.
  • زمهریر A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    17 0
    باسلام باید قطار مجهز به سیستم برق اضطراری باشد و برق اضطراری در قطار برای روشنایی اضطراری و تهویه باشد
  • بی نام A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    8 4
    اقا کار پیمانکار بوده ربطی به شهرداری نداره که چرا به این بنده خدا گیر میدید
  • بی نام A1 ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    13 2
    یه موقعی کرباسچی داشت اصفهان رو آباد میکرد بردنش تهران و زیرآبش رو زدن حالا اینم وضعیت این دوتا شهر تازه اصفهان که مترو هم نداره...
  • بی نام A1 ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    20 0
    آقای قالیباف جناحی فکرنمیکرد باید داماد حاج منصور را بعد از فاجعه آب گرفتگی برکنار میکند امان از تفکر قبیله ای د وستان مدعی اصولگرایی
  • ناشناس IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    16 5
    بعضی از این راهبرهای قطار مترو خیلی از خودراضی هستن .
  • عباس A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    2 13
    بیاد قبول کنیم هممون جناحی نظر میدیم
  • بی نام A1 ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    16 1
    سلام من ديشب تو همين قطاري بودم ک دجار نقص فني شده بود شرايط خيلي بدي بود , متاسفانه بيش از نيم ساعت معطي و ترس و واهم اي ک بين مسافرين بود هيج اقدامي از طرف راهبر قطار نشد
  • بی نام A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    12 0
    همش میگم خدا رو شکر که تهران تا حالا زلزله ای سیلی بلایای طبیعی نیومده که کل پایتخت نابود میشه "مدیریت بحران" ارزش و اعتبار خودش رو همچین جاهایی نشون میده
  • ناشناس A1 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    14 2
    انصاف نیست همه چیز درتهران خرج بشه مترو هم از بوذجه سهم شهرستانها ساخته شده
  • احمد A1 ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    33 1
    من خودم توی قطار بودم مثل فیلم آمریکایی شده بود همه جیغ و داد میزدند هیجانش بالا بود ازشهرداری هم تشکر می کنم با 300 تومن تونل وحشت هم رفتیم فقط دفعه بعد بزاید روی ترن هوایی
  • hamid A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    11 0
    چه شبی بدبی بود من مترو قلهک بودم میخواستم برم میرداماد نیم ساعت الاف بودم اخرش امدم بیرون و پیاده رفتم تا انجا چه ترافیکی بیرون بود
  • بی نام A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    24 1
    مسئولین مترو برای مردم ارزش قائل نیستند بارها قطار در داخل تونل توقف کرده وحتی حاضر به یک عزرخواهی ساده نشده اند واصلا جوابگو نیستند باید با این مسئله برخورد جدی شود
  • بی نام IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    17 0
    اینقدر شعار مدیریت بحران میده شهرداری تهران و هیاهو راه انداخته یعنی اینو نمی تونه مدیریت کنه چی رو بعدها می خواد مدیریت کنه؟
  • سارا A1 ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    20 0
    خب خدا خیرتون بده, میگید آموزش ندیده ایم؟ اوکی. درست. خب آموزشمون بدید. بگید که در این مواقع باید چکار کرد؟ حداقل یه تابلویی یه جای مشخص و جلوی چشم بذارید توی قطارها یا ایستگاهها یا حتی مسیر عبور مردم, که یاد بگیرند در مواقع بحرانی باید چکار کرد. با چهارتا کاریکاتور و عکس هم میشه یاد دادهااا. این کارهای فرهنگی اصلا سخت نیست به خدا.
  • بی نام IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    10 24
    بلیط مترو را گران کنید تا یک عده بی جهت باعث ازدحام نشوند وکسانی که کار واجب دارند با مترو یا اتوبوس تردد کنند
  • مسافر خط 1 IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    23 0
    من از مسافران متروی خراب شده بودم و اعتراض من این است که چرا باید در شهر تهران نیروهای امداد و آتش نشانی انقدر دیر به کمک مردم بیایند . ما انتظار داشتیم خیلی سریع تر به کمک ما بیایند . واقعا متاسفم که نسبت به جان شهروندان انقدر بی تفاوت هستید .
  • علیرضا A1 ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    27 6
    جهت اطلاع عرض می کنم : قطاری که بعلت نقص فنی خاموش ميشه امکان اطلاع رسانی از طریق سیستم پابلیک آدرس رو نداره، راهبر قطار هم بدون مجوز از مرکز کنترل و ترافیک اجازه خروج از کابین رو نداره اینها در سیستم مترو جزو قوانینه،
  • پروانه A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    23 0
    من خودم جز كساني بودم كه در مترو گير كرده بودم خيلي وحشتناك بود راه نفس كشيدن نبود و از امداد هم خبري نبود
  • hosseinh A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    14 3
    وقتی شهرداری تمام فکرش تفکیک جنسیتی کارمندان شهرداری باشه وضعیت بهتر از این نمیشه.
  • بی نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    2 1
    اقای با فرهنگ باید دید در چنین مواقع حساس شما چکار خواهید کرد در قشری همه نوع افردد وجود دارد
  • بی نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    3 3
    اتفاقاً گوش شيطون كريكي از معدود بخشهايي كه در اين مملكت در مقايسه با ديگر بخشها، نسبتاً درست كارميكنه همين مترو است
  • حقیقت A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    5 0
    وقتی کارشناسان و حقوقدانان به انتصاب مجددو مغایر با قانون قالیباف برای بار سوم از سوی شورای شهر تهران بعنوان شهردار تهران اعتراض کرده و آنرا غیر قانونی اعلام کردند، مسجد جامعی برکنار شده و غیر متخصص دحوزه مدیریت شهری و حقوقی گفت : " این دعوای وکلای دادگستری است..."، به راستی، تخصص و صلاحیت شهردار تهران در عرصه مدیریت شهری این کلان شهر چیست؟ وضعیت تاسف بار ترافیک و حمل و نقل، ساخت و ساز، آلودگی هوای تهران، وضعیت بهم ریخته شهرداری ها و مدیریت شهری، نشان از ناکارآمدی آن و شهردار تهران دارد. رای اندک مردم تهران به قالیباف در انتخابات یازدهم با وجود شعارهای وی و گروه او نشان از تائید مراتب مزبور دارد. دیگر شعار و عوام فریبی بس است یک نظامی نمی تواند مدیریت کلان شهر تهران را بر عهده گیرد...
  • محمد A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    4 1
    به عنوان دکارشناس خطوط ریلی ضعف مدیریت مراکز کنترل بوده و با اشنایی که دوره های بیست ماهه اموزش راهبران دارم ،راهبر طبق دستورالعمل مترو و راهبری پیش رفته و تنها مشکل عدم اطلاع رسانی بوده که سیستم ها خراب بوده و برققطع بوده و برداشت عدم الاع رسانی شده
  • نرگس IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    6 2
    من خودم تو قطار بعدی بودم کلافه شده بودیم تکلیفمون معلوم نبود منتظر بمونیم یا از قطار پیاده بشیم ولی چجوری مسافرا وارد تونل شدن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟اونجا که خیلی خطرناکه اصلا جا نیست
  • بی نام FR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    1 11
    بابا زیاد سخت نگیرین
  • مهدی110 IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    3 14
    این یک اتفاق بود .حساس نشید زیاد
  • نیما A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    18 8
    راهبران قطار همگی آموزش های تخصصی دیدن با گذروندن امتحان های سخت گیرانه کتبی و عملی مجوز راهبری دریافت میکنن. اونم بعد از بیست هزار کیلومتر کمک راهبری. هر از چند گاهی هم دوره باز آموزی دارن برای آپدیت شدن. راهبر قطار در مواقع اضطراری فقط تمرکز نیاز داره برای رفع نواقص. اما با این حال مدام با مرکز فرمان، کارشناسان تعمیرات در تماس. بیشترین تلاش رو در این مواقع راهبر میکنه. نمیشه قصور رو به گردن راهبر انداخت. سکوت راهبر دلیل بر بی اعتنایی یا انجام ندادن کار نیست. ایمنی مسافران برای راهبر در اولویت و تنها کسی هم که خبر گزاری ها، مردم ویا مسولین به سرعت زیر سوال میبرن راهبران هستن
  • بی نام A1 ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    3 1
    خدا را صد هزار مرتبه بخیر گذشت
  • بی نام A1 ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    1 7
    حالامگه چی شده که این همه شلوغش کردین مترو چه ربطی به سیاست داره حالا یه اتفاقی رخ داده بیایید آدم وعالم ومحاکمه کنید
  • مریم IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    1 3
    چقدر ملت عکس سلفی گرفتن... من و مترو یهویی یا من و عزراییل یهویی.. اما نمیدونن تو اینجور مواقع باید چیکار کنن؟
  • چه فرقی میکنه؟ A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    12 1
    بله هم تقصیر شهرداریه هم تقصیر همه مسئولین این مملکت که فقط به فکر پر کردن جیبهای خودشونن. آقای شهردار که فقط بلده خیابونهای تهران رو کوچیکتر کنه با اون بی آر تیش
  • شاهرخ IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    3 0
    راهبر رو میدیدم داشت زیر قطار کارایی میکرد شلاق رو باید به کسی دیگر بزنن