گفت‌وگو با سه تفنگدار تبریزی ها/با هواداران و تفکرات خطیبی قهرمان می‌شویم

این گفتو گویی است متفاوت با سه بازیکن تراکتورسازی؛نریمان جهان،دلیر و ادینهو.

كاوه علياسماعيلي :تراكتور با قدرت به صدرجدول تكيه زده و آنها براي تعطيلات ليگ به اردوي تهران آمده‌اند. مثلث خطرناك تراكتورسازي در ليگ ‌برتر عصر جمعه مهمان خبرورزشي بودند. آنها از دل يك تيم جوان و جذاب به تحريريه ما آمدند و از رفاقت‌ها، حاشيه‌ها، جذابيت‌ها و البته اميدها در تيم‌شان صحبت كردند. جالب اينكه ضلع برزيلي مثلث تهاجمي تراكتور به شيريني، فارسي صحبت مي‌كرد و اصلاً نيازي به مترجم نداشت. خانم‌ها، آقايان‌؛ اين شما و اين: محسن دلير، سامان نريمان​جهان و ادرلوسيانو ادينهو... 

*فكرش را مي‌كرديد تراكتور در هفته يازدهم، صدرنشين ليگ شود؟

دلير: خيلي‌ها اين موضوع را باور نمي‌كنند ولي بله، ما پيش‌بيني اين روزها را مي‌كرديم. در ابتداي فصل وقتي بازيكنان دور هم جمع شدند، واقعاً جو خوبي در تيم‌مان حاكم شد و مي‌دانستيم پتانسيل بالايي براي موفقيت داريم. فضاي تيم ما در تمرينات ابتداي فصل عالي بود. بازيكنان با نظم و ترتيب مي‌آمدند سر تمرين و هر كس كار خودش را مي‌كرد. رسول خطيبي هم رفتاري حرفه‌اي داشت و تاكتيك‌هاي خوبي به كار گرفت تا اينجاي جدول باشيم. اين اول كار است، بايد تا پايان فصل همين‌طور خوب و منظم پيش برويم. بله اينكه مي‌گوييد، كاملاً درست است. اول فصل، چون بازيكنان اسمي زيادي از تيم ما رفته بودند، كمتر كسي به تراكتورسازي حق مي‌داد. برخي با انتقادهاي‌شان طوري به هواداران القا مي‌كردند كه ما هيچ شانسي نداريم اما خداي ما هم بزرگ بود و توانستيم خودمان را نشان دهيم. بعضي‌ها از بيرون مي‌گفتند تيم ضعيف شده ولي قسم مي‌خورم خودمان مي‌دانستيم مي‌توانيم يك تيم خيلي خوب و قدرتمند باشيم. تلاش زيادي كرديم، خدا هم كمك‌مان كرد تا پيشرفت كنيم و حالا صدرنشين هستيم.

نريمانجهان: اتفاقاً رسول خطيبي هم اول فصل مي‌گفت اين‌ها نمي‌دانند من چه تيمي بسته‌ام. فقط انتقاد مي‌كنند ولي شما بايد خودتان را نشان دهيد. اين شد كه رفتيم تا بهترين بازي‌هاي‌مان را نشان دهيم. شايد اگر آن انتقادات نبود، ما انگيزه نمي‌گرفتيم اما چون تيم ما را مي‌كوبيدند، انگيزه‌هاي زيادي داشتيم تا خودمان را ثابت كنيم. اميدوارم اين طور باشد. خطيبي مي‌گفت من به همه شما جوان‌ها اعتقاد و ايمان دارم. مي‌گفت برويد و فوتبال خودتان را بازي كنيد. خوب تمرين كرديم، منظم بوديم و تمام صفات خوبي كه يك تيم بايد داشته باشد را داشتيم تا بتوانيم خودمان را به جمع بالانشين‌هاي ليگ برسانيم. در همان بازي اول مقابل فولاد، ثابت كرديم براي قهرماني و به‌ دست ‌آوردن موفقيت‌هاي بزرگ مشغول كاريم ولي متأسفانه باز هم كسي ما را باور نكرد. سال قبل همه مي‌گفتند تراكتور پير است ولي اين فصل هنوز شروع نشده بود و هنوز كسي تيم جديد ما را نديده بود، همه گفتند تيم جوان شده است، ما كه نفهميديم تيم پير خوب است يا تيم جوان! ولي بدون حاشيه كارمان را شروع كرديم و خدا خواست تا به صدر جدول برسيم. شما از خط دفاع تا خط حمله را ببينيد، همه جوان و باانگيزه هستند يا بسيار باتجربه. همه در كنار هم به موفقيت رسيديم و اين طور نبود كه كسي خودش را جلوتر از تيم ببيند.

ادينهو: من نمي‌توانم مثل سامان به سرعت صحبت كنم! ولي فكر مي‌كنم تراكتور آنقدر خوب بوده كه مردم به ما بگويند BRAVO. تيم ما مدعي قهرماني است و راه قهرماني را مي‌رود.

*البته در هفته اول و بعد از برد مقابل فولاد كه بازي نصف و نيمه‌اي هم انجام داديد، در بازي دوم هم مقابل ذوب‌آهن بازي بدي داشتيد و مساوي كرديد. بايد به منتقدها هم حق بدهيد كه از شما انتقاد كنند!

نريمانجهان: يك تيم براي رسيدن به اوج خود، نياز به زمان و فضا دارد. فضا كه براي ما خيلي خوب نبود اما زمان داشتيم و توانستيم بعد از آن اتفاقات، خودمان را نشان دهيم. بله مقابل ذوب‌آهن خيلي خوب بازي نكرديم ولي بعد از آن خودمان را نشان داديم. الان روندمان عالي است. ديگر كسي نمي‌تواند بگويد موفقيت‌هاي ما جرقه‌اي بود چون نمي‌شود 11 هفته بازي كنيد، يك باخت بياوريد و در همه هفته‌ها خيلي خوب باشيد آن وقت بگويند شما تيم جالبي نداريد. ما هرگز دچار افت نشديم و اميدوارم تا پايان فصل اين شرايط را تجربه نكنيم. مثلاً استقلالي‌ها سه باخت پياپي آوردند و به افت رفتند اما ما همان بازي تهاجمي كه مقابل سپاهان و پرسپوليس داشتيم، برابر پديده هم نشان داديم و اگر بدشانسي نمي‌آورديم، همين يك باخت را هم نداشتيم. با اين حال معتقدم پيروزي برابر صباي قم براي ما يك نقطه عطف بود كه باعث شد چند بازي پشت‌سر هم را ببريم.

دلير: به نظر من هم تيم‌مان افتي نداشت. ما مي‌خواستيم هر بازي عالي باشيم كه تا به حال اين طور بوده. مقابل ذوب‌آهن كه دچار بدي آب و هوا شديم. بالاخره بازي در اصفهان مقابل ذوب‌آهن براي هر تيمي سخت است. بازي با صبا را به ياد بياوريد كه چقدر خوب بوديم.

ادينهو: اين دو نفر يعني سامان و محسن خيلي خوب هستند. ما دروازه‌بان، دفاع و هافبك‌هاي خوبي داريم. خيلي راحت به هر تيمي گل مي‌زنيم. كارمان را بلديم، حرفه‌اي هستيم و به حاشيه هم نمي‌رويم.

نريمانجهان: اين را راست مي‌گويد، ببينيد ادينهو و محسن چقدر راحت گل مي‌زنند. هر توپي به آنها مي‌رسد، بوي گل مي‌دهد.

*ادينهو، تو چه شد كه به تراكتور آمدي؟

ادينهو: قبل از اينكه در اين فصل به تراكتور اضافه شوم، قبل از ديدار مس- تراكتور در فينال جام‌حذفي از طرف توني اوليويرا با من صحبت شده بود كه به اين تيم بيايم اما آن زمان تكليفم را نمي‌دانستم. بعد از اتمام فصل گذشته به برزيل رفتم و بعد از آن هم همه مردم درگير جام‌جهاني‌ بودند تا اينكه دوستم از ايران با من تماس گرفت و گفت بيا و بازيكن تراكتور شو.

*يعني از استقلال و پرسپوليس پيشنهادي نداشتي؟

ادينهو: به من گفتند از سه تيم پيشنهاد داري، استقلال، پرسپوليس و سپاهان اما تراكتورسازي زودتر به من زنگ زد و به همين خاطر گفتم نه استقلال، نه پرسپوليس فقط تراكتور. مي‌دانستم اين تيم باشخصيت است و فصل قبل هم قهرمان جام‌حذفي شده. همچنين هواداران بسيار خوبي دارد اين طور بود كه پيشنهاد تراكتور را قبول كردم و آمدم اينجا. حالا هم خيلي راضي هستم چون مردم خونگرمي در تبريز در كنار ما هستند و هميشه مورد حمايت آنها قرار داريم. تيم‌مان هم صدرنشين است و مي‌خواهيم قهرمان شويم. ما هر روز به سمت قهرماني مي‌رويم و اين خيلي خوب است. در ابتداي ليگ، براي‌مان سخت بود كه بازي كنيم چون خيلي‌ها از تيم انتقاد مي‌كردند. من هم فقط 7 روز مانده به شروع بازي‌ها به تراكتورسازي آمدم و بعد از آن، آرام آرام به تركيب اصلي رسيدم. تفكر خوبي بود كه رسول خطيبي در مورد من پيش گرفت چون اول در بازي‌هاي خانگي به من به عنوان يار تعويضي بازي داد و حالا هم خوشحالم كه توانستم جواب اعتماد او را بدهم. خطيبي به من خيلي لطف كرد.

*تو سال‌ها در مس بازي كرده بودي، حالا بازي در تراكتور برايت سخت نيست؟

ادينهو: سخت است به اين خاطر كه بايد تمركز زيادي داشته باشم براي كمك به تيم و گلزني اما شيرين هم هست چون تراكتور تيم بزرگي است و هواداران بسيار زيادي دارد. من با اين تيم به هر شهري كه رفته‌ام، هوادارانش را ديده‌ام. ما هرگز تنها نيستيم و به همين خاطر بايد تمركز كنيم. در داخل خانه، هواداران كمك مي‌كنند تا تيم حركت خودش را داشته باشد اما خارج از تبريز بايد دو برابر تمركز داشته باشد. بايد عالي باشيم و وقتي سه امتياز را گرفتيم، بيرون از زمين از يكديگر تعريف مي‌كنيم. از اين دو نفر بيشتر بنويسيد، سامان و محسن خيلي خوب هستند!

*محسن دلير! تو واقعاً تا اين حد گلزن بودي يا يك‌باره موتور گلزني‌ات روشن شد؟

نريمانجهان: نه بابا! محسن آقاي گل ليگ يك بود.

ادينهو: بازيكن خيلي خوبي است، من كنارش بازي مي‌كنم و اين را مي‌دانم.

دلير: نظر لطف شماست ولي من در ماشين‌سازي و بعد هم گسترش فولاد عملكرد خوبي داشتم. البته فصل قبل آقاي جلالي و بعد هم توني اوليويرا به من بازي ندادند كه بايد به آنها اداي احترام كنم چون طبق خواسته خودشان تيم را به زمين مي‌فرستادند اما واقعاً گلزني را بلد بودم. البته ابتداي فصل گذشته دچار مصدوميت از ناحيه مينيسك شدم و مدتي خانه‌نشين بودم. از طرف ديگر رقباي بزرگي مثل كريم انصاري‌فرد، سعيد دقيقي و علي كريمي داشتم كه كارم براي رسيدن به تركيب اصلي را واقعاً سخت مي‌كرد. با اين حال دو، سه فصل قبل با همين گسترش فولاد آقاي گل ليگ يك شدم. امسال رسول خطيبي به من اعتماد كرد تا توانستم خودم را پيدا كنم. ما در آخرين نقطه زمين هستيم و وظيفه داريم توپ‌هاي‌مان را به گل بدل كنيم. خدا را شكر كه تيم يكدستي داريم و همه بازيكنان به يكديگر براي موفقيت تيم كمك مي‌كنند. دوست دارم گل‌هاي بيشتري هم بزنم تا تراكتور جلو برود البته سامان و ادينهو و اصلاً همه بچه‌ها اين حس را دارند. وظيفه‌مان خيلي سنگين است، بايد مقابل هواداران تيم سربلند باشيم.

*در بازي‌هاي اول فصل چندان به بازي گرفته نمي‌شدي، دليل خاصي داشت؟

دلير: هم مصدوم بودم و هم استرس داشتم. خيلي استرس بدي بود ولي خدا را شكر كه با زدن گل در بازي با صبا و كمك رسول خطيبي و ساير بازيكنان توانستم خودم را پيدا كنم.

* الان هم استرس داري؟

دلير: به‌هر‌حال ما بازيكن تراكتور هستيم و استرس هميشه هست. من جانشين بازيكنان بزرگي در اين تيم شده‌ام و نمي‌توانم بگويم استرسي در وجودم نيست. همان‌طور كه گفتم در گسترش هم يك مهاجم گلزن بودم و فصل قبل هم توانستم براي خدمت سربازي به باشگاه تراكتورسازي بيايم كه افتخار بسيار بزرگي براي من است. خدا را شكر كه استرسم كمتر شده است و ديگر مثل قبل از حضور در بازي‌ها نمي‌ترسم.

نريمانجهان: حالا مدافعان حريف براي بازي مقابل محسن دلير استرس دارند. آنها مي‌دانند مهار محسن كار هر كسي نيست، خيلي سخت است. محسن در يك لحظه كار را تمام مي‌كند. او مي‌تواند دروازه هر تيمي را باز كند، فقط يك فرصت برايش كافي است.

*سامان تو هم خيلي هواي مهاجمان را داري. از اين كار لذت مي‌بري؟

نريمانجهان: اين وظيفه من است. بايد به عنوان يك هافبك اين طور بازي كنم. نه تنها من، بلكه مجموعه تيم ما تلاش مي‌كنند كه طبق برنامه رسول خطيبي پيش بروند. ما يك تيم صددرصدي هستيم.

*محسن براي تو بعد از حضور در برنامه 90، مشكلي به وجود آمده بود، چرا هواداران از دستت ناراحت هستند؟

دلير: ممنونم كه اين سؤال را پرسيديد. من اگر اينجا هستم براي اين است كه مي‌خواهم يك سرباز وظيفه​شناس براي تراكتوري‌ها باشم. سعي مي‌كنم بازيكن بي‌حاشيه‌اي باشم اما نمي‌دانم چرا گاهي اوقات اين اتفاقات برايم رخ مي‌دهد. فصل قبل وقتي قرار شد به خدمت سربازي بروم، از فجرسپاسي هم پيشنهاد داشتم اما گفتم چون خودم هم آذري هستم، بايد فقط براي سربلندي همزبانانم بازي كنم، اين شد كه به تراكتورسازي آمدم. بارها با من تماس گرفتند تا بالاخره به برنامه 90 رفتم اما فكرش را نمي‌كردم اين مسئله برايم حاشيه‌ساز شود چون واقعاً حرف بدي نزدم. عادل گفت گل تو رأي نياورد، من هم گفتم وقتي يك بازيكن از استقلال و پرسپوليس مي‌گذاريد، خيلي از مخاطبان برنامه بدون اينكه به گل‌ها نگاه كنند، فقط به نماينده پرسپوليس يا استقلال رأي مي‌دهند. در همان برنامه، گل من و سامان نريمان​جهان را با هم براي نظرسنجي پيامكي برنامه انتخاب كرده بودند كه مجموعاً بيش از ساير گل‌ها رأي آورديم و اين باعث سربلندي ماست. متأسفانه از حرف‌هاي من، برداشت ديگري شد و سوءتفاهم پيش آمد در حالي كه ما براي نام تراكتور و آذري​زبان‌ها اينقدر مي‌دويم و تلاش مي‌كنيم. من بهتر از هر كس مي‌دانم هواداران تراكتورسازي چطور به تيم‌شان كمك مي‌كنند، آنها مهم‌ترين بازيكن تراكتور هستند آن وقت چرا بايد بيايم و عليه اين طرفداران دوست‌داشتني حرفي بزنم؟

نريمانجهان: اين يك سوءتفاهم بزرگ بود. هيچ‌كس فكرش را نمي‌كرد برخي اين طور از حرف‌هاي محسن دلگير شوند چون انصافاً حرف بدي نزد كه بخواهد حاشيه بسازد. من از هواداران مي‌خواهم در روز بازي با پيكان به ورزشگاه بيايند و بيش از همه بازيكنان، محسن دلير را تشويق كنند چون او بازيكن بسيار خوبي است و زحمات زيادي براي تراكتورسازي كشيده، نبايد با چنين بازيكني اين طور رفتار كرد. متأسفانه عده كمي هستند كه مي‌خواهند با اين حرف‌ها، براي تيم بي‌حاشيه ما، دردسر درست كنند اما خوشبختانه بايد بگويم هواداران تراكتورسازي به قدري فهميده هستند كه اسير اين حاشيه​سازي‌ها نمي‌شوند.

ادينهو: من هم نمي‌توانستم اين حرف‌ها را باور كنم. چه كسي مي‌گويد محسن دلير مي‌خواست عليه هواداران حرفي بزند؟ او پسر خيلي خوب و بازيكن قدرتمندي است.

دلير: به‌هر‌حال من قدر طرفداران تراكتور را مي‌دانم. در روز بازي با پرسپوليس، صداي تشويق آنها باعث شد ما حريف را در خانه‌‌اش شكست دهيم. چه قدرتي از اين بالاتر؟ طرفداران تراكتورسازي بهترين هواداران جهان هستند كه همه تيم‌هاي ليگي در ايران آرزوي داشتن چنين هواداراني را دارند. من از آنها بابت حمايت‌هاي گذشته‌شان ممنونم و با صداي بلند مي‌گويم هرگز چنين جسارتي نمي‌كنم كه بخواهم به دنبال مقايسه آنها با طرفداران ساير تيم‌ها باشم. دعا مي‌كنم اين حواشي از من دور شود و باز هم مورد اعتماد هواداران قرار بگيرم. نمي‌دانم چه كسي عليه من چنين حرف‌هايي را به زبان آورده ولي من از طرفداران تراكتور مي‌خواهم مرا سرباز كوچك‌شان بدانند و به جاي ادامه اين مباحث، به ما كمك كنند تا بهتر و بيشتر خودمان را نشان دهيم. به خدا خيلي زجرآور است وقتي بعد از تمرين به جاي خسته​نباشيد، به من گفتند چرا عليه تيم ما حرف زدي؟ اميدوارم اين حرف‌ها ديگر در مورد من ادامه پيدا نكند چون تمركزم را از دست مي‌دهم، همين الان هم به خاطر كاري كه نكرده‌ام، مجازات مي‌شوم و اين مسئله را باور نمي‌كنم.

*سامان رابطه تو و ادينهو با طرفداران تراكتور چطور است؟

نريمانجهان: هواداران حتماً شرايط ويژه ما را درك مي‌كنند. ما تيم جواني داريم كه ممكن است اين حواشي، باعث ضربه زدن به تراكتور شود. خدا را شكر كه طرفداران تراكتورسازي با عقل و منطق‌شان تصميم مي‌گيرند. آنها شور و شوقي به استاديوم‌ها مي‌آورند كه بازيكن را براي 90 دقيقه شارژ مي‌كند. من از همه هواداران متشكرم و از طرف تك‌تك بازيكنان و مربيان تيم مي‌گويم لطفاً ما را حمايت كنيد.

ادينهو: من هم به تازگي جايگاهم را بين هواداران پيدا كرده‌ام. بايد پيشرفت كنم و براي‌شان گل بزنم. اين كار را خيلي دوست دارم. نه تنها من، بلكه بازي كردن براي همه بازيكنان تراكتورسازي افتخار است. ببينيد در تيم ما، چگونه بازيكنان با تمام وجود مي‌جنگند تا تراكتور هميشه برنده باشد. واقعاً بازي كردن در ليگ‌ برتر سخت است اما ما با تمام اين سختي‌ها كنار آمده‌ايم چون بايد هواداران را شاد كنيم. از بازي در تراكتور لذت مي‌برم به خصوص وقتي سكوها پر از تماشاگر است. از تماشاگران خواهش مي‌كنم همه ما را تا پايان ليگ حمايت كنند.

*سامان قبل از شروع فصل، ما به تيم شما لقب اتلتيكو مادريد را داديم. فكر مي‌كني اين تشبيه چقدر نزديك به واقعيت باشد؟

نريمانجهان: بله اتفاقاً اين تشبيه براي همه ما جالب بود. فصل قبل وقتي بازي‌هاي اتلتيكومادريد را مي‌ديديم، لذت مي‌برديم چون آنها اصلاً فوتبال بازي نمي‌كردند بلكه جنگ واقعي با حريفان داشتند. تك‌تك بازيكنان تكل مي‌زدند و مبارزه مي‌كردند. دوندگي‌شان عالي بود، مربي‌شان هم لب خط آرام و قرار نداشت. ما هم دقيقاً شبيه آنها هستيم، يك تيم باغيرت و پرتماشاگر كه در كنار تاكتيك‌هاي متعدد، از نظر تكنيك انفرادي هم خودمان را نشان داده‌ايم. اين شرايط كمك مي‌كند تا حر حريفي را شكست دهيم. اگر دقت كرده باشيد، تراكتور در لحظات حساس بازي گل مي‌زند. ما براي تمام دقايق بازي‌مان برنامه داريم و اين خيلي جالب است. درست مثل اتلتيكوي فصل قبل كه در دفاع و حمله عالي بود. رسول خطيبي هم مثل ديگو سيمئونه در كنار زمين آرام و قرار ندارد. او با بازيكنان رفيق است و مي‌داند در هر دقيقه از بازي، چطور بايد از بازيكنانش بازي بگيرد. آقارسول عاشق جنگيدن است و اين برگ برنده ماست.

*يك گل عجيب و غريب هم وارد دروازه پرسپوليس كردي و اصلاً از آن بازي شدي «سامان نريمانجهان». در مورد اين گل توضيح مي‌دهي؟

ادينهو: (مي​خندد) خيلي گل سختي بود، تمام زمين را دويد و توپ را فرستاد داخل دروازه پرسپوليس.

دلير: كار آقاسامان خيلي خوب و حرفه‌اي بود. خوراكش زدن اين گل​هاست.

نريمانجهان: من قبلاً هم از اين مدل گل‌ها زده بودم اما چون در تيم پرتماشاگري مثل تراكتور بازي نمي‌كردم، گل​هايم به چشم نمي‌آمد. به مس سرچشمه، شهرداري اراك در ليگ يك و راه‌آهن در ليگ‌برتر هم مثل همين گل را زدم. نمي‌خواهم از خودم تعريف كنم اما شگرد خوبي در زدن اين مدل گل‌ها دارم. در آن لحظه، وقتي توپ به من رسيد و فضاي باز مقابلم را ديدم، حركتم را شروع كردم و به صورت مورب در زمين دويدم.

*شانس زيادي هم آوردي كه تكل افشين اسماعيل‌‌زاده به پاي تو رسيد و توپ به حسين ماهيني خورد تا به گل برود!

نريمانجهان: نه واقعاً اين طور نيست. اگر ويدئوي گل را ببينيد، وقتي اسماعيل‌‌زاده تكل زد، من خودم را يك قدم از او دور كردم و در لحظه زدن ضربه، آنقدر برنامه‌ريزي داشتم كه توپ حتي اگر به پاي ماهيني هم نمي‌خورد، وارد دروازه مي‌شد. آن گل را از لحظه اول تا آخر در ذهنم دارم و مي‌دانستم كه بايد به كدام سمت بروم و در نهايت به كدام طرف ضربه بزنم. خط دفاع پرسپوليس را به​هم ريختم. البته ادينهو هم كارش حرفه‌اي بود چون يك بازيكن را از عمق با خودش برد، من هم يك بازيكن را از پيش‌رو برداشتم تا خيالم بابت گل كردن آن موقعيت راحت شود. در بازي با پرسپوليس خيلي انگيزه داشتم. اصلاً آن روز پرسپوليس بايد مي‌باخت چون ما دو برابر اين تيم دوندگي و تلاش داشتيم.

ادينهو: به نظر من گل سامان، گل بسيار مهمي بود كه بايد بهترين گل سال شود. او حدود 75 متر دويد و گل زد. اين اتفاق در فوتبال دنيا هم كم رخ مي‌دهد. نمونه‌‌اش ليونل مسي بود كه چند سال قبل از وسط زمين توپ را برداشت و يك​تنه آن را وارد دروازه حريف كرد. گلزني در اين شرايط خيلي سخت است. من در برنامه 90 ديدم كه چند ضربه كاشته را به عنوان گل‌ برتر انتخاب كردند ولي بايد بگويم گل‌ برتر يعني گل سامان كه به اين شكل آن را به‌ثمر رساند. يا گلي كه محسن دلير وارد دروازه راه‌آهن كرد. من توپ را از سمت چپ روي دروازه ريختم و محسن از پشت محوطه جريمه با يك شوت روي پا، توپ را گل كرد. اين‌ها گل زيبا هستند.

نريمانجهان: ما آنقدر روي اين ضربات و تاكتيك‌ها در تمرينات كار مي‌كنيم كه به اين هماهنگي رسيده‌ايم. مي‌دانيم در كدام ناحيه از زمين بازي بايد منتظر توپ باشيم.

دلير: من هم صحبت دوستانم را تأييد مي‌كنم. گلزني به تيم‌هاي ليگ ‌برتر خيلي سخت است اما ما نشان داديم كه با كمك يك تيم پر از بازيكنان خوب، مي‌توانيم از هر خط دفاعي عبور كنيم.

*كار كردن با رسول خطيبي سخت است؟

دلير: خيلي سخت است!

ادينهو: (آه مي‌كشد) خيلي خيلي خيلي سخت است.

نريمانجهان: بله سخت است چون آقارسول از ما مي‌خواهد بهترين بازيكن ميدان باشيم. او مي‌گويد همه بازيكنان بايد بيش از حد توان‌شان در زمين بدوند و عالي كار كنند. مي‌گويد بازيكن تيم من حق استراحت ندارد و بايد لياقتش را نشان دهد. البته همين سختي‌‌هاست كه كار را قشنگ و شيرين مي‌كند. ما به خاطر اين سختگيري‌هاي آقارسول توانستيم صدرنشين باشيم. او به تك‌تك بازيكنان كمك مي‌كند و انتظار دارد نتيجه زحماتش را ببيند. حق هم دارد.

دلير: اگر احساس كند بازيكني در زمين دچار اشتباه شده، به او تمرينات بيشتري مي‌دهد و بازيكنان براي آن كه مجبور به تمرينات اضافه نشوند، در زمين بهترين عملكردشان را نشان مي‌دهند. ما حق اشتباه نداريم چون آقارسول اشتباه را نمي‌پذيرد.

ادينهو: من كار كردن با خطيبي را دوست دارم. او هم مثل ما جوان است و انگيزه‌هاي زيادي دارد.

*ميگويند تو (سامان) و محسن دلير حكم پسران رسول خطيبي را داريد، درست است؟

دلير: (مي​خندد) من و سامان با آقارسول سال​هاست كه كار مي‌كنيم. حتي با او همبازي بوديم و براي ما بسيار باارزش است كه زير نظرش كار كنيم. از زمان سرمربيگري​اش در ماشين‌سازي تا امروز، نه او ما را رها كرد و نه ما او را. هميشه در كنارش بوديم. چون هميشه با او بوديم به ما مي‌گويند پسران خطيبي.

نريمانجهان: اگر مي‌گويند مثل پسرانش هستيم، به همين خاطر است كه هميشه هواي من و محسن را دارد. رسول خيلي آدم روراست و دوست‌داشتني است. از همه بازيكنان تراكتور هم اين سؤال را بپرسيد، همين را مي‌گويند. حالا از ما بيشتر شناخت دارد و ديگران هم مي‌گويند ما بچه‌هاي حاج​رسول هستيم. بازيكنان تراكتور به خاطر خطيبي حاضرند سرشان را جلوي توپ بگذارند، من و محسن هم همين شرايط را داريم.

ادينهو: او با همه رفاقت مي‌كند. صميميتي كه بين بچه‌ها ايجاد كرده، يكي از كدهاي مهم موفقيت تيم ماست. او براي رسيدن تيم به اين مرحله، خيلي زحمت‌ كشيده و حق دارد از همه بازيكنانش انتظارات زيادي داشته باشد. الان شما گفتيد گل سامان به پرسپوليس شانسي است اما من با شما كاملاً مخالفم چون هرگز نمي‌توانيد يك كار انفرادي را شانسي تلقي كنيد. ما كار مي‌كنيم، مدام در حال تمرين هستيم. يك بازيكن را هم سراغ نداريد كه اضافه وزن داشته باشد يا از فرم ايده‌آل بدني خارج شود. روزي دو تا سه جلسه در تهران تمرين مي‌كنيم. شايد شانس هم به كمك ما آمده باشد ولي شك نكنيد كه تلاش مربيان و بازيكنان در كنار هم، تراكتور را به صدر جدول رسانده است. فوتبال در يك ثانيه و دو ثانيه اتفاق مي‌افتد. اگر تمرين نداشته باشي، نمي‌تواني در لحظات حساس خودت را كنترل كني و مثلاً به بازيكن كناريت پاس بدهي. رسول حتي حركات ساده بازيكنان در زمين را هم كنترل مي‌كند. او مربي شايسته و خوبي است.

*شما مي‌گوييد در تيم‌‌تان رفاقت وجود دارد اما گفته مي‌شد در بازي با صبا، وقتي تراكتور به پنالتي رسيد و محمد ايرانپوريان آن ضربه را زد، ادينهو خيلي شاكي و ناراحت شد!

ادينهو: اين مسئله را تكذيب مي‌كنم. اصلاً قرار نبود من ضربه پنالتي را بزنم. در آن لحظه، مربي لب خط آمد و گفت پنالتي را محمد بزند. در اين مورد هيچ مشكلي وجود ندارد و من هم اصلاً ناراحت نشدم. محمد تمركز خوبي داشت و پنالتي را هم گل كرد.

*اصلاً تو (ادينهو) پنالتيزن تيم هستي يا نه؟

ادينهو: در تمرينات هم پنالتي را تمرين مي‌كنم و هم ضربات آزاد اما در تيم ما، همه با دستور كادرفني اين ضربات را مي‌زنند. چه فرقي مي‌كند من بزنم يا مهدي كياني و سامان نريمان​جهان؟ تيم‌مان بايد از آن ضربات به گل برسد، اين موضوع اهميت دارد.

*ادينهو! آقاي گل ليگ مي‌شوي؟

ادينهو: قبل از شروع ليگ‌ برتر فكر مي‌كردم 20 گل بزنم اما حالا نمي‌دانم، شايد من 20 گل بزنم اما محسن دلير 21 يا 22 گل! شانس تيم ما براي داشتن يك آقاي گل در ليگ خيلي زياد است.

*محسن! رابطه تو در زمين با ادينهو چطور است؟

دلير: خيلي با هم خوب و راحتيم. مدام به هم پاس مي‌دهيم. مجموعه تيم ما روي گل‌هايي كه به‌ثمر مي‌رسانيم، تأثيرگذارند.

ادينهو: هر فورواردي دوست دارد اول خودش ضربه را بزند اما اين دليل نمي‌شود كه يكديگر را در زمين نبينيم.

*شادي گل‌هاي‌‌تان هم استثنايي است!

دلير: من مي‌روم و به سمت هواداران سلام نظامي مي‌دهم.

ادينهو: من هم به سمت هواداران مي‌روم. آنها خيلي خوب تيم‌شان را تشويق مي‌كنند پس هر گلي كه مي‌زنيم را بايد به طرفداران تيم هديه كنيم.

*ادينهو! اين همه خالكوبي و تتو روي دستت وجود دارد. ديگر كسي بابت اين خالكوبي‌ها به تو تذكر نداد؟

ادينهو: نه من بازيكن خارجي در ليگ ايران هستم و گفتند ديگر نيازي نيست تتوي دستت را بپوشاني. مي‌خواستم در زمان بازي‌ها اين كار را انجام دهم اما سر يكي از بازي‌ها، داور آمد و گفت آستيني كه دستت كردي را دربياور و راحت بازي كن. من هم به حرفش گوش دادم. ديگر در مورد بازيكنان خارجي اين قانون وجود ندارد.

*برسيم به تيم‌ملي. چرا دعوت نشديد؟

دلير: وقتي ليست 43 نفره‌اي در سايت‌ها اعلام شد و نام من هم در ليست بود، خيلي خوشحال و اميدوار شدم اما براي من نظر كارلوس كروش محترم است. تلاش بسياري كردم كه خودم را نشان دهم اما قول مي‌دهم از اين به بعد هم بهترين بازي​هايم را در ليگ داشته باشم تا به آرزويم يعني پوشيدن پيراهن تيم‌ملي برسم. همين حالا هم دعا مي‌كنم تيم‌ملي در جام ملت‌هاي آسيا بهترين نتايج را كسب كند.

*يعني ناراحت نيستي كه در ليست كروش نبودي؟

دلير: نمي‌توانم بگويم ناراحت نيستم اما بسيار اميدوارم چون نامم در يكي از ليست‌هاي ايشان بود و مي‌دانم كه مرا مي‌بيند.

نريمانجهان: من هم روزي كه ليست اصلي را ديدم خيلي خوشحال شدم كه جايي در تفكرات كروش دارم. فكر مي‌كردم به اردوي پرتغال هم مي‌روم اما اين اتفاق رخ نداد. به‌ هر‌ حال تا اينجاي كار كه ثابت شده كروش روي من و محسن نظر دارد. در حقيقت بايد بگويم آرزو دارم براي يك بار هم شده به يك اردوي تيم‌ملي دعوت شوم و كروش مرا از نزديك ببيند. مي‌خواهم از او چيزهاي زيادي ياد بگيرم. بالاخره كروش مربي بزرگي است و در بازي با آرژانتين تيم دوم جهان شايستگي‌هايش را ثابت كرد. من به اردوي پرتغال نرسيدم و شايد اين يك شكست باشد ولي هر شكستي، مايه پيروزي است. دعا مي‌كنم براي اردوهاي بعدي در ليست كروش باشم و او مرا ببيند اگر هم نشد، مهم نيست چون تنها 23 سال دارم و آينده روشني را مقابل چشمانم مي‌بينم. انشاءا... اردوهاي بعد ولي اين را بگويم كه آرزو دارم به همراه تيم‌ملي راهي جام ملت‌ها شوم. اگر بودم كه به آرزويم رسيده‌ام، اگر در ليست كروش نبودم هم از صميم قلب براي تيم‌ملي كشورم آرزوي موفقيت و سربلندي دارم.

*ادينهو يادت مي‌‌آيد دفعه قبل كه براي مصاحبه به تحريريه خبرورزشي آمدي، با پوشيدن پيراهن تيم‌ملي هنگام گرفتن عكس چه دردسري درست كردي؟!

ادينهو: آن موضوع فقط يك سوءتفاهم بود. من در مصاحبه با يكي از روزنامه‌هاي برزيلي فقط گفتم دوست دارم تابعيت ايراني بگيرم و براي تيم‌ملي ايران بازي كنم اما آنها نوشتند من ايراني شده​ام!

*حالا هم به اين موضوع فكر مي‌كني؟

ادينهو: بله، واقعاً دوست دارم ايراني شوم و براي ايران بازي كنم. من سال​هاست در ليگ ايران هستم و شهروند ايران شده‌ام، فكر مي‌كنم ديگر وقت آن رسيده كه رسماً ايراني شوم. باشگاه تراكتورسازي در حال انجام كارهاست تا من تابعيت ايراني بگيرم.

*سامان تو بالاخره اينيستاي تراكتورسازي شدي يا نه؟

نريمانجهان: اينيستا الگوي ورزشي من است. از وقتي يادم مي‌‌آيد عاشق بارسا و اينيستا بودم. گوارديولا چند سال قبل مصاحبه كرده بود و گفت جانشين من در بارسا، ژاوي است و جانشين هر دوي ما، اينيستا. من هم مي‌خواهم مثل او باشم. به خاطر ديدن بازي‌هاي بارسلونا با اينيستا خيلي بي‌خوابي كشيدم و از ديدن بازي‌هاي او، چيزهاي زيادي ياد گرفتم. هواداران هم لطف دارند و مرا با اين لقب از روي سكوها صدا مي‌كنند.

*از اين هفته جام‌حذفي شروع مي‌شود و تراكتور هم مدافع عنوان قهرماني. آيا اين قهرماني تكرار مي‌شود؟

دلير: سال قبل ما ليگ را بي‌خيال شده بوديم و فقط به جام‌حذفي فكر مي‌كرديم كه خدا خواست و به قهرماني رسيديم ولي در اين فصل در كنار ليگ و رقابت‌هاي آسيايي، بايد به فكر دفاع از عنوان قهرماني‌مان باشيم. كار سختي است اما بايد انجامش دهيم.

نريمانجهان: قهرماني در جام‌حذفي هم مي‌تواند هواداران ما را شاد و خوشحال كند. بايد تا آخرين لحظه بجنگيم و عالي بازي كنيم تا به قهرماني برسيم.

ادينهو: البته فينال جام‌حذفي فصل قبل در كرمان برگزار شد و مس بهتر از تراكتورسازي بازي كرد ولي ما بازي را باختيم. من يك موقعيت را از دست دادم و شايد مي‌توانستم دروازه تراكتور را در آن روز باز كنم اما هرچه بود گذشته و حالا مي‌خواهم به همراه تراكتورسازي، به اين عنوان برسم.

*محسن! الگوي تو در فوتبال چه كسي است؟

دلير: در ايران، رسول خطيبي به خاطر نوع بازي سرعتي كه داشت و شم بالاي گلزني‌‌اش. البته علي دايي را هم خيلي دوست دارم و مي‌خواهم شبيه او بازي كنم. در فوتبال جهان هم كريم بن‌زما را دوست دارم.

*و فكر مي‌كني بزرگ‌ترين رقيب تو در جدول گلزنان چه كسي است؟

دلير: ادينهو و باقي مهاجمان.

نريمانجهان: من كه آقاي گل نمي‌شوم اما فكر مي‌كنم سروش رفيعي از فولاد رقيب بزرگي باشد.

ادينهو: يكي از اين دو نفر (سامان و محسن) آقاي گل مي‌شوند. من هم قول مي‌دهم به آنها پاس گل‌هاي بيشتري بدهم.

*سامان، بازي كردن در پستي كه فصل قبل علي كريمي در آن بازي مي‌كرد، كار سختي است يا آسان؟

نريمانجهان: كار دشوار اما بسيار شيريني است. كريمي جادوگر فوتبال آسياست و در تاريخ فوتبال​مان، همين يك علي كريمي را داريم. نظيرش وجود ندارد. وقتي فكر مي‌كنم كه بايد وظايف كريمي را در تراكتور ايفا كنم، لذت مي‌برم اما واقعاً وظايف سنگيني برعهده او بود و اميدوارم من هم بتوانم از عهده انجام آن كار برآيم. به‌هر‌حال جايگزين كريمي شدن در يك تيم اعتماد به نفس هر كسي را افزايش مي‌دهد.

*راستي چرا در زمين بازي اين قدر سر يكديگر داد و فرياد مي‌كشيد؟

نريمانجهان: شايد از زاويه دوربين اين​طور باشد اما واقعاً كسي سر ديگري داد نمي‌كشد. مثلاً شايد از دور فكر كنيد كياني اين كار را انجام مي‌دهد ولي او بازيكن بزرگي است و اخلاق را زير پا نمي‌گذارد. اين طبيعت فوتبال است كه در آن جو، با صداي بلند با هم صحبت كنيم. آقا​مهدي هميشه در رختكن به ما توضيح مي‌دهد كه اگر سر كسي داد زده، منظورش تحقير آن بازيكن نبوده بلكه مي‌خواسته بازيكنان جوان را به تيم برگرداند. كار ما در زمين واقعاً سخت است. اين مسائل هم پيش مي‌‌آيد.

*بازي با استقلال، شايد مهم‌ترين بازي نيم‌فصل اول شما باشد. اين بازي را چطور پيش‌بيني مي‌كنيد؟

ادينهو: به نظر من بازي پرگلي نمي‌شود. مثلاً يك بر صفر يا 2 بر يك به سود ما تمام خواهد شد. بيشتر از اين گل ندارد.

دلير: همه ما اميدواريم استقلال را شكست دهيم و در صدر جدول بي‌رقيب باشيم. شايد بازي را 3 بر 2 برديم و گل 3 امتيازي و حساس را همين آقاي ادينهو به‌ثمر رساند.

ادينهو: چرا من؟ خودتان گل بزنيد!

نريمانجهان: من فكر مي‌كنم با حساب 2 بر صفر استقلال را ببريم. آنها تيم بزرگي هستند اما بازي در تبريز براي هر تيمي سخت خواهد بود، ما هم مي‌خواهيم برنده باشيم و انشاءا... مقابل هواداران و با كمك آنها به پيروزي مي‌رسيم.

*قهرمان ليگ مي‌شويد؟

ادينهو: قبلاً هم گفتم كه بايد قهرمان شويم. مي‌خواهيم به قهرماني برسيم و براي اين رسيدن به اين هدف، هفته به هفته بهتر مي‌شويم.

نريمانجهان: در نيم‌فصل دوم دروازه‌ها كوچك‌تر مي‌شود و تيم‌هايي كه در كورس قهرماني هستند، با قدرت بيشتري كار را دنبال مي‌كنند اما ما اميدوارترين تيم براي كسب قهرماني هستيم. من فكر مي‌كنم با كمك هواداران و تاكتيك‌هاي رسول خطيبي به قهرماني هم مي‌رسيم. تيم يكدست و متحدي داريم كه كوچك‌ترين حاشيه‌اي ندارد، بايد هم قهرمان شويم.

دلير: من هم معتقدم با همين روند قهرماني چندان دور از دسترس نيست. پتانسل تيم ما خيلي زياد است و انشاءا... با تفكرات كادرفني و رفاقتي كه بين بچه‌ها وجود دارد، قهرمان ليگ شويم. رسول خطيبي از اين ليگ فقط قهرماني مي‌خواهد، هواداران هم كه ما را تنها نمي‌گذارند، همه ابزار براي قهرماني را داريم و انشاءا... به خواسته‌مان مي‌رسيم.

 

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =