۰ نفر
۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۴
اگر مویی از سر شیخ نمر کم شود...

حکم اعدام شیخ نمر اگر اجرا شود آخرین «عملیات انتحاری» آل سعود در تخریب روابط ایران و عربستان خواهد بود. با توجه به حساسیت شدید حوزه های علمیه و مراجع بعید است در صورت اجرای حکم این مجتهد شیعه عربستانی تا سال هاغ دیپلمات های ایرانی بتوانند سخنی از بهبود رابطه با عربستان برزبان آورند یا پاسخی مثبت به سیگنال های ارسالی از سوی ریاض بدهند.

روابط تهران و ریاض چند سالی است که به واسطه تقابل رفتاری سیاست های دوکشور در منطقه و حوزه هایی چون عراق، لبنان و سوریه به سردی گراییده است.

در یکسال و اندی که از آغاز دولت حسن روحانی می گذرد، امیدواری هایی برای تکرار ماه عسل دوکشور که اوج آن در دوره اصلاحات و اوایل دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بود به وجود آمد.

اینک اما صدور حکم اعدام برای نمر باقر النمر روحانی برجسته شیعه عربستان و افزایش نگرانی های علما و مراجع شیعه از احتمال اجرای این حکم، روابط دوکشور بر لبه پرتگاهی بزرگ قرار گرفته است.

اگرچه اتهام عنوان شده از سوی دستگاههای امنیتی عربستان، اقدام علیه امنیت ملی است ولی نگاهی به عملکرد نمر باقر النمر نشان از رفتاری صرفا از جایگاه یک «مجتهد» و «عالم» دینی از سوی وی است. آنچه امروز این روحانی برجسته زاده عربستان را در جایگاه متهم نشانده و دستگاه عریض و طویل و شاهزاده پرور سعودی را در پی قتل وی کشانده، نگاه صرفا تبعیض آمیز «آل سعود» به اقلیت های مذهبی این کشور است.


شیخ نمر چندبار توسط نیروهای امنیتی عربستان بازداشت شد که بار اول اتهاماتی چون درخواست رسیدگی به وضعیت قبرستان بقیع، به رسمیت شناختن مذهب تشیع و در نهایت اعتراض وی به شیوه تروریست پرور آموزشی عربستان بود. بر کمتر کسی پوشیده است آنچه امروزداعش،القاعده، طالبان و سایر گروههای تروریستی «به نام خدا» انجام می دهند، پایه ریزی تئوریک آن در مدارس مذهبی عربستان سعودی انجام می شود و ثمره اش آن شد که همه شاهد آن هستیم.


جالب آنکه در میان سخنان شیخ نمر بیش از همه شاهزادگان و حاکمان آل سعود تیغ تیز انتقادات وی متوجه نایف بن عبدالعزیز ولیعهد سابق آل سعود است که این روحانی شیعی در یکی از مشهورترین سخنرانی هایش وی را به دلیل خشونت علیه شیعیانطاغوت و ستمگری خواند که در قبرش شکنجه خواهد شد و آتش او را خواهد سوزاند و کرم‌ها او را خواهند خورد. او در همین خطبه تأکید کرد که از مرگ نایف خوشحال خواهد شد.

حکم اعدام شیخ نمر اگر اجرا شود آخرین «عملیات انتحاری» آل سعود در تخریب روابط ایران و عربستان خواهد بود. با توجه به حساسیت شدید حوزه های علمیه و مراجع بعید است در صورت اجرای حکم این مجتهد شیعه عربستانی تا سال هاغ دیپلمات های ایرانی بتوانند سخنی از بهبود رابطه با عربستان برزبان آورند یا پاسخی مثبت به سیگنال های ارسالی از سوی ریاض بدهند.

به عبارت دیگر اگر مویی از سر شیخ نمر کم شود نه ظرافت ظریف و نه کلید روحانی نمی تواند تا لااقل سال های دراز قفل زده شده بر روابط ایران و عربستان را باز کند. از سوی دیگر افزایش نقش ایران در تحولات منطقه و گره گشایی از ارتباطات ایران در عرصه بین الملل، به عربستان فشار زیادی وارد خواهد کرد.

در ماجرای شیخ نمر آنچه بیش از همیشه خودنمایی می کند، نبود یک «مغز تصمیم گیر» در دستگاهی است که هفت هزار شاهزاده سعودی بر آن چنبره زده اند که اگر غیر این بود کار به اینجا نمی رسید و ماجرا برای طرفین حیثیتی نمی شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    22 0
    موی شیخ نمر مهم نیست. اینهمه حاجی در مکه به خاک و خون کشیده شدند اخرش با عربستان روابطمون عادی شد. این شیخ چه اعدام بشه چه نشه عربستان هرگز دوست ایران نخواهد بود.
    • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
      1 0
      همینو بگو. اینا هنوزم اعتقاد دارن عربستان بال جهان اسلامه و همه چی هم زیر سر آمریکاست
  • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    20 0
    توجه به موضوع شیخ نمر خوب است اما توجه به وضعیت قربانیان زن اسید پاشی هم باید جدی باشد
  • آریو IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    2 13
    به ایران چه مربوطه مگه تو ایران اتفاقی میافته ما جواب حقوق بشر هم نمیدیم چه برسه به کشورهای همسایه هیچ کشوری حق دخالت و ورود رو به مسائل جریانات کشور دیگه نداره شما علنا با این اظهارات حرف غربی ها رو مبنی بر دخالت ایران در امور کشورهای منطقه تایید میکنید از کجا میدونید جرمش چیه اینروزها در ثانیه جرایم واتهامات تغییر میکنه
  • بی نام A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    22 1
    اگر در مملکت خودمون کسی همین کارها را بکند دادگاه انقلاب چه حکمی برایش صادر می کند؟ ...
  • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    18 2
    چرا تو کار کشورای دیگه دخالت میکنیم؟ نمر شهروند عربستانه و طبق قوانین اون کشور به اعدام محکوم شده. چه بسا خیلی از کسای دیگه ای هم که تو ایران اعدام شدن مورد اعتراض کشورای دیگه بود. پس بهتره به قوانین و تصمیمات هر کشوری احترام بزاریم ولو اینکه مورد پسند ما واقع نشه خبرآنلاین لطفاض چاپش کن. کلی زحمت کشیدم تات تایپش کردم.
  • فرزاد A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    6 2
    الان واقعاً به ایران چه ربطی داره که عربستان میخواد یک روحانی اهل کشور خودش رو اعدام کنه؟ چرا اون موقع که اونهمه ایرانی تو عربستان اعدام میشدن شما خط و نشون نمیکشیدین ولی واسه یه روحانی عربستانی اینطوری غیرتی شدین؟ چرا خودمون هی به کشورهای دیگه اعتراض میکنیم که تو مسائل داخلی ایران دخالت نکنن ولی الان علناً خودمون همون کار رو انجام میدیم
  • بی نام A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    17 0
    ای کاش همین حساسیت را نسبت به ده ها ایرانی که بدون برخوداری از ابتدایی ترین حقوق انسانی و بدون کوچکترین حمایت از طرف دولت ایران تحت عناوین و جرم های مختلف در دادگاه های نمایشی عربستان سعودی طی سال های اخیر به اعدام محکوم شده اند و این حکم در مورد آن ها انجام شده و یا در انتظار اجرای آن می باشند نیز صورت می گرفت
  • هممشهری A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    7 3
    شیعیان همانند مولایشان علی ع مظلوم هستند
  • بی نام IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    6 0
    سال 66 که حجاج ایرانی در عربستان کشته شدند ظرف سه، چهار سال روابط به حال عادی برگشت. یعنی شیخ نمر خیلی مهمتر از هموطنای خودمونه؟
  • بی نام IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    4 0
    مگه روابط ما با عربستان از این بدتر هم میشه؟ خواهشا منتشر کن خبر آنلاین من یه سوال دیگه هم دارم. من خودم شیعه هستم. ولی فرض کنیم یک روحانی سنی مذهب بیاد و از این کارها کنه، چه برخوردی باهاش میشه؟ اصلا مجالی براش فراهم میشه که از این سخنرانیها کنه؟
  • بی نام IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    2 3
    امور داخلی هیچ کشوری به دیگر کشورها ربط نداره...
  • علی A1 ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    4 2
    خدالعنت کنه ال سعود رو
  • بی نام A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    2 1
    جای تاسفه که اینقدر تحلیلها منفعلانه است. پای منافع 77 میلیون نفر در میونه. معلومه که اگه اونو بیگناه اعدام کنن جنایتکارن اما کسایی که بواسطه این جنایت یکنفره، منافع 77 میلیون نفر رو هم بدنبالش اعدام می کنن ...
  • حسن IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    3 2
    باسلام..می خواستم ببینم این حرفها دخالت درامورداخلی یه کشوردیگه نیست؟؟اگراونا همچین حرفی راجع به یکی ازمحکومین ما بزنند ماساکت مینشینیم؟؟یعنی ماخیلی خوب با اقلیتها رفتارمی کنیم حتی باسنی هااا؟؟تاکی سیاست یک بام ودوهوااا؟؟
  • بی نام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    1 1
    جامعه ایرانی ، اسلامی ما چقدر شیخ نمر باقر النمر می شناسد ؟ حوزه های علمیه ما نیز چقدر شیخ نمر را می شناسند ؟ اقدامات شیخ نمر در عربستان سعودی تا چه حد مبتنی بر قوانین داخلی آن کشور بوده است ؟ اگر رژیم آل سعود از طرف دولت ایران به رسمیت شناخته شده است بدان معنی است که حاکمیت فعلی عربستان سعودی اگر نه به صورت دو ژور ، که حتی به صورت دوفاکتو نیز مورد قبول جمهوری اسلامی ایران است و همین ، ایران را متعهد به پذیرش اجرای قانون اساسی آن کشور در داخل عربستان می کند . گره زدن سرنوشت یک ملت به خواست اختصاصی ، الزاماً باید مبتنی بر توافق حداکثری باشد . آیا شیخ نمر همچون بسیاری از معترضین داخلی اقدام علیه امنیت ملی داشته است ؟ آیا طلب مرگ برای شاهزاده سعودی دستگاه حاکمه ظالمعربستان را خشمگین نمی کند؟
  • آرش RO ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    1 2
    اگر ارتباط دیبلماسی ما بسته به یک فرد است که آن هم جزء شهروندان عربستان است این ارتباط دیبلماسی همان بهتر که نباشد وقتی روابط دو کشور مطرح است نباید آن را به فرد خاصی گره زد قانون آن کشور این است این که ما نمی پسندیم بحثی جداست ما قانون کشور خودمان هم بی عیب و ایراد نیست وکم هم ازش انتقاد نمی شه اما کو گوش شنوا آنها هم کشور جهان سومی هستند مثل کشور ماپس انتظارتان را پایین بیارید.