خوره تبلیغات منزل مبله در شیراز/دادگستری بدون ابزار برای مجازات کارآمد

اینکه در شهر تهران تبلیغات برچسب رنگارنگ تخلیه چاه روی زنگ و در خانه تان ببینید سالها ست عادی شده و شهرداری نیز با مامورین متخصص خود سالی یکبار با کاردک و شیلنگ آب پرفشار مداوم آنرا پاکسازی می کند.

اما در شهر شیراز تا همین 4 یا 5 سال پیش خبری از یک تبلیغات خاص نبود، منزل مبله گویا در شیراز در همین چند سال مد شده ، بهرحال مهد تمدن و هنر و فرهنگ و ... ایران در ایام تعطیلات برای خود میهمانان زیادی دارد و مسافرخانه ها و هتلها توان پذیرش همگی را ندارند و سرریز این جماعت به منازل مبله پناه می برند، همین امر موجب شده بر در ودیوار و کف پیاده رو و جدول خیابان و درخت و تابلوها و تیر برق و ... تبلیغات زننده منازل مبله را ببینید.

 اما یک نکته ! چه بسا مردمان بیشتری به قصد زیارت در مشهد و قم نیز مشرف می شوند و از همین منازل مبله بهره می برند و اثر چندانی از این نابهنجاری نیست ، دست کم مردانی در میادین و اماکن پرتردد ،مقوایی  درست دارند که با محتوای منازل و سویت و ... میهمانان را جذب می کنند ولی در شهر شیراز دیوارنویسی راه آسانتری است.

از سوی دیگر شهرداری و دادگستری با قوانین موجود در جلوگیری بازدارنده و مجازات ناتوان است، هر قدر که شهرداری در تمیز کردن و رنگ آمیزی کوشش نماید، متخلف دوباره با اسپری بر تخلف خود اصرار می ورزد و اگر شهرداری به دادگستری شکایت نماید ، بیشترین مجازات بر مالک خط تلفن همراه موجود در تبلیغات بار می شود و آن چیزی جز حداکثر قطع موقت تلفن و پرداخت هزار ریال نیست!!!

ماده 92  قانون شهرداری چنین می گوید: نوشتن هر نوع مطلبي يا الصاق هر نوشته اي بر روي ديوارهاي شهر كه مخالف مقررات انجمن شهر باشد ممنوع است مگر در محلهايي كه شهرداري براي نصب و الصاق اعلانات معين مي كند و در اين محلها فقط بايد به نصب و الصاق آگهي اكتفا كرد و نوشتن روي آن نيز ممنوع است متخلف علاوه بر تاديه خسارت مالكين به پرداخت پانصد تا يك هزار ريال جريمه محكوم خواهد شد.

آیا این مجازات توان لازم برای مقابله و بازدارندگی متخلف را خواهد داشت ؟ چه بسا اجرای این تبلیغات بر روی میراث فرهنگی خسارت غیرقابل جبران به بار آورد.

مصطفی ترک همدانی

وکیل دادگستری

Hamedani_law@yahoo.com

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهزادشهروند شیرازی IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    9 0
    به خدا دیوانه شدیم ما بس که سر این موضوع حرص می خوریم. هر جایی که شهرداری رنگ می کنه فرداش میان با اسپری می نویسن "منزل مبله". تازه رقیب همدیگه هم هستن و این مال اون پاک می کنه روش می نویسه اون یکی رو این. الان می ترسیم رو دیوارهای قشنگ مترو و ایستگاهها بیان بنوسن.
  • معلم A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    8 0
    با سلام خدمت خبر آنلاین و خوانندگان این خبرگزاری . مشکل دیوار نویسی چیز تازه ای نیست و ریشه در احمال مسئولان و تساهل و تسامح آنها دارد .اگر قانون محکم برخورد کند و شرایط را نیز برای تبلیغات درست و بجا فراهم نماید مشکل از بین می رود.شیراز شهر زیبا ؛ با مردمانی مهربان و دوست داشتنی است که مستحق بهترین توجهات از سوی مسئولان می باشد. البته تلاش های شهرداری در این زمینه جای تشکر دارد.
  • شايان از شيراز A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    7 0
    به خدا بايد اين ها رو با يك قبض موبايل سنگين از طرف مخابرات جريمه كرد.
  • بی نام DE ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    8 0
    تو عکس دقیقا زوبروی ارگ کریم خانی هم نوشتن