جماران نوشت:

حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه، در واکنش به طرح سخنان اخیر آیت الله جنتی در یک گفت و گوی تلویزیونی، گفت: این گزاره در صحیفه امام وجود ندارد و ما باید تمام فرمایشات امام را در تمام ابعاد کنار هم بگذاریم، سپس دیدگاه امام را استنتاج کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که بزرگان نظام، باید سعی کنند چهره رحمانی نظام، انقلاب و حضرت امام را نشان بدهند، خواستار ارائه تصویر منصفانه از امام خمینی شد و افزود: امام به دلیل انقلاب عظیمی که در جهان ارائه کردند، بر ما حق بزرگی دارند و ما باید منصفانه نسبت به ارائه انقلاب و امام رفتار کنیم و از امام تصویر ناموجهی ارائه نکنیم.

او توجه به «شرایطی که سخنان امام در آن صادر شده است» را برای فهم معنای آن ها پراهمیت دانست و گفت: ما باید سخنان امام را مثل آیات قرآن که شأن نزول دارند و روایات که شأن صدور دارند، با توجه به شرایط و موقعیتی که در آن بیان شده اند، بررسی کنیم و این کار ساده ای نیست.

غرویان گفت: من فکر می کنم آیت الله جنتی باید به مسئولان قوه قضائیه بفرمایند که پرونده افراد و اشخاص را در تمام جوانب رسیدگی کنند و بعد با توجه به مبانی فقهی حکم مناسب را صادر کنند. فکر نمی کنم صدور احکام حساسی مانند اعدام در یک برنامه تلویزیونی به این شکل صحیح باشد؛ چراکه بیان تلویزیونی نمی تواند مبنای فقهی محکمی در امور قضایی و حقوقی، آن هم در این درجه از حساسیت باشد.

او با تأکید بر تأکیدات همیشه رئیس قوه قضائیه مبنی بر اینکه کسی حق دخالت و اعمال فشار به دستگاه قضا را ندارد، گفت: دیدگاه برخی از تحلیل گران این است که اینها مصادیق فشار به دادگاه هاست و ریاست محترم قوه قضائیه که چند روز پیش به این نکته اشاره کردند، خوب است درباره سخنان آیت الله جنتی واکنش، پاسخ و روشنگری داشته باشند تا فضای کشور دچار تشنج نشود.

غرویان گفت: هر کاری در نظام و مملکت ما باید از مجرای قانونی خود صورت گیرد. فکر می کنم ریاست محترم قوه قضائیه در این زمینه روشنگری خواهند کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه در واکنش به سخنان آیت الله جنتی درباره تشبیه دادگاه میرحسین موسوی و مهدی کروبی به دادگاه موسولینی و حکم اعدامی که بدون محاکمه برای وی صادر شد، گفت: دادگاه موسولینی ملاک مشروعیت برای یک نظام اسلامی نیست و یک نظام اسلامی نمی تواند در امور قضائی از دادگاه موسیلینی الگو بگیرد. من فکر نمی کنم منظور آیت الله جنتی هم این بوده باشد که ما هم همان کاری را انجام بدهیم که در دادگاه موسولینی انجام شد.

غرویان گفت: در عرض، مال و جان افراد حساس ترین امور در مباحث فقهی و قضائی هستند و باید درجه احتیاط را رعایت کنیم به طوری که آبروی کسی به ناحق گرفته نشود و همچنین جان کسی. فکر نمی کنم روی مبانی فقهی و قضائی بتوانیم به این سهولت حکم صادر کنیم. قضات براساس رویه قضائی و مبانی فقهی قضا در اسلام باید اطلاعات لازم را داشته باشند، فحص کامل انجام دهند، تمام قرائن، شواهد و مدارکی که به نفع یا علیه کسی وجود دارد را مطالعه کنند و آن زمان حکم صادر کنند و این همان چیزی است که ما در کتب فقهی خوانده ایم و تدریس کرده ایم.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    جالب گفتند ومفید
  • بینام A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    245 8
    ممنونم اقای غروی واقعیت را فرمودید
  • محمد IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    170 8
    حرف نزنم بهتره کسی که ثبت نمیکنه چرا الکی وقتمو تلف کنم؟حالا نوشتم بذار بنویسم اقای جنتی شما با این حرکتتان آیت آله هی را زیر سوال بردید حرفهایتان در شان یک آیت اله نبود؟
  • بی نام IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    استاد دانشگاه. درخواست اعدام نکرد کسی. گفت اگر محاکمه بشن حکمشون اعدامه ولی لطف شد در حقشون. تحریف نکنید.
    • حامد A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
      6 112
      ببخشید جرم کسی که در کشور فتنه ایجاد میکنه و باعث کشته شدن چندین نفر و تخریب اموال عمومی و ...میشه چیه؟ کمتر از اعدام ؟
  • محسن A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    136 6
    من تو خونه سرگرم کارای خودم بودم که از اتفاقی صدای این مصاحبه رو شنیدم... یه لحظه خشکم زد خدا بهمون رحم کنه که تو تلویزیون میان میگن فلانی باید اعدام بشه، خیلی لطف کردیم که اعدامش نکردیم... یکی نیست بگه ... چاپ که نمیکنی... چرا الکی دارم مینویسم؟
  • داوری A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    در کل حرفای آقای جنتی در شان نظام جمهوری اسلامی نبود
  • بی نفس A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    59 4
    ای داد وبی داد
  • طالب A1 ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    60 6
    جناب غرویان خودت را خسته نکن فایده ای ندارد
  • بی نام A1 ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    83 8
    مگر دوره حکومت کشیشان در اروپاست که فردی بخاطر دیدگاه سیاسی اش اعدام شود
    • بی نام IR ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
      1 9
      کسی به علت دیدگاه سیاسی اعدام نمی شود، موضوع را قلب نکنید. ولی به خاطر خیانت به کشور و مزدوری بیگانه همه جا اعدام می کنند.
  • حسن A1 ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    چرا شماها این همه آشفته شدید.ایشان گفتند اگر محاکمه میشدند.بلی ایشان حقوق دان هستند.چون اگر غیر از این بود در آن جایگاه که کمتر از قوه قضائیه نیست منسوب نمی شدند.دیگر اینکه رحمانیت نظام تا بحال آین جماعت فتنه گر را این همه کستاخ کرده است.
  • بی نام A1 ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    2 40
    حواست باشه موسوی تبریزی
  • بی نام A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    دادگاهی نکردن موسوی خیانت به عاشوراست.موسوی امنیت ملی رابهم زد وباعث خون ریزی شده پس بایدمحاکمه ومثل قطب زاده صدانقلاب اعدام بشه.حکمی جزاین خیانت به خون شهدای انقلاب وجنگ تحمیلی هست.
  • بی نام RO ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    8 69
    جناب استاد نکنه فکر کردی با اون افتضاحاتی که به بار اوردن باید اون دو فتنه گر رو روی سرمون بزاریمو حلو حلواشون کنیم.اگه این حرفا رو که بهشون نزنیم که بهمون میگن پشمک.
  • محسن A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    8 58
    خیلی برای آقای غرویان متاسفم
    • بی نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
      13 2
      فعلن منفی هاتو بشمر تا بعد
    • mojtaba A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
      6 0
      فعلا برا کج فهمی خودت متاسف باش
  • رحمان IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    6 6
    خدا لعنت کند کسانی که عامل فتنه در کشور شدند و بناحق باعث گرفتاری عده ای شدند و امروز نیز کسی کاری به آنها ندارد
  • وطن پرست A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    10 1
    یک بار عنوان شد و دوباره باید عنوان کرد که آقایان کاری نکنید که مجبور شویم خود فریاد بزنیم که ما هم فتنه گریم چرا که با این نگاه نیمی از مردم فتنه گر هستند جناب آیت الله این هم شد سند که اسرائیل و آمریکا تشویق و حمایت کردند. در این کشور هر اتفاقی رخ دهد آنها واکنشی دارند که البته طبیعی ست... زمانی که شما و هم فکرانتان تجمعات دلواپسان را برای سنگ اندازی به مذاکرات هسته ای راه انداختید در اسرائیل و امریکا خوشحال شدند و حمایت کردند پس دادگاه موسولینی برپا کنیم؟ اگر قضاوتهای شما در اوایل انقلاب هم همین طور بوده وا اسفا بر ما که باید توبه کنیم و تقاص پدرانمان را برای حمایت از این افکار بدهیم.
  • بیطرف A1 ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    5 1
    اقای رسالت :فرض کنیم تمام اظهارات اقای مطهری ناصواب است ،وقتی ایشان میگویند« این دونفررادریک دادگاه صالح محاکمه کرده وسپس حکم اعدام صادرنمائید »آیا این اظهارنظریک نماینده مجلس بارای ملیونی ملت ناحق است؟