سایت صدای اقتصاد نوشت:

برای کسانی که در صنعت بیمه بچه‌دزدی و آدم‌ربایی فعالیت می‌کنند، چند سال گذشته بسیار خوب بوده است. مطابق آن چه یکی از بیمه‌کننده‌های این بخش گفته، دزدی‌های دریایی در سومالی در سال 2010 که اوج این نوع آدم‌ربایی‌ها بود، به تنهایی حدود 200 میلیون دلار در سال درآمد برای شرکت داشته است. به گزارش هفته نامه اکونومیست، آدم‌دزدی برای پول یا با مقاصد سیاسی در گستره وسیعی از نیجریه تا نیکاراگوئه پخش شده است. موارد بسیار پرسود نیز به این کار کمک کرده است؛ هنری میشله ، متخصص یک شرکت بیمه گروگان‌گیری و آدم‌ربایی، می‌گوید: «وقتی که در اولین ماه سال جاری میلادی، صدها کارگر در یکی از حوزه‌های گازی الجزیره گروگان گرفته شدند، موجی از تماسها برای بیمه شدن در این مورد به شرکت سرازیر شد.»

بسیاری از شرکتهای بزرگ انواعی از پوششهای بیمه گروگان‌گیری و آدم‌ربایی را برای کارکنان خود اعمال کرده‌اند. این بیمه‌ها معمولا آدم‌ربایی، استخدام مشاور و مذاکره‌کننده و بازگرداندن پولهایی که از دست رفته و دیگر هزینه‌ها را پوشش می‌دهند. یک تاجر بیمه‌شده در عراق ممکن است حق بیمه‌ای به اندازه 3 تا 6 هزار دلار را بپردازد در صورتی که شرکتهای کشتیرانی ممکن است در سال چند میلیون دلار برای پوشش بیمه‌ای حمل محموله‌های خود در سرزمین‌های خطرناک به شرکتهای بیمه پرداخت کند. معنی همه اینها این است که بازاری به اندازه 250 میلیون دلار در سال 2006 در سال 2011 دو برابر شده است.

اما حالا کسب و کار کمی جابه‌جا شده است. دزدی‌های دریایی در سومالی کاهش یافته است. شواهدی در دست نیست که این دزدان از سال 2012 تا کنون، آدم‌ربایی موفقی را انجام داده باشند. همچنین کاهش تعداد حمله‌ها به کشتی‌ها در خلیج گینه در شرق آفریقا از سال 2012 به معنی کم شدن تعداد مشتریان برای شرکتهای بیمه است. اما هنوز بازارهای جدید در حال باز شدن است. در آفریقا، هند و آمریکای لاتین، طبقه متوسط در حال رشد است و بنابراین آنها نگرانند که در برخی قسمتهای خطرناک ربوده شوند. برای مثال، گزارش مذاکره‌کنندگان نشان می‌دهد که گروگان‌گیری‌های «سریع و فوری» در حال رشد است. بر خلاف آن چه که سینماروها تصور می‌کنند، این نوع از آدم‌ربایی خیلی سریع، با هدف مشخص، در دوره زمانی کوتاه و در مقیاس کوچک اتفاق می‌افتد.

اما در آن سوی طیف آدم‌ربایی‌ها، مارک هریس، یک مشاور در گروه مشاوره «آلیو»، می‌گوید که برخی از گروه‌های تبهکاری حرفه‌ای مکزیکی موارد پیچیده‌ای از آدم‌ربایی‌ها، مذاکرات و پرداختها را از یک مکان واحد مدیریت می‌کنند. دیگران، مانند شرکت مدیریت ریسک «ترا فرما» که یک شرکت مشاور مذاکره است، اعلام کرده است که به نظر می‌رسد زمان گروگان‌گیری طولانی‌تر و صبر و حوصله آدم‌ربایان نیز بیشتر شده است. برای دریافتن بهتر این ماجرا، می‌توان عبور شرکتهای نفتی چینی از دریاهای غربی آفریقا را رصد کرد.

شرکتهای بیمه در این میان، پیشنهادهای مختلفی برای بیمه‌شده‌ها ارایه می‌کنند. مثلا شرکتها حق بیمه بیشتری می‌دهند تا خطر گروگان گرفته شدن را کاهش دهند. همچنین شرکتهای بیمه با رد کردن مسافران مشتریان با قطار برای جلوگیری از هر گونه مشکل و کمک به آنها وقتی که بوی خطر به مشام می‌رسد، سعی می‌کنند که مشکلات آنها را کاهش دهند. دولتها نیز در این اوضاع، با این کار موافقند؛ در یکی از آخرین نشستهای گروه «جی 8»، بنا شده بود که گروگان‌گرفته‌شده‌ها به تروریستهای پولی پرداخت نکنند و به جای آن، شرکتهای بیمه گروگان‌گیری و مشتریان آنها، تلاش کنند که احتمال گروگان‌ گرفته شدن کاهش یابد.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =