۱ نفر
۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴
نسخه اصلاح‌شده مجلس شهادت مسلم‌(ع)

نسخه تصحیح‌شده «مجلس شهادت حضرت مسلم‌بن‌عقیل (ع)» همراه با فیلم ضبط تلویزیونی با کارگردانی هنری داوود فتحعلی بیگی وارد بازار شد.

نسخه تصویری و مکتوب «مجلس شهادت مسلم‌بن‌عقیل (ع)» (نسخه تصحیح و اصلاح‌شده به کوشش داوود فتحعلی بیگی) توسط موسسه هنر و ادبیات هلال در قالب کتاب و سی‌دی وارد بازار شده است.

در پشت جلد این کتاب آمده است: «تعزیه زبان حالی است در قالب نمایش که سبک و سیاق اجرای آن، به صورت امروزی، قریب به سه قرن سابقه‌ دارد. شبیه‌نامه‌های بازمانده از گذشته تا حال، گویای این واقعیت است که در طول تاریخ، دستخوش تغییر و تحول شده‌اند، چه در بازآفرینی و سرایش اشعار، چه در تغییر و تبدیل ابیات و مصرع‌ها، اما هر چه بوده، از نوع گفت‌وگو در قالب اوزان شعر فارسی بوده است.

اشعار تعزیه را زبان حال می‌گویند، زیرا علاوه بر بن‌مایه تاریخی، تحت تأثیر تخیل شاعرانه سروده شده است.

نظر به این‌که در برخی از شبیه‌نامه‌ها، زبان حال، از واقعیت تاریخی دور شده و به صرف تحریک احساسات، دچار دخل و تصرف غیرمنطقی شده و شأن شخصیت‌های برجسته و مورد احترام به ویژه انبیا و اولیا- را چنان نادیده گرفته که تماشاگر نقاد امروز را با چالش فکری مواجه می‌سازد، بر آن شدیم تا ضمن رعایت موازین شبیه‌نامه‌نویسی، مجلسی فراهم کنیم که - در حد امکان - به دور از اشکالات باشد.

بدین منظور و در قدم اول، مجلس شبیه شهادت حضرت مسلم‌بن‌عقیل (ع) را در نظر گرفتیم و به منظور حفظ اصالت‌های اجرا، نسخه مرجع را نسخه معین البکا قرار دادیم که در تکیه دولت خوانده می‌شد، لیکن ان نسخه مرجع، به دور از برخی اشکالات یادشده نبود.»

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =