سایت صدای اقتصاد نوشت:

باوجود اینکه براساس سند چشم انداز توسعه بیست ساله کشور تا سال 1404 یعنی کمتر از 10 سال دگیرصادرات خودرو و قطعات خودرو در کشور باید به 20 میلیارد دلار برسد آمار کنونی بین 300 تا 400 میلیون دلار است که فاصله بسیار با سند چشم انداز دارد و رسیدن به آن موضوعی غیر ممکن به نظر می رسد.

صنایع خودرو به دلیل ارتباط با بیش از 60 صنعت دیگر به « صنعت صنایع» یا « لوکومتیو صنایع» مشهور است. در ساخت خودرو مجموعه ای از تکنولوژی های فلزی، پلاستیک، شیمیایی، چوب، پارچه، هایق، شیشه، الکترونیکی، متالوژی، طراحی و... دخالت دارند. این صنایع در میان 28 صنعت دیگر به لحاظ پیوندهای پسین دارای رتبه 2 و از نظر پیوندهای پیشین حائژ رتبه 19 است. از ویژگی های حائز اهمیت صنعت خودرو ایجاد ارزش افزوده بالا و ایجاد اشتغال قابل توجه است. براساس آمار انجمن جهانی خودروسازان به ازای تولید هر دستگاه خودرو، دو شغل در کشور ایجاد می شود که 17 درصد آن اشتغال مستقیم ( خودروسازی و قطعات) و 83 درصد آن اشتغال غیر مستقیم (صنایع بالادستی و فعالیت های پایین دستی) است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان خودروهایی که تحت عنوان خودوری ملی تولید و وارد بازار می شوند صرفا نوعی کپی برداری و حاصل دستکاری در شکل و شمایل خودروهای خارجی هستند و اختلاف نظرها در خصوص ملی بودن یا مونتاژکاری و چینی سازی طی سال های اخیر باوجود تحریم ها تا جایی است که امروزه سرنوشت تولید خودروهای ملی با چالش مواجه شده است. از نظر منتقدان خودروی ملی به معنای واقعی در کشور تولید نشده زیرا خودرویی را می توان ملی نامید که هم طراحی و هم ساخت قطعات آن داخلی باشد و هم اینکه هر تغییر در آن صرفا به در خواست خودرساز ایرانی بستگی داشته باشد. البته در این بین برخی از کارشناسان می گویند ساخت خودروی 100 درصد ملی و بدون همکاری دسگر کشورها در جهان کنونی دیگر مفهومی ندارد.

براساس سند چشم انداز توسعه بیست ساله کشور ا سال 1404 یعنی کمتر از 10 سال دیگر صادرات خودرو و قطعات آن باید به 20 میلیارد دلار برسد که برای رسیدن به این هدف به اعتقاد کارشناسان راهی طولانی در پیش است. البته باید این موضوع را در نظر داشت که در دولت یازدهم با افزایش تولید خودرو در کشور رو به رو شده ایم موضوعی که به اعتقاد کارشناسان دولتی یکی از دلایل اصلی رشد اقتصادی 4.6 دهم درصدی اعلام شده از سوی دولت بوده است.

برای دیدن جدول میزان تولید خودرو در کشور اینجا را کلیک کنید.

3535

کد خبر 383734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    34 1
    در عوض خسارات بسیار جانی، مالی، روانی و محیط زیستی و بودجه ای از بابت وارد کردن بنرین در پی دارد. اگه قراره مونتاژ خودرو باشه خب چندتا برند خوب رو وارد کنید که جای صادرات حتا به خود اروپا رو هم داشته باشه همون کاری که تو چین هم کردن ضمن اینکه صنعت فقط خودروسازی نیس ما خیلی چیزای ساده ولی پر کاربرد رو از چین وارد میکنیم که میشد در خود ایران تولید کرد
  • سس IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    56 1
    با این قطعات و ماشین های داغونی که تحویل مردم میدید معلومه که شغل ایجاد میشه پژو پارس میخری 50 میلیون ، 10 میلیون باید خرجش کنی سر 2 سال
    • بی نام A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
      5 1
      علاوه بر مشاغلی که بری تعمیرات این خودروها ایجاد میشه، اشتغال زایی در بخش بیمارستانی رو هم باید در نظر گرفت ایضا کلی شغل برای قبر کن ها، کفن دوزها، رانندگان نعش کش و ...
  • بی نام A1 ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    27 1
    خیلی از اختلاس کنندگان بزرگ هم کلی شغل ایجاد کرده بودن ولی آیا فقط ایجاد شغل میتونه وجود چنین صنعتی رو توجیه کنه؟
  • صادق RO ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    18 1
    درنهایت سودسرشاری به جیب شما سرازیر میشود ومردم بایدتاوان خریدچنین خودروهای بی کیفیتی رابدهند.
  • بی نام EU ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    16 1
    اقايان هنوز نمي دانند كه ايران توليد كننده خودرو نيست؟ اگه ايران توليد كننده خودرو است پس ژاپن و امريكا و ايتاليا و المان و كره جنوبي كجاي كارن؟
  • بی نام A1 ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    12 1
    در عوض با تولید هر ماشین چند نفر کشته میشن
  • بی نام EU ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    12 1
    دو تا شغل ایجاد میشه هزار تا آدم از بین میره ....
  • كوروش ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    11 1
    تازه كلي به تعداد مرده شوراي عزيز هم اضافه ميشه ضمنآ پيمانكاران گور ساز محترم هم، خوشنودو سر گرم كار ميشن.
  • مسعود IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    8 1
    یه نفرم کشته میشه
  • aghil ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    9 1
    اين رو هم ذكر كنيد كه به ازاي توليد هر خودروي مثلا پرايد جان دست كم ١ نفر در خطر حتمي قرار ميگيره حالا جان ملت بيستر ارزش داره يا توليد شغل؟
  • بی نام EU ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    11 1
    شغل اول :دلالان مفت خور شغل دوم : امور مربوط به قبر و قیامت
  • بی نام A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    5 1
    تعداد خوداروهایی که ساخته میشود تقسیم کنید بر تعداد تلفات جاده‌ای مشخص شود به ازای هر خودرو تولید داخل، جان چند نفر به خطر می افتد