تغییرات ناگهانی و غیر قابل انتظار در کابینه و بدنه دولت عربستان سعودی

عبدالله، پادشاه عربستان در اقدامی بی سابقه که یک خانه تکانی گسترده در کابینه و سایر پست های دولتی این کشور محسوب می شود، چندین عزل و نصب پر سرو صدا انجام داده است که مهمترین آنها اخراج دو تن از مقامات مذهبی قدرتمند کابینه و منصوب کردن یک زن در وزارتخانه بوده است.
به گزارش سایت انگلیسی بی بی سی یکی از اخراجی ها، رئیس پلیس جنجالی امور مذهبی (هیئت امر به معروف و نهی از منکر) و دیگری یکی از بزرگترین قضات این کشور بوده است.
از همه جالب تر اینکه برای اولین بار در تاریخ این کشور عبدالله یک زن را به سمت معاون وزیر منصوب کرده و رئیس بانک مرکزی را با شخص دیگری جایگزین کرده است.
این در حالی است که به گفته کارشناسان چنین تغییراتی در دولت عربستان سابقه نداشته است.
با این که عبدالله، به پادشاهی اصلاح طلب معروف شده باب تریویلیان می گوید که سرعت تغییرات در چهار سال گذشته بسیار کند بوده است. از این رو این تغییرات و انتصابات، بزرگترین خانه تکانی در تاریخ سیاسی و اجتماعی این  کشور محسوب خواهد شد.

تحلیل القدس العربی: کودتا
در همین حال این اقدام پادشاه عربستان با واکنش هایی در رسانه های عربی روبرو شده است که از آن جمله تحلیل جالبی است که روزنامه القدس العربی در این باره ارائه کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس روزنامه القدس‌العربی با اشاره به انتقال ولی‌عهد سعودی به خارج از کشور برای درمان سرطان، نوشت: تغییرات گسترده‌ای که پادشاه عربستان سعودی امروز دست به آن زد، از دید ناظران بین‌المللی یک کودتا به شمار می‌آید.
این روزنامه چاپ لندن با اختصاص‌عنوان نخست نسخه اینترنتی خود به این خبر، نوشت: ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، تصمیمی اتخاذ کرد که بر اساس آن تعداد زیادی از وزیران برکنار شدند و رئیس شورای عالی قضائی این کشور نیز به همراه شش تن از بزرگترین مفتی‌های عضو هیئت حکومتی افتای سعودی عزل شدند.
به نوشته این روزنامه، این تحولات از دید ناظران بین‌المللی، یک کودتا علیه سازمان‌ها و نهادهای حکومتی سعودی به شمار می‌آید که ناشی از ناتوانی این دستگاه‌ها در اجرای وظایف خود است.
این روزنامه می‌افزاید: این تغییرات، همزمان با تشدید بیماری سلطان بن عبدالعزیز، برادر پادشاه سعودی و ولی‌عهد وی انجام گرفت.
شاهزاده سلطان از سه ماه پیش برای درمان بیماری خود در اتریش، مغرب و آمریکا در رفت‌وآمد است.
القدس‌العربی در ادامه تصریح کرده است که این «کودتا»، شامل تعدادی از وزیران، مسؤولان نهادهای نظامی و اقتصادی و انتصاب یک زن به عنوان معاون وزیر برای نخستین بار در تاریخ حکومت آل سعود بر عربستان است.
پایگاه اینترنتی "یوتیوب " نیز دیشب فیلمی از رقابت مقامات بلندپایه عربستان سعودی بر سر قدرت منتشر کرد که در آن با اشاره به بیماری سرطان ولی‌عهد این کشور، توطئه شاهزادگان سعودی علیه یکدیگر برای تصاحب مناصب بلندپایه به تصویر کشیده شده است.
پایگاه خبری ایلاف نیز دیروز در خبری اعلام کرده بود که حکومت سعودی از رؤسای تمامی رسانه‌های حکومتی خواسته است برای پوشش خبری مهم، فردا [امروز چهاردهم فوریه] در دفتر پادشاهی حضور به هم رسانند.
پایگاه خبری "راصد " وابسته به شیعیان عربستان سعودی نیز درباره این تحولات گسترده در حکومت سعودی نوشت: پرسشی که اکنون پادشاهی سعودی با آن مواجه است این است که آیا این تغییرات بی‌سابقه که حتی گارد قدیم سعودی به عنوان یکی از قدرتمندترین نهادهای حکومتی را نیز در بر گرفته است، به درگیری بین قوای طرفین داخل حکومت خواهد انجامید؟
سلطان بن عبدالعزیز، ولی عهد سعودی در سال 2005 میلادی یک عمل جراحی سرطان را پشت سر گذاشت و در آوریل 2008 میلادی برای انجام آزمایش‌های روتین به ژنو بازگشت.
اگر این ولی‌عهد 85 ساله پیش از پادشاه 86 ساله این کشور بمیرد،‌ باید ولی‌عهدی جدید، منصوب شود. تعیین ولی‌عهد از لحاظ رسمی بر عهده ملک عبدالله است اما ملک عبدالله در سال 2006 میلادی، هیئتی جدید به نام «هیئت بیعت» متشکل از فرزندان و نوادگان ملک عبدالعزیز، مؤسس سلسله سعودی را را برای تعیین ولی‌عهد و رهبری ایجاد کرد.
این هیئت، مجموعه‌ای بزرگتر از مجموعه هیئت مشاوران است که پیش از این ایجاد شده بود. 

تغییرات انجام شده
مهمترین تغییرات بعمل آمده از سوی عبدالل، بازنگری در تشکیل هیئت بلندپایه متشکل از 21عضو است. این تغییرات شامل وزیر آموزش و پرورش است که شاهزاده فیصل بن عبدالله بن محمد برای تصدی آن انتخاب شد و فیصل المعمر نیز معاون او خواهد بود.
برای نخستین بار نیز یک زن به عنوان معاون وزیر آموزش و پرورش در امور زنان منصوب شد. عبدالله علی آل‌الشیخ از سمت وزارت دادگستری تغییر کرده و شیخ محمد العیسی به جای وی تعیین شده است.
عبدالعزیز الخوجه، سفیر سعودی در لبنان نیز به عنوان وزیر فرهنگ و اطلاع‌رسانی این کشور منصوب شد. پادشاه عربستان همچنین "محمدالدوسری " را به عنوان رئیس دادگاه عالی این کشور تعیین کرد و عبدالله الربیعه نیز به عنوان وزیر بهداشت برگزیده شد.
صالح بن حمید به عنوان رئیس شورای عالی قضایی به جای شیخ صالح اللحیدان و همچنین شیخ عبدالله آل‌الشیخ به عنوان رئیس جدید شورای مشورتی برگزیده شد.
این تغییرات همچنین شامل تعیین شیخ عبدالعزیز الحمین به عنوان رئیس جدید هیئت امر به معروف و نهی از منکر به جای شیخ ابراهیم بن عبدالله الغیث می‌شود که این هیئت از مهم‌ترین نهادهای حکومت سعودی به شمار می‌آید.
بر اساس این گزارش، سرلشکر عبدالرحمان المرشد به عنوان فرمانده نیروهای زمینی این کشور منصوب شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی نظامی فر IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۷
    1 0
    با سلام امیدوارم این تغییرات باعث آسایش بهتر زایران ایرانی وبهتر شدن وضعیت شیعیان عربستان گردد.