امروز دیدم وزیر بهداشت گفته : چنین مسائلی رنج‌آور است، ‌یکی آمده و بنزین بهتری آورده، نباید دیگر کاری به حاشیه‌ها داشته باشیم، و باید از آنها تشکر کنیم.

هوای تهران مطابق سالهای گذشته با وارونگی هوا دچار آلودگی شد.

ابتکارسالها پیش "هنگامی نماینده مردم در شورای شهر تهران بود" پرده از وجود غیر مجاز بنزن در هوای تهران برداشت.

در گزارش صفحه 130 شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در سال 1390 آمده :مهمترین ترکیبات آلی فرار VOCs  شامل بنزن،اتیل بنزن، تولوئن و بوتادین و زایلن میباشد. بنزن بعنوان یكی از مهمترین ترکی بهای آلی فرار بعلت حلالیت بالا نقش عمد های در صنعت بعهده دارد ولی استنشاق آن موجب جلوگیری از تشكیل گلبول قرمز در مغز استخوان میشود. منبع اصلی تولید بنزن، بنزین مورد استفاده در خودروهاست. در مواردی چند، سرطان خون (لوسمی) در افرادی كه بعلت مسایل شغلی برای طولانی مدت در معرض بخارات بنزن بود ه اند، گزارش شده است.

گزارش های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران (که مستقل از دولت هست) طی گزارشی  در زمستان 91 اشاره به میزان  5/2 برابری بنزن در جایگاههای سوختگیری تهران در زمستان 91 در صفحات 41 و 43 دارد.

همچنین همین شرکت طی گزارشی در بهار 92  اثر کیفیت بنزین بر آلودگی هوای تهران در بهار 92 را توضیح و طی صفحات 20 و 21 با تعریف بنزن و چگونگی عملکرد آن در احتراق و خطرات آن برای سلامتی می پردازد.

از سال گذشته که ابتکار با اقتدار مدیریت سازمان محیط زیست کشور را بر عهده گرفت طی دستوری وزیر نفت را از تولید بنزین پتروشیمی که عامل اصلی انتشار بنزن در هوای تهران بود ، بازداشت.

زنگنه وزیر نفت نیز با پذیرش این دستور ، تولید بنزین را در دستور کار عادی پالایشگاههای بنزین قرار داد و کاستی بنزین را از طریق واردات جبران کرد.

در این میان وزیر بهداشت که بی رودربایستی ترین وزیر کابینه معروفست و در جریان پرونده وجود پالم در شیر شجاعانه اظهارنظر کرد و مورد هجمه مافیای شیر قرار گرفت  نیز امروز درباره آلودگی بنزین پتروشیمی به خبرگزاری فارس گفت: چنین مسائلی رنج‌آور است، ‌یکی آمده و بنزین بهتری آورده، نباید دیگر کاری به حاشیه‌ها داشته باشیم، و باید از آنها تشکر کنیم. (اینجا).

امروز که میزان آلایندگی بنزن (عامل درجه یک سرطان) را هوای تهران رصد می کردم ، دیدم فاکتور بنزین کمتر از یک درصد و مطابق استاندارد بین المللی است.

هرچند آلاینده های دیگر موجود در هوا نیز مضر به سلامت هست افراد مزبور مسوول  کاهش آلودگی هوا هستند ولی به سهم خویش از ابتکار،هاشمی و زنگنه بعنوان بانی کاهش میزان آلودگی هوای تهران سپاسگزارم.

مصطفی ترک همدانی

وکیل دادگستری

hamedani_law@yahoo.com

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    4 0
    امروز هوا در شرایط ناسالم قرار داشت و نفس کشیدن با مشکل همراه بود... ما هم از همه دست اندرکاران هوای پاک تشکر می کنیم
  • بی نام A1 ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    5 0
    خود دولت با حمایت همه جانبه از خودروسازان در آلودگی هوا مقصر اصلی می باشد. چرا با وجود بالاب ردن قیمت خودروهای داخلی و نرخ بالای ارز باز هم تعرفه ی خودروهای خارجی برداشته نمیشه وبطور کلی واردات آن با محدودیت بسیار است؟
  • بی نام A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    4 2
    من هم بعنوان يك شهروند ايرانى بابت موارد يادشده از نامبردگان سپاسگزارم.
  • فرزاد آبى A1 ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    3 0
    بيشترين آلودگى در تهران بخاطر ماشينهاى شهردارى و يا تحت نظر شهردارى هستند است ، مخصوصاً ماشين آشغال كه به والله توى كوچه كه مياد تا يكساعت دود گازوئيل وحشتناك وجود داره و من دلم ميسوزه براى اين كارگراى شهردارى كه آشغالا رو ميبرن ، عامل دوم اتوبوسهاى شركت واحد است كه من شنيدم بعضى از اين اتوبوسها بخاطر مشكلات فنى تا صبح در گاراژ روشن است چون خاموش بشه ديگه روشن نميشه ، و در آخر توليدات فاجعه بار سايپا مخصوصاً پرايد و ايران خودرو با پژوهاى متنوع مال ٣٠ سال پيش … و در پايان ما مردم كه توى لونه هاى پنجاه شصت مترى داريم خفه ميشيم و اين هيچ اهميتى نداره چون مرگ اينجا رواج زيادى داره ،
  • بی نام IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    8 4
    پس خانم ابتكار كه واقعا به فكر سلامتي مردم است چي. بايد از او تشكر كرد كه بدون رودبايستي و شجاعانه در خصوص مسائل مرتبط با سلامتي مردم اظهار نظر مي كند
  • ابوذر IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    3 0
    اونوقت میگن چرا سرطان زیاد شده