سایت عصر ایران نوشت:

مذاکرات هسته ای در وین بدون رسیدن به توافق نهایی بار دیگر برای مدت 7 ماه دیگر تمدید شد و قرار بر این شد تا 10 اسفند ماه جاری روی قالب سیاسی توافق جامع کار شود و تا 10 تیر ماه سال آینده توافق نهایی به امضای ایران و گروه 1+5 برسد.

این نتیجه هر چند برای بسیاری از مردم و ناظران قابل پیش بینی - و البته نگران کننده - بود اما برای تندروهای داخلی در ایران و برخی طرف ها از جمله اسراییل خوشایند و دلچسب بود ؛چرا که آنها را امیدوار می کند در 7 ماه باقی مانده تلاش های خود را بیشتر کنند تا بلکه بتوانند چرخ توافق هسته ای را از حرکت بیندازند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه کمتر از دو ماه دیگر کنگره آمریکا در اختیار جمهوریخواهان مخالف دولت اوباما قرار می گیرد، تندروها امیدوارند سرسختی کنگره آمریکا در برابر توافق هسته ای با ایران و ساز مخالف نمایندگان جمهوریخواه در کنگره که از 3 ژانویه سال جاری میلادی (13 دی ماه) دست بالا را در نهاد قانونگذاری آمریکا خواهند داشت، جبهه مخالفان توافق را تقویت کند.

واقعیت این است که به نظر می رسد وسواس بیش از حد روی برخی موضوعات در دو طرف مذاکره و نیز نبود جسارت کافی برای گرفتن تصمیمات سخت، گره اصلی مذاکرات باشد وگرنه "یک سال" زمان کمی برای رسیدن به توافق نهایی نبود و بهتر بود با استفاده از فرصت یک ساله (نوامبر 2013 تا نوامبر 2014) توافق نهایی صورت می گرفت، اما به هر جهت نبود جسارت کافی ، عدم اعتماد متقابل ، شرایط دست و پا گیر و وسواس گونه برای دو طرف مذاکره (به ویژه دو طرف اصلی آن یعنی ایران و آمریکا) و از سوی دیگر تحرکات مخالفان توافق و... همه و همه دست به دست هم دادند تا زمان توافق نهایی 7 ماه دیگر به عقب بیفتد.

در این نوشتار اما مخاطب اصلی نحوه رفتار مخالفان داخلی توافق هسته ای است. آنها شادمان شده اند و این شادمانی از تیترها و مطالبی که آنها در رسانه های خود بازتاب داده اند کاملا آشکار است؛ رسانه ای با خط درشت تنها در صفحه نخست خود نوشته است : "هیچ ! "و دیگری از "غیر قابل اعتماد بودن کدخدا " داد سخن داده است!
گویی دولت یازدهم که علم مذاکرات هسته ای را برداشته به کدخدا(بخوانید آمریکا) اعتماد تام داشته است! که اگر چنین بود شاید نتیجه مذاکرات اخیر در وین چیز دیگری می بود ؛ در حالی که بر خلاف ادعای این مدعیان "پرمدعا و خالی انبان" به گمان بسیاری از ناظران این سرسختی و وسواس تیم مذاکره کننده هسته ای روی مواضع و خطوط قرمز بوده که یکی از موانع اصلی عدم توافق نهایی در موعد مقرر(3 آذر) بوده است.

مخالفان تندرو توافق هسته ای خود را برای دو نوع مواجهه با مذاکرات وین آماده کرده بودند و به زعم خود در هر دو حالت آنها استدلال خود را موجه می دانند:

1- سناریوی نخست تندروها برای احتمال حصول به توافق نهایی در مذاکرات وین آماده شده بود . در این صورت رسانه ها و محافل سیاسی مخالف توافق هسته ای داد " واداده گی " سر می دادند و تیم مذاکره هسته ای را به دادن امتیاز به طرف مذاکره متهم می ساختند و برای " از دست رفتن دستاوردهای هسته ای کشور" نوحه سرایی می کردند.

2-

سناریوی دوم اما برای احتمال تمدید دوباره مذاکرات و عدم حصول به توافق نهایی و جامع آماده شده بود که از عصرگاه روز دوشنبه سوم آذر 1393 اجرای این سناریو و شانتاژ رسانه ای با عدم حصول به توافق نهایی کلید خورد و رسانه های وابسته به جریان تندرو ساز " هیچ!" را کوک کرده اند و این گونه می خواهند وانمود کنند که دولت در استراتژی خود در مذاکرات هسته ای شکست خورده و هیچ دستاوردی نداشته و در حالی که تحریم ها همچنان پابرجا است، دولت به توافق ژنو پای بند بوده و روند فعالیت های هسته ای کشور را در یک سال گذشته متوقف کرده است.

این تکنیک رسانه ای تندروها را باید کناری گذاشت و همچنان امیدوارانه به مذاکرات ادامه داد چرا که انتهای این دالان پر پیچ و خم کور سویی از امید پیداست در حالی که تندروهای منتقد هیچ رویکردی را تجویز نمی کنند و تنها در کنار گود نشسته و منتظرند تا شاهد شکست همه تلاش های خیرخواهانه و تفاهم "برد - برد" باشند.

شاید بسیاری این گفته "آنتوان چخوف" نویسنده مشهور روسی را که" منتقدان ادبی را به خرمگس هایی تشبیه می کرد که سخنان و اظهارات آنها تنها مثل نیش است " را نپسندند و این اظهار نظر چخوف را در اغلب موارد نابردبارانه و خلاف رویکرد متساهلانه بدانند ؛ اما این روزها مصداق این گفته چخوف را می توان در برخی منتقدان که تنها نیش می زنند و هیچ راهکاری برای ارایه به جای دیپلماسی و مذاکره در موضوع هسته ای  ندارند، به عینه دید.

منتقدانی که هیچ چیری برای ارایه و تجویز در چنته ندارند و بدون توجه به نتایج مخالفت هایشان تنها لجبازانه به دنبال اثبات روش های غلط و افکار  پریشان خود هستند.

آنها وقتی می گویند تحریم ها همچنان باقی مانده در مورد بخش قابل توجهی از تحریم ها که پس از توافق ژنو به حالت تعلیق در آمد و روند افزایش آنها متوقف شد ، خود را به تجاهل زده اند و اساسا به این نکته اشاره نمی کنند که بخشی از تحریم ها با توافق ژنو به حالت تعلیق در آمد و ایران موفق شد بیش از 8 میلیارد دلار از حساب های بلوکه شده خود بگیرد، تحریم های هوایی لغو شد، تحریم های پتروشیمی برداشته شد و اجرای تحریم های بیمه حمل و نقل دریایی نیز متوقف کردید و تحریم های نفتی نیز تا حدودی شل تر شد و دولت  توانست در یک سال اخیر جلوی روند رو به افزایش تحریم هارا بگیرد و همین خود یک دستاورد محسوب می شود.
وانگهی همه طرف ها می دانستند که برداشته شدن تحریم ها اقدامی یک روزه و یک ماهه و یک ساله نیست . ایران هر چند این تحریم ها را ظالمانه می خواند و خواهان برداشته شدن کلی آنهاست اما در روند مذاکرات و توافق هسته ای که به صورت مرحله به مرحله و لایه به لایه و بر مبنای اعتماد سازی متقابل و به صورت بسیار بطئی و کند جلو می رود، صیچ صحبتی از برداشته شدن همه تحریم ها به صورت یکباره در میان نیست.

اما تندروها اساسا در اظهار نظرها و نوشته هایشان به این مساله اشاره نمی کنند و تنها با گفتن بخشی از حقایق و پنهان کردن بخش بزرگی از آن، با تجاهل می خواهند به مردمی که یک سال و نیم پیش در انتخابات 24 خرداد 1392 به طور واضح و مشخص با رای معنادار خود به رییس جمهور روحانی، دست رد به سینه آنها زدند، منطق پوشالی ، مغالطات و آسمان ریسمان های خود را بقبولانند؛ غافل از اینکه حنای این جماعت دیر سالی است بین اکثریت مردم ایران رنگ ندارد.

پس باید گذاشت اینها با تیترها و خبرهای نصفه نیمه ، پرمغلطه و وارونه شان خوش باشند و در ظاهر ژست حق به جانب بگیرند ، در حالی که در واقع نتیجه سیاست های دولت مورد حمایت آنها در 8 سال گذشته بود که کشور را به وضعیتی که امروز با آن مواجهیم رسانده است.

شکست نهایی تندروهای داخلی و خارجی با توافق نهایی حاصل می شود و از همین رو بر جبهه عقلا است که امید خود را از دست ندهد و تسلیم نشود و دیپلماسی هسته ای کشور را با تمام توان جلو ببرد.

 

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    67 12
    به طور مشخص با تماس پوتین با رییس جمهور جناب اقای روحانی ایران وارد نقشه ی دوم شد به نظر من تمدید مجدد خیلیم خوبه از بین بد و بدتر چه ایرادی داره که ما فشار رومون کم باشه تا خودمون رو برای مقابله با برگشتن تحریم های نابودکننده اماده کنیم ؟ همزمان کشورهای تاثیر گذاری مثل روسیه رو توی جبهه ی خودمون داشته باشیم و همچنین کشورهای هند و چین و کشورهای دیگه جهان برای همکاری اقتصادی با خودمون ترقیب کنیم ؟ اقتصاد قویه ک میتونه یه ملت روتا حد زیادی قدرتمند کنه و اگر واقعیت جامعه رو بپذیریم ما هنوز برای استادن روی پای صنعت خودمون به زمان نیاز داریم کشور باید وحدت داشته باشه نه یه عده طبل مخالفت مطلق در هر صورت بزنند و فقط نقطه ی منفی رو ببینن
    • محمد A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
      5 6
      الان دقیقا کجا فشار کم شده ؟؟؟؟؟ همین در حین مذاکره چند بار به تحریم ها اضافه شد ؟؟؟ عکس العمل دولت ایران چی بود ؟
  • بی نام IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    39 40
    توافق ؟ کدوم توافق ؟ فقط تمدید می شه ؟
  • بی نام A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    من از آقای روحانی میپرسم که چرا بینی امریکا را به خاک نمالید؟؟
    • بی نام RU ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
      من از شما می پرسم فازت چیه؟
    • alidad IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
      23 1
      به نظر شما اگه نمایندگان ایران باز مثل قبل می رفتن و با کوله باری از تحریم و افزایش ایران هراسی باز می گشتن و فقط و فقط و تنها کارشان و ابزارشان نثار چند تا فحش و دشنام به آمریکا و نیمی از جهان می بود، بینی آمریکا به خاک مالیده میشد؟
    • بی نام A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
      16 2
      اون یکی که مالید پدر همه رو در آورد
  • علی کاشونی A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    11 82
    این نظریه پردازی ها برای گمراه کردن مردم است و شما نیز به ان کمک می کنید وگرنه مذاکرات پشت درهای بسته و خبرداشتن صهیونیست و صعودی و امریکایی ازش و بی خبری شما و خوشحال بودنتون خیییییییییییییییییلی عجیبه
    • بی نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
      22 2
      به قول آقای روحانی چرا یک عده کم سواد میان حرف میزنن مصداقش این آقاست که سعودی رو با صاد نوشته،خودتون قضاوت کنین که این جماعت سواد نوشتن هم ندارن مثل اون یکیشون که ان پی تی رو مینویسه‌ام پی تی حالا خوب شده ننوشته ام پی تری
    • محمد حسین A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
      9 0
      سعودی درسته عزیز دل برادر نه "صعودی" ... بعد میگن بی س........ ناراحت میشین...
    • بی نام RO ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
      2 0
      سعودی مجید جان، نه صعودی
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    تا ما در کشور تندرو داریم دشمن نمیخوایم....اقایان در مدت ریاست جمهوری اقای احمدی نژاد کجا بودنئ؟لال بودن؟
    • بی نام A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
      9 4
      لال بودن خوب اومدی . فرا تراز لال بودن
    • ناشناس A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
      8 3
      نه لال نبودن رفته بودن گل بچینن
  • ramin RO ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    7 1
    نمی خواین با این مذاکرات ولمون کنید 1ساله مردم بدبخت شدن رفت عین خیالشون هم نیست هی میگن مذاکرات تموم میشه کشورگلستان میشه هی امروز هی فردا واقعا باید بگم روحانی مچکریم. هربازاری که میری راکده این که نشد کشور داری
  • بلاگ ايلوارگلستان IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    3 5
    توضيح : پر واضح است كه نويسنده محترم سايت عصر ايران دست به قياسي مع الفارق زد و در حالتي عصبي و نامتعادل منتقدان دلسوز و آگاه را به خرمگس هايي كه تنها نيش مي زنند تشبيه كرد كه قضاوت در اين مورد را به افكار عمومي كه دلسوزانه مسائل را رصد مي كنند وا مي گذاريم. و اما بعد ، ايشان نگاشتند كه منتقدان هيچ در چنته ندارند گيريم كه ادعاي ايشان درست باشد كه نيست ، چرا وقتي منتقدان خبير و عالم جهت تنوير افكار عمومي اظهار مي دارند جلساتي في مابين تشكيل گردد تا مسائل براي جامعه كاملا تفهيم شود حاميان بي قيد و شرط توافق ژنو چاي ، موضوع را امنيتي و غير ضرور حهت بحث در افكار عمومي معرفي مي كنند . اين نمي باشد مگر آنكه بگوييم ، نظرات كارشناسانه منتقدان كاملا صائب مي باشد كه دولت بنا ندارد قاطبه آحاد
  • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    4 2
    واقعیت همینه یعنی شکست مذاکرات امریکایها هیچ وقت به تعهودشون بایبند نیستند
  • ramin AM ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    16 2
    تند رو چیه داداشاینا همه کاسبای تحریمناگه کل مملکت و ملت نابود بشن براشون مهم نیست
  • ایرانی A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    2 6
    بابا به خدا مشکل انرژی هسته ای نیییسسسست.مشکل امرییکا و اسراییل من و شماییم.اگه مشکل بمب اتم بود که قبل انقلاب موشک هم نداشتیم وقتی انقلاب شد حمله کردن.میگفتن عراق حمله کرده ولی واقعا عراق بود؟عراق که یه کلاش هم از خودش نمیتونه بسازه اون موقع بمب شیمایی از کجا پیدا میکرد؟توپحونش کجا بود؟اون همه جت.اف.میراژ کجا ساخته بود؟اون همه موشک با اون برد بالا که میومد رو سرمون رو از کجا اورده بود؟نکنه میخایین بگین خریدهاگه از 100 سال پیش عراق پول نفت و خرما رو جمع میکرد اون همه تجهیزات نمیتونس بخره. چند وقت پیش فرمودن اگه به نتیجه هم برسیم مشکل حقوق بشر هم ادامه داره اخه این خرفا یعنی چی؟خدا رو شکر تو ایران سطح علم و سواد از اکثر کشورا تو دنیا بیشتره.یکم هموطن ها فکر کنید
  • nima A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    13 1
    کیهان شرمت باد شریعتمداری شرمت باد..تندروهای امروز همان رانت خوارهای3هزار میلیاردی دیروزند...تحریم برای اونها نعمته
  • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    7 1
    لعنت خدا بر این تندروها که فقط به فکر منافع جناحی و شخصی خود هستند
  • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    6 1
    مارا چه به این تندروها همه یک صداییم:روحانی احسنت
  • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    5 1
    تندروها بدونند هیچکس حاضر نیست منافع ملی اش بخطر بیفتد ولی تندروها دوست دارند تحریمها باشد چون غصه فقیر فقرا را که نمیخورند .فکر میکنند انها فقط ایران را دوست دارند.چون انحصار طلبند.داداش اینجا کشور من وامثال من هم هست فکر نکن فقط متعلق به یک قشره؟منتهی مثل خود غربیها باید با پنبه سر برید در سیاست احساسات جایی ندارد اگر احساسی باشی کشور و مردم بخطر میافتد .انوقت میگویی ما نمیدونستیممشکلات فعلی کشور بخاطر احساسی عمل کردن برخی سیاستمداران بی سیاست به مشکل افتاده.
  • محمود IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    48 4
    اینا نگران هیچ کدوم از اینایی که گفتین نیستن ، نگران منافع خودشون هستن که با توافق و برداشته شدن تحریم ها منافعشون به خطر میفته
  • بی نام US ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    3 1
    خیلی عالی و شجاعانه نوشته بودین .. ممنون
  • رضا IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    4 1
    ما از روز اول نمیبایست وارد توافق موقت میشدیم یا جامع یا اصلا" هیچی والان بعد از 16ماه برگ برنده دستمان بود و الانم با این وضعیت منطقه بازم تمدید خیلی بد بود .
  • برار IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    1 3
    با تيتر موافقم؛شدید
  • ناشناس IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    7 1
    باور اینکه دکتر روحانی بوسیله دیپلماسی تونسته علاوه بر حفظ تاسیسات هسته ای وغنی سازی بومی5درصد روند افزایش تحریم ها را متوقف کند وبخشی از آنها را نیز لغو کرده برای تندروها بسیار سخت است ودنبال انتقام هستند زیرا خود نتوانستند این امتیاز بزرگ و ارزشمند یعنی حفظ دانش هسته ای خصوصا غنی سازی بومی وچشم انداز صنعتی شدن آن بدست آورند وپرخاشگری می کنند
  • ناشناس A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    6 1
    به اميد نا كامي تندرو هاي كاسب تحريم .
  • قاسم IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    2 0
    برای بنده هم سوال شده که چه مذاکراتی هه که ملت ایران درموردحقوق شون داره تصمیم گیری می شه ولی از همه چیز باید بی خبر باشن. ولی نماینده صعودی وهابی به وین رفته تا ازنزدیک درجریان مذاکرات باشه ونذاره توافقی بشه. آمریکای خبیث هم مثل نوکرحلقه به گوش مدام ازاسرائیل کسب تکلیف می کنه کا چی بگه وچیکاربکنه. بعضی خوابند یا... ؟
  • محمدعلی A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    2 8
    سلام ساده لوح یعنی ابوموسی اشعری، آقای روحانی وآقای ظریف برو تاریخ اسلام را یه باردیگه بخون تا مثل ابوموسی اشعری نباشی توافق با آمریکا یعنی محال
  • بی نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    5 1
    اتفاقا اگر قرار باشد کسی سواستفاده ای بکند فقط میتواند از هرج و مرج و شرایط بحرانی سود ببرد لذا در صورت حصول توافق و بازگشت آرامش است که دست بسیاری کوتاه خواهد شد.این همه ماشین ها و منازل انچنانی و جور وا جور و ظهور نوکیسه های فراوان حضورشان را مدیون همین هرج و مرج موجود هستند.
  • دانش A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    5 1
    مطمینم این افراد تندرو دسمن ایران هستن و با این رفتار میخوان کسورو به نابودی بکشن دیگه بسه مردم خسته شدن تموم کنید این رفتارای به ظاهر دلسوزانه رو دستتون رو شده
  • محمدعلي A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    2 8
    مي خواهند چهار سال را به همين منوال طي كنند وناكاميهاي دولت را به گردن تندروها بيندازند تمام دولتهاي جمهوري اسلامي حداقل درچهار سال اول خدمت خود به وضعيت كشور رسيدگي كردند وكشور را آباد كرده اند ولي اين دولت فقط فرافكني مي كند
  • ایرانی A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    1 6
    خیلی خیلی باید تاسف خورد به حال بعضی از ساده لوحانی که دشمنان خود را در روز روشن ؛دوست می پندارند و با خوش خیالی باطل ..در دور باطل به امید واهی گرفتار شده اند...
  • افتخاری IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    3 11
    تندرو خود عصر ایران است .گرگی است در لباس میش تندرو خود عصر ایران است .گرگی است در لباس میش تندرو خود عصر ایران است .گرگی است در لباس میش تندرو خود عصر ایران است .گرگی است در لباس میش تندرو خود عصر ایران است .گرگی است در لباس میش تندرو خود عصر ایران است .گرگی است در لباس میش تندرو خود عصر ایران است .گرگی است در لباس میش تندرو خود عصر ایران است .گرگی است در لباس میش
  • ناشناس IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    2 0
    احسنت روحانی