روحانی در مراسم روز دانشجو شرکت می‌کند، اما در یک دانشگاه علوم‌پزشکی/ تفاوت ۱۶آذر ۹۳ با ۱۶آذر ۹۲

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: حضور رییس جمهور در مراسم ۱۶ آذر امسال در دانشگاه علوم پزشکی ایران قطعی شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ فراهاني معاون فرهنگي و دانشجويي وزارت بهداشت در نشست خبری که به طور مشترک با معاون فرهنگی وزارت علوم درباره برنامه های روز ۱۶ آذر امروز برگزار شد، گفت: سال هاي گذشته در روز دانشجو عرف اين بود كه روز دانشجو با حضور رياست جمهوري در يكي از دانشگاه هاي تهران برگزار شود، اما در دولت گذشته اين موضوع كمرنگ شد. ولي سال گذشته دكتر روحاني در مراسم دانشجويي حضور پيدا كرد و فردا هم حضورشان را در دانشگاه علوم پزشکی ایران قطعي كردند.

او درباره تفاوت مراسم ۱۶ آذر ۹۳ با ۱۶ آذر ۹۲ گفت: در مراسم امسال دو نكته مطرح مي شود؛ يكي كساني كه در اين مراسم حضور پيدا مي‌كنند و ديگري افرادي كه در اين مراسم صحبت مي‌كنند. سال گذشته به صورتي بود كه كساني صحبت مي‌كردند كه از تشكل هاي سياسي بودند امسال تعريف جديدي ارايه كرديم و فعالاني از حوزه هاي علمي فرهنگي وورزشي و تمام كساني كه به نوعي در دانشكاه ها فعاليت مي‌كنند و تشكل هايي هم كه صنفي خواستند فرصت بروز پيدا كنند. كه همواره خواستار بيان مطالباتشان از رييس جمهوري بودند. به این ترتیب ١٠نفر از فعالان در حضور رييس جمهوری حرف می زنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه گفت: جمعيت حاضر در سال گذشته منطق خاصي نداشتند، اما امسال مكانيزمي تعريف شده كه افراد داخل سالن با تلاش هاي خودشان شايستگي حضورشان را اثبات كردند؛ منتخبين المپيادها، مسابقات قرآني و فرهنگي و ادبي حضور خواهند داشت.

او گفت: براي اولين بار است كه رييس جمهور در يكي از دانشگاه هاي علوم پزشكي اما با نظارت وزارت علوم در روز ۱۶ آذر حضور پیدا می کند. همكاري هاي خيلي خوبي كه در تمامی فعاليت هاي مشابه دو وزارتخانه رخ داده است و انشاالله در سال هاي اينده هم اين مدل گسترش پيدا كند.

در ادامه این نشست، ضيا هاشمي معاون فرهنگي وزارت علوم گفت: امسال براي برنامه ريزي برگزاري اين مراسم به توافق رسيديم كه در يكي از دانشگاه هاي پزشكي كشور برگزار شود كه با توجه به امكانات خوب دانشگاه ايران اين دانشگاه را انتخاب كرديم.

او گفت: اين مراسم به اقشار مختلف دانشجويي تعلق دارد. اولا گروه هاي دانشجويي همواره اين مطالبه را داشتند تا بتوانند با رييس جمهور صحبت كنند ما هم تمام تلاشمان را كرديم و اين كار را ادامه خواهيم داد تا زمينه هاي ديدار انها با رهبري هم فراهم شود. كانون هاي فرهنگي و تشكل هاي دانشجويي نيز فعال هستند كه نقش مهمي ايفا مي كنند و كانون هاي هنري فرهنگي و ديني بستري براي مشاركت دانشجويان در اين حوزه ها فراهم كرده است كه انها هم علاقه مند به حضور بودند.

معاون فرهنگی وزیر علوم گفت: ما همواره تشكل هاي دانشجويي و سياسي را ارج مي نهيم و فعاليت هايشان را قبول داريم تشكل هاي دانشجويي متنوعند و ديدگاه هاي گوناگوني را ارايه مي كنند.

او گفت: دانشجويان مسايلي دارند در حوزه صنفي كه در كنار نخبگان ورزشي مجموعه اينها رنگين كمان از فعاليت هاي دانشجويي را ايجاد مي كنند جلسه فردا ايين ملي است كه نقطه عطفي در توسعه فعاليت هاي دانشجويي است.

هاشمی گفت: نگاه ما بر اين است تا نخبگان دانشجويي و كساني كه مشاركت بيشتري دارند مورد تشويق قرار گيرند و ديدگاه هاي خود را بيان كنند ودر تلاشيم تا در سال هاي ديگر دانشگاه هاي ديگر حتي شهرستان ها ميزبان رييس جمور شوند.

 

رسالت اصلی دانشگاه فعالیت علمی است

در ادامه این نشست محمد رضا فراهانی در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره تعداد تشکل های دانشجویی که دارای مجوز هستند بیان کرد: در حال حاضر 265 تشکل مجوزدار در 60 دانشگاه علوم پزشکی فعالیت می کنند.

او همچنین درباره برگزاری جشنواره مطبوعات دانشجویی به صورت ملی، گفت: در حال حاضر جشنواره مطبوعات دانشجویی در سطح ملی و منطقه ای برگزار می شود و ما نیز در قالب جشنواره فرهنگی، جشنواره مطبوعات داریم اما پیشنهاد کرده ایم که با همکاری وزارت علوم و دانشگاه آزاد جشنواره سراسری نیز داشته باشیم.

فراهانی درباره حضور روسای سایر قوا در دانشگاهها گفت: تعامل دوسویه مسوولان نظام و دانشجویان برکات بسیاری دارد که برنامه فردا نیز شروع این حرکت است و امیدواریم رده های بعدی مسئولان نیز در دانشگاهها حضور یابند.

او در پاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای رودررویی شخصیت های اول دولت با دانشجویان امکان پرسش از آنها اندیشیده شده است، گفت: نکته قابل توجه این است که فرصتی فراهم شود تا همه دانشجویان بتوانند در حضور مسوولان مطالبات خود را بیان کنند و ما از مطالبات دانشجویی یک تصویر واقعی داشته باشیم نه تصویر کاریکاتوری.

فراهانی همچنین درباره فعالیت سیاسی در میان دانشجویان علوم پزشکی و کمبودهای بودجه ای در این بخش بیان کرد: در علوم پزشکی به دلیل سنگین تر بودن دروس و زمان تحصیل طولانی تر، تحرک سیاسی به نسبت دیگر دانشگاهها کمتر است اما ما به هیچ عنوان به دنبال غیر سیاسی کردن دانشگاه‌ها نیستیم و معتقدیم تمامی نحله های فکری در چارچوب قانون به عنوان جنبش دانشجویی می توانند در دانشگاهها فعالیت کنند و نه تنها مزاحم نبوده بلکه مقوم و باعث استحکام نظام نیز هستند.

او گفت: رسالت اصلی دانشگاه فعالیت علمی است اما کارکردهای بعدی چون فعالیت سیاسی هم باید در کنار آن تقویت شود.

فراهانی درباره بودجه فرهنگی در دانشگاه های علوم پزشکی گفت: تمام پولی که به این بخش اختصاص می یابد صرف غذا می شود و در بخش هایی کمبود هم پیش می آید که مجبوریم از سایر بخش ها جبران کنیم. در حال حاضر بودجه فرهنگی 60 هزار تومان به ازای هر دانشجو است که پاسخگوی این فعالیت نیست.

او در پایان گفت: ما امسال در بودجه سال جاری رقمی حدود 22 میلیارد تومان بودجه فعالیت فرهنگی دانشجویی داشتیم اما برای بودجه سال بعد حدود 250 میلیارد تومان پیشنهاد داده ایم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    17 3
    روحانی خوبه اما .... سید محمد خاتمی ام آرزوست.... راستی صادق کجا قراره سخنرانی داشته باشه؟ زیباکلام مون رو میگم
  • داشجوی دانشگاه ایران A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    26 1
    کلا 200 نفر دانشجو اند بقیه800 هم مهمانان ویژه اینه مراسم دانشجویی ؟ اون وقت انتخابات که می شه باز دانشجو ها مهم می شن
  • تبریزی A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    19 5
    امسال مثل پارسال نشه شریعتمداری رو بفرستین دانشگاه شریف . راستی پزشکی ها کجای سیاست بودن در طول تاریخ که روحانی به جای دانشگاه های فنی میره علوم پزشکی . ماشاالله میخورن میخوابن ده برابر ما شریفی ها هم درامد دارن
    • یه شریفی دیگه IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
      8 1
      گوشت بشه بچسبه به تنشون با اون دعوتنامه داغونی که بسیج دانشجویی شریف به رییس جمهور زد میشد فهمید ایشون نمیان پیش ما.
  • فاضلی A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    10 1
    تدبیر آینده : آموزش پزشکی در وزارت علوم ادغام می شود.
    • بی نام A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
      1 0
      انتخاب دانشگاه یه کار سمبلیکه. اینقدر از خود تحلیل نکنید
  • بی نام A1 ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    10 0
    امیدواریم بزارن دانشجو های منتقد هم حرف بزنن نه مثل روزنامه انتخاب خفش کنن
  • رضا IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    6 0
    چون وزير علوم عضو هيئت علمى دانشگاه علوم پزشكى ايران امسال مراسم تو اين دانشگاست وگرنه دانشجو هاى دانشگاه ايران به تنها چيزي كه فكر نمى كنن سياسته، بزرگترين دقدقه دانشجو هاى علوم پزشكى ايران عوض كردن مدل ماشينه