جنگ نفتی عربستان و امریکا در بازار/ بحران برای دلار در راه است؟

بررسی ها نشان می دهد، کاهش قیمت نقت موثرترین دلیل در برهم خوردن نظم بازارهای مالی ایران بوده است.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، ابتداي هفته جاري هفته نامه اکونوميست در سرمقاله خود به صراحت اشاره کرد که کاهش قيمت نفت پس از افزايش منازعات ميان عربستان و امريکا رخ داده است. اين نشريه نوشته بود:« اقتصاد جدید نفت در جهان، ممکن است برخی از کسب و کارهای را نابود کند اما در نهایت، اقتصاد جهان را سالمتر خواهد ساخت.»

بر این اساس، هر چند برخی از موسسات بین‌المللی پیش بینی می‌کنند که کاهش قیمت نفت منجر به زیان آمریکا به دلیل تولید نفت از ذخایر نا متعارف شیل اویک و شیل گس خواهد شد اما کارشناسان داخلی اعتقاد دارند نفت ارزان هدیه عربستان به آمریکا است.

تحلیلگران می‌گویند اقدام عربستان مبنی بر کاهش قیمت فروش نفت خود به آمریکا و آسیا درست یک هفته پس از اینکه مانع کاهش تولید اوپک شد، نشان دهنده رقابت روزافزون ریاض برای سهم بازار است.

تولید نفت خام سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) در ماه نوامبر نسبت به ماه قبل‌تر(اکتبر) روزانه با 340 هزار بشکه کاهش به 30 میلیون و 30 هزار بشکه در روز رسید .

تولید نفت اوپک در ماه نوامبر 30 هزار بشکه در روز بیشتر از سقف تولید رسمی 30 میلیون بشکه ای این سازمان بوده است.

پس از تصمیم اوپک در هفته گذشته برای حفظ سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه ای خود، قیمت هر بشکه نفت در بازارهای جهانی روز جمعه بیش از هفت دلار کاهش یافت.

در حال حاضر روند قيمت گذاري نفت نزولي شده است. به گفته تحليلگراني مانند سعيد ليلاز و حسيني هاشمي، کاهش قيمت جهاني نفت نيز به وضعيت نامطلوب بازارهاي مالي در ايران دامن زده است. درهمين حال  سيد محمد علي خطيبي نماينده سابق ايران در اوپک نيز در گفت و گوي با خبرگزاري مهر، پيش بيني کرده که قيمت نفت ايران بزودي به رقمي کمتر از 50 دلار مي رسد. او گفته است:« با تثبیت سقف تولید نفت اوپک در محدوده 30 میلیون بشکه، عملا سال آینده یک میلیون بشکه نفت مازاد اوپک به بازار عرضه می‌شود. بر این اساس، در صورت تداوم شرایط فعلی احتمال کاهش قیمت هر بشکه نفت ایران تا محدوده بشکه‌ای 50 دلار وجود دارد.»

دولت در لايحه بودجه سال آينده ميزان وابستگي کشور به درآمدهاي نفتي را به رقم 31.5 درصد کاهش داده است. از سوي ديگر در لايحه بودجه قيمت هر بشکه نفت 72 دلار در نظر گرفته شده است. اين درحالي است که به گفته خطيبي قيمت نفت ايران به بشکه اي کمتر از 50 دلار مي رسد.

بررسي ها نشان مي دهد طي هفته هاي آينده نيز منازعات نفتي ميان عربستان و امريکا افزايش مي يابد و به دنبال آن روند قيمت گذاري نفت نيز با شدت بيشتري به سمت نزول پيش مي رود. برهمين اساس برخي تحليلگران بازار روايت مي کنند که اقتصاد ايران و بازارهاي مالي طي روزهاي آينده بايد در انتظار تحولات تازه تري باشند.

در همين حال امروز هم بازارهاي جهاني با تحولات منفي مواجه بودند. براين اساس هر اونس طلا امروز با یک دلار و 40 سنت افزایش به یک هزار و 194 دلار و 50 سنت رسید.

قیمت نفت برنت دریای شمال اما در مسیر معکوس گام برداشت تا بهای هر بشکه آن به 68 دلار و 23 سنت رسیده باشد. با این حساب 1.22 درصد از ارزش نفت کاسته شده است.

نفت سنگین آمریکا نیز امروز به 1.15 درصد کاهش به 65 دلار و 8 سنت رسید. اواخر هفته گذشته کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی به عرضه ارزان طلای سیاه توسط عربستان نسبت داده شد. این کشور قیمت نفت خود در بازارهای آسیایی را حدود 2 دلار در هر بشکه کاهش داده است تا بهای نفت همچنان زیر 70 دلار نوسان کند. در این شرایط بهای سبد نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت  بیش از یک دلار کاهش یافت تا به پایین‌ترین سطح پنج سال اخیر سقوط کند.

در همين حال فاتح بیرول اقتصاد دان ارشد آژانس بین‌المللی انرژی گفته است: قیمت نفت در سالهای آتی به محدوده 100 دلار در هر بشکه بازمی‌گردد. تحلیلگران انتظار دارند که قیمت نفت در دو سال آینده مجددا افزایش خواهد یافت و متوسط قیمت آن در سال آینده 82 دلار و 50 سنت در هر بشکه خواهد بود.

بازار ارز ايران طي دو روز گذشته به وضعيت بازار نفت واکنش نشان داده است. رشد قيمت دلار نيز از دو اتفاق کاهش درآمدهاي نفتي و ثبت رقم 2 هزار و 850 توماني قيمت دلار در بودجه ناشي مي شود.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    16 17
    یعنی چی آخه هر چی میشه دلار میره بالا پایین، دیگه رئیس جمهور لایحه بودجه تصویب نشده میده به مجلس قیمت دلار بالا پایین میشه چرا، آمریکا روسیه رو تحریم میکنه دلار بالا پایین میشه، طلا نفت ...یکم ثبات نداره این بازار ما چرا آخه. درسته اینا ربط دارن به هم اما چرا هیچ برنامه ای برای دفع این شوک ها نداریم؟ واقعا ناتوانیم؟
    • بی نام DE ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
      1 8
      هدف عربستان هم اینه که مردم رو از روحانی دلسرد کنه. نفت زمان احمدی نژاد بشکه ای بالای ۱۰۰ دلار بود. روحانی با بشکه ای ۵۰ دلار هم کشور را اداره می کند.
    • بی نام IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
      5 0
      دوست عزیز این بخاطر اینکه ملت ما سیاست زده هستند و می خواهند با نگرش و روشهای خیابانی سیاست را تحلیل نمایند. در خصوص موضوع قیمت نفت و کلا دلار .بعد از جنگ جهانی دوم و موفقیت امریکا کلیه ادبیات روابط بین الملل در همه بخشها بر پایه هژمونی یا همان نظم مبتنی بر آمریکا نوشته شد از سازمانهای بین المللی بگیر تا قوانین ،پول پایه و....پس آمریکا به عنوان هژمون یا نظم دهنده تمام اقداماتش بر اقتصاد ،سیاست و... جهان تاثیرذ می گذارد.عزیزم من از یک هندی پرسیدم به شوخی آمریکا خیلی گاوه .اون گفت بله هست .من با تعجب پرسیدم چرا .اون گفت ما به پستان گاو چسبیدیم و شما به شاخش. دوست عزیز از همبن است ما می تونیم با نظرات آمریکا مخالف باشیم ولی از منافع ارتباط با اون سود ببریم .
  • بی نام A1 ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    1 6
    ما حريف دنيا شديم حريف عربستان نشديم
  • بی نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    11 0
    متاسفانه مردم ما واقع بین نیستند و خیلی ها از این وضعیت سو استفاده و کاسبی می کنند. 1 ساعت برید تو خیابون ببین تحریم ها چه پدری از ما در آورده .قیمت یک کالا در روز ثابت نمی مونه .اینقدر قدرت کاذب به خوردمون دادن که فکر می کنیم .قوی ترینیم .عزیز من شما فقط سالیانه 13/5 میلیون تن گندم وارد می کنی.کشورت با ارز فروشی داره اداره می شه .بعد می گی حریف عربستان نمی شید.اگر راست می گیم با دنیا تعامل کنیم نه مقابله .هنر در تعامله نه درگیری .