روند پیشرفت ساخت حرمین شریفین در کربلای معلی توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات، اهالی کشورهای دیگر را نیز شگفت زده کرد.


به گزارش خبرنگار ستاد بازسازی عتبات عالیات، شاید یازده سال پیش که ستاد بازسازی عتبات عالیات به قصد ساخت، توسعه و جلوگیری از تخریب حرم اهل بیت در عراق کار خود را آغاز کرد، هیچ کس فکرش را نمی کرد که تنها بعد از گذشت یک دهه از فعالیت، پیشرفتی در این حد داشته باشد.

کسانی که از سال 82 تا به امروز، توفیق تشرف به سرزمین عراق و زیارت قبور ائمه حاضر در این کشور را داشته اند، بهترین قضاوت کنندگان بر پیشرفت چشمگیر ساخت و توسعه حرم حضرت علی(ع) در نجف و حرمین شریفین در کربلا هستند.

ستاد بازسازی عتبات عالیات که با سقوط رژیم بعث به همت جمعی از دوستداران اهل بیت آغاز به کار کرد، یک مجموعه غیردولتی بدون بودجه عمومی است و علاوه بر تلاش برای بازسازی عتبات عالیات و اماکن مذهبی عراق، فعالیت هایی مثل انجام خدمات علمی و فرهنگی و آموزشی و بهداشتی را نیز در دستور کار دارد. این ستاد در این یک دهه توانسته با فراهم کردن زیرساخت های لازم، اقدامات قابل توجهی ارائه دهد که این فعالیت ها نه تنها از چشم هم وطنان عاشق اهل بیتمان دور نمانده، که زائرین خارجی را هم تحت تاثیر قرار داده است.

عابده، یک زائر پاکستانی است که به همراه همسر و مادرش امسال برای اولین بار به کربلا مشرف شده است. می گوید: "پیش از این و در سال های گذشته، خیلی از همشهری هایم به عراق سفر کرده بودند و همگی از امکانات کم و حرم های خراب می گفتند. اما چیزی که الان می بینم با چیزی که آن ها می گفتند متفاوت است."

این زن جوان با این که نمی داند مسئولیت بازسازی به عهده کیست اما از این که شان و حرمت حرم اباعبدالله و حضرت علی(ع) حفظ شده بسیار خوشحال به نظر می رسد.

برای میمنه، زائر لبنانی حاضر در حرم سیدالشهدا که از یکی از روستاهای لبنان عازم کربلا شده است، تغییرات حرم ها کاملا مشهود است. آخرین باری که به عراق سفر کرده، سال 2005 بوده است و بعد از آن توفیق زیارت نداشته است. از این همه تغییر شگفت زده است و می گوید: «وقتی وارد کربلا شدم، باورم نمی شد این حرم همان حرمی باشد که سال ها پیش دیده ام. آن قدر داخل حرم و اطراف تغییر کرده بود که راه را گم کرده بودم و نشانه هایی که سال ها پیش برای خودم می گذاشتم، همه شان از بین رفته بودند. حرم بزرگ شده است و از آن وضع بد که در معرض تخریب بود نجات پیدا کرده است.»

این زائر هم چیزی از فعالیت های ستاد بازسازی عتبات نشنیده است و نمی داند که یکی از سه بخش فعالیت های این ستاد، اقدامات ترمیمی و تعمیری اولیه که به صورت فوری انجام شده، است. همان ده سال پیش، برای جلوگیری از تخریب، ستاد دست به اقداماتی فوری می زند تا این حرم ها سرپا بایستند و زیرساخت برای فعالیت های بعدی آماده شود.

زائر خارجی دیگری که او هم از یکی از کشورهای همسایه ایران به عراق مشرف شده، می گوید که برای بار چهارم به زیارت آمده است. آخرین باری که کربلا و نجف را دیده سال 2011 بوده و با این که تنها سه سال از آن زمان می گذرد، شاهد تغییرات زیادی بوده است. می گوید: "آخرین باری که کربلا و نجف آمدم، صحن امام حسین و حضرت عباس در حال مرمت بود و همه جا را داربست و خاک فرا گرفته بود. می دانستم صحن دارد وسیع می شود و تغییراتی انجام می شود اما فکرش را هم نمی کردم که تا این حد تغییر داشته باشیم.»

این زائر خارجی از زیبایی صحن و حرم اباعبدالله و حضرت عباس می گوید و از معماری و طرح و رنگ و نقشی که در آن استفاده شده بسیار شگفت زده شده است. از خیلی ها شنیده است که این کارها، کار ایرانی هاست و هنری که می بیند، برگرفته از هنر ایرانی است اما از این که ایران در قالب ستاد بازسازی عتبات عالیات آن هم به صورت غیرانتفاعی و مردمی متولی این امر است چیز زیادی نمی داند: «در کشور ما گاهی در مناسبت های مذهبی، برای بازسازی حرم های عراق کمک های مردمی جمع می شود اما ما دقیقا نمی دانیم این هزینه ها واقعا به این امر اختصاص پیدا می کند یا نه چرا که هیچ سازمان رسمی مسئول جمع آوری این هدایا و نذورات نیست.»

او که یکی از آرزوهایش این بوده که در بازسازی حرم ها سهیم باشد وقتی می فهمد که ستاد بازسازی عتبات عالیات در ایران اقدامات ساخت و توسعه حرم ها را به عهده دارد، می گوید که دعای خیر تمام شیعیان مظلوم جهان علی الخصوص آن ها که در کشور خودشان اقلیت هستند همواره پشت سر مسئولین ستاد و مردمی که با نذوراتشان این امور را تسهیل می کنند خواهد بود.

زائرین ایرانی که از فعالیت های ستاد باخبرند می دانند که اقدامات ستاد بازسازی عتبات عالیات تنها اقدامات توسعه ای نیست و این ستاد از همان شروع کارش به ایجاد سیستم های هواساز و راه اندازی سیستم های صوتی و روشنایی و البته حل کردن مشکل آب پرداخته است و الان، علاوه بر ساخت صحن و تعمیر حرم ها و وسیع کردن آن ها، مسئولیت ساخت مجمتمع های سیاحتی و درمانی مثل بیمارستان امام سجاد را هم به عهده گرفته است.

البته فعالیت های ستاد تنها در نجف و کربلا خلاصه نمی شود و این ستاد توانسته طلای گنبدهای مطهر حرمین شریفین را تعویض کند و مسجد صفوی را توسعه بخشد تا امکان پذیرش زائرین بیشتری را داشته باشد.

اقداماتی هم در سامرا مثل آیینه کاری، طلاکاری گنبد و تعمیر داخل حرم انجام شده است.

سلیم الدوری، از ساکنان شهر نجف است. او که کاملا با نام ستاد بازسازی عتبات عالیات آشناست، روند پیشرفت ساخت و توسعه حرم ها در عراق را مثبت ارزیابی می کند و بزرگترین اقدام این ستاد را ساخت صحن حضرت زهرا(س) در نجف می داند. به گفته ی او نه تنها اهالی نجف که هیچ کس تصورش را نمی کرد که این پروژه به این بزرگی و عظمت کلید بخورد و تا این مرحله پیش برود. می گوید: "هر روز شاهد فعالیت و تلاش کسانی که دست اندرکار این پروژه هستند هستیم و از خدا می خواهیم که به آن ها برای ادامه کار قوت و توفیق لازم را بدهد."

چیزی که این فرد عراقی از آن حرف می زند، صحن حضرت فاطمه زهرا(س) است که بزرگترین پروژه در دست ساخت ستاد عتبات عالیات به شمار می رود.

این صحن که به گفته مسئولین دومین صحن بزرگ جهان اسلام بعد از مسجد الحرام خواهد بود با زیربنای بیش از دویست هزار متر مربع آغاز شده و دارای ویژگی های بسیار زیادی است. یکی از این ویژگی ها معماری زیبایی آن و قرینه بودنش نسبت به حرم حضرت امیرالمومنین و گنبد این حرم است.

آنچه از آمار برمی آید این است که وقتی صحن و شبستان حضرت زهرا(س) ساخته شود، ظرفیت پذیرش زائر ده برابر بیشتر می شود. البته با این که هنوز ساخت این صحن در مراحل اولیه است و به بهره برداری نرسیده، اما امکان اسکان بیش از سه هزار نفر فراهم شده و با چادر و برزنت و پهن کردن موکت و پتو، این فضا برای اسکان اولیه زائرین اربعین آماده سازی شده است.

صبرا، دیگر زائر لبنانی عتبات به غیر از صحن در حال ساخت نجف، تغییر دیگری را برای حرم حضرت امیرالمومنین متصور نیست اما از آن جایی که در سال های گذشته، تقریبا هر سال توفیق تشرف به کربلا، نجف و کاظمین را داشته، تغییرات در این اماکن مقدسه را به وضوح حس می کند. می گوید: "یک بار در زمان رژیم بعثی توانستم به زیارت بیایم. وقتی حرم ها و غربتشان را می دیدم دلم می گرفت. تعداد زائرین کم بود و حرم ها نه به ظاهرشان و نه به نظافتشان رسیدگی نمی شد. به لطف خدا با سقوط این رژیم شاهد توجه بیشتر به حرم اهل بیت بودیم."

برای این زائر لبنانی نام ستاد بازسازی عتبات عالیات ناآشنا نیست و بارها شنیده که این ستاد آمادگی دریافت نذورات را دارد اما معتقد است که باید راه بهتری برای دریافت نذورات مثل شماره حساب بین المللی یا سازوکار سازمان یافته تری برای دریافت این هدایا وجود داشته باشد.

زائرین دیگری از کویت و پاکستان و هند هم در بین زائران بودند که از توسعه ی حرم ها و ساخت آن ها تعجب و ابراز خوشحالی می کردند و معتقد بودند اگر ستادی مسئول این کار است، می بایست با بازشناسایی هر چه بهتر در کشورهای شیعه نشین، زمینه برای دریافت نذورات و هدایا از شیعیان خارج از کشور فراهم گردد.

از آن جایی که فعالیت های ستاد بازسازی عتبات عالیات در حال افزایش یافتن است و قرار است کارهایی مثل طراحی و مشارکت در اجرای پروژه صحن صاحب الزمان، طلاکاری گلدسته های حرم کاظمین، افزایش ارتفاع گنبد اباعبدالله و کامل کردن مسقف کردن حرم کاظمین انجام شود، و از طرف دیگر با توجه به این که اکثر هزینه های این ستاد از محل نذورات و هدایا و به کمک خیرین و محبین اهل بیت تامین می گردد، معرفی فعالیت ها و اقدامات مجموعه بازسازی عتبات عالیات به شیعیان خارج از کشور، بیش از گذشته اهمیت پیدا می کند.

 

1717

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    1 4
    دستشون درد نکنه ، کاش توی سامرا و کاظمین هم چنین اقدامات گسترده ای انجام بدن. ممکنه باعث رشد تشیع در این شهرها بشه. مطمئنم اگه به حرم امام موسی کاظم و امام جواد بیشتر برسن امام رضا هم خشنود میشه