داستان تجربه‌ای دردناک اما شیرین برای ژاپن

کتاب «ظهور ژاپن مدرن» با نگاهی به پدیده مشروطه ژاپنی نوشته ویلیام جی. بیزلی با ترجمه شهریار خوّاجیان توسط انتشارت ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «ظهور ژاپن مدرن» با عنوان فرعی نگاهی به مشروطه ژاپن، نشان می دهد که چگونه ژاپن در کمتر از یک نسل، از جامعه ای پسا فئودالی به اشکال آغازین تولید صنعتی گام گذاشت؛ تجربه ای دردناک برای ژاپنی ها که ناچار از پشت سرگذاشتن سنت و آسیایی گری و رفتن به سوی تجدد و غرب گرایی شدند.

سرگذشت ژاپن و روند تحول و پیشرفت تقریبا پیوسته آن در 150 سال گذشته از بسیاری جهات برای ایرانیان تامل برانگیز و عبرت آموز است. اصلاحات میجی، که تقریبا دو دهه پس از اصلاحات امیرکبیر صورت گرفت، آغاز روندی شد که ژاپن کنونی را ساخت، البته با این تفاوت مهم که در ایران صدر اعظم اصلاح طلب بود و شاه محافظه کار و مرتجع، اما در ژاپن، شاه یا امپراطور میجی خود مبتکر و پیش برنده اصلاحات شد.

این کتاب در سال 1963 چاپ شده است. ویلیام جی. بیزلیدر سال 1987 شروع به تجدید نظر اساسی در آن کرد و پس از 13 سال، مجددا آن را در سال 2000 میلادی چاپ کرد. او استاد بازنشسته تاریخ خاور دور در دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن و نیز عضو آکادمی بریتانیا و از اعضای افتخاری آکادمی ژاپن است. ترجمه فرازهای پایانی این کتاب با وقوع سونامی ویرانگر ژاپن در سال 89 یا سال 2011 میلادی همزمان شد.

مترجم در مقدمه کتاب اشاره کرده با توجه به زلزله خیز بودن ایران و ژاپن، این رویداد که افزون بر خسارات عظیم جانی و مالی معضل نشت نیروگاه اتمی فوکوشیما را نیز به دنبال داشت، می تواند معیاری برای همسنجی نحوه پاسخگویی دو کشور به مسائل برآمده از این گونه فجایع طبیعی و تامل در آن به دست بدهد.

این کتاب با 406 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 18 هزار تومان منتشر شده است.


6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    16 1
    اعتراف به درست بودن راه غرب در پيشرفت كليد موفقيت آنها بود . اگر ما هم سعي نمي كرديم چرخ را دوباره اختراع كنيم به اين حال و روز نمي افتاديم
    • بی نام A1 ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
      3 0
      کی همچین سعی و تلاشی کردیم؟ اصلا ما کی سعی و تلاش کردیم؟
  • بی نام A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    4 0
    کتاب جالبی باید باشه
  • مریم IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    5 1
    به نظر نمیرسه ایران هرگز در مسیر پیشرفت قدم برداره. جنس ژاپنی ها با جنس ما خیلی فرق میکنه.
  • بی نام RO ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    1 0
    مهم نیست اسم یک مسیر غرب و شرق آمریکایی ایرانی و ... باشه مهم اینه مسیر صحیح رو تشخیص بدی و بدون توجه به نام اون ، مسیر رو طی کنی. غربزدگی افراطی واحساسی باعث شده نتونیم نقاط مثبت اونها رو درک کنیم.
  • افشار IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    1 0
    از یکی از مسئولین ژاپنی پرسیدن چرا شما در مورد آمریکا که شهرهای شما را در جریان جنگ جهانی بمباران اتمی کرد از خود نه عصبانیتی نشون میدین نه مرگ بر آمریکایی میگین میدونین چی جواب داد : همین که گوشی روی میز رئیس جمهور آمریکا پاناسونیکه بزرگترین مرگ بر آمریکاست .