متن زیر به بررسی صحت روایتی می پردازد که در افواه بسیار مشهور است و معمولا در روز آخر ماه صفر نقل می شود. این متن در شبکه های تلفن همراه منتشر شد.

در بررسی بیشتر مشخص شد این مطلب در یک وبلاگ شخصی منتشر شده که متن کامل را به نقل از وبلاگ مزبور می خوانید.

چند سالی است اواخر ماه صفر که می شود متدینین و مذهبی ها برای هم پیامکی می فرستند که محتوای پیامک حدیثی از پیامبر(ص) است که هر کسی مرا بخروج ماه صفر بشارت دهد من او را به بهشت بشارت می دهم.

 در اینجا ضمن بیان متن کامل حدیث؛ می خواهیم منظور صحیح حدیث را  بیان کنیم تا معلوم شود منظور حدیث را اشتباه متوجه شده ایم:

متن عربی حدیث این است: «فَمَنْ بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة»

اما این بخشی از حدیث است. پس جا دارد که متن کامل حدیث را ببینیم. متن کامل حدیث در دو کتاب شیخ صدوق(ره) یعنی معانی الأخبار ص205 و علل الشرایع ج1 ص175 آمده است.

متن کامل حدیث بدین شریح است:

«عَنْ سَعِیدِ بْنِ جُبَیْرٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: کَانَ النَّبِیُّ ص ذَاتَ یَوْمٍ فِی مَسْجِدِ قُبَا وَ عِنْدَهُ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ عَلَیْکُمُ السَّاعَةَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَلَمَّا سَمِعُوا ذَلِکَ قَامَ نَفَرٌ مِنْهُمْ فَخَرَجُوا وَ کُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ یُحِبُّ أَنْ یَعُودَ لِیَکُونَ أَوَّلَ دَاخِلٍ فَیَسْتَوْجِبَ الْجَنَّةَ فَعَلِمَ النَّبِیُّ ص ذَلِکَ مِنْهُمْ فَقَالَ لِمَنْ بَقِیَ عِنْدَهُ مِنْ أَصْحَابِهِ إِنَّهُ سَیَدْخُلُ عَلَیْکُمْ جَمَاعَةٌ یَسْتَبِقُونَ فَمَنْ بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّةُ فَعَادَ الْقَوْمُ وَ دَخَلُوا وَ مَعَهُمْ أَبُو ذَرٍّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ فَقَالَ لَهُمْ فِی أَیِّ شَهْرٍ نَحْنُ مِنَ الشُّهُورِ الرُّومِیَّةِ فَقَالَ أَبُو ذَرٍّ قَدْ خَرَجَ آذَارُ یَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ ص قَدْ عَلِمْتُ ذَلِکَ یَا أَبَا ذَرٍّ وَ لَکِنِّی أَحْبَبْتُ أَنْ یَعْلَمَ قُومِی أَنَّکَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ کَیْفَ لَا یَکُونُ ذَلِکَ وَ أَنْتَ الْمَطْرُودُ عَنْ حَرَمِی بَعْدِی لِمَحَبَّتِکَ لِأَهْلِ بَیْتِی فَتَعِیشُ وَحْدَکَ وَ تَمُوتُ وَحْدَکَ وَ یَسْعَدُ بِکَ قَوْمٌ یَتَوَلَّوْنَ تَجْهِیزَکَ وَ دَفْنَکَ أُولَئِکَ رُفَقَائِی فِی الْجَنَّةِ الْخُلْدِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ.

ابن عبّاس گوید: روزى پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله به چند تن از اصحابشان که در مسجد قبا در خدمت وى بودند فرمود: نخستین شخصى که اکنون بر شما وارد شود مردى از اهل بهشت است، چون این سخن را از آن بزرگوار شنیدند، گروهى از ایشان برخاسته و بیرون رفتند، و هر یک از آنان قصد داشت که سریعتر مراجعت نماید تا خود نخستین واردشونده باشد و در نتیجه بهشتى گردد، پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله به نیّت آنان پى‏ برد، و به باقى مانده اصحابش که نزد وى بودند فرمود؛ بزودى چند تن بر شما وارد مى‏شوند که از جهت زودتر رسیدن در حال سبقت از یک دیگرند، پس هر کدام از آنان که مرا به خروج «آذر» مژده دهد اهل بهشت است.

سپس آنان که بیرون رفته بودند بازگشتند و أبوذر نیز همراهشان بود، آنگاه پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله به ایشان فرمود: ما اکنون در کدام یک از ماههاى رومى بسر مى‏بریم؟ أبوذر گفت: یا رسول اللَّه آذر بپایان رسیده است. پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله فرمود: اى أباذرّ آن را مى‏دانستم و لیکن دوست داشتم قوم من بفهمند که تو مردى از اهل بهشت مى‏باشى، و چگونه چنان نباشد، حال آنکه پس از من بدلیل علاقه ‏ات به اهل بیتم تو را از حرم من دور گردانند، و تنها زندگى خواهى نمود، و تنها خواهى مرد، و قومى که عهده دار مراسم کفن و دفنت بشوند بسبب تو سعادتمند گردند و در بهشت جاودانى که به پرهیزگاران نوید داده شده همراه من خواهند بود.»(معانی الأخبار ص205، علل الشرایع ج1 ص175)

پس همانطور که ملاحظه می کنید پیامبر(ص) در قالب این جمله خواستند به اصحاب بفرمایند که جناب ابوذر(ع) از اهل بهشت است. پس به اصطلاح علم حدیث؛ در این حدیث مورد مخصص است یا به عبارت دیگر این حدیث قضیة فی الواقعة است یا به عبارت دیگر از این حدیث نمی توان القای خصوصیت کرد. یعنی حدیث موردی است و قابلیت تعمیم ندارد. و نمی تواند الان مورد استناد قرار گیرد.

علاوه بر این بفرض هم که اینگونه نبود؛ پیامبر(ص) فرمودند بخروج آذار. آذار از ماههای رومی است و ماههای رومی نیز به لحاظ تعداد روزهای سال مانند سالهای شمسی و میلادی 365 روزه است. پس در هر سال هر ماه رومی با یکی از ماههای قمری مطابق می شود و اینگونه نیست که همیشه آذار با صفر مطابق باشد. در واقع ماه آذار از حدود یک هفته مانده به اول فروردین شروع می شود و تا یک هفته مانده به اردیبهشت ادامه دارد.


1717

 

کد خبر 391531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    5 3
    خیلی خوب اما دیر هنگام بود. سال گذشته که باشگاه خبرنگاران این روایت جعلی رو منتشر کرده بود بارها پیام فرستادیم که حداقل سند آن را بنویسید، اما امان از ...
  • بی نام A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    شما هم نباید در مورد فرموده ی پیامبر تفسیر کنید شاید اشتباه کنید و آنوقت.... و اما چیزی که من از این مطلب فهمیدم شما کلا با شادی مشکل دارید پس بشارت باد ربیع.
    • بی نام A1 ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      6 19
      دوستان منظور من انجام کارهای خرافی نبوده، منظور من عده ای هستند که کلا با شادی مشکل دارند.
    • بی نام US ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      17 4
      کسی با شادی مشکل نداره. اما هر آدم عاقلی با خرافه مشکل داره. همین دیروز تو همین سایت نقلی از مقام معظم رهبری بود که درباره‌ی خرافه‌ی «کوبیدن در هفت مسجد در شب اول ماه ربیع» تذکر داده‌بودن. دقت کنیم که دین‌مون رو با خرافه‌ها و بدعت‌های متوهمانه آلوده نکنیم. ماه ربیع و سایر ماه‌ها بر همه‌ی اهل زمین مبارک باشه و ایشالا روزی برسه که برکت آگاهی، زمین از شر جهل و خرافه که بسترساز ظلمه پاک بشه.
    • محمد A1 ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      13 2
      چه ربطی داشت دوست عزیز، ایشون اثبات میکنن که پیامبر همینجوری مثل عده ای از دوستان بهشت به هربهانه ای حراج نمیکردن حالا شما میخوای شاد باشی شاد باش ولی ن به طمع بهشت چون تو نقل قول پیامبر اکرم همچین چیزی نبوده بهشت به بها میدن ن بهانه
    • بی نام A1 ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      10 3
      دوست من بشارت باد ربیع اما به سبب پایان حزن و اندوه و اعیادی که در آن است . مگر سعی در شناخت درست و غلط مخالفت با شادیست ؟ پس بشارت باد به ربیع به آغاز امامت ولی عصر عج در آن و به سبب میلاد ختمی مرتبت رسول اکرم ص
    • بی نام A1 ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      2 2
      خداوندی که در قرآن کریم می فرماید ذره ای بدی یا خوبی جزا و یا پاداش دارد، چطور برای یک پیغام همه کردارهای ما را نادیده می گیرد و بهشت را به ما اعطا می کند؟
    • بی نام A1 ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      60 4
      چیزی که شما ازین مطلب نفهمیدین اینه که بهشت را به بها دهندعمل ابوذر در طول زندگی نه به اس ام اس و بشارت و باقی قضایا
    • بی نام A1 ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      58 3
      کسی منکر شادی مردم نیست اما حدیث من در اوردی هم اشکال شرعی داره نباید اکاذیب رو به پیامبر نسبت داد باید خیلی مراقب گفتار و کردارمون باشیم
    • kezhman IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      5 1
      عزیز دلم منظور خبر انلاین جبهه گیری در مقابل شادی کردن نیست منظورشون سواستفاده هاییه که اپراتورای تلفن همراه از این قضیه میکنن.شما خودت یه حساب سر انگشتی کن اگه واسه ده نفر اس بدی و تبریک بگی هر کدوم از اون ده نفرم به ده نفر دیگه و همینطور..... 10به توان n.. چه پول هنگفتی به جیب میزنن اینا.اینا فقط جیبشون براشون مهمه یادمه یکی از همین اپراتورا روز فوت پاشایی مرحوم با سو استفاده از احساسات مردم سریع تبلیغ پیشوازای پاشایی رو گذاشته بود
  • بی نام A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    2 1
    اين حديثي كه شما گفتيد با اون حديث كه پيامك ميشه اصلا ربطي نداره. پس بهتر بود مي‌گفتيد اون حديث كه تو پيامك‌ها دست به دست ميشه صحت نداره، ولي يه جمله شبيهش تو احاديث هست و باقي ماجرا...
  • بی نام A1 ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    4 1
    راست گفتی خبر آنلاین . دستت درد نکنه.
  • بی نام A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    7 2
    خدا همه مریض های روحی را که بر اثر کثرت و مداومت بر گناه بوجود می اید شفا دهد .
  • حمید از قم A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    26 4
    سلام. خدمت دوست بی نام عرض می کنم شما هم اگر خلاف گفته های نوسنده بطور مستند حرفی دارید بفرمائید استفاده کنیم والا این حرفها که نوشته اید از روی احساس بیش نیست و ارزشی ندارد.
  • بی نام A1 ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    10 1
    سپاس بابت روشنگری، خداوند خرافه پراکنان و سوء استفاده کنندگان از دین مبین را هدایت کند، که مردم را از اصل و اخلاق نیکو و... دور می کنند و به رفتارهای حاشیه ای تشویق می کنند
  • بی نام RO ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    4 1
    حقیقت تلخه... مخصوصن وقتی دورشدن از خرافات باشه
    • بی نام A1 ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
      1 0
      براى خرافه پرستان
  • بی نام IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    2 1
    بنظرمن انچه درمفاتیح امدصحت دارد
  • قربان 1 A1 ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    1 1
    باسلام / واقعا از نقل کامل این حدیث ممنونم بسیاری از احادیث وروایات در دین ما درشرایط وموضع خاصی بوده است لاکن بواسطع غافل بودن مردم حالت حکم پیدا نموده است مثلا میگویند ماه صفر نحس است چون تعدادی از ائمه در آن ماه فوت شده است در حالیکه در گذشته چون ماه صفر پایان سه ماه حراماز چهار ماه بوده است وبنوعی آغاز جنگ وخونریزی را نوید میداده است آغاز ماه صفر را بد میدانسته اند واین موضوع ربطی به مابقی ایام ندارد/ مجددا از دقت نظر شما متشکرم
  • بی نام DE ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    14 30
    خدا صاحب بهشته و فقط اون میتونه بشارت بده
    • بی نام A1 ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      3 1
      میدونید پیامبر از چه مقامی پیش خدا برخوردار بوده ؟دارید واسه خدا تکلیف تعین میکنید؟
  • فرهاد سیمین IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    3 1
    این اشعار از مولانا جلال الدین محمد خراسانی است: مثنوی معنوی دفتر چهارم بخش ۱۰۱ قوله علیه السلام من بشرنی بخروج صفر بشرته بالجنة احمد آخر زمان را انتقال در ربیع اول آید بی جدال چون خبر یابد دلش زین وقت نقل عاشق آن وقت گردد او به عقل چون صفر آید شود شاد از صفر که پس این ماه می‌سازم سفر هر شبی تا روز زین شوق هدی ای رفیق راه اعلی می‌زدی گفت هر کس که مرا مژده دهد چون صفر پای از جهان بیرون نهد که صفر بگذشت و شد ماه ربیع مژده‌ور باشم مر او را و شفیع گفت عکاشه صفر بگذشت و رفت گفت که جنت ترا ای شیر زفت دیگری آمد که بگذشت آن صفر گفت عکاشه ببرد از مژده بر پس رجال از نقل عالم شادمان وز بقااش شادمان این کودکان چونک آب خوش ندید آن مرغ کور پیش او کوثر نیامد آب شور
  • محسن A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    2 2
    ماه ربیع الاول ماه شادی و سرور پیامبر و اهل بیت ایشان بر رهروانشان مبارک لطفا طبق حدیث امام صادق که فرمودند : شیعیان ما کسانی هستند که با شادی ما شاد و با حزن ما اندوهگین می شوند ، عمل کنید
  • بی نام A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    3 2
    اقااشما یه نگاه به همین تقویم نجومیها مینداختی معلومت میش ازارماه رومی ربطی به اذر شمسی نداره که اینجور ترجمه کردی بعدشم اصلا کجای این روایت حرفی ازماه صفر زده بود ؟ ازقیاست خنده امد خلق را ضمن اینکه درتایید این معنی احادیثی مختلفی هست که ماه محرم وصفر روماه حزن اهل بیت نامیده واصلا جناب محدث قمی درهمین مفاتیح الجنان درابتدای این دوماه نماز وادعیه ای برای دفع نحوست این دوماه نقل فرموده وچه نحوستی بالاتر ازاین برای بشریت که انسان کامل وکمال انسان نبی مکرم اسلام صلی الله علیه واله دراین ماه به جواردوست شتافتندووحی الهی ونزول جبریل ورابطه اسمان وزمین برای همیشه قطع شد وبشریت ازین برکات محروم شد وواقعه عاشورا وشهادت سید الساجدین وشهادت حسنین دراین دوماه واقع شد این شادی وبشارت قطعا به حقه
  • مبلغان سایبری»طلاب A1 ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    2 2
    سلام وعرض ادب.خدمت کاربران گرامی: لطفاً توجه نمایید بدون علم در زمینه علوم حدیث ومعارف اسلامی کسی نباید احادیث وارد شده از ائمه علیهم السلام را تفسیر وتأویل نماید...لطفاً در رابطه با احادیث منتشر شده در سایت خبرآنلاین با یک مشاور مذهبیروحانی مشورت کنید ویا شخص روحانی را مسئول این بخش وپاسخ گویی به سؤالا کاربران قرار دهید.
  • هموطن A1 ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    3 1
    سلام؛ به نظر بنده هم، بهشت را به بها دهند نه به بهانه... اگه کمی بيشتر بينديشيم خواهيم فهميد که اگر قرار باشه کسی به اين سادگی با اعلام يه خبر بهشتی بشه که پس معنای کل زندگی چی ميشه؟ اعمال،رفتار و کردار ما در طول زندگی در اين دنيا چی؟ اينجوری که کل اساس دين وزندگی ميره زير سؤال...؟ يه روايت که اونطوريکه بايد سنديت نداره مورد سؤال و ابهام باشه بهتره يا اينکه کل دين فدای يه روايت...؟ قضاوت با خودمون و عقلمون؟