نظام سیاسی مطلوب در عصر غیبت از منظر شهید اول

کتاب دولت شهید به دیدگاه شهید اول (از علمای بزرگ شیعه در قرن هشتم هجری) درباره‌ نظام سیاسی و دولت مطلوب می پردازد.

كتاب «دولت شهید» تألیف سید محمدرضا موسویان است که در آن به دیدگاه شهید اول (از علمای بزرگ شیعه در قرن هشتم هجری) درباره‌ نظام سیاسی و دولت مطلوب پرداخته می‌شود. در این بررسی، نظام سیاسی مطلوب در عصر غیبت و ولایت فقهای شیعه و دلایل آن و شرایط رئیس دولت و ساختار قدرت در آن دولت و روابط متقابل فرد و دولت كه در دوران معاصر، نیاز به مطالعه‌ آنها به شدت احساس می‌شود، اهمیت خاصی می‌یابد.

به اعتقاد ناشر، نویسنده می خواهد ضرورت مورد بحث را از نگاه «شمس‌الدین بن محمد مكی عاملی» مشهور به «شهید اول» از فقها و اندیشمندان بزرگ شیعه در قرن هشتم هجری به مطالعه و بحث بگذارد و از دریچه‌ نگاه وی به ضرورت و مشروعیت دولت و نظام سیاسی بپردازد و آنگاه حكومت و دولت مطلوب این فقیه برجسته را از لابه‌لای آثارش به مخاطبان معرفی كند. این فقیه شهید، اگرچه عمر كوتاهی داشت و بدخواهان مانع از پرتوافكنی بیشتر وی به جامعه‌ آن روز و به آیندگان شدند، با این‌همه، عمر كوتاهش ثمرات ماندگار و جاودانه‌ای به یادگار گذاشت.

مؤلف كتاب، ابتدا به معرفی شخصیت و مقام علمی آن فقیه می پردازد و سپس تحولات سیاسی اجتماعی زمانه‌ وی را مورد واكاوی قرار می‌دهد. بررسی مبانی فكری شهید و بیان جایگاه عقل و شرع و نسبتِ میان آن دو، از زاویه‌ی نگاه وی در ادامه‌ی تحقیق مورد توجه نویسنده‌ اثر است. ضرورت حكومت و مبنای مشروعیت آن از جمله مباحث اساسی این تحقیق است كه محقق، ضمن استخراج نظر شهید، دیدگاه وی را در خصوص دولت مطلوب بررسی‌ می‌كند و آنگاه دولت پیامبر(ص)، دولت امام(ع) و دولت فقیه عصر غیبت را از مصادیق دولت مطلوب برمی‌شمارد و در استدلال برای مطلوبیتِ دولت فقیه به دلایل عقلی و نقلی استناد می‌كند. بررسی مناصب فقیه شامل مناصب مالی و غیرمالی و برخی مباحث فرعی دیگر، مباحث پایانی کتاب را تشكیل می‌دهد.

دولت شهید در ۱۰۰ صفحه و به قیمت 2هزار و 500 تومان به همت مركز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =