مشاور استاندار امروز ایلام یاد استاندار دیروز فارس را زنده کرد!

همین اردیبهشت ماه سال گذشته بود که حسین صادق عابدین، آخرین استاندار فارس در دولت دهم، خود را به اتاق بازرگانی شیراز رساند تا در جمع فعالان اقتصادی منطقه، کشف شگفت‌انگیزش را رونمایی کند! اینکه وجود 300 گورخر، مهم‌ترین عامل بیکاری جوانان در نیریز است!! اینک از ایلام خبر می‌رسد که یک مشاور ارشد اقتصادی دیگر هم در دولت تدبیر و امید، اصرار بر وجود چند درخت بلوط را، سبب محروم‌ماندن استان ایلام و عدم توسعه‌یافتگی آن اعلام کرده است! شرح ماجرا را با هم می‌خوانیم ...

در برگریز پاییز
گفتی که بایدش کَند
گفتی که بایدش سوخت
ناموس خاک و باران
این را نخواست امّا:
آن هیمه‌های گیلاس
غرق شکوفه امروز!
                           منصور اوجی


    نامش جلال‌الدین حیدری است؛ مشاور اقتصادی و سرمایه‌گذاری استاندار ایلام که هفته‌ی گذشته شمشیر را از رو بسته و در جریان برگزاری همایشی مرتبط با پژوهش و توسعه در استان ایلام، محیط زیست را متهم کرد که به بهانه‌ی حمایت از چند درخت بلوط، اجازه و فرصت اجرای طرح‌های اقتصادی را از استان گرفته و با تکرار سخن مشهور محمود احمدی‌نژاد، هشدار داد که محیط زیست نباید مانع توسعه‌ی استان شود! سخنان شگفت‌آور آقای مشاور ارشد، بی‌اختیار نگارنده را یاد جمله‌ی تاریخی سال گذشته استاندار پیشین فارس به 300 گورخر در منطقه حفاظت شده بهرام گور انداخت! تو گویی انگار تاریخ در این سرزمین در فواصل زمانی از همیشه کوتاه‌تر، محکوم به تکرار است! نیست؟

جلال الدین حیدری

    در حقیقت اگر متن سخنان مشاور محترم استاندار ایلام را با چشمان خود نمی‌خواندم، شاید هرگز باور نمی‌کردم که ممکن است در دولت تدبیر و امید و بعد از آن همه تأکید بر روی رعایت هنجارها و موازین محیط زیستی در منشور اخلاقی دولت یازدهم، باشند مدیران و مشاوران ارشدی که همچنان گناه توسعه نیافتگی حوزه‌ی مسئولیت خودشان را، ناشی از ترمز محیط زیست می‌دانند. آقای جلال‌الدین حیدری فراموش کرده‌اند که نتیجه و عملکرد دو دولت نهم و دهم که کمترین توجه به حفظ محیط زیست را در دستور کار داشت، بیشترین بدهی در طول ده دولت پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پایین‌ترین رشد اقتصادی و کمترین میزان اشتغال سالانه بوده است. چگونه است که عزیزان فن‌سالار و دولت‌مدار هر آیینه که قافیه را تنگ می‌بینند، توپ را به زمین محیط زیست انداخته و تمام! از قضا بیشترین خسارت و خشکیدگی جنگل‌های زاگرس در طول یک دهه‌ی اخیر در استان ایلام رخ داده و این استان می‌رود تا در صورت ادامه روند کنونی، کبیر کوه افسانه‌ای و زیبایش به کویر‌کوهی داغ و آتشین بدل شود؛ همانگونه که امثال جلال‌الدین حیدری‌ها سبب شدند تا در بالادست ایلام، اینک نگین فیروزه‌ای شمال باختری وطن با کویر نیم‌میلیون هکتاری ارومیه پهلو زند!
    چرا درس نمی‌گیریم و فراموش ‌کرده‌ایم که حاصل بی‌توجهی کامل به محیط زیست در طول چند دهه‌ی گذشته سبب شده تا بستر تولید را از دست داده و رد پای پررنگ تخریب طبیعت را در 10 عامل اصلی مرگ و میر ایرانیان بیابیم؛ عواملی که فقط یک قلم از آن (سرطان)، متجاوز از ده هزار میلیارد تومان از کیسه دولت و ملت را در سال 1392 دود کرد! نکرد؟ اینکه نرخ مشارکت ایلامیان به نسبت جمعیت‌شان در حوزه تشکل‌های محیط زیستی، از اغلب استان‌های کشور بالاتر است، خود نشاندهنده‌ی خطری است که مردم شریف آن دیار از تخریب رویشگاه‌های بلوط احساس کرده و می‌کوشند تا ایلام به یک کانون بحرانی فرسایش بادی و چشمه تولید گرد و خاک جدید بدل نشود. اینکه 72 درصد از اندوخته‌های جنگلی ایلام در معرض نابودی کامل قرار گرفته و به موازات آن، شاهد افزایش محسوس هزینه‌های درمانی در آن دیار هستیم، باید آقای مشاور را زنهار دهد که مبادا تن به راهکارهایی دهد که دوباره یک اصفهان دیگر یا یک عسلویه‌ی دیگر بیافریند. آیا به راستی مردم اصفهان یا عسلویه اگر می‌توانستند تاریخ را به عقب بازگردانند، باز هم حاضر بودند با تمرکز آلوده‌ترین صنایع و بیشترین سرمایه‌گذاری اقتصادی، چنین فلاکتی را برای خویش به ارمغان آورند؟
    چرا از تاریخ درس نمی‌گیریم و متوجه پیام دوهزارساله‌ی ویرژیل نیستیم:

آسان است پایین رفتن از دوزخ
زیرا که درهای دوزخ تاریک
همواره شبان، روزان گشوده است
اما بازگشتن به سوی بهشت و روشنایی روز
رنج است و محنت بسیار

    و دست آخر آن که آقای روحانی عزیز که آن بالا نشسته‌ای و مدام حرف‌های قشنگ محیط زیستی می‌زنی و مردم و مدیرانت را سفارش به رعایت هنجارهای محیط زیستی می‌کنی! باور کن طنین سخنان زیبایت حتی در بین مردان رییس جمهور هم به درستی شنیده نمی‌شود ... اتفاقاتی که امروز در استان‌های ایلام، گلستان، چهارمحال و بختیاری، فارس و ... در حال تکرار شدن است، آشکارا نشان می‌دهد که نقص جدی در گیرنده‌های برخی از دوستان در دولت تدبیر و امید وجود دارد! ندارد؟
    به راستی چرا باید در بهار برآمده از پس آن زمستان هشت ساله، همچنان گروهی از دوستان به جای سلام به هیمه‌های گیلاس و غرق شدن در شکوفه‌های سیب، خواهان سوزاندن ناموس خاک و باران؛ بلوط‌ها باشند؟!!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کریم حق طلب IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    26 1
    واقعا متاسفم برای چنین مشاوران اقتصادی ای و خوشحالم که هنوز هستند دلسوزانی که بی مهابا از عشق شان به وطن می نویسند.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    23 1
    این دولتو اون دولت نداره.همیشه همه جا و در همه حال آدمهایی وجود دارن که تا نوک دماغشونو بیشتر نمیبینن
  • مسیح ایازی IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    21 5
    ممنون از خبرآن لاین برای انتشار این تحلیل مفید و روشنگرانه.
  • اکبر نهاوندی IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    22 5
    از آقای مرواردید استاندار سختکوش و محیط زیستی ایلام بعید است که چنین مشاوران طبیعت ستیزی برای خود انتخاب کنند
  • محمد A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    12 12
    دولت تدبير و اميده ديگه خخخخخخخخخخ
  • بی نام IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    26 2
    اینها ضعف خانم ابتکار است. چنین مشاوری یا باید عذرخواهی کند یا تغییر کند. خانم ابتکار باید مصرانه از وزیر کشور خواستار پیگیری ماجرا شود.
  • موسی خانی A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    10 1
    یکی دیگه از مشاوران اقتصادی استاندار ایلام هم یک مقاله در زمینه بانکداری را در یک نشریه |ولی در زمینه محیط زیست منتشر کرده. خ خ خ خ خ خ خ خ خ خ خ خ خ خ خ خ خ خ خ خ خ خ خ خ خ
  • بی نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    15 1
    خواهشا به بلوط های استان کاری نداشته باشین.به نظرم من بلوط های منطقه ما تنها مثل یه گنج می مونن.
  • ايلامي A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    19 1
    با سلام اقليم منطقه ايلام به شدت تغيير پيدا كرده است. تغييرات آب و هوائي به شدت بر طبيعت اين منطقه تاثير گذاشته است. مهمترين سرمايه اين منطقه كه شايد از معدود مؤلفه هاي تشكيل دهنده هويت و برند استان ايلام است همان كوهستانهاي پراز درخت بلوط است كه بيش از ده سال است در معرض نابودي قرار گرفته است. زيبائي، طنازي و شكوه درخت بلوط كه همانند عروسي رقصان در پهنه كوهستان است را با هيچ چيزي نمي توان عوض كرد. بي گمان مديران و مشاوران ارشد به دليل جايگاه مهم شان بايد بيشتر مواظب سخنانشان باشند. دانش و ادبي را كه در 2 دوره قبل بايد با مشاهده سخنهاي گزاف بي ادبان گذشته آموخته باشند.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    15 1
    متاسفانه حفظ مجیط زیست چاقوی دولبه ای است که هر دو طرف را میبرد اما حقیقتا می توان هم محیط زیست را نکوداشت و هم توسعه را لمس کرد کشورهای بزرگی مثل انگلیس ، استرالیا و کانادا تجربه موفقی در این خصوص دارند کشورهای معدنی که تونسته اند رابطه منطقی بین حفظ محیط زیست و توسعه ایجاد کنند.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    5 13
    مشاور جایگاه اجرایی نداره هیچکدام از مجریان و مدیران اجرایی این دولت همچین ایده ای ندارند نظر یک استاندار با نظر مشاور یک استاندار هم وزن نیست
  • جاوید IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    12 25
    یا خیلی بی انصافید یا از هیچی خبر ندارید.کجای هشت سال دولت قبل زمستان بود؟اگه به اون حافظه ضعیفت فشار بیاری میبینی که تمام بدبختی ها و مشکلات ،دوسال آخر دولت دهم و بیشترش هم بخاطر فتنه و حامیان ثروتمند فتنه اتفاق افتاد .شما هم ارزشی برای مردم قائل نیستید و احتمالا با مسئولین استانتون مشکل دارید .این مشکلات ربطی به این دولت و اون دولت نداره .مسئولین ما مثل یه بچه که هیچی بلد نیست پرورش یافتن و آموزش دیدن .مشکل بنیادیست .با این سیستم اگه دهتا دولت دیگه هم عوض بشه چیزی تغییر نمیکنه.الان تمام مسئولین ما سیاسی فکر میکنن و سیاسی زندگی میکنن.سیاست هم که میدونید در اینجا فقط تخریب و تهمت هست.
  • بی نام IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    19 45
    "آیا به راستی مردم اصفهان یا عسلویه اگر می‌توانستند تاریخ را به عقب بازگردانند، باز هم حاضر بودند با تمرکز آلوده‌ترین صنایع و بیشترین سرمایه‌گذاری اقتصادی، چنین فلاکتی را برای خویش به ارمغان آورند؟" اتفاقا اصفهانی ها که الان دارن از دو جبهه دارن میخورن و میبرن و اعتبارات رو میکشن و میبلعن. هم از نفع وجود صنایع مادر دولتی دارن بهره مند میشن و هم اعتبارات محیط زیستی خفنی هم از قبل همین صنایع دارن جذب میکنن و همیشه هم می بینین که اولین چیزهای خوب رو دولت میفرسته به سوگلی اصفهان. بنزین یورو4، پالایشگاه و ...
    • bahram IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
      10 26
      به این میگن حرف حساب.تمام ایران رو بدن باز اصفهانیها راضی نمیشن.من هم طرفدار محیط زیستم ولی چرا مردم ایلام و لرستان و کردستان و چهارمحال و کهکیلویه و بویراحمد اینقدر از لحاظ اقتصادی عقب هستند؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
      2 8
      یِک اصفهانی بیکار طبق معمول تا کلیدواژه اصفهان رو میبینه در کامنتا مثبت ها ومنفی ها رو دستکاری میکنه به نفعش خودشون به خیال اینکه مردم ساده اند و گول میخورند.
  • پيمان IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    3 14
    دقيقا درست گفته سازمان محيط زيست با نگرش ونظرات غير كارشناسي كه انجام ميده بزرگترين عامل بالارفتن نرخ بيكاري دراستانهاي نظير كردستان ،لرستان ،ايلام ،كرمانشاه و...هست اخه مردمي كه نون ندارن كه بخورن درخت بلوط به چه كارشون ميآيد فقط ممكنه اسباب سايه اي رو واسه مسافرتهاي دوستاي مركز نشين فراهم كنه يكي از مثالش ميتونه پالايشگاه وپتروشيمي لرستان باشه كه به بهونه زمين كشاورزي اراضي لرستان دادنش به دوستاي اراكي تا حالشو ببرن والان نرخ بيكاري لرستانهاي كشاورز بشه 40درصد واراكي هاي كويري بدون آب بشه ده درصد وتازه اينكه به بهونه بردن آب واسه قمرود و...بيان كل مناطق يه شهرستان رو خشك كنن و...قس علي هذا تورو جمع كنين اين اراجيف مسخره تون رو
    • رضا RO ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
      9 1
      اقای پیمان اگر محیط زیستی نباشد انسان نمی تواند زندگی کند تا چه رسد به کار دلیل عمده ای که در ایلام صنایع مهم وجودندارد سیاستهای دولت است. برای این که نمی خواهند صنایع در مناطق مرزی باشد یکی از مهمترین عوامل توسعه در دنیای جدید اکو توریسم است باید در این زمینه کار شود.
  • فاطمه صادقی IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    16 0
    استان ایلام می تواند با تکیه بر جذابیت های طبیعی، مرز تجاری و استحصال انرژی خورشیدی و بادی، به استانی ممتاز در غرب کشور بدل شود. چرا همه راه ها باید به توسعه ناپایدار ختم شود؟ زنده باد نویسنده این مقاله و سپاس از خبرآن لاین.
  • بی نام EU ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    5 0
    واقعا از آقای مروارید عجیبه همچین به مشاورین اتخاب میکنه البته هر چند انتخاب ...
  • از ایلام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    13 0
    کدام محیط ریست؟/؟در پایین تر از روستای مهدی اباد در حومه ایلام زمین کشاورزی را به زور جز محیط زیست قرار می دهند در حالی که روبه رویه همان زمین کشاورزیدر دل سیاه کوه درختان تنومند بلوط است را برای یک کارخانه شن وماسه هر روز قربانی میکنن ...این حرفهای محیط زیستی همش کشکه
  • ایوانی کلهر IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    6 0
    اگه بدونین چی میکشیم از دست مدیران نالایق وبی تدبیر استان ایلام ....
    • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
      8 2
      من چند سال ایلام زندگی کردم و میدو نم چی می کشید ولی انصاف بده خودتون هم بی تقصیر نیستید برای مثال به اتخابات توجه بکن شما به قنبری رای میدید فقط به خاطر ایوانی بودن شیروان و مهران و جاهای دیگر هم به همین شکل وقتی تا این اندازه قوم و قبیله براتون مهمه بهتر از این هم نباید بشه که آخرین بار که به ایلام سفر کردم از تنکی جنگل های بلوط تعجب کردم
  • ایوانی کلهر IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    11 0
    اگه بدو نین چی میکشیم از دست مدیران نالایق وبی تدبیر در استان ایلام
  • سیروان A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    4 0
    استان ایلام این همه بیابان داره چرا توسعه رو اونجا انجام نمیدن دهلران با این همه وسعت یا مهران همش بیابان که داداشششششششششششششششش
  • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    سید احمد خمینی حرف قشنگی زده بودند بعضی ها بی عرضه گی خود را به حساب تحریم ها میگذارند
  • مونا IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    آقای درویش لطفا درباره اشوراده هم یک مقاله مختصر بنویسید حرفهایی که خانم جمشیدی از قول اقای یزدان پناه درمردم امروز نوشته واقعا تاسف بار ونگران کننده است.
  • بی نام IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    2 0
    یه بنده خدایی از مسئولان بلند مرتبه سابق در یکی از سفرهای پرشمار و بی ثمر به استان ایلام در پاسخ به مطالبه جوانان بیکار استان،مزیت عمده استان ما را دامداری دانسته و همه را به خریدن تعدادی گوسفند و دامداری توصیه کرد