علی جنتی صبح امروز در نشست فعالان بازار سرمایه، از حضور یک بانک به عنوان سرمایه‌گذار فیلم اسکاری اصغر فرهادی تقدیر کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز ۹ دی قرار یک صبحانه کاری با فعالان بازار سرمایه داشت. قراری که به همت کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در هتل استقلال تهران برگزار شد.

او در این نشست گفت: «امروزه هر کشوری برای توسعه باید به محورهای مهم در حوزه فرهنگ توجه کند و هیچ توسعه‌ای اتفاق نمی‌افتد مگر این که در کنار توجه به عرصه‌های اقتصادی و سیاسی، به مسائل فرهنگی هم توجه ویژه‌ای صورت بگیرد.»

جنتی در صحبت‌هایش به آمار برخی از کشورهای دیگر هم اشاره کرد: «کشور آلمان در سال ۲۰۰۹ از منظر شاخص اقتصادی، صنایع خلاق عرصه فرهنگ، سومین صنعت بعد از امور مالی و ماشین‌آلات بود. در انگلستان در سال ۲۰۰۲ حدود ۱۱ درصد صادرات و ۳ درصد شاخص‌های اقتصادی به صنایع خلاق اقتصادی اختصاص داشت. سهم صنایع خلاق در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۲ حدود هزار و ۱۵ میلیارد دلار بوده که ۶.۴۸ درصد کل گردش اقتصادی این کشور را شامل شده و در مجموع در سال مالی ۲۰۱۱ گردش صنایع خلاق در بازار جهانی بیش از ۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار بوده است. 

وزیر ارشاد همچنین گفت که منظور از صنایع خلاق بخشی از میراث فرهنگی است که ما به آن افتخار می‌کنیم و می گوییم صاحب فرهنگ و تمدن چند هزار ساله هستیم و دوست و دشمن هم به آن اعتراف دارند: «امروز حتی مقامات آمریکایی هم هر وقت از ایران حرف می‌زنند می‌گویند ملت ایران ملتی صاحب فرهنگ و تمدن است و ما با دولت در ایران مسئله داریم.»

جنتی افزود:‌«به هر حال ما به خوبی می‌توانیم از میراث فرهنگی کشورمان مثل صنایع دستی، بهره برداری اقتصادی کنیم ولی با کمال تاسف نتوانسته‌ایم در سه دهه گذشته بهره اقتصادی کافی از این حوزه ببریم. ما در معرفی فرهنگ و تمدن با اولویت بهره گیری اقتصادی در حوزه گردشگری استفاده نکرده‌ایم.» 

او افزود: «ما امکانات و منابع انسانی خوبی در اختیار داریم. فقط به عنوان مثال در حوزه تبلیغات در کشورمان در سال ۹۲ حدود ۹۰۰ میلیارد تومان گردس مالی داشتیم که این رقم به زودی به هزار میلیارد تومان می‌رسد.»

حوزه انیمیشن دیگر مثالی بود که جنتی در این رابطه زد: «در حوزه انیمیشن که به سرعت در کشور ما در حال رشد است، می‌توان سرمایه‌گذاری‌های اساسی کرد. فقط یک فیلم «رستم و سهراب» در بازار فیلم کن ۱۰ میلیون دلار فروش داشت.»

جنتی با اشاره به ضعف‌های زیرساختی در عرصه سینما در کشور، گفت: برابر آخرین آمار در حال حاضر تعداد سالن های سینما در کشور حدود ۳۳۰ تا ۳۵۰ سالن است و بسیاری از مراکز استانی ما اصلا سالن سینما ندارند این در حالی است که سرمایه گذاری در این حوزه بسیار سودآور است. کمک به کارآفرینان و تولیدکنندگان آثار هنری برای فعالیت در این حوزه‌ها موثر خواهد بود. خوشبختانه برخی نهادها و موسسات مالی و اعتباری و بانک‌ها وارد این عرصه شده‌اند، مثل بانک پاسارگاد که در حوزه هنرهای تجسمی و فیلم وارد شده و وقتی نتایج آن را بررسی کرده اند متوجه شده‌اند که از نظر اقتصادی هم، سرمایه گذاری آنها سودآور بوده است.

وی به سرمایه‌گذاری یکی از بانک‌ها برای تنها فیلم ایرانی برنده اسکار اشاره کرد و گفت: همین بانک پاسارگاد از یک فیلم حمایت کرد و این فیلم در سطح جهانی رفت و جایزه اسکار گرفت. این باعث افتخار است که این سرمایه گذاری صورت گرفته است چه بسا که اگر این سرمایه گذاری صورت نمی گرفت، این کارگردان (اصغر فرهادی) نمی‌توانست هنر و خلاقیت خود را به این خوبی به کار ببندد.

جنتی با تاکید بر لزوم ایجاد تقاضا برای محصولات فرهنگی در بازار، گفت: ما برای تسهیل در این روند، سعی کردیم همه پروژه‌های ساختمانی و عمرانی دولت را مکلف کنیم که یک درصد از اعتباراتشان را به فعالیت‌های فرهنگی و هنری و مثلا خرید تابلوهای نقاشی و معماری ایرانی و اسلامی اختصاص دهند. این موضوع در هیات دولت تصویب شد اما مجلس با آن مخالفت کرد البته ما امسال هم آن را در بودجه سال ۹۴ گنجاندیم ولی دیگر، دستگاه‌ها مکلف نیستند که یک درصد اعتباراتشان را به محصولات فرهنگی و هنری اختصاص دهند و تنها مجاز به انجام این کار شده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما نباید فقط به گذشته خودمان افتخار کنیم و بگوییم این میراث تاریخی کهن و ارزشمند را داشته ایم، امروز هم باید کمک کنیم که این خلاقیت ها و هنرها را داشته باشیم. در آن دوره ها شاهان و سلاطین به ادبا کمک می کردند تا شاهکار بیافرینند و اینکه شما می بینید که شخصی مثل فردوسی در آخر شاهنامه گله مندی خودش را نسبت به سلطان محمود بیان می کند، نشان از این است که بالاخره سلطان محمود یکسری تعهدات به فردوسی داشته است ولی در آخر او شانه خالی کرده است.

جنتی همچنین با اشاره به طرح سینما کارت که از سوی وزارت ارشاد برای کارکنان دستگاههای دولتی به اجرا درآمده است، این قبیل اقدامات را فعالیت هایی در جهت تشویق مردم به تماشای فیلم و بهره گیری از آثار هنری عنوان کرد.

وی در پایان سخنانش خطاب به فعالان بازار سرمایه، گفت: مسلما من هیچ وقت شما را به سرمایه‌گذاری در بخشی که زیان‌ده باشد دعوت نمی‌کنم. البته هستند کسانی که صرفا با عشق وارد این حوزه می‌شوند ولی این مسائل را گفتم که مشخص شود بسیاری از فعالیت‌های حوزه‌های فرهنگی و هنری، سودآور نیز هست و از دید اقتصادی، سرمایه‌گذاری در آنها توجیه دارد و لذا می توان با اطمینان زیاد روی آنها سرمایه‌گذاری کرد.

در پایان این نشست مشترک، تفاهم‌نامه همکاری بین صندوق اعتباری هنر و کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران امضا شد. 

۵۷۲۴۴

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =