در تاریخ ثبت می‌شود که با «خانه پدری» چه کردیم

محسن امیریوسفی

 شرایطی که برای فیلم «خانه پدری» و آثار دیگری که با مشکل این فیلم روبرو هستند، به وجود آمد بسیار باعث تعجب است. این فیلم تحت هر شرایطی که اکران می‌شد باز هم مخاطبین نسبت به آن اقبال نشان می‌دادند. همچنان که در همان نمایش محدود در مجموعه سینمایی کوروش دیدیم که تمام سانس‌ها پر بود و تماشاگران در انتهای نمایش فیلم با تشویق‌های ممتد حمایت و رضایت خود را از فیلم ابراز کردند. 

 با شرایطی که برای اکران این فیلم پیش آمد نیز موافق نیستم. شخصا برای این فیلم شرط سنی به این شکل قائل نیستم و به نظرم این نوع تقسیم‌بندی‌ها منطبق بر فرهنگ ایرانی نیست. در فرهنگ ما هم خشونت بحث تازه‌ای نیست نباید جوری رفتار کنیم که انگار داریم در یک کشور پاستوریزه زندگی می‌کنیم. کشوری که نه جنگ دیده، نه خشونت و نه فشارهای اجتماعی. 

از سوی دیگر در حالی که از تلویزیون مدام شاهد صحنه‌ ها و اخبار مستند خشن و کشتار و زد و خورد در سطح جهان هستیم، این بحث سنی به این شکل دیگر چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ هر چند معتقدم باید به آن گروهی که این شرط سنی را برای مخاطبان فیلم گذاشتند، احترام گذاشت به خصوص اگر این تصمیم با هماهنگی و نظر خود آقای عیاری گرفته شده باشد. البته الان که دیگر بحث محدودیت سنی این فیلم شامل همه افراد زیر 120 سال شده است!موافق اکران گسترده این فیلم درجه یک از استاد کیانوش عیاری هستم. سال‌ها از ساخته شدن این فیلم می‌گذرد و ایشان مرارت‌های زیادی برای این فیلم کشیدند. من خودم یکی از اولین آسیب‌دیدگان این جنگ تحمیلی هستم که علیه سینما شکل گرفته و میزان رنج ایشان را درک میکنم ولی به نظرم باید به احترام کیانوش عیاری و استقامت و پایداری‌اش برای حراست از این فیلم درخشان، لااقل همین اکران محدود را تحمل می‌کردند. اما وقتی همین اکران محدود  تحمل نمی‌شود مشخص است که در یک فضای سیاسی برای فیلم‌ها تصمیم گرفته می‌شود و عجیب است گروهی به نیابت ازمردم حتی اجازه ندادند فرصتی پیش بیاید تا مردم خودشان این فیلم را ببینند و درباره‌اش قضاوت کنند. 

ای کاش خانه پدری هم مثل همه فیلم‌ها اکران گسترده میشد ولی با این حال همین نمایش محدود دو روزه و سالن‌های پر سینما نشان داد که این فیلم چه جایگاهی دارد. 

در تاریخ سینمای مستقل ایران نوشته خواهد شد که فیلمی در عین توانایی بالا در جذب مخاطب از روی پرده پایین کشیده شد و صد البته این اتفاق باعث بالاتر رفتن اعتبار فیلم خانه پدری و جایگاه کیانوش عیاری در سینمای ایران خواهد بود. 

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 393168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مینا A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    52 3
    چقدر نامه دلنشینی است اونم از کسی که خودش فیلمی ساخته که آقای عیاری در موردش گفته: " این فیلم خوب نبود چون واژه خوب برای آن کم است، آشغالهای دوست داشتنی فوق العاده بود..... آنچه از این فیلم عاید ما میشود نوعی آشتی و نرم خوئی است ". به امید اکران همه فیلمهای توقیفی...
  • بی نام A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    28 2
    چه تعبیر جالبی: محدودیت سنی زیر 120 سال دردآوره واقعا
  • بی نام A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    3 26
    من این فیلم جشنواره دیدم به نظرم فیلم شاهکاری نیست که این همه ازش تعریف میکنند
    • بی نام A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
      18 1
      الان بحث تعريف بود؟
  • بی نام IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    1 16
    نمیدونم چرا بعضی ها نمی خوان اشتباهات خودشون گردن بگیر و میندازن تقصیر این و آن
  • احمد IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    28 1
    از این دولت که تا حالا تدبیر ندیده بودیم، امیدمون هم از دست دادیم. دولتی که کمترین مقاومتی در برابر زیاده خواهان نمیکنه
  • فرشاد بشیری A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    15 1
    کارگردان فیلم آشغال های دوست داشتنی امیدوارم روزی برسه که دیگه هیچوقت اسم فیلم توقیفی رو نشنویم.. یک سینمای آزاد و به دور از انتظار کشیدن های یک کارگردان برای اکران فیلمش رو آرزومندم