نامه نیوز نوشت:

رییس کانون وکلای دادگستری معتقد است قطعاً مجازات اعدام یا سایر مجازات‌های بسیار سنگین، تنها راه حل معضل قاچاق مواد مخدر یا بزهکاری درکشور نمی‌تواند باشد.

دکتر علی نجفی توانا، رییس کانون وکلای دادگستری در خصوص کاهش آمار اعدام‌های مرتبط با جرایم موادمخدر و برخی تلاش‌ها برای تغییر قانون برای کاهش اعدام‌های ناشی از جرایم مواد مخدر، گفت : " مسلم آن است که مجازات‌های سالب حیات یعنی اعدام، مربوط به جرایم جنایی از جمله سوداگری در مواد مخدر یا قاچاق مواد مخدر هست. خوشبختانه اظهارات اخیر ریاست محترم قوه قضاییه، موید این واقعیت است که در برخورد قاچاق مواد مخدر بایستی از روش‌های دیگری استفاده نمود. قطعاً مجازات اعدام یا سایر مجازات‌های بسیار سنگین، تنها راه حل معضل قاچاق مواد مخدر یا بزهکاری درکشور نمی‌تواند باشد. زیرا تحقیقات علمی ثابت می‌کند که جرم نه ریشه در سرشت انسان دارد و نه آنکه انسان در طبیعت خود تمایل به ارتکاب بزهکاری دارد بلکه عوامل ارتکاب جرم به تربیت خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و به فرهنگ کشور و جامعه بستگی دارد. "

او گفت: "جامعه‌ای که از لحاظ اقتصادی متحول باشد، قطعاً در آن جرایم متعادل خواهد بود. بنابراین ضمن تایید اظهارات ریاست محترم قوه قضاییه، ما نیز تاکید می‌کنیم که اولاً باید ریشه‌های جرم را در جاهای دیگر جستجو کرد و با پیشگیری اجتماعی و حل مشکلات اقتصادی کشور، با این پدیده، مبارزه کنشی داشت. ثانیاً با تغییر مجازات، از مجازات سالب حیات به مجازات حبس یا جایگزین‌ها و همچنین استفاده از پیشگیری‌های فرضی مانند تقویت پلیس مواد مخدر به ارتکاب جرایم سنگین و واکنش‌های منطقی در آن را مورد تجدید نظر قرار داد."

نجفی توانا درباره مجازات اعدام برای جرایم مواد مخدر گفت: "اصولاً مجازات تنها راه حل مبارزه با جرم نیست اما قطعاً با توجه به تغییر مجازات‌ها به مجازات‌های زندان یا جایگزین آن ضمن کم شدن اعدام، فرصت‌های جدیدی می‌توان فراهم نمود تا شاید افراد در فرصت احیا شوند و اشتباهات گذشته را تکرار نکنند. بحث مواد مخدر، بحت بسیار مهم و نیازمند به آسیب‌شناسی و پیشگیری دارد. مجازات به تنهایی آن هم از نوع اعدام تا کنون موفق نبوده است تا جرایم مربوطه را کنترل کند."

از سویی دیگر ابولفضل ابوترابی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در این باره گفت:" در قانون، مجازات حمل 30 گرم مواد صنعتی که شامل شیشه، کراک و از این دست مواد مخدر و خرید و فروش بالای 5 کیلو تریاک، گراس، حشیش و ... اعدام است. ولی به طور کلی کسانی که سابقه اول را تجربه می‌کنند، اعدام نمی‌شوند. پرونده آن‌ها در کمیسیون بررسی‌می شود. افرادی که مقدار مواد تعیین شده را حمل کنند و بیش از دوبار دستگیر شوند، اعدام می‌شوند. البته نمی‌توان گفت که با تجدید نظر در قانون 80 درصد از اعدام‌ها کم می‌شود ولی میزان اعدام‌ها کاهش بسیار زیادی پیدا می‌کند. همچنین مجازات این مجرمان می‌تواند به حبس ابد، حبس‌های طولانی مدت و پرداخت جزای نقدی تغییر داده‌شود. "

او در خصوص لزوم تجدید نظر در قانون مجازات متخلفان در رابطه با مواد مخدر گفت:" در هر صورت اعدام تا به امروز نتیجه نداده‌است. به جز اینکه برای یکسری انسان مشکلات حاد خانوادگی ایجاد کنیم. می‌توان گفت اگر نتیجه داشت الآن وضعیت مواد مخدر کشور به این صورت نبود. اما حذف حکم اعدام هم درست نیست ، بلکه باید این حکم را کاهش داد. می‌توان شرایط را سخت‌تر کرد چون 30 گرم کراک چیزی نیست که بخواهیم یک نفر را برای آن اعدام کنیم. یا خرید و فروش ینج کیلو تریاک، این قانون باید اصلاح شود. "

ابوترابی در خصوص تاثیر قوانین بر تخلفات مواد مخدر گفت:"بحث مواد مخدر از پیچیدگی خاصی برخوردار است. برای اینکه تا به حال مجازات‌ها نتوانسته‌اند از تکرار این جرم پیشگیری کنند، نمیتوانیم دلیل خاصی بیان کنیم. اما افرادی چنین کاری را انجام می‌دهند و افراد معتاد هم در هر شرایط می‌توانند مواد خود را تامین کنند. برای حل بحث مواد مخدر باید به سمت کار فرهنگی برویم. با مجازات‌ها خیلی نمی‌توانیم با مواد مخدر مقابله کنیم."

 

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 393610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    1 0
    رئیس کل کانون وکلااتحادیه آقای کشاورز هستند،اقای نجفی توانا رئیس کانون وکلای مرکز هستند
  • بی نام A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    4 4
    برای قاچاقچا باید اعدام باشه و برای معتادین همه رو ببرن تو دریای عمان بریزن . ولی باید بدون هیچ شک و پارتی بازی انجام بدن .
  • محمد رضا IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    3 4
    برای رئیس کانون وکلا بسیار متاسفم که چنین فکری دارد و معتقد است ، کسی که خروارها مواد مخدر در کشور توزیع می کند نباید اعدام شود. با این سخنان مشخصه که دل چه کسانی را شاد کرده ای
  • رضا A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    2 3
    شماها و روان شناسا باعث شدید معتادا برن کیف بکنن حالا گیردادید به قاچاق چی ها ؟
  • شاکیاعدام IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    4 2
    واقع بین باشیم با شرایط فعلی فرهنگی اقتصادی خیلی از جوانامون دچار انحراف شدن حقشون اعدام نیست البته اگر برای بار دوم تکرار کردن اعدام واجب است در ضمن گرفتن جان انسان بعنوان اشرف مخلوقات حتی اگر خلافکار باشه جایز نیست خداوند بزرگ تنها حق جان انسان رو دارن پس کوته فکر نباشیم ضمنا به فکر انسانهائی باشیم که به اشتباه تو دام افتادن شاید یکی از عزیزان ما در آینده دچار چنین اشتباهی بشه آیا از ته دل براش اعدام میخوایم ؟...