آیت الله جوادی آملی گفت: « آیت الله انصاری از اصحاب خاص حکمت و از صحابه مخصوص معرفت بود، وی را می‌توان حلقه ارتباطی حکمای گذشته و آینده دانست که میراث حکیمان بزرگ را با تقریر رسا و تبیین دلپذیر به وارثان مکتب خود منتقل کرد.»

به گزارش خبرآنلاین، آیت الله جوادی آملی در پیامی ارتحال آیت‌الله انصاری ‌شیرازی، استاد عرفان و فلسفه را تسلیت گفت. در این پیام آمده است:

«ارتحال عالم ربانی، حکیم الهی، حضرت آیت الله حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی را به محضر ختمی امامت، مهدی موجودِ موعود حضرت بقیة الله الاعظم(ارواحنا فداه) و مراجع عظام تقلید و مقام محترم رهبری و حوزه‌های علمیه و جامعهٴ علاقه‌مند به قرآن و عترت و بیت شریف آن حکیمِ راحل، تسلیت عرض می‌نمایم.

حضرت آیت الله انصاری از اصحاب خاص حکمت و از صحابه مخصوص معرفت بود، وی با بیان حکیمانهٴ خود معلم کتاب و حکمت و با سیره و سریرهٴ زاهدانهٴ خویش، عهده‌دار تزکیهٴ نفوس بود. حضرت آیت الله انصاری را می‌توان حلقه ارتباطی حکمای گذشته و آینده دانست. میراث حکیمان بزرگ را با تقریر رسا و تبیین دلپذیر به وارثان مکتب خود منتقل کرد. روزی در کنار مائده عقلی حضرت امام راحل و علّامه طباطبایی متنعم بود و زمانی نیز به مهمانان مأدوبه عقلانیت خویش، ولی‌نعمت به حساب می‌آمد. شیرازهٴ شیراز که در سده‌های اخیر با حکمت متعالیه صدرایی محکم شده بود، با کرسی تدریس آیت الله انصاری شیرازی همچنان بالنده و پویا مانده است.

ویژگی آیت الله انصاری در جمع بین معقول و منقول بود؛ لذا بحارالعلوم علامه مجلسی را همراه اسفار صدر المتألهین تدریس می‌فرمود. عمر با برکت را در جوار رحمت قرآن و عترت به پایان بُرد. از ذات اقدس الهی مسألت می‌کنیم، روح شریف او را با اولیای الهی محشور بفرماید و به همه بازماندگان اجر صابران عطا کند.

سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند ٭٭٭ پری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند

به عمری یک نفس با ما چو بنشینند برخیزند ٭٭٭ نهال شوق در خاطر چو برخیزند بنشانند

سرشک گوشه گیران را چو دریابند درّ یابند ٭٭٭ رخ مهر از سحرخیزان نگردانند اگر دانند

امید است جامعه عقلی و عدلی اسلامی از فیض و فوز آن حکیم راحل بیش از پیش متنعم باشد.»

 

مراسم بزرگداشت ارتحال آیت‌الله انصاری‌شیرازی در قم برگزار شد

به گزارش ایسنا، مراسم بزرگداشت ارتحال مرحوم آیت‌الله یحیی انصاری‌شیرازی از اساتید اخلاق حوزه علمیه شب گذشته در مسجد اعظم قم برگزار شد. در این مراسم آیات عظام ناصر مکارم‌شیرازی، سیدموسی شبیری‌زنجانی، حسین نوری‌همدانی، جعفر سبحانی و سید محمدعلی علوی گرگانی حضور داشتند.

همچنین سیدمحمود هاشمی شاهرودی ابراهیم امینی، محسن خرازی، محمدتقی مصباح‌یزدی، گرامی، حسن ممدوحی، سید هاشم حسینی بوشهری، مرتضی مقتدایی، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اعضای مجلس خبرگان، نمایندگان بیوت و دفاتر مراجع تقلید، علما، روحانیون، طلاب، مسئولان استانی و اقشار مختلف از دیگر حاضران بودند.

حاضران با قرائت قرآن و ذکر فاتحه یاد آیت‌الله انصاری شیرازی را گرامی داشته و برای ایشان از خداوند متعال علو درجات مسألت کردند. در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمرتضی صالحی خوانساری به بیان شخصیت آن عالم ربانی پرداخت و با اشاره به آیات قرآن کریم افزود: زهد، تقوا، پارسایی، پرهیزکاری، خوشرویی، خوش اخلاقی و ساده زیستی از ویژگی‌های آیت‌الله انصاری‌شیرازی بود.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیاتی از سوره مجادله گفت: خدا می‌گوید «اگر کسی ایمان به معنی قرآن و علم به تعبیر پیامبر(ص) در خود جمع کند، به او حکمت می‌دهیم»؛ برای حکمت نیز معنای متفاوتی بیان شده است.

وی افزود: علم این قلم و مطالب نوشته شده در کتاب نیست،‌ بلکه علم حقیقی در قلب و درون فرد است؛ خدا و ایمان نیز در درون قلب هر فردی است؛ علم درونی فرد متخلق بودن به اخلاق الهی است.

صالحی خوانساری با بیان این‌که علم تنها با رنج و ریاضت نسبت به خواندن مطالب به دست نمی‌آید، اظهار کرد: متخلق بودن به آداب و اخلاق الهی افرادی همانند آیت‌آلله انصاری شیرازی تربیت می‌کند؛ تعلیم و تعلم تنها راه رسیدن به علم نیست.

وی ادامه داد: آیت‌الله انصاری‌شیرازی به قدری تواضع و فروتنی داشت که کفش طلاب را جفت می‌کرد؛ طلاب بیان می‌کردند ایشان در هر جایی برای تبلیغ می‌رفت با تجسس نیاز مردم، به هر قیمتی آنها را تأمین می‌کرد.

این استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: آیت‌الله انصاری‌شیرازی زاهدانه و بدون آلایش زندگی می‌کرد، ایشان هیچ تکبر و غروری نداشت؛ امام راحل می‌فرمایند «تا زمانی که افرادی همانند آیت‌الله بهجت و آیت‌الله انصاری شیرازی دعاگوی جامعه هستند برای انقلاب غمی نداریم».

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 393805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =