دلیل اصرار بانک مرکزی بر راه اندازی سریع تر چکاوک چه بود؟/ پاتک به اضافه برداشت بانک ها با مدیریت چک

سیستم انتقال تصویر چک (چکاوک) که بر اساس برنامه ریزی ها قرار بود سال آینده و پس از طی دوره آزمایشی اجرایی شود مدتی است در 14 شهر آغاز به کار کرده است.

مریم یعقوبی:

چکاوک پرنده خوش صدایی است با پر و پال رگه رگه به رنگ قهوه ای که اغلب هنگام پرواز آواز می خواند. با این توصیف بیراه نیست اگر تصور کنیم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با انتخاب نام چکاوک برای سامانه ای که قرار است تبادل فیزیکی چک را منسوخ کند و به انتقال چک سرعت و سهولت ببخشد، سعی کرده است دو مؤلفه سرعت بیشتر و خدمت با کیفیت تر را به مشتریان بانک ها القاء کند.

سؤال اما اینجا است که آیا کیفیت ارائه خدمت توسط چکاوک اکنون در سطحی قرار دارد که توان چنین القائی را داشته باشد؟

پاسخ این پرسش دست کم از زبان مشتریان و متصدیان شعب بانک ها کاملا منفی است. با مراجعه ای گذرا به شعب بانک های دولتی و خصوصی ، به ویژه در نقاط تجاری شهر بخوبی می توان مشاهده کرد که با گذشت بیش از دو روز از عملیاتی شدن سامانه چکاوک در تهران هنوز عملیات انتقال چک با مشکلات فراوانی مواجه است.

یکی از مشتریان بانک در شعبه یک بانک بزرگ خصوصی شده که اتفاقا ادعاهای فراوانی نیز مبنی بر پیشتازی در خدمات الکترونیکی دارد و با تبلیغاتی پیچیده و به ظاهر خلاقانه نیز به دنبال القای این پیشتازی است، به خبرنگار خبرآنلاین گفت: «مسئولان در اخبار صدا و سیما و روزنامه ها وعده داده بودند که با راه افتادن چکاوک زمان پاس شدن چک ها کم شود ولی چیزی که ما عملا در این دو هفته می بینیم طولانی تر شدن این زمان حتی نسبت به زمانی است که چک ها کلر می شد».

مشتری دیگری در یکی از شعبات یک بانک بزرگ دولتی در حالی با عصبانیت سراغ وضعیت چکی را که پنج روز قبل به حساب خوابانده بود، از متصدی باجه می گرفت، گفت: « قبلا چک های من نهایتا دو تا سه روزه تعیین تکلیف می شد اما با راه انداختن این سیستم نمی دونم چی چی، پنج روز است که نی توانند به من بگویند بالاخره چکی که به حساب خوابانده ام، پاس شده یا نه؟»

شعب هنوز تجهیز نشده اند

شرایط برای کارمندان شعبات و سرپرستی های بانک ها نیز چندان خوب نیست؛ کافی است این شب ها با دقت بیشتری به داخل شعبات بانک ها نگاه کنید تا کارمندانی را ببینید که تا پاسی از شب مشغول کلنجار رفتن با سامانه چکاوک هستند تا چک های دریافتی را اسکن و ارسال کنند.

کارمند شعبه یکی از بانک های خصوصی نزدیک بازار تهران، در پاسخ به سؤال خبرنگار ما که از علت این همه تأخیر در انتقال چک ها سؤال کرد، گفت: « یکی از مشکلات اصلی نبود اسکنر مناسب این طرح در شعبات است. در حال حاضر باید با همین اسکنرهایی که برای امضا از آن ها استفاده می شود چکها را هم اسکن کرد. این اسکنرها هم به سیستم چکاوک وصل نیست بنا بر این باید اسکن چکها را با فلش مموری به سیستم چکاوک انتقال بدهیم که خوب بسیار زمانبر و دشوار است».

رئیس شعبه پر ازدحام یکی از بانک های تخصصی در غرب تهران هم درباره مشکلات فعلی چکاوک گفت: « مشکلات زمانی بیشتر نمایان می شود که در روزهای سررسید، تعداد چک های سایر بانک ها و قبولی دادن چک هایی که عهده ماست به شدت افزایش می یابد. ما معمولا چهار تا پنج روز در ماه پیک تبادل چک داریم؛ اوائل، نیمه و اواخر ماه و همچنین روزهای شنبه هر هفته. در این روزها با توجه به آموزش ناقص و فرمالیته ای که به کارکنان صف در بانک ها داده شده است با مشکلات زیادی روبرو می شویم».

بررسی های خبرنگار ما از بانک های مختلف نشان می دهد، با وجود اینکه بانک مرکزی در دوره اجرای آزمایشی سامانه چکاوک در برخی استان ها و سپس تعمیم این سامانه به تمامی استان ها به غیر از تهران، تذکرات لازم را به بانک ها برای تهیه سخت افزارهای لازم مانند اسکنر و... همچنین آموزش کارکنان شعب برای استفاده از این سامانه را داده است، تعلل برخی بانک ها در ایجاد آمادگی های لازم، اکنون با پیاده سازی سامانه در تهران، مشکلات فراوانی را بوجود آورده است.

ظاهرا برخی بانک ها که اتفاقا از جمله بانک های بزرگ خصوصی شده هستند، بتازگی اسکنرهای مخصوص را برای شعب خود تهیه کرده اند ولی هنوز هم این اسکنرها  به طور کامل در تمامی شعب نصب نشده است!

دلیل عجله بانک مرکزی چه بود؟

کارشناسان بانک مرکزی پیش از پیاده سازی چکاوک در تهران با بررسی شرایط و میزان آمادگی بانک ها، هشدارهای لازم را به تصمیم گیرندگان در این بانک ها داده و تأخیر در اجرای چکاوک را گریزناپذیر دانسته بودند. با این حال اما ظاهرا به دو دلیل مسئولان بانک مرکزی اصرار داشته اند که چکاوک را  به هر صورت و قیمتی پیش از پایان سال به صورت کامل پیاده کنند؛ حضور رئیس جمهوری در بانک مرکزی برای شرکت در مجمع بانک، علاقه زیاد مسئولان بانک مرکزی به معرفی سامانه چکاوک و اعلام خبر آغاز بکار رسمی آن، دلیل نخست تعجیل برشمرده می شود.

دلیل دوم اما بسیار مهم تر است. شنیده های جسته و گریخته از شبکه بانکی حاکی است، اضافه برداشت بانک ها طی ماه های اخیر از منابع بانک مرکزی به شدت افزایش یافته است و مهم تر اینکه پیش بینی می شود این اضافه برداشت ها در سال آینده رشد چشمگیری پیدا کند. نشانه های این اتفاق را می توان بروشنی در سخنان اخیر قائم مقام بانک مرکزی که در دومین روز از کنفرانس اقتصاد ایران ابراز داشت، مشاهده کرد. اکبر کمیجانی گفت: « براساس بررسی ها نسبت ذخایر اضافی به کل سپرده ها نشان می دهد از روند کاهشی برخوردار بوده و در هشت ماهه امسال حدود 42 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که نه تنها بدهی بانک ها نسبت به دوره قبل افزایش یافته، بلکه نسبت ذخایر اضافی و مازاد آنها کاهش داشته و حتی نسبت به اضافه برداشت هم حرکت کرده است».

از آنجایی که صدور چک های بین بانکی یکی از منافذ بانک ها برای اضافه برداشت از بانک مرکزی و توجیه آن بحساب می آید و چکاوک می تواند این منفذ را مسدود کند، ظاهرا مهم ترین دلیل بانک مرکزی برای پیگیری مصرانه اجرای هرچه زودتر چکاوک جلوگیری از اضافه برداشت های بانک ها در سال آینده است.

چکاوک چگونه جلوی اضافه برداشت بانک ها را می گیرد؟

در یک نظام مدیریتی جامع برای کنترل بازار پول کشور باید تمامی مسیرهای اضافه برداشت از حساب بانک مرکزی مسدود و در اختیار بانک مرکزی باشد. از آنجایی که یکی از این مسیرها، «پرداخت بین بانکی» است، بانک های مرکزی در دنیا به شیوه های مختلفی این مسیر را نیز مدیریت و کنترل می کنند.

سامانه چکاوک هم در کشور ما با همین هدف طراحی و درحال پیاده سازی است. این سامانه در واقع با متمرکز ساختن و قابل رصد کردن فرایند صدور چک بین بانکی، کنترل منابع در دسترس بانک ها و .... این امکان را برای بانک مرکزی فراهم می آورد که احتمال اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی از مسیر چک های بین بانکی به حداقل ممکن برسد.

زمانی که چکی به صورت بین بانکی به حساب منظور می شود، سامانه ابتدا کنترل می کند که بانک مقصد موجودی برای پرداخت دارد یا خیر. در صورتی که مبلغ چک بالا باشد و تعهدات زیادی ایجاد کند و بانک قدرت کافی برای پرداخت نداشته باشد، چک مسدود و اعلام می شود که مبلغ چک باید از بانک صادر کننده دریافت شود.

در چنین وضعیتی بانک صادرکننده چک برای عدم ایجاد نارضایتی و ارائه خدمت مناسب به مشتریان خود، تمهیدات لازم را برای تأمین منابع پرداخت چک ها فراهم می آورد تا هیچ چکی به خاطر کمبود موجودی شعب بانک مسدود نشود.

به این ترتیب بانک ها ناگزیر خواهند بود منابع خود را به گونه ای مدیریت کنند که چک های مشتریانشان را پاس کنند و اگر در این مسیر با کمبود منایع مواجه هستند، منابعی را که به هر دلیل راکد مانده است، فعال کنند چرا که با فعالیت چکاوک عملا پرداخت تعهدات چک ها به عهده خود بانک ها گذاشته می شود و برای پاس کردن این چک ها به بانک دیگر فشار نمی آید تا منجر به اضافه برداشت شود.

از طرفی با این سیستم تعهدات بین بانکی نیز از طریق بانک مرکزی مدیریت می شود و اگر بانکی برای پرداخت چک های بین بانکی موجودی نداشته باشد بانک مرکزی جلوی صدور چک های بیشتر را می گیرد.

به عبارت دیگر با اجرای کامل سامانه چکاوک امکان پاس دادن مشتری بین بانک ها از بین می رود چرا که منابع هر بانک برای پاس کردن چک های مشتریان همان بانک مشخص خواهد بود. با راه اندازی سامانه چکاوک این آخرین راه نیز مسدود شده و دیگر بانک ها امکان برداشت از منابع بانک مرکزی را نخواهند داشت.  

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 394360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اکبری A1 ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    1 24
    سلام چکاوک دربانک سپه قم به خوبی اجرا می شود.
  • بی نام A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    15 0
    کاملاً روشن است که همه چیز به هم خواهد ریخت بهتر است کسانی که چک در دست دارند به بانک مربوطه مراجعه ونقدی وصول کنند اگر به حساب بگذارند با سیستم چکاوک معلوم نیست کی پول به حسابشان خواهد ریخت
  • اسی A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    9 14
    جای تاسف داره چک مردم به خاطر نبودن یک اسکنر یک هفته معطل بمونه. مثلا خودم تو یکی از شعبات بانک ملی کمتر از 24 ساعت پول رفت به حسابم ولی تو یکی از شعب بانک صادرات بعد از یک هفته اونم با پیگیری رفت به حسابم.
    • بی نام GB ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
      11 0
      دوست عزيز فكر كنم هيچ اطلاعي از روند كاري ندارين، اگر چك شما تو صادرات دير به حساب رفته نشون دهنده اينه كه بانك عهده بانك مقابل نتونسته زود جواب رو بده و يا بانك مركزي تو واريز نقص و كوتاهي داشته و اشكال اصلا از صادرات نيست... و برعكس اگر چكي رو تو ملي واگذار كردي و فرداش به حسابت اومده نشون دهنده اينه بانك مقابل به موقع و بدون نقص جواب داده...
  • محمد A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    10 17
    بسیار عالی . کنترل اضافه برداشت بانکها از بانک مرکزی کلید جلوگیری از رشد نقدینگی و افسار گسیختگی رشد نقدینگی وتورم حاصل از ان خواهد بود/
    • مسعود A1 ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
      17 1
      سلام بانکها مجانی از منابع بانک مرکزی برداشت نمیکردن محمد آقا، بانک مرکزی بابت این برداشت ها یه سود خوب از بانکها میگرفت و خواهد گرفت. به شکل سنتی قبل بانکها ترجیح میدادن از همدیگه قرض بگیرن تا اون سود سنگین رو به بانک مرکزی ندن. اگه بانکی منابع نداره اصلا چرا مجوز فعالیت ش رو لغو نمی کنید؟ خبر جان چاپ کن توروخدا نظر منو
  • احمد IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    22 1
    این دو مشکل چیزی نبود که بواسطه آن با طرح چکاوک کل سیستم مبادلات چک به روش 20 سال قبل برگردد تا مشتریان ترجیح دهند چک را دستی وصول کنند . یه جوری احساس میشود که گزارش با سانسور مواجه شده والا اوضاع بهم ریخته. خبر جان مادرت چاپ کن
    • البته IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
      15 0
      احمد جان کامنت، شما مثبت 1000 رای اگر می توانستند هزاران بار مثبت می دادم چون بنوعی حق مطلب ادا شده است . صحت این گفته فقط از طریق مشتریان بانکها قابل نظر سنجی است نه از طریق تریبون ابداع کنندگان . ایراد مطرح شده ممکن است در چکهای بانکی صادق باشد ولی نه در چکهای عادی بین مردم خبر جان چاپ کن
  • اتابك ES ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    15 0
    ميخام بدونم واقعا كسايى كه اينسيستمو راه انداختن در جريانن چه گندى زدن به سيستم بانكى فعلا كه هيچ كس راضى نيست
  • شمس A1 ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    20 0
    سلام خبرآنلاین رصد ومدیریت چکهای بین بانکی چه ربطی به چکهای عادی مردم کوچه و بازار داره؟ این طرح توی شهر تهران فقط وفقط برای چکهای رمزدار و بین بانکی جواب میده وحتی با اضافه کردن سخت افزار و اضافه کردن پرسنل شعب بانکهای بزرگ انجام اجرای طرح برای برخی از شعب بانکها غیر ممکنه، بهتر بود که بانک مرکزی توی تهران چکاوک رو فقط با چکهای بین بانکی و چکهای عادی اشخاص با مبالغ میلیاردریالی شروع میکرد و آنقدر مردم عادی رو به زحمت نمی انداخت. خبر جان نظر منو بذار توی سایت لطفا لطفا لطفا ممنون
  • بی نام IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    12 0
    هر طرحی در ابتدا با مشکلاتی همراهه در ایران هم بدلیل ضعف مدیریت و ساختار این مشکلات چند برابر میشن فقط امیدوارم این طرح اونقدر روزنه و سوراخ نداشته باشه که در آخر مجبور شوند طرح جدید دیگری را برای برطرف کردن ضعفهای طرح قبلی پیاده سازی کنند کاری که در ایران خیلی رایجه همش هم برمیگردد به مدیریت بی کفایت و کارنابلد.
  • جو بین دان IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    21 0
    این طرح جواب نمی دهد :1بانک مرکزی دراین طرح حساب مردم را نکرده است که مردم برای کارهای روزمره شان چک میکشند وتعهد به هم دارند 2 این طرح فقط وفقط بدرد چک های رمزدار وبین بانکی می خورد نه چک عادی مردم . 3 قانون مبارزه با پولشویی بیشتر درمورد چکهای صادر شده رمزدار و بین بانکی توسط بانکها بین هم صادق است . در ضمن خبر جان این خبر را باید امروز شنبه 93/10/20 منتشر میکردی نه روز تعطیل جمعه . خواهشا" چاپ کن
  • امجد A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    18 0
    همینجوری تو بانکها شیر تو شیره حالا این چکاوک هم دیگه اوضاع رو بدتر میکنه . مراجعه به بانک جهت وصول دستی چکها بیشتر خواهد شد
  • بی نام IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    12 0
    اسی جان مشکل اسکنر نیست . اسکنر بهانه است . تهیه کننده گزارش بایستی سراغ مشتریان بانک میرفت نه ذینفعان ایجاد کننده طرح . بخش اعظم مراودات تجاری با چک را دچار خدشه و بهم ریختگی کامل نموده اند . چک بین بانکی مورد ادعا به سادگی قابل رصد بود . همچنین اضافه برداشت بانکها . لطفاً چاپ کنید تا تهیه کننده گزارش نیز تحقیق بیشتری کند.
  • هموطن کرد A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    1 15
    بانک ملی با توجه نیروهای متخصص وامکانات بالا ونظارت خوبی که در آن صورت می گیره انصافا همیشه در ارائه خدمات نو موفق بوده
  • ملکی RO ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    10 0
    چند ماهه تو کرج داره اجرا میشه بیشتر از 50درصد چکها بیمورد پاس نمیشه باید دستی برد بانک یه 600 تومن هم کارمزد بدی
  • جیرجیرک IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    16 0
    با این طرح وحضور الکترونیکی مردم در شعب بانکها عملا" دیگر نیاز به خرید و تجهیز شعب به ریدر اسکنر و تحمیل هزینه های گزاف برای بانکها نیست ونمی باشد. اسم طرح چکاوک را با نام طرح مردم الکترونیک عوض میکنیم . گروه همه فن حریف بانک مرکزی
  • ارسلان توتون چیان IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    13 1
    اوضاع ما که یه بنگاه کوچک اقتصادی هم هستیم بهم ریخته ما روی تاریخ چک مشتری هامون چک میکشیدیم این 2 هفته کلی چک هامون برگشت خورده چون نتونستیم چکهای مشترهامون رو وصول کنیم. خواهشا این معضل رو سریع تر حل کنید شب عید داره میاد
  • بنده ی خدا A1 ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    10 0
    سلام من 9 نفر از اعضای خانوادم کارمند بانکهای مختلف شهر تهران هستن میتونم حداقل ده تا شعبه از بانکها رو نام ببرم که طی هفته گذشته نیروی انتظامی لطف کرده و اومده کارمتد بیچاره رو از لای دستهای مشتری نجات داده کلی درگیری بین مردم و کارمتدبانکها بوجود اومده . متاسفانه کارمندهای بانک مرکزی همیسه از بالا به قضایا نگاه میکنن و یه جورایی اصلا بانکی نیستن چون هیچ کدوم شون نیومدن یه هفته توی باجه یه شعبه کار کنند و درد و حرف مردم رو بشنوند اقایون کارشناس بانک مرکزی دستمریزاد
  • امين A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    7 0
    يكي به داد مردم برسه من الان حدود 13 روز هست پ.ولم رو تو بانك ملي خوابوندم كه چك براي بانك ملت بود... ولي متاسفانه هيچكدام از اين بانكها پاسخگو نيستند. بانك ملت ميگه پول از حساب برداشته شده و بانك ملي ميگه سيستم ارووور مي ده و هنوز پولي به حساب نيومده و اينطوريكه ما پا در هوا مونديم.. و دليلشو سيستم چكاوك كه واقعن چه چه مي كنه ميدونن
  • امیر IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    7 0
    پیشنهادمیکنم برویددر یکی ازشعب واز نزدیک ببینید . زمان صرف شده برای واگذاری یک فقره چک و یا پاسخ به چک عهده در حالت خوشبینانه حداقل 4دقیقه میباشد.صرفنظر از چک عهده یک کاربردر یک روز کاری 8 ساعته تعداد 120 فقره را بطور مستمر و بدون استراحت قادر به واگذاری خواهد بود. تصور اینکه یک شعبه پر کار در روز سررسید با حجم چک بین 3 تا 5 هزارچک واگذاری به چه تعداد پرسنل نیازمند است مسئله گنگی نباشد که بخواهیم آنرا نادیده بگیریم حداقل 25 نفر . همین موضوع عامل سردرگمی مشتریان وحضور مستقیم آنان در شعب می باشد .ضمنا"این روش موجب شده وجوه چک بصور ت نقدی توسط مشتریان حمل گردد که حداقل آن فرسایش سریعتر اسکناس خواهد بود.
  • اکبر A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    18 0
    اقا من یه اپارتمان خریدم روز قبل از محضر فروشنده چک منو نتونسته بود از چکاوک وصول کنه با بدبختی بردمش دفترخونه خلاصه نردیک بود به بهانه عدم وصول بموقع چک دبه کنه و معامله رو بهم بزنه اقای مسول اقای کارشناس مسکلات مردم رو بررسی کنید خبر مطلب منم چاپ کن خیلی اذیت شدم ممنون
  • vali nikpayam IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    2 0
    من تحقيق كردم بانك مسكن كاملا به. اسكنر مربوطه همه. شعبشو مجهز كرده.البته لازمه اينكه سيستم بخوبي عمل كنه همه بانكها بايد. از نظر نرم افزار و سخت افزاري مجهز شوند تا خدمتي كه بانك مركزي انجام داده براي همه ملموس بشه.ما بايد بهاين سمت بريم اولش سخت ولي بعد از مدتي ثمره اونو حتما ميبينيم.