کاهش قیمت نفت باعث تغییر رویکرد دولت به سمت بهره‌وری شد؟

رییس سازمان ملی بهره‌وری درباره تاثیر کاهش قیمت نفت روی تغییر رویکرد دولت به سمت بهره‌وری توضیح می‌دهد.

مریم فکری:

قیمت نفت همچنان در بازار جهانی روند نزولی دارد؛ تا جایی که زنگ خطر کسری بودجه با کاهش قیمت نفت به کمتر از 50 دلار روشن شده است. اگرچه به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، برخی از تمهیدات در حوزه اقتصاد می‌تواند اقتصاد کشور را از فاز بحران عبور دهد.

رویا طباطبایی‌یزدی، رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران در همین رابطه با حضور در کافه خبر اظهار داشت: «طی دو سه سال اخیر که تحریم‌ها شدت گرفت، صادرات نفت کاهش پیدا کرد، بنابراین در شرایط کنونی کاهش قیمت نفت، ایران نسبت به بسیاری از کشورها که در روز 8 و 10 میلیون بشکه نفت صادرات دارد، کمتر لطمه می‌بیند.»

وی با بیان این‌که در حال حاضر ما حدود 1.2 میلیون بشکه در روز صادرات داریم، افزود: «ما با وجود این میزان صادرات، تاکنون توانسته‌ایم روی پای خود بایستیم و با همین صادرات کم نفت بتوانیم امورات خودمان را بگذرانیم، بنابراین لطمه‌ای که ما می‌بینیم، نسبت به بقیه صادرکنندگان عمده نفت کمتر خواهد بود.»

رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران در پاسخ به این پرسش که افت قیمت نفت آیا باعث تغییر رویکرد دولت به سمت بهره‌وری شده است؟ متذکر شد: «شرایط کنونی یک فرصت برای بهره‌وری کشور است، زیرا تا زمانی که درآمد بالای نفت داشته باشیم، خیلی به فکر ارتقای بهره‌وری نخواهیم بود. به عبارتی، حتی اگر بهره‌وری در قوانین و مصوبات هم آمده باشد، ولی امکان دارد عزم جدی در خصوص ارتقای بهره‌وری وجود نداشته باشد.»

طباطبایی عنوان کرد: «در حال حاضر با توجه به این‌که هم میزان صادرات نفت کشور نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته و هم قیمت نفت پایین آمده است، و دیگر پولی قابل توجه از درآمد نفت حاصل نخواهد شد، زمانش است که به یک زمینه‌های دیگری که در آینده می‌تواند محل درآمد باثبات‌تری را برای کشور حاصل کند، فکر کنیم.»

وی با تاکید بر افزایش بهره‌وری در نظام اقتصادی کشور، تصریح کرد: «ما با همین امکانات موجود نیز می‌توانیم تولید بیشتری داشته باشیم و این گفته عین بهره‌وری است.

رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران تاکید کرد: «در صورتی که بتوانیم استفاده صحیحی از سرمایه‌های انسانی موجود داشته باشیم، بهره‌وری افزایش می‌یابد. در حال حاضر نرخ بیکاری دو رقمی شده و مجددا بالا رفته، بنابراین باید بتوانیم از نیروی انسانی استفاده بهتری داشته باشیم و افراد در جایی که واقعا مناسب آنان است، قرار گیرند.»

طباطبایی‌یزدی با بیان این‌که توانایی انسان‌ها کاملا متفاوت با یکدیگر است، گفت: «وقتی شما می‌توانید امیدوار باشید که بهترین استفاده را از نیروی کار و سرمایه انسانی داشته باشید. در واقع هر کسی در بهترین جایی که برایش مناسب است و با توجه به علایق، تخصص و توانایی‌هایی که دارد، باید قرار گیرد.

وی متذکر شد: «الان زمان این است که روی سرمایه اجتماعی کار کنیم که ارتباط خیلی مستقیم با بهره‌وری دارد. به عبارتی، می‌توان با فرهنگ‌سازی کار کرد و حس همکاری، همدلی و اعتماد تقویت شود.»

مشروح این گفتگو به زودی منتشر خواهد شد.

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    3 0
    اینا همش چرته. هیچ اتفاقی نمیافته.