رییس مرکز اسلامی انگلیس درباره چاپ کاریکاتور توسط مجله شارلی ابدو پاریس گفت : آنهایی که این اقدام را انجام می دهند باید بدانند که آسیب و صدمه ای که ممکن است از طریق زبان و یا قلم شان حاصل شود، مخرب تر از یک اقدام مسلحانه است.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام والمسلمين دکتر محمد علی شمالی، رييس مرکز اسلامی انگليس در مصاحبه ای با تلويزيون انگليسی زبان بی بی سی لندن در خصوص چاپ کاريکاتور توسط مجله شارلی ابدو پاريس و اهانت به اعتقادات مذهبی اظهار نظر کرده است.

دکتر شمالی گفت: آزادی بیان می بایست بر اساس مبانی اخلاقی اعمال شود. همانطوری که ما نمی توانیم اسرار مردم را بر مبنای آزادی بیان فاش کنیم، این اقدام را نیز نمی توان توجیه نمود.

رييس مرکز اسلامی انگليس با اشاره به انتشار کاریکاتور موهن نسبت به پیامبر اسلام که در نشریه فرانسوی شارلی ابدو منتشر شد، گفت: آنهایی که این اقدام را انجام می دهند باید بدانند که آسیب و صدمه ای که ممکن است از طریق زبان و یا قلم شان حاصل شود، مخرب تر از یک اقدام مسلحانه می باشد.

دکتر شمالی به قطعه شعری به زبان عربی اشاره نمود و گفت: وقتی شما با شمشیر زخمی می شوید، دردش کمتر است از زمانی که با زخم زبان آزرده می شوید؛ چرا که آن زخم التیام می یابد و دیگری هرگز.

رييس مرکز اسلامی انگليس اضافه کرد: آنها باید متوجه باشند که آسیب رساندن به عشق و و ارادت و اعتقاد مسلمانان به پیامبر مکرم اسلام (ص) بسیار مخرب است؛ چرا که اگر یک مسلمان بر اثر جراحت صدمه ببیند، آسیبش به مراتب کمتر از توهین به مقدسات و پیامبر اسلام (ص) خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمين دکتر شمالی در بیان تاثیر چاپ کاریکاتور موهن نسبت به پیامبر اسلام (ص) گفت: جامعه مسلمانان فکر می کنند که حقوق آنها درخصوص اعتقاداتشان نادیده گرفته شده و اين در حالی است که آنها می خواهند به همه احترام بگذارند و با زبان احترام گفت و گو کنند.

وی اقدام صورت گرفته توسط نشریه شارلی ابدو را تقبیح کرد و گفت: باید از ابراز هرگونه خشونت و اهانت و بی احترامی پرهیز کرد و امیدوار هستم که همه از این اتفاق درس بیاموزیم تا دوباره با اين مسائل مواجه نشويم.

دکتر شمالی در خصوص واکنش مسلمانان به این اقدام گفت: اگر با جامعه مسلمانان احساس همدردی شود و دریابند که کسی جانب آنهایی که اقدامات اهانت آمیز انجام می دهند را نمی گیرد، قطعاً می توانند از این مقطع عبور کنند.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس خطاب به جامعه مسلمانان گفت: ما باید با تمسک به قوانین مدنی از تکرار مجدد چنين اقداماتی جلوگیری کنیم. مطمئناً هیچ انسان عاقلی از کسانی که به اقدامات توهین آمیز و تحقیر آميز متوسل می شوند، حمایت نمی کند، چرا که آنان به پیوستگی جامعه اسلامی و بریتانیا آسیب می رسانند. ما خواهان احترام متقابل برای همگان هستيم و می خواهیم همگان با زبان احترام با یکدیگر گفتگو کنند.

لازم به ذکر است نشریه فرانسوی شارلی ابدو هفته گذشته در اقدامی توهين آميز، تصویری از پیامبر مکرم اسلام منتشر کرد که مورد مخالفت جامعه مسلمانان قرار گرفت. این نشریه در واکنش به اقدام تروريستی حمله به دفترش در پاريس حدود دو هزار نسخه از آخرین شماره خود را که با کاریکاتور موهن نسبت به پیامبر اسلام (ص)، روز چهارشنبه 15 ژانويه در انگلیس منتشر کرد.

شماری از رهبران و جوامع مسلمان در کشورهای مختلف جهان از جمله انگلیس، انتشار این کاریکاتورهای موهن نسبت به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام(ص) مخالفت کرده و آن را اقدامی توهين آميز و تحریک آمیز توصیف کرده اند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =